Keukenmachine 115 volt

Ik heb een Kitchenaid keukenmachine op 115 volt, 575 watt. Een trafo past er niet in. Nu wil ik dit met triac, zoals TL783, doen, maar kan nergens een schemaatje vinden. Wel een diagram, maar zover gaat mijn verstand niet. Wie kan mij verder helpen?
Groetjes,
Hans

maartenbakker

Golden Member

Een schema is een diagram, maar die heb je wel in allerlei soorten en maten.

Helaas gaat een triacregeling hier niet werken en een regeling met een TL783 (geen triac) al helemaal niet. Je zult een echte verhuistransformator moeten gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

TL783 is een HV versie van de LM317...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zou dat echt niet elektronisch kunnen?

Arco

Special Member

Een verhuis- of autotrafo is toch echt het simpelst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Met deze informatie is het enige wat ik kan aanraden om het aan te sluiten op een transformator. Een TL783 is voor gelijkspanning, en bovendien niet geschikt voor belastingen meer dan een paar Watt. Misschien zijn er inmiddels switchmode spanningsconverters, maar ik heb ze nog niet gezien, en de aangeraden verhuistrafo's zijn in ieder geval beter te krijgen.

Groet,
Kruimel

Dus zo

en niet anders!
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Is dit een Amerkaanse machine?

Let er dan op dat de motor ontworpen is voor 60hz.
En degelijke motor zal op de europeese 50Hz mogelijk langzamer draaien (afhankelijk van het type motor)
Ook kan door de lagere frequentie de kern van de motor verzadigen, dit heeft een grotere warmteontwikkeling tot gevolg.

Er zit een hall-effect sensor op en proefdraaien, met een te grote trafo, gaf nergens noemenswaardige warmte-verhoging.

maartenbakker

Golden Member

Dan is een trafo inderdaad de aangewezen oplossing.

Het enige alternatief is het apparaat zelf ombouwen, als dat al haalbaar is. Sowieso lastiger en duurder.

Voor de volledigheid: de motor wordt door de stuurelectronica al op enige manier geregeld, en als je daar nog een regeling voor zet is de kans gigantisch dat de ingebouwde regeling over de zeik gaat.

@minimax: ik trapte er ook even in, maar ik verwacht dat het een universeelmotor is. De motor zelf is dus niet eens een probleem, want universeelmotoren zijn bij uitstek geschikt om te "dimmen" en draaien probleemloos van DC tot x Hertz (gelimiteerd door de inductie). En dat "dimmen" doet de stuurelectronica dus al, zodat je op mijn bovenstaande verklaring uitkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus, als ik het goed begrijp, is een trafo de veiligste en goedkoopste oplossing?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

600VA vind ik wat krap voor een 575W apparaat, maar inderdaad zo'n soort trafo is prima.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 november 2015 21:46:10 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

600VA kan wel als het toestel niet lang hoeft te lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Is er ook een maatje groter: http://www.tme.eu/nl/details/ats1000va-u/autotransformatoren/toroidy/a…

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 9 november 2015 22:09:06 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

115 volt 575 watt is 5A. Zie ik het dan verkeerd als ik denk, volgens de wet van Ohm: 230 volt is dan 575/2 = 2,5A?

maartenbakker

Golden Member

Dat zie je goed. Dat houdt dus in dat de bovenste helft van een economisch gewikkelde verhuistrafo met dunner draad gewikkeld mag zijn dan de onderste helft.

Voor het vermogen waar de trafo voor gespecificeerd is maakt dat verder geen verschil, dat heeft de fabrikant al doorgerekend. In dit geval drukt de fabrikant het vermogen uit als 600VA, wat betekent dat de hoogste stroom die er op enig moment van de sinus loopt vermenigvuldigd met de effectieve spanning van die sinus niet boven de 600 mag komen. Dat is in de eerste plaats begrensd door de afmetingen van het blikpakket en vervolgens gebruikt de fabrikant het dunste draad waar hij mee wegkomt.

Als jouw keukenmachine een niet ideale last is, treedt de hoogste stroom op een ander moment op dan de top van de spanning. Om aan 575W nuttig vermogen te komen, moet de hoogste stroom dan dus hoger zijn dan de 5A die je zou verwachten en als je die hogere stroom dan weer met de effectieve spanning vermenigvuldigt zou je best eens ver over de 600VA uit kunnen komen. Een realistische worst case is dat je een power factor van 0,5 hebt en dus een trafo van het dubbele vermogen nodig hebt. Als je een apparaat van 575W hebt en moet kiezen tussen een trafo van 600VA of 1000VA lijkt 1000VA me een voldoende veilige gok.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank je wel, Maarten. dit moest ik even drie keer lezen! Het probleem is, dat de trafo in de kolom gemonteerd moet worden. Die is ongeveer 8,5 cm rond. Zie foto. Ik kan geen afmetingen vinden bij de specs. Ik ga er een nachtje over slapen. Leuk dat jullie zo willen meedenken!

Gewoon extern plaatsen is het simpelste,de 230V zijde met een snoer en stekker in de WCD.
De 127V zijde met een snoer en contra stekker,welke afwijkend moet zijn dan de standaard type,
die met die afwijkende passende stekker word verbonden.
Zoals hier geschetst

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 9 november 2015 22:41:08 schreef maartenbakker:
Dat zie je goed. Dat houdt dus in dat de bovenste helft van een economisch gewikkelde verhuistrafo met dunner draad gewikkeld mag zijn dan de onderste helft.

Dat zie je verkeerd. Beide helften loopt dezelfde stroom (maar in tegengestelde richting!).

Op 10 november 2015 00:37:56 schreef GerardMonique:
die met die afwijkende passende stekker word verbonden.

In 1977 kwamen wij terug uit Canada en onze verhuistrafo had europese contrastekkers op de uitgang. Dus op de canadese treintrafo een europese stekker gedaan. Heeft een dag gewerkt voordat m'n kleinere broertje (7 jaar) hem gewoon in het stopkontakt deed en de boel doorfikte. Volgens hem heeft de trein wel even heel erg hard gereden.... TIP: luister naar GerardMonique.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 november 2015 12:10:30 schreef rew:
[...]Dat zie je verkeerd. Beide helften loopt dezelfde stroom (maar in tegengestelde richting!).

Dus beide helften mogen voor de kleinere stroom bemeten zijn. Daarom is zo'n trafo ook relatief goedkoop: je spaart een complete wikkeling (van dikker draad, ook nog) uit.

Door de belasting loopt de som van de stromen door boven- en onderhelft.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Ah, dankjewel! Ik had al het vervelende gevoel dat ik ergens iets gemist had maar wist ook vrij zeker dat het juist voor een besparing zorgde en niet voor dikker draad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."