High Power voeding

Je krijgt geen betere antwoorden door je vraag te herhalen. Beantwoord de wedervragen eerst eens.

En budget: ik hoop dat het meer dan een paar duizend euro bedraagt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
DE OLDE

Overleden

Minimaal budget moet zeker meer dan 10000 euries wezen. Als dat er niet is hoef je niet te denken , zet je verstand op nul, komma,nul en wacht op een wonder. :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Budget beperkt...
Je snapt wel dat je een 3 fase 125A aansluiting nodig hebt?
Heb je enig iedee wat hier voor nodig is?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Je budget zal eerder in de buurt van €500.000 komen.
De trafo een 10Kv naar 3Kv deze zal op bestelling gemaakt moeten worden. Er zal een 10Kv voeding aangelegd moeten worden. De uitgang moet ook een midden spanning kabel zijn. Er is een vermogen midden spanning schakelaar nodig met de benodigde beveiligingen.
De gelijkrichter moet geschikt zijn voor 3000volt X wortel2 minimaal.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Hensz

Golden Member

Op 26 november 2015 19:26:39 schreef Noknok: Output DC: 0-3kV (variabel) bij 100kVA vermogen

Keileuk om met treintjes 1:1 te spelen! Met deze regelaar kun je zó 20 1600-locs tegelijk regelen. (wel stoppen bij 1,5 kV!) ;-)

Don't Panic!

Op 26 november 2015 19:26:39 schreef Noknok:
Output: Variabel (DC/AC)

Output DC: 0-3kV (variabel) bij 100kVA vermogen

Output AC: 0-3kV (variabel) bij 100kVA met een frequentie van 0->50Hz.

Hoi, zoals gezegd... Je eisen zijn ONMOGELIJK. Voor een miljoen euro kan het niet.

3kV bij 100kVA is ongeveer 33A. Prima. Maar jij stelt als eis dat er ook 100kVA bij 1kV (100A) geleverd moet kunnen worden. 100A is fors, maar te doen. En ook bij 100V, 10V en 1V: respectievelijk 1000A, 10000A en 100000A. Dat zijn getallen die onmogelijk te maken zijn.

Vaak wordt zo'n spec bedoeld als: "0-3kV en 100kVA bij de maximum spanning". Dan is de stroom 33A bij 0-3kV, en dat zou dan voldoende zijn. Als de treinen-gokkers gelijk hebben, dan wil je misschien 0-1200V bij 83A, en 1200V-3kV bij 100kVA.

Maar de (sub) eis: "100kA bij 1V" is niet haalbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 26 november 2015 19:26:39 schreef Noknok:
En zoals ik al aangaf, de vraag is goed geformuleerd:

Output: Variabel (DC/AC)

Output DC: 0-3kV (variabel) bij 100kVA vermogen

Output AC: 0-3kV (variabel) bij 100kVA met een frequentie van 0->50Hz.

De vraag is taalkundig bijna correct als vraag geformuleerd, maar technisch niet. Dan zul je de eisen moeten inperken tot wat je echt in hetzelfde apparaat nodig hebt. Misschien komt er dan wel wat uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zet je toch gewoon een altivar 1200 neer, kun je in ieder geval de 10 kV trafo achterwege laten. Je hebt ze in 3kV uitvoeringen. http://www.schneider-electric.co.za/documents/product-services/altivar…

Ik denk dat de prijs inschatting van €50.000,-- daarvoor een redelijke is. Hij spuugt alleen niet standaard DC uit, maar de hardware die je daarvoor nodig hebt, zit er in , dus onmogelijk is het niet.

Op 27 november 2015 00:40:34 schreef Hensz:
Keileuk om met treintjes 1:1 te spelen! Met deze regelaar kun je zó 20 1600-locs tegelijk regelen. (wel stoppen bij 1,5 kV!) ;-)

Je vergist je een factor 1000. Een 1600 loc trekt 5 megawatt, niet 5 kilowatt.

Een TGV "classic" 6.6MW per loc (2 of 4 per trein), de TGV Atlantique 8.8MW. Dat is dan bij 25kV om de stroom wat in te perken.

(Zou de TS in Belgie zitten? In NL rijden treinen op 1.5kV, in belgie op 3kV, toch?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Een universele voeding die je zowel in de rail transport sector kunt gebruiken, in de aluminiumsmelterij als voor een setje regelbare fans in de koeltoren van een kerncentrale.

Handig, is zeker een grote markt voor ook. Moet zeker ook op je bureau kunnen staan?

Hensz

Golden Member

Op 27 november 2015 08:04:16 schreef KlaasZ:
[...]Je vergist je een factor 1000. Een 1600 loc trekt 5 megawatt, niet 5 kilowatt.

Ships, foutje bedankt! Worden toch schaalmodelletjes met een motortje van 5kW. Schaal 1 op 10 of zo? ;-)

Don't Panic!

1 op 10 wordt inderdaad een factor 1000 (103) lichter, en de trekkracht zal dus ook maar 1/1000 hoeven zijn. Dan is zo'n loc toch nog zo'n 1,75 meter lang...

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op vrijdag 27 november 2015 13:20:08 (17%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 27 november 2015 11:48:21 schreef rew:
(Zou de TS in Belgie zitten? .....

Volgens haar profiel woont ze in Zwolle.
Maar zolang TS geen zin heeft om te vertellen waar die monstervoeding voor nodig is heb ik niet zoveel zin om inhoudelijk te reageren.

benleentje

Golden Member

IK weet wel een voeding te staan van 0? - 100.000V en 1A. Die word gebruikt in een filter systeem voor stitische elektriciteit. De kast is demk 2,5m breed en 2m hoog en 1m diep. Weet niet meer zeker of die tot 0 gaat het is al weer een tijd geleden dat ik hem gezien heb

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 november 2015 10:55:45 schreef KlaasZ:
En er niet bij vertelt waar hij/zij zo'n monstervoeding voor nodig heeft.

TS heeft de post geplaatst op vrijdag 13, wil waarschijnlijk de Darwin-award winnen.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Ik vrees dat ze op haar stagebedrijf het plintenladdertje opnieuw hebben uitgevonden. Sorry NokNok, je bent eringestonken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Omdat anderen nu ook over treintjes beginnen: bij Strukton in Zutphen word een 1300 opgeknapt, de hoogspanningsbekabeling moest (o.a.) vervangen worden. En dan komt er toch eens een moment dat je moet testen of het ding het doet. En ik weet niet of ze daar in die werkplaats een stukje bovenleiding hebben waarmee je kan "spelen"
Vandaar mijn post van 13 november die ik hier nog maar even kwoot:

Op 13 november 2015 11:02:07 schreef mvdk:
Nou, die 3kV DC 100kVA kan ik me iets bij voorstellen. Ik weet niet of Strukton in Zutphen bovenleiding in de werkplaats heeft.
Ze hebben dan eigenlijk maar1800V DC nodig.
Maar regelbaar is best wel lastig.
Ik kon in Noknok z'n (edit: sorry d'r) posting geschiedenis ook geen aanknopingspunten vinden.

Het is jammer dat Noknok ook in d'r tweede post niet wat duidelijker is. zoveel antwoorden, en dan toch nog zo vaag blijven.
Begin jaren 90 heb ik nog eens een keer moeten leuren met een beproevingstrafo van 80kV, jammer dat COL toen nog niet bestand.

Op 28 november 2015 09:11:00 schreef mvdk:
En ik weet niet of ze daar in die werkplaats een stukje bovenleiding hebben waarmee je kan "spelen".

Spelen in de zin van: spanning variëren, kunnen ze niet. Wel in- en uitschakelen en aarden. Verder is het gewoon onderdeel van de normale bovenleiding. Daar moet zo'n loc het mee doen, meer is niet nodig.

Dankjewel allemaal.

Het is gelukt !

Da's prachtig, maar we willen wel wat meer details weten natuurlijk.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Om te beginnen een paar mooie foto's van je voeding.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Precies. We zijn zeer benieuwd hoe je zonder veel hulp of zonder erg duidelijk te formuleren wat je nodig hebt, toch voor een laag budget een 100 kVA regelbare voeding hebt weten te bouwen/kopen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
maartenbakker

Golden Member

Sceptisch misschien, maar zeker ook om bij te leren, want zoals je zag was ik in elk geval niet in staat om je advies te geven maar wil dat bij een volgende met zo'n toch lastige vraag of als ik het zelf eens aan de hand heb toch wat beter kunnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 juni 2016 18:36:12 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."