Vreemde condensator?

Misschien moet dit in witgoed maar ik probeer het eerst hier maar.
Afgelopen week hoorde ik een kloppend geluid tijdens het centrifugeren. Direct op een laag toerental gezet en de het programma laten aflopen.( Siemens WP12T320NL/05 )
De was eruit gehaald. Met een zaklantaarn door de gaatjes in de trommel gekeken en zag iets vreemds. De meenemer verwijderd zodat ik erbij kon. Ik vond onderstaand voorwerp in de kuip.
Na de mantel, zink of lood of wat dan ook, verwijderd te hebben, opengesneden. Het laatste plaatje doet vermoeden dat het om een condensator gaat. Heb het onderdeel niet kunnen vinden in de exploded view en onderdelen lijst. Ook niet als onderdeel van iets anders.

Iemand enig idee wat dit is en waar het vandaan kan komen?

Als het niet van de machine zelfs heb ik geen idee hoe dat ding daar gekomen kan zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik voor de was een klein plastic dopje heb laten vallen tussen de trommel en de kuip ( ca. 6 mm. hoog 20mm. doorsnee ) Wist toen nog niet hoe ik de meenemer eruit kon krijgen. Heb hem overigens na de was niet mee terug gevonden.

Dat is een temperatuurvoeler.
Wasmachine moet hersteld worden want dit zit naast het verwarmingselement in de kuip.

LDmicro user.

Ik hou het op een elco. Maar niet uit de wasmachine zelf, het is praktisch onmogelijk dat een elektrisch onderdeel van de machine in de kuip terechtkomt.
Misschien in je broekzak blijven zitten?

@MGP

Dacht eerst ook even dat het de NTC was maar die zit in een chroom huis en nog op zijn plaats.

@ Klaas

Zou wel weten als ik zo'n onderdeel had. Kan ook niet vanuit de trommel in de kunststof kuip komen lijkt mij.

fatbeard

Honourable Member

Zoals het ding (ik hou het ook op een gewezen elko) eruitziet denk ik dat het er al veeeeeeeel langer in lag dan alleen deze wasbeurt...

De afwezige isolatiewikkel kan overigens ergens in het afvoersysteem (pomp, filter of afvoerslang) zijn blijven hangen, dat zou wel 'even' gecheckt moeten worden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Weet niet wat centrifugeren op 1000 toeren en rond botsen doet met het uiterlijk van zo'n ding en ik had er voor de foto's al een beetje aan zitten pulleken.Maar hij lijkt al wel langer onder water te hebben gestaan.
Zou kunnen dat ik niet eerder in de buurt was tijdens centrifugeren
maar anders zou ik het toch al vaker gehoord moeten hebben? Was best een gebonk.
Goed dat je het hebt over waar de eventuele wikkel zou kunnen zijn.
Mogelijk is het dopje daarin verdwenen.

Moet zo weg dus reacties mijnerzijds komen vanavond of morgen weer.

Bedankt zover allen.

[Bericht gewijzigd door Zigzap op zaterdag 17 oktober 2015 12:45:50 (15%)

Anoniem

Het zal wel in een broekzak hebben gezeten ;

fred101

Golden Member

Archeologische vondst, een elco uit het zinken tijdperk, achtergelaten door de Aliens die onderhoud aan de maja tempels kwamen doen. Dat wordt een enkeltje naar area 51 ;-)

Die open gezaagde doet me in eerste instantie wel aan een elco denken maar er zijn wat dingen die me laten twijfelen. Die alu behuizing lijkt niet op het gemiddelde elco buisje. Zeker de bovenkant. Dit lijkt wel gietwerk.
De binnenkant is meestal een strak opgerold pakje van dunfolie en papier. Een pootje aan de buitenkant, een in het midden. Hier lijkt het alu vrij dik of het zijn een alu/papier pakketjes die af en toe een dikkere papierlaag hebben.
Het papier lijkt wel glasvezel. Het pootje lijkt ergens halverwege de straal het pakket in te gaan ipv in het midden. De kathode is meestal een strip. Die zie ik hier ook niet. Er zit een vreemd hulsje overheen.
Het onderdopje is meestal gefelst. Deze ziet er vrij dik uit en heeft geen profiel ivm felsen.
Of het moet een heeeeel oude zijn.
Raadselachtig.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 17 oktober 2015 17:51:18 (71%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Zeer duidelijk een elco, en dan dus waarschijnlijk uit de broekzak afkomstig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

ik heb geen elco in de broekzak...hooguit zakdoeken en schroevendraaiers..
maar wel knap dat jullie er een elco inzien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mel, als je een dergelijk onderdeel wel eens uit elkaar geploft voor je hebt gezien, herken je de 'opgerolde-zooi' uit duizenden ;)

Maar inderdaad, uit een broekzak afkomstig, niet uit de machine zelf (als dat wel zo is, is er iets heeel erg mis met je machine)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=1385 Daar staan wat foto's van geslachte elco's. Ik zal eens wat modernere slopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2015 17:16:57 schreef mel:
ik heb geen elco in de broekzak...hooguit zakdoeken en schroevendraaiers..
maar wel knap dat jullie er een elco inzien.

Nou, daar wil ik ook weer niet teveel eer voor hoor. Rol papier met folie ertussen, aluminium bus, bodemrubbertje. Materiaal en verhouding van de afmetingen is wel vrij duidelijk.

Wat betreft de broekzak zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Ik heb ze zelf wel zo nu en dan in de zak als ik van het kabinet naar het werkstuk loop, maar een gevallen elco die in een sok blijft hangen ofzo is minstens zo waarschijnlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor alle reacties.

Dat het een condensator was vermoedde ik al maar aan een elco dacht ik niet vanwege al dat pluizige spul.Uiteraard heb ik weleens een elco gesloopt en dat zag er toch anders uit maar de link van Fred laat een mooi voorbeeld zien hoe pluizig het kan worden.Dat is dan ook geen moderne elco(otje) want daar zit geen papier in.( edit:[ foutje van mij , zoals Maarten al zei er zit wel papier in )

Voor de duidelijkheid. Het gaat om een bovenlader. De elco kan natuurlijk niet vanuit de trommel in de kunstof kuip komen dus
moet hij inderdaad ergens lang geleden uit en tussen gevallen zijn. Maar als ik de was er in doe staan de kleppen van de trommel open en kan er eigenlijk niets langs. Het dopje kon er tussen vallen doordat de kleppen toen al gesloten waren.

Anyway het is duidelijk dat het niet van de machine is en ga ik de komende tijd piekeren hoe en vooral wanneer in vredesnaam dat ding
er in gekomen is want het is erg lang geleden dat ik een elco in eoa kledingstuk droeg. Dat ik het gebonk nooit eerder hoorde komt misschien doordat hij ergens klem zat zoals bij het verwarmingselement en dat het lichte dopje tijdens het centrifugeren mee wervelde en het de elco lossloeg.

Gek genoeg kon ik het allemaal niet zelf zomaar verzinnen dus zeer bedankt voor jullie input.

Tweedehands wasmachine, elko is van de vorige eigenaar?

Shiptronic

Overleden

Kan je de trommel er niet uitpakken, bij de bovenlader die mijn ouders vroeger hadden was dat vrij simpel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2015 20:00:46 schreef Zigzap:
Dat is dan ook geen moderne elco(otje) want daar zit geen papier in.

Het grootste deel van de elco's die op dit moment te koop zijn, is precies zo opgebouwd. Uitzonderingen zijn vaste tantaal -, vaste aluminium -, en polymeercondensatoren maar die heten in de wandelgangen vaak geen elco's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De vorm doet mij denken aan een ontsteking-ontstoorcondensator van een brommer/scooter

http://www.oldtimerautosite.nl/auto%20onsteking%20informatie%20pagina%20foto/condensator%201.jpg

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

de vorm deed mij direct denken aan grote condensatore die bij motoren worden gemonteerd en uit oude TV's (daar zaten ook zulke metalen cilinders in).

in ieder geval heeft die van ts al veeeeeel slaag gekregen. hoop voor u dat die geen deuken/schade heeft toegebracht aan de machiene

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 oktober 2015 20:00:46 schreef Zigzap:
Anyway het is duidelijk dat het niet van de machine is en ga ik de komende tijd piekeren hoe en vooral wanneer in vredesnaam dat ding er in gekomen is want het is erg lang geleden dat ik een elco in eoa kledingstuk droeg.

Ik zat vannacht daarover nog eens na te denken. Is er in de levensduur van dat ding niet eens een storing geweest die jij of een monteur gefixed heeft? Of b.v. een droger die er naast stond?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 oktober 2015 21:21:11 schreef maartenbakker:
[...]Het grootste deel van de elco's die op dit moment te koop zijn, is precies zo opgebouwd.

Klopt. Vond het papier echter zo dik maar dat komt door het water natuurlijk.

Op 18 oktober 2015 10:12:17 schreef rew:
[...]Ik zat vannacht daarover nog eens na te denken. Is er in de levensduur van dat ding niet eens een storing geweest die jij of een monteur gefixed heeft? Of b.v. een droger die er naast stond?

Geen van beide.

Heb de restanten nog eens opgemeten en het moet een elcootje geweest zijn van 10x20 mm. met zo'n kruisje dat open kan barsten bovenop.

Eindconclusie:
zoals eerder gemeld en het ding komt hoogst waarschijnlijk uit een zak van een fleecevest van mij waarin ik weleens wat transporteerde uit doosjes vanaf de zolder dus minstens een jaar geleden.

Kan zelfs via de zoldertrap erin gestuiterd zijn want ik laat de bovenklep altijd open en dingetje die ik laat vallen stuiteren altijd naar de meest onmogelijke plekken. Daar zoek ik dan ook als eerste als ik ze niet op het eerste oog zie.:)

Edit:
Dat is zelfs waarschijnlijker want dan zijn de kleppen van de trommel wel dicht.

Op 18 oktober 2015 12:10:28 schreef Zigzap:

Heb de restanten nog eens opgemeten en het moet een elcootje geweest zijn van 10x20 mm. met zo'n kruisje dat open kan barsten bovenop.

10x20mm :o
wat voor camera gebruik jij dan? op foto lijkt het wel 5cm groot.
volgende keer misschien een muntstuk naastleggen om de grootte makkelijker in te schatten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri: ne camera met een deftige optische zoom ;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 18 oktober 2015 12:40:38 schreef fcapri:
[...]
volgende keer misschien een muntstuk naastleggen om de grootte makkelijker in te schatten

Ja direct de maten opgeven of een liniaaltje erbij was wel handiger geweest.
Camera is een Canon A610 op macro stand.

Op 18 oktober 2015 14:44:32 schreef Damic:
@fcapri: ne camera met een deftige optische zoom ;)

met de mijne kan ik ook deftige fotos nemen, maar denk niet dat ik een kleine condensator zozuiver al heb gekregen. zou er eens ene in mijn wasmachiene moet steken en dan fotograferen :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken