Bosch vaatwasser sproeiarm draait niet: water wordt alleen in en uit gepompt

Beste forumleden,

Ik heb een Bosch auto 3in1 Silence vaatwasser.
Ik heb het volgende probleem een aantal keren gehad:

- Programma wordt gestart
- Vaatwasser pompt water in
- Sproeiarmen draaien niet (Bovenste draait in ieder geval niet)
- Water wordt uitgepompt

De vorige twee keren dat ik dit probleem had heb ik de contacten van het magneetventiel opgeschuurd omdat de contacten toen niet goed contact maakten.

Nu heeft dit niet geholpen, dus dacht ik dat het magneetventiel kapot was. Deze heb ik eruit gehaald, en zoals op het apparaat staat 230VAC op gezet en het magneetventiel werkt.

Ik weet niet waar ik het probleem nu moet zoeken.

Ik hoop hier hulp te vinden.

Alvast bedankt,

Boris

jerome

Golden Member

Bij een lek op de bodemplaat wordt de afvoerpomp dadelijk gestart.
Als de omwalspomp niet kan starten zal het programma ook direct eindigen. Denk wel dat het probleem bij dit laatste gaat zitten. Het niet aanlopen ervan kan meerdere oorzaken hebben. Troep erin, motor stroef bij magneetpomp door slijtage van de as. Start condensator gaar bij a-synchrone pompen en soms ook wel eens slechte solderingen op de print.

Typenummer graag , en hoelang duurt het voordat het water weer wordt weggepompt na de inname?

Beste heren,

Hartelijk dank voor jullie snelle antwoorden.
@Jerome: Het programma eindigt niet direct, er wordt telken ingepompt, en dan weer uitgepompt. Dit blijft zich telkens herhalen.

@S.Oldeerbout: Ik heb net getimed wat de machine deed. Omdat deze helemaal leeg was na mijn voorgaande werkzaamheden heeft het denk ik extra lang geduurd voor die de eerste keer helemaal vol was.
De machine was eerst 1 min en 50 sec water naar binnen aan het pompen.
Daarna werd er water uitgepompt.
Vanaf dit moment werd elke keer in en uitgepompt.
Het uitpompen gebeurt dan om de 10 sec.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Aan S.Oldeerbout,

Ik was het typenummer vergeten: SL15N1B
Ik heb het programma opnieuw gedraaid.
Nu hoefde ik niet de 1.50min te wachten.
Er werd nog steeds om de 10 sec in en uitgepompt.

Kijk eens of de flow-sensor nog goed is, heb dit ook bij een bosch gehad en daar was de flow-sensor defect...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Dag Roches,

Ik heb de contacten van de Flowmeter er even opnieuw ingeduwd. Deze maakten blijkbaar niet goed contact met de bedrading. De machine werkt nu naar behoren :D

Bedankt voor de gouden tip!

Ja, de flowmeter is niet het eerste waar je aan denkt bij zo'n fout, ik was ook met stomheid verslagen toen de bosch-monteur dat ding verving.... en vervolgens leuk 140 euro aftikken hé....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!