Op 22 oktober 2015 20:59:23 schreef big_fat_mama
-) hoeveel geld heb je besteed bij de (plaatselijke) electronicaboer?
-) hoeveel heb je besteed bij mainstream distributors?
-) hoeveel heb je besteed in China?
Een andere manier om het te zeggen: het hele online bestel gebeuren is gewoon een véél efficiëntere manier om de doorsnee knutselaar van onderdelen te voorzien. Of je dat nou leuk vindt of niet.
Was vroeger vaak geziene klant bij Display in Enschede (is al laaang verdwenen). Daar heb je ook nog Van Alstede, als ik me niet vergis zit die er zelfs nog... Hier in Hengelo die eerder genoemde TessaTronic. Prima zaak, vriendelijk & kundig personeel. Maar toch kom ik er niet vaak. Waarom? Ben ik een wat minder gangbaar onderdeel nodig dan weerstandje zus of diode zo, hebben ze die daar niet. Of 5x zo duur als online besteld. Of alleen maar gewone elco's terwijl je low-ESR exemplaren zocht (bij wijze van voorbeeld).
Kun je het er al kopen, ga ik naar die winkel toe en ben ik een uurtje verder. In diezelfde tijd kan ik ook een online bestelling doen, ff wachten en volgende dag ligt het op de mat.
Onder die omstandigheden kan je als winkel alleen maar aanpassen. Je boedel inpakken en zelf een zolderkamer-webshop gaan runnen. Je fysieke winkel combineren met afhaal-balie van een webshop. Klein grut alleen nog maar per 10 of 100st. verkopen. Snoeien in het assortiment, populair spul uit voorraad, minder populair spul alleen op bestelling. Geen spul meer verkopen waar je onder de streep niks aan verdient (ook als er wel naar gevraagd wordt). Naast componenten ook telefoonhoesjes, A/V kabels, zaklampen of wat weet ik erbij doen. Je specialiseren zodat je dé landelijk bekende zaak bent voor een bepaalde groep artikelen. Af en toe eens een workshop organiseren om het jonge volk aan de Arduino's te krijgen. Etc, etc. Hoe of wat, zal elke zaak voor zich moeten uitzoeken (en hopelijk speelt de bestaande clientèle een belangrijke rol daarbij).
Idd. een voorbeeld van goeie ouwe tijd, en het is jammer dat deze winkels gaan. Maar een winkelpand is gewoon duur, en die extra kosten zijn anno 2015 gewoon overbodig geworden (althans voor het gros van ons knutselaars). En al vind ik het nog zo leuk een onderdelen-winkel binnen te lopen, en staat er nog zo'n aardige meneer achter de toonbank, ik heb weinig behoefte om dat dure winkelpand of die meneer z'n baantje te subsidiëren.
Jammer maar tijden veranderen gewoon. Meestal ten goede: goedkoper bestellen = minder geld kwijt aan de hobby, of meer/interessantere dingen kunnen doen voor 't zelfde geld. En/of meer geld over voor andere hobbies... 't is niet allemaal slecht!