Whirlpool bubbelbad blijft nablazen

SInds kort heb ik een probleem met de whirlpool. Zoals altijd na gebruik gaat hij nablazen. echter het nablazen blijft aanhouden. ben aldus verplicht volledige spanning af te hallen. De waterpomp werking doet het nog. Ook het aanschakelen van de blazer zelf doet het nog. type contol box Hydro-air Box 20-0265-0 Van zodra spanning op blijft dat ding blazen en kan ik het ook niet meer uitzetten. Kan bij inschakel ( al hij reeds draait snelhied nog regelen.
T`is iet wat anders dan het niet gestart krijgen. !

doet hij het nablazen normaal zonder water in het bad? zo ja kan de sensor die onderin het bad zit en ziet of er water instaat vuil/ stuk zijn.

als de motor nog te regelen is, zou ik niet meteen aan de triac sturing zelf denken. eerder de regeling zelf. dus een gare elco in de voeding, of een knop op de badrand die de boel aanzet normaal welke in blijft staan. vaak door water wat in de knoppen is gelopen. shampoo en badschuim wil de dichtingen weleens slopen van die toetsen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is raar dat er geen water sensor aanwezig is onderaan. Er is enkel een watersensor om te detecteren dat er voldoende water aanwezig is voor het starten van de pomp en deze doet het nog prima.
Ik denk ook aan elco in de voeding die blijkbaar onmiddellijk laat starten , Echter geen schema van de sturingkaart !

gewoon die elco's vervangen. kosten niet veel en na 17 jaar mag het toch wel een keer als die voeding altijd stby staat..

heb je de knoppen nagezien? het nablazen is toch hetzelfde als normaal blazen met water? als de knoppen geleiden door water dan schakelen ze de motor in en lijkt het op nablazen omdat er geen water in het bad staat..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 oktober 2015 11:59:19 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

alle elco ´ s vervangen ? of enkle rond timer ( blauw pot meterje is vermoedelijk de start. start na verloop van tijd automatisch met nablazen( vandaar geen detector vermoedelijk
lijk)

maartenbakker

Golden Member

Ik zie op de foto maar 1 elco, en ik betwijfel of die dit kan veroorzaken. Begrijp ik goed dat hij altijd blaast als er stroom op staat? Je omschrijving van het mankement bevat strijdigheden waardoor ik ook kan lezen dat hij pas begint met blazen als je de blaasfunctie aanzet?

Als je hem weer werkend hebt (eerder heeft geen zin) vervang dan ook de 2 gele RIFA-rookbommen, de X2-klasse condensatoren linksonder op de foto. Hoewel ze met deze storing niets te maken hebben, zijn dat inferieure onderdelen die graag gaan roken wanneer (niet als) ze stukgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

weer dat rifa verhaal. dit zijn niet die beruchte modellen. dit zijn X2 modellen. de beruchte rifa's zijn gewone mkp's die geen weerstand in serie hebben staan. deze zijn doorgaans ook een stukje ouder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Klopt niet. Alle RIFA papiercondensatoren (= MP, over polypropyleen = MKP heb ik nooit klachten gehoord, denk dat je iets doorelkaar haalt) zijn berucht, iets met verouderde technologie en 50 jaar lang ongeveer hetzelfde productieproces en materiaalgebruik aanhouden dat er toen nog net mee door kon maar nu zeker niet meer. Productieproces en gebruikte materialen zijn hetzelfde voor de gewone MP's, MP's met weerstand en X2 MP's. Voor rokerige ervaringen met laatstgenoemde, vraag maar aan liefhebbers van Philips meetapparatuur en V2000-recorders.

Hoe dan ook is dit slechts een terzijde. Eerst het apparaat maar eens werkend zien te krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, voor alle duidelijkheid . Het nablazen start bij goede werking+/- 20 a 30 min na gebruik. Nablazen neemt ook onmiddellijk een bepaalde snelheid aan , is niet het hoogste blaas vermogen. Met de werking van de funcites bedoel ik dat je vervolgens het blazen ook nog eens kan aanzetten en de snelheid ( blaas vermogen) aanpassen.
Ja , van zodra spanningop start nablazen. ZO is het probleem ook ontstaan. Begon met nablazen maar was niet meer stilte krijgen. Normaal kan je het nablazen ook uitschakelen ( door nogmaals op de aanschakel knop te drukken.)

maartenbakker

Golden Member

Welke draden gaan naar de pomp die het nablazen verzorgt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De middenste blauw & bruin: Links voeding 220V + aard Midden BLauw bruin naar lucht blazer
rechts bruin /blauw naar waterpomp.

Op 25 oktober 2015 12:05:38 schreef Matisse:
alle elco ´ s vervangen ? of enkle rond timer ( blauw pot meterje is vermoedelijk de start. start na verloop van tijd automatisch met nablazen( vandaar geen detector vermoedelijk
lijk)

Elco vervangen maar probleem niet opgelost. Ik vermeod dat het dan toch de triac zal zijn ? er even uitgehaald type BC139 600.

maartenbakker

Golden Member

Midden lijkt inderdaad bij de triac op het koellichaampje uit te komen als ik het goed zie?

Type zal wel BT139-600 zijn, BC zijn transistoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 november 2015 20:35:51 schreef maartenbakker:
Midden lijkt inderdaad bij de triac op het koellichaampje uit te komen als ik het goed zie?

Type zal wel BT139-600 zijn, BC zijn transistoren.

inderdaad ,BT
Ter gelegenheid dat de tric is verwijderd ook even diode in nabijhied gecheckt, blijkt dat deze in 2 richtigen spert; of specialeke ? verbazend de anode / catode kant is niet aangegeven.

diode type BZW04376B C724 (beveilging ??)

Op 25 oktober 2015 11:57:26 schreef testman:
gewoon die elco's vervangen. kosten niet veel en na 17 jaar mag het toch wel een keer als die voeding altijd stby staat..

heb je de knoppen nagezien? het nablazen is toch hetzelfde als normaal blazen met water? als de knoppen geleiden door water dan schakelen ze de motor in en lijkt het op nablazen omdat er geen water in het bad staat..

Knopen zijn losgekoppeld ; voeding opgezet maar blijft spanning geven op de aanskluitklemmen van de blaas motor , dus duidelijk probleem op de kaart. ELco reeds vervangen zonder succes.

ik neem aan dat je dat met een lamp of de motor op die uitgang hebt gemeten? zonder last kan je toch wel lekspanning meten.

de triac zelf vervangen kan ook, deze gaan ook weleens stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De sperrende diode is inderdaad een transzorb, dus je meting klopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 november 2015 21:38:05 schreef maartenbakker:
De sperrende diode is inderdaad een transzorb, dus je meting klopt.

Heb triac vervangen, echter idem resultaat , meet opkomende spanning op klemmen van motoraansluitingvanzodra aangesloten op net.
Echter zonder belasting!! ( gemeten)
Het lijkt me goed idee een verbruiker aan te koppelen.

via die optocoupler wordt de triac aangestuurd. als je de opto aan de kant van de ic's lossoldeert zou de ventilator uit moeten blijven. zo niet zoeken in de triac regeling zo wel zit het in de aansturing vanuit de ic's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Verder zoeken lijkt de boodschap maar dan komje al vrij snel bij de Eprom uit en dat is andere koek om deze te vervangen ....
Nog één mogelijkheid de pot instelling , volgens mij de tijd waarna het droog blazen aanvangt. mogelijk is deze ge-bypassed en tijd opp 0 vandaar direct starten ????????? (zenerke in de buurt ? )

Shiptronic

Overleden

Lees de post boven die van jouw nog eens .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lamp gekoppeld op de moter aansluiting , gaan direct aan , dus pompluchtblazer zou ook starten.
Vervolgens Opto-copler los gemaakt--> geen uitganspanning meer!
Probleem zit dus lang kant van de aan sturing (Eprom ?? )

Voor zover de foto laat zien, zit de controller in een voetje ?

Als dat zo is, controller eruit en lamp test herhalen... Als de lamp dan aanblijft zit het in het traject tussen controller en opto, blijft ie uit, dan is er iets met de controller mis.

Wat staat er op die ic boven de controller, ik meen HEF4070 ?