Draadloos systeem naar PIC

Beste iedereen,

Ik heb een systeem waarbij een PIC de status van ongeveer 20 paar optocouplers uitleest om de 0,1 seconde (en deze doorzend naar een pc).

Deze optocouplers bevinden zich op ongeveer 10 meter afstand van de PIC in een productieomgeving. De verbinding is nu bedraad.

Weet iemand een goede manier (al dan niet kant en klaar) om deze betrouwbaar draadloos te maken?? Dus iets van 20 kleine zendertjes die een tweetal I/O kanalen doorsturen? (of 40 kleine zendertjes die een I/O signaal betrouwbaar doorsturen)

bijvoorbeeld via IR is geen optie want er is geen direct zicht. Het is wel een open ruimte maar er staan wel grote machines te draaien...

Arco

Special Member

Zo betrouwbaar als bedraad wordt het natuurlijk nooit...
En complex wordt het ook, je moet een synchronisatiemechanisme verzinnen zodat de zenders niet tegelijk gaan zenden.
Daarbij is iedere 100mS bijna een continu verbinding.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mogen ze niet tegelijk zenden op verschillende frequenties ofzo?

Arco

Special Member

Dat kan wel, maar dan wordt de boel nog onbetrouwbaarder...
Waarom wil je een goedwerkend systeem vervangen door draadloos? Als er geen dringende reden voor is zou ik het zeker niet doen.
(20 of 40 zenders en ontvangers is ook nogal een gedoe)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat heeft te maken met het feit dat ik het snel wil kunnen installeren en weer af wil breken om mijn systeem ergens op test te zetten.

Daarom heeft het voor mijn wel toegevoegde waarde. Er zijn mensen die er ook om gevraagd hebben of het niet draadloos kon. Daarom wilde ik hier eens peilen of er goede ideeen waren om dit (gemakkelijk) uit te voeren.

Grote machines veroorzaken meestal storing in het radiofrequente gebied, dus dit draadloos maken geeft waarschijnlijk meer problemen dan het oplost. Omdat het er zoveel zijn en ze zo snel uitgelezen moeten worden, zul je een adresseerbaar protocol (dus tweerichtingsverkeer) moeten gebruiken, zodat je de sensoren één voor een kunt porren om hun data elk in de juiste volgorde te versturen, en je zult foutcorrectie moeten inbouwen. Dat kan prima met bv. via een hoop Arduino's met NRF24L01 modules. Maar het blijft ontzettend complex. Je zult ook de boel moeten voeden, met accu's natuurlijk, en die moet je ook allemaal op peil houden.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op donderdag 8 oktober 2015 10:58:52 (10%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Lambiek

Special Member

Misschien is dit iets voor je, maar denk er niet te makkelijk over zoals mijn voorgangers ook al aan gaven.

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46
Kijk eens bij hoofdstuk_6, 6.8, Blz. 109.
Dit gaat over acht kanalen, voor jou toepassing heb je er dus 2 X vijf nodig.

Succes. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is het geen beter idee om de andere kant draadloos te maken?
Dan kan je in de PIC ook bufferen.

Bedankt voor de input. ik ga de voorstellen eens ff bekijken..

Voeding is niet zo'n probleem omdat ik overal waar de kastjes zitten wel een 5 volt adapter in het lichtnet kan steken.
De centrale picbox verplaatsen heeft geen zin omdat de optocouplers nu juist verspreid zitten op allemaal verschillende afstanden door de hele ruimte maar maximaal ongeveer 10 meter.

Dit had ik even niet vermeld om jullie niet te vermoeien met nodeloze details.

heel even dacht ik nog aan communicatie over het lichtnet maar om dit in een fabriekshal te doen leek me ook niet acht een goed idee.... Dan kan ik ook niet met een adapter werken maar moet ik een voedinkje in ieder kastje bouwen...... Voor een eventuele zender heb ik trouwens toch ruimte nodig....

Ethernet/wifi vind ik dikwijls we een "gemakkelijke" oplossing en wel hiervoor:

-Draadloze wifi embedded modules hebben een heleboel aan boord, kost ook weinig nu, libraries overal te vinden.

-De "ontvanger" is in dit geval een gewone goedkope router. De laptop kan hier snel bij opgezet worden voor debug, gateway, datalog, monitoring of visualisatie.

-Een van de weinige echte multi-master systemen. Daarmee bedoel ik: laat iedereen maar wat op het netwerkje gooien, CSMA/CD lost het wel op.

-gemakkelijk in te stellen als "broadcast" zodat iedereen alles kan zien en eruit kiezen wat hij wil. De identiteit van de zender kan dan mee in de boodschap. Geen gedoe met adressen veranderen.

-eerst 10 meter wifi, en dan 50m bedraad? connectoren, kabel op elke hoek van de straat.

-onbegrensde uitbreidingsmogelijkheden (tov andere draadloze systemen). Geen ontvangst? Repeater ertussen.

-...

Maar als het voor sturing/positionering etc van machines is, kies ik de andere kant van het spectrum: CAN

Arco

Special Member

Zo'n 40 WiFi tranceivers op 10 meter is wel veel en erg overkill voor zoiets simpels. Module als de RFM69 iss ook goed te doen.
(alhoewel het beter blijft om gewoon te bekabelen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Tja met een ESP van 3 a 4 dollar, en geen pic meer nodig ? lijkt mij wel een optie

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe balngrijk is je realtime eis?

Ik kan me zo voorstellen dat je ESP module een update wil versturen en dat je 39 andere modules tientallen ms vertraging geven.. Dan komen je samples dus niet meer gelijk aan

GMT+1
Arco

Special Member

Tja met een ESP van 3 a 4 dollar, en geen pic meer nodig ? lijkt mij wel een optie

Dan moet je met die brakke Lua bagger gaan knoeien in de module. Niet echt aan te raden...
(de documentatie klopt voor geen meter, en de democode die er voor is crasht allemaal... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 8 oktober 2015 16:00:26 schreef Progger:
Hoe balngrijk is je realtime eis?

Ik kan me zo voorstellen dat je ESP module een update wil versturen en dat je 39 andere modules tientallen ms vertraging geven.. Dan komen je samples dus niet meer gelijk aan

Elke meting kan je een time stamo mee geven, de PC zoekt het dan maar uit in de ESP kan je bufferen.

Z-wave een optie?

Op 8 oktober 2015 16:11:16 schreef Arco:
[...]
Dan moet je met die brakke Lua bagger gaan knoeien in de module. Niet echt aan te raden...
(de documentatie klopt voor geen meter, en de democode die er voor is crasht allemaal... :( )

Ik dacht dta je er ook iets van arduino in kon schieten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ik zou iets met een AVR (als een soort concentrator) en een dataverbinding doen. Dat kan evt. ook over WiFi. Heeft Lantronix niet wat leuks wat WiFi / serieel doet?

Je timing is natuurlijk wel stuk, maar aangezien het alleen maar uitlezen is... Laat die AVR er een timestamp aan hangen, dan maakt de snelheid 'door de lucht' ook niet meer uit.

De ESP8266 zou toch wel een aandachtspunt kunnen zijn want tegenwoordig kan je die ESP8266 rechtstreeks vanuit de Arduino IDE (zonder tussenkomst van Arduino hardware) programmeren en de sketch downloaden (jaaa en geen lua problemen meer). Werkt als een trein.
Google maar op "ESP8266 Arduino IDE"

Arco

Special Member

tegenwoordig kan je die ESP8266 rechtstreeks vanuit de Arduino IDE (zonder tussenkomst van Arduino hardware) programmeren

Jammer genoeg geen echte basic of c compiler. Heb het niet zo op dat Arduino taaltje. (vind het een soort mislukt C dialect... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Jammer of handig, dat doet er niet toe, als de HEX die je uiteindelijk in de AVR/ESP schiet doet wat je wil is het goed. Hoe je aan die HEX komt boeit niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.