HK BDS 2 geen geluid

Goedemorgen,

Een aantal dagen geleden een BDS 300 set van Harman Kardon opgepikt om eens mee te hobbyen. De klacht was dat de set niet meer in wilde schakelen.

Media speler open gemaakt en de voeding er uit gehaald, alles leek goed. Voeding er weer terug in, gaat het geheel ineens aan! Spanningen vanuit de voeding gemeten, alles leek goed aanwezig te zijn. Het apparaat lijkt het gewoon te doen maar ik kreeg met geen mogelijkheid geluid uit de speaker aansluitingen / headphones.

Daarna de föhn even op het versterker gedeelte gehouden, kijken wat dat voor verschil maakt. Tot mijn verbazing schakeld de versterker in en werkt alles perfect. Alles uit gezet, gaan eten en een uur later (nadat alles afgekoeld was) weer geprobeerd. Alles schakelde goed in en tot halverwege de avond geen problemen gehad.

Later op de avond viel het geluid weer weg (de rest lijkt nog te werken) en krijg ik dit met geen mogelijkheid meer aan. Even wat contacten nagesoldeerd omdat ik dacht dat dat het misschien was, maar dat hielp niet.

Heeft iemand van jullie een goed idee wat het kan zijn voordat ik verder ga zoeken?

Alvast bedankt,
Jaco

fred101

Golden Member

De onderdelen die het na fohn behandeling deden zullen kapot zijn. Waarschijnlijk nu wat meer dan ervoor.

Vaak elco's of slechte solderingen maar soms ook iets anders.
Soms is het resultaat van dit soort tijdelijke oplossingen dat het onderdeel daarna echt stuk gaat en soms een ketting reactie veroorzaakt.

Je had beter de boel kunnen nameten toen hij het weer deed. Dat is de bedoeling van zo'n fohn actie. Een defect ongeveer lokaliseren en het dan tijdelijk werkend hebben om te kunnen meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha Fred, een ietswat late reactie maar beter laat dan nooit, toch bedankt voor je bericht. Inderdaad al aan het meten gegaan toen de receiver functioneerde. Even een foto gemaakt en overal de gemeten spanningen bij geschreven.

Voor de geïnteresseerde:
Alle signalen van de CS495313 chip gemeten en opgeschreven. Toen de receiver weer uit viel was te zien dat er nog wel data in de chip ging maar er geen output was. Tevens was te meten dat de VDD7 geen 1.7v meer kreeg. Na wat meetwerk gekeken waar dit vandaan zou moeten komen. Van een voltregelaar(AS 1117) naar een diode, en weer door naar een diode. Bij de tweede diode (vanaf de chip gezien)(beide IN4007) kwam er 4 a 5 volt in, maar 0.7 uit. Deze diode vervangen en nu blijft de receiver werken (kan natuurlijk ook altijd nog een slechte soldering zijn geweest op deze diode?), we gaan hem uitgebreid testen.