Mechanische ventilatie wordt rumoerig

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zolder zit al sinds nieuwbouw (sinds de Middeleeuwen dus ongeveer) een kubusvormige kast met het opschrift 'Itho CVE 41'. Hij wordt gevoed uit een soort stopcontact dat ik op dit forum heb leren kennen als een 'Perilex'.

De Perilex krijgt zijn voeding blijkbaar uit een doosje met drukknoppen '1', '2' en '3' in de keuken. Dit doosje wordt weer gevoed met 230V nul en fase (en aarde).

Vraag 1: ik hoor de ventilator in de kubus duidelijk draaien; dat was eerder niet zo. Kan ik hier iets aan doen? Lagers vervangen? Of gewoon een mooie nieuwe kubus kopen?

Vraag 2: Hoe werkt die voeding met de schakelaars? Wat komt er op die Perilex te staan, en wat zit er in het doosje? (Een print met o.a. weerstanden, maar een schema tekenen gaat niet zonder alles los te nemen, en dan zit ik zo lang zonder ventilatie.)
Hij staat trouwens toch eeuwig en altijd op stand '1'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik heb nog twee van deze boxen liggen alleen die zijn van kunst stof
en er zit nu 220 stekker aan

gewoon lagers vervangen is afdoende als je ze tenminste nog los krijgt. een ding als dit is een 30 jaar oud, daar kunnen de lagers al van vastgerot zitten of draaien om de as mee omdat de kogels allang vastzitten. nadeel daarvan is dat nieuwe lagers niet meer gaan passen, en je wel een nieuwe box zult moeten aanschaffen..

de perilex werkt simpel, 1 vaste voeding fase en nul. de schakelaar schakelt de fase erbij op stand 2 of 3 via pennen L2 en L3. de motor heeft maar 3 draden, fase, nul, aanloopcondensator. de standen onderling worden met serie condensatoren gemaakt welke een weerstand vormen. deze zou ik ook meteen vervangen, want de kans is groot dat vooral stand 1 allang veel te langzaam is geworden, dan wil de fan weleens stoppen omdat de frictie van de lagers en fanschoep belasting te hoog is. tevens krijg je dan sneller schimmel en muffe lucht in de badkamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb zo'n box aangeschaft voor de keukenafzuiging. De ventilator zorgt dan voor een vacuüm, terwijl een ventilator in de afzuigkap juist een overdruk in de buizen veroorzaakt, met lekkende luchtjes elders in huis tot gevolg.
Die dingen zijn niet goedkoop De mijne kostte indertijd zo'n 350 gulden.
Probleem is dat er stof en vet (keukendamp) op de schoepen vast hecht, waardoor onbalans ontstaat met 'geluidsoverlast' tot gevolg èn asymmetrische slijtage van de lagers. Schoonmaken heeft dus af-en-toe zin (als je er bij kunt).

Ik meen dat die schakelaar veldwikkelingen van de motor en/of condensatoren omschakelt, waardoor de draaisnelheid wordt veranderd.

Mijn ventilator (150W) heeft overigens één snelheid en draait alleen tijdens het koken plus een half uur (vertraagde uitschakeling).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als je kookt met afzuiging ( ook zonder overigens) heb je toevoerlucht nodig. zo niet stinkt de keuken toch na het koken. een motor in de kap werkt beter overigens, een lange buis naar boven toe zorgt voor vetaanslag en bijbehorende beestjes die daar van kunnen leven. ken iemand met zo'n afzuiger op dak en een rechte buis van 6 meter, af en toe komt er gratis vlees in de pan als er wat uit die buis valt :) meteen naar buiten blazen is veel beter..

een ontluchtings ventiel naar buiten wat voor toevoer zorgt, wat open loopt als je de afzuiger aanzet helpt meer. niet te ver van het fornuis af maar ook niet dat je in de tocht staat met koken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
klein is fijn

Moderator

Het is misschien overbodig om te vragen, maar heb je het ding al eens goed uitgestoft? Als ie er sinds de Middeleeuwen hangt dan zal het een flink stofnest zijn ondertussen. De afzuigbuizen zelf ook.

Arco

Special Member

Ze hebben hier zo'n metalen Itho vervangen door een plastic opvolger. Die maakt veel meer herrie als de oude... :(
Niet alle vernieuwing is vooruitgang. (schijnbaar is het moeilijk om een fatsoenlijke ventilator in mekaar te zetten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Papst, nu ebm-papst geheten, maakt goede fans. Overigens ook goede motoren die oa. in de Thorens TD124 en de Revox A77 werden gebruikt.

Ik heb al vaker lagers vervangen in dit soort dingen. Kost niet veel, werkt weer jaren goed. Uiteraard meteen alles goed schoonmaken, eventueel condensatoren vervangen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

Spiro in Bergschenhoek is volgens mij DE importeur voor die dingen.
Die hebben complete units, als ook losse ventilatoren,vervangdelen.
Ik zou er eens een meeltje aan wagen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik had een paar jaar geleden ook het probleem dat de ventilator duidelijk hoorbaar was. Hij lijkt van hetzelfde type.
Ik heb 'm toen opengemaakt en alle (droge) aangekoekte rommel er afgeschrapt, zodat elk lamelletje weer in balans was en de oorspronkelijke vorm kreeg.
Daarna was de box weer net zo stil als 20 jaar eerder.

Vervangen DOOR.
fred101

Golden Member

Lagers vervangen (als mogelijk). Soms kan je ze ook smeren en/of schoonmaken. Bij een vaatwasser volgens de dealer niet mogelijk, na een paar euro en 10 minuten werk deed hij het weer.(nu heb ik hier wel een lagerpers staan, zonder vergt wat meer creativiteit)

Lagers kun je via de meeste lagerboeren wel kopen. Vaak zegt het merk of de dealer dat dit niet mogelijk is maar vaak kan dat wel. Het is zeldzaam dat een merk zelf de lagers maakt meestal zijn dat gewoon standaard dingen. (ook veel goedkoper via die weg. Ik kocht zo auto en motor lagers, meestal een beter merk voor een fractie van de prijs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

er zitten 2 lagers in die rond een 7/20 mm zijn. de fanschoep eraf halen en die apart schoonmaken scheelt wel. dan kan deze in de wasbak met wat reinigings middel en een paar uur laten weken. vuil gaat er veel makkelijker af zo. anders wordt het krabben en dat is veel werk..

ook de fanbox zelf schoonmaken, en met een stofzuiger en flexslang de schachten schoonmaken scheelt. er zit altijd spinrag en dergelijke in. als dat te erg wordt verandert de zuigkracht per ventiel, deze neemt tenslotte de weg van de minste weerstand..

heb deze dingen voorheen al vaak zat gereviseerd, veelal dakfans, maar daar zit dezelfde motor in als die box units. op t werk hangen ze op kantoor ook, na een 10 jaar continu lopen zijn de lagers op aan het raken.

nieuwe fan als je er nog aan kunt komen, is vlot 150 euro. hele unit is zeker 2x zo duur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 oktober 2015 23:58:18 schreef testman:
[....]

een ontluchtings ventiel naar buiten wat voor toevoer zorgt, wat open loopt als je de afzuiger aanzet helpt meer. niet te ver van het fornuis af maar ook niet dat je in de tocht staat met koken..

Heb ik me nu toch alle gaten en kieren in de keuken dicht gekit en rubberbanden op de deuren gezet.... >:) :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een boel antwoorden.
Dus als ik het goed begrijp kan vuil op de waaier al voldoende onbalans maken om het toegenomen geluid te verklaren. Dan zal ik daar eerst eens naar kijken, al lukt dat dit weekeinde niet meer helaas.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Vuil kan inderdaad alles uitmaken. Niet alleen wegens onbalans maar ook omdat de schoepen minder aerodynamisch zijn.
Hetzelfde als bij PC's, TV's dus.

Shiptronic

Overleden

Waarbij onbalans je lagers sloopt

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Als er bakvet op de waaiers zit, kan je die meestal goed schoonmaken met terpentine, heb ik pas ervaren.
Ook goed bij schilderwerk en minder agressief tegenover verf. dan Dasty van de Wibra.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

onbalans door vuil
ik heb ook zo'n ding in huis en ging ook na een aantal jaren meer herrie maken

deksletje met de 3 schroeven eraf en met een schroevendraaier alle meuk van de waaiers gepulkt. wat een zooi.

uitzuigen met de stofzuiger en weer helemaal stil.
succes A

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch nieuwsgierig geworden heb ik alvast die ronde voorplaat eraf genomen.
Maar daarachter zit eerst nog een schotje met de aansluitingen. Pas daarachter vermoed ik de waaier.
Misschien moet ik het hele (vierkante) front langs zijn randen losschroeven.

Aan de linker zijkant zat ook een rond deksel, ik denk dat je daar ook een luchtkanaal op had kunnen aansluiten. Daarachter zag ik de waaier ook niet, maar dat kan komen doordat ik er slecht in kon zien; daar zit de verwarmingsketel, zodat ik daar niet kan staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Vervangen DOOR.

Op 10 oktober 2015 16:41:10 schreef Tidak Ada:
Als er bakvet op de waaiers zit, kan je die meestal goed schoonmaken met terpentine, heb ik pas ervaren.
Ook goed bij schilderwerk en minder agressief tegenover verf. dan Dasty van de Wibra.

Mijn vrouw maakte eens place mats schoon met dat Dasty spul. Transparante place mats met een romantische opdruk van witte roosjes. Na afloop had ze alleen nog maar transparante place mats en waren de roosjes foetsie. Geweldig spul, als je het goed toepast.

On topic: mijn Itho box maakte na een jaar of 7 a 8 ook herrie. Lagers versleten en ingevreten in de as. Ik wist toen dat het gedaan was, maar heb toen wat gefoezeld en de lagers vervangen door lagers uit inline skates, die toevallig pasten. Dat heeft het toch weer een jaar of 7 gehouden. Ik heb toen de box vervangen door de DC variant met draadloze afstandsbediening.

heb onlangs een afzuigkap schoongemaakt van itho, daar zat van 10 jaar bakvet in van iemand die vrijwel dagelijks het fornuis gebruikt. ook daar zat een ebm motortje in, goede lagers maar 1 ervan had jarenlang om de as staan draaien. reden: de lager liep met de stalen afdekkapjes net te zwaar, dus ging de as draaien in de binnenring van de lager..

een deel van de reden van dat bakvet was dat de afvoer van de kap slecht was. de afzuiger met een buis van 110mm ging over in een dakdoorvoer van 80mm. dat remt de luchtstroom af, en zorgt dat er meer vet achterblijft, ipv met de lucht mee naar buiten te gaan. ook zat er een soepele alu flexslang op ipv de stuggere alu versie die normaal is bij afzuigkappen. daardoor zat er een knik in wat de luchtstroom nog verder remde..

hier ook een plaatje van zo'n motor. deze was geen lang leven bestukt, binnen het jaar sloeg de bliksem in deze dakfan en sloopte het ding ( en de rest in huis)

ik zou overigens geen lagers nemen met die rubber kapjes, deze lopen te zwaar en veroorzaken sneller dat de lager niet zelf draait maar as in de lagerkern gaat draaien en wegslijt. open lagers is helemaal niks idd, maar de versie met stalen kappen loopt net iets soepeler..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 oktober 2015 23:45:39 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer