verschil RDA5807M en TEA5767

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Een Chinese TEA5767 module kan zonder programma aanpassing vervangen worden door een ander type met een RDA5807M. Op eerste zicht werkt dat prima. De geluidskwaliteit is minstens evenwaardig. Helaas heeft in mijn toepassing de RDA5807 een vervelend neveneffect. Wanneer de module via I2C op een andere frequentie wordt afgestemd dan stopt de ontvangst even om dan in volle kwaliteit terug te keren.
Het lijkt wel of er een squelch schakeling is ingebouwd die tussen de zenders stilte veroorzaakt. Het zender zoeken wordt daardoor moeilijker. Weet iemand of die ongewenste squelch kan worden uitgeschakeld in software. De software die de FM module stuurt simuleert een draaiknop afstemming. Vandaar het voorkomen van frequenties zonder bijhorende zender. De TEA5767 doet daar niet moeilijk over en ruist. De RDA5708M is stil op die plekken.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Zal wel een verbeterde versie zijn? (meeste mensen willen juist geen ruis bij afstemmen)
De TEA is toch ook nog gewoon te koop?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eduard2

Golden Member

dag Arco,

De TEA5767 is inderdaad nog te koop maar het is niet eenvoudig een betrouwbare leverancier te vinden. Tips op dat vlak zijn welkom. De aantallen die ik verzet worden groter. Ik zoek nog steeds een leverancier waarbij je de kwaliteit van de geleverde spullen kan vertrouwen. Soms heb ik de indruk dat de uitval van een productielijn wordt verkocht. Laatste levering van 200 stuks had 12% niet werkend.
Vaak zichtbare fouten. In de verpakking liggen losgekomen onderdeeltjes. Van sommige modules heb ik de indruk dat ze al ergens anders werden gesoldeerd.

Omdat de kwaliteit zo laag ligt heb ik een klem gebouwd waartussen de module zonder solderen kan worden getest. Alle geleverde modules passeren die test. Dat voorkomt achteraf gepruts op de print.

Groot voordeel van de RDA5807 is de eenvoud. Bijna geen externe onderdelen. Wat er niet is kan ook niet kapot gaan. Bovendien is de RDA5807 goedkoper.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Tja,

Levering uit China en extreem lage prijs dan moet je wat uitval meestal op de koop toe nemen...
Deze al geprobeerd?: http://www.miniinthebox.com/nl/tea5767-fm-radio-module-70-108mhz_p8755…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 9 oktober 2015 22:05:58 schreef Eduard2:
De TEA5767 is inderdaad nog te koop maar het is niet eenvoudig een betrouwbare leverancier te vinden. Tips op dat vlak zijn welkom.
Eduard

Deze? http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?HF-MOD-TEA5767

Eduard2

Golden Member

dag Arco en RAAF12,

Bedankt voor de verwijzing naar de leveranciers.
Laagste prijs is niet de eerste doelstelling. Met plezier wordt wat meer betaald voor degelijk spul. Die lage prijs gaat gelijk de mist in als er wat uitval tussen zit. Een module die helemaal niet werkt is dan nog de beste situatie. Die vallen bij inkomende test onmiddellijk door de mand. Lastiger zijn modules met verminderde gevoeligheid of overdreven ruis. Dat wordt vaak maar ontdekt als de print gesoldeerd is. Eigenlijk is het niet normaal dat ik een test set voor vers geleverde modules moet inzetten. Dat doen we ten slotte ook niet voor componenten die we hier kopen. (toch niet voor amateur toepassingen).

Momenteel heb ik contact met twee leveranciers in China. Om slechte leveringen te beheersen koop ik in stijgende hoeveelheden als de test goed uitmeet. Eén van de twee evolueert in de slechte richting. Van de andere verwacht ik eerstdaags de eerste levering.

Nogmaals bedankt voor jullie tip.

Eduard