Is dit handig?

Dag,

Ik heb een circuit (dat ik nog wat gedetailleerder moet uitwerken en) dat op 6 volt aangesloten staat. De bedoeling is dat het circuit 1x keer gaat werken nadat de knop 1x ingedrukt is. Als de knop ingedrukt is gaat er stroom door een spoel die de het contact in stand houdt. Het circuit gaat werken en aan het eind van de cyclus komt er op een uitgang van het circuit een positieve spanning. Deze positieve spanning zorgt er voor dat de stroom door de spoel niet meer loopt en dat dus alles uit gaat. Dat is precies de bedoeling: Alles moet uit en ik wil geen sluipstroom.

Nou ben ik van huis uit geen electronicus en ik zal kiezen voor oplossingen die ik toevallig ken, maar ik vraag me af of wat ik bedenk handig is gezien wat het moet doen of is er iets beters?

Ik denk aan een 12 volts relais <Link> waarvan ik de uitgangen zo aansluit dat ik het gevalletje in het schema krijg. Of is er iets beters bekend?

Het uitzetten van het hele handeltje met twee van die FET's en een weerstand. Is dat handig zo of is hier iets beters voor?

Oh ja: Ik plaats de spoel parallel maar is in serie niet beter? Ik meen dat een spoel op gelijkspanning niet veel weerstand heeft, dus dan is serie beter. Anders gaat er immers veel stroom door de spoel?

groetjes: Jan

All science is either physics or stamp collecting.

Als je het per se "elektronicaloos" wilt doen, zou ik een bistabiel relais met twee spoelen nemen. Zoiets als deze of deze.

"De Knop" sluit je aan op de 'SET' spoel, en je laat "Het Circuit" de 'RESET' spoel schakelen.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Shiptronic

Overleden

Free_electron heeft daar al eens een mooi schema voor gepost, even zoeken in het forum.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Evarist

Golden Member

Ziet er goed uit.
Maar als de spanning wegvalt en tijdens dat wegvallen komt er toch nog positieve spanning op die FET, zal de schakeling gaan oscilleren.
Goed ontwerpen dus.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Bistabiel relais is inderdaad het simpelst, weinig kans op problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reacties.
Een bistabiel relais is dus het beste, begrijp ik.
In wikipedia lees ik dat dit relais alleen tijdens aan en uit schakelen een beetje power vraagt en vervolgens uit is. Dat klinkt goed.
Is dat de reden (naast "meest simpel") waarom een bistabiele het beste is?
Hoe ziet zo'n relais er van binnen uit?

Het schema van Free-electron vind ik niet zo 1, 2, 3. Is hij/zij de initiator? Heb je nog een trefwoord?

All science is either physics or stamp collecting.
Shiptronic

Overleden

lost & found ; http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/609790#609790

Op 24 april 2007 16:12:55 schreef free_electron:
maaar nee.
je MAG tot -20 volt op die gate zetten. maar bij -3 vliegt dat al open hoor.

het simpelste is een PMOS parallel zetten met ene drukknop.

ascii kunsten

code:



 in ------+-----/ drukknop -----+-------- naar electronica
          |                     |
          |                     |
          +---------   ----------
          |         |__|  IRLML6402
         10K          |
          |___________|
                      |
                      |---  2N7002
                          |----- van controle
                      |---
                      |
                     GND


voila . 2 mosfetjes en je betn er vanaf.

in rust spert die bovenste fet ( irlml6402 das een PMOS . eendert welke pmos is goed. )

akls je op de drukknop duwt krijgt je electronica stroom. de cpu wordt wakker en maakt de 'controle' hoog.
die onderste fet (2n7002. eendert welke nmos is goe ) vliegt aan en trekt de gate van de bovenste fet naar grond. nu gaat de bovenste fet aan en daar is je overneemcontact.

wanneer je nu 'suicide' wilt plegen zet de microcontroller gewoon de controle pin laag en tis direct gedaan met spelen.

de 2n7002 spert , de gate van de irlml wordt hoog getrokken door die 10 k de pmos spert ook en tis gedaan met spelen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 13 oktober 2015 13:17:48 (90%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat bistabiel relais zag er goed uit. Ik kom tot deze wat simpelere schakeling. Dit gaat goed zo denk ik.

Bedankt! Weer iets geleerd.

[Bericht gewijzigd door SimpeleZiel op dinsdag 13 oktober 2015 21:16:20 (13%)

All science is either physics or stamp collecting.
Thevel

Golden Member

Dit gaat goed zo denk ik.

Nee, dat gaat niet goed.
Je gebruikt nu een P-FET, de gate krijgt via de "schakeling" ground, de FET geleid dus en het relais word onmiddellijk ge-reset!

Je kunt het oplossen door een N-FET te nemen en in de ground van de reset spoel te zetten.

Edit/
Kan de "schakeling" niet direct de reset spoel sturen?
De reset spoel trekt 40mA.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 13 oktober 2015 21:42:31 (14%)

Ja, nee, eeh... Mijn hotseklots FET-symbool is niet helemaal correct. Het plan was om een BS170 N-channel te nemen. Dus dat was toch goed gegaan.

Je zegt dat hij in de ground van de resetspoel moet, dus (als ik dat goed begrijp) moet hij aan pin 15 i.p.v. pin 2. Dat is natuurlijk makkelijk zat om anders te doen, maar waarom?

Ik zie nu dat je vraagt waarom niet de reset van het circuit meteen aan pin 2. .... Ja...... Waarom niet eigenlijk?
Ik moet mijn circuit nog ontwerpen, maar zeker iets om in gedachten te houden.

All science is either physics or stamp collecting.
Thevel

Golden Member

Als je toch een N-fet wil gebruiken kan het op deze manieer.

Edit/
Vergeet geen blusdiodes over de spoelen te plaatsen.

Waarom doe je de FET achter de spoel vanuit de + gezien?

Een blusdiode? Dat is om de spanningspieken weg te halen lees ik op Google. Die zal dan in sperstand over de twee spoeluitgangen moeten, denk ik. Een gewone huis- tuin- en keukendiode zoals deze zal wel volstaan, toch?

edit:
Bedenk me net: een bistabiel relais trekt sowieso geen stroom meer als deze geschakeld heeft. Die piekspanning heb je dus standaard bij zo'n relais. Heeft zo'n relais daar geen standaard voorziening voor?

[Bericht gewijzigd door SimpeleZiel op woensdag 14 oktober 2015 09:45:58 (20%)

All science is either physics or stamp collecting.