Heteluchtfunctie whirlpool oven

Sinds een aantal weken werkt de hetelucht functie van onze oven niet meer.
Oven Whirlpool type FXTm6
Model AK2431/1x/01

Tijdens het gebruik stopte de oven ineens en sloeg de stop eruit in de meterkast. Sindsdien kan ik wel de onder- en bovenwarmte gebruiken maar dus niet meer de hete lucht.
Wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt!

Uitmeten wat er defect is.
De warme lucht is ook een verwarmingselement met een ventilator erachter.

Aangezien je dit vraagt vermoed ik dat je dat zelf niet kunt, dan zul je iemand moeten vragen die dat wel kan.

LDmicro user.

verwarmings element stuk zo te horen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met een beetje geluk is het heteluchtelement van binnenuit te vervangen.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op vrijdag 23 oktober 2015 22:03:35 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Bij veel Whirlpools is het verwarmingselement te vervangen door de achterkap los te schroeven. Ik meen dat de bovenkap er niet eens af hoeft, maar hoe het zit zou zichzelf moeten wijzen.

In elk geval is de kans zeer groot dat het heteluchtelement inderdaad stuk is, zal wel zichtbaar zijn in de vorm van een barst in het element.

Kun je voor de zekerheid ook even de nummers op de service-sticker (meestal onder de rand van de deur) doorgeven? In sommige gevallen hangt het type element daar ook nog van af.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 oktober 2015 23:25:08 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoed dat de achterkap los schroeven al teveel is.
Spanning eraf.
Deur open , achterwand losschroeven , element losschroeven en draden overzetten en weer vastzetten.

maartenbakker

Golden Member

Ik ben abuis, had een combimagnetron in gedachten. Daar kan je het element meestal niet van binnenuit bereiken.

Het gaat hier om een (inbouw)oven, maar ik kan er geen gegevens van vinden. Klopt het typenummer wel? Alsnog wacht ik even op de informatie van de servicesticker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 24 oktober 2015 04:14:09 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Element is erg gemakkelijk vanaf achterzijde bereikbaar, gaan vaker stuk...

Wat fijn zoveel reacties!
Het type is FXTm6
Model AK2431/1x/01
Van Whirlpool

maartenbakker

Golden Member

Dit zijn dezelfde nummers die je al gaf, maar het typenummer AK2431 waarmee je de zoektocht normaalgesproken tot een stuk of 5 a 10 ongeveer gelijkende modellen moet kunnen beperken, levert niets op. Zal dus toch wel een afleesfoutje inzitten, is handig om te weten maar is in principe niet het belangrijkste nummer om een element mee te vinden.

Er moet ergens een servicesticker met 2 lange nummers zitten, waar het woord service meestal ook op staat en waarvan een van de nummers met 85 begint.

Dat is de beste manier om ondubbelzinnig het juiste element te vinden. Als je die sticker even zoekt en doorgeeft kan ik waarschijnlijk wel 1 of meer bestelnummers van passende elementen voor je vinden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 oktober 2015 00:01:50 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die 2 is een Z.

AKZ431IX01

481225998405 zou het dan moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op woensdag 28 oktober 2015 19:24:54 (41%)

maartenbakker

Golden Member

Ah, klinkt als een logische afleesfout.

Maar alsnog, als ik op AKZ431/IX/01 zoek kom ik 9 varianten tegen. Ik ben niet nagegaan welke varianten in aanmerking komen, en of er verschillen in de elementen zitten, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Vandaar dat ik al vrijwel direct om de servicecode vroeg, die is namelijk ondubbelzinnig en dat spaart zoekwerk en dubbelchecken uit. Als je contact opneemt met Whirlpool zelf is dat ook altijd ongeveer het eerste dat ze vragen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."