Plaatsen van Power Surge protectors

Ik heb op 25 stopkontakten een Power Surge protector (overspanningsbeveiliging en aardingscontrole beveiliger geplaatst)

Dit in verband met bliksem en overspanning op het net.

Boiler weerstand defekt 1500 wat 28 ohm 5.6 A deze stak op verkeerd stopkontakt in 25A , normaal 16A , en vervangen door 10A (6A was voldoende).

Senseo defekt.

HDD/DVD recorder MD82999 video beeld HDMI en video beeld scart defekt.
HDD ,CD, DVD , TV tuner geluid ok maar geen beeld.

Acer monitor defekt , Beeldschermkaart defekt en HDD van bijhorende PC.

Toestellen zijn vervangen en voorzien van stopkontakt protectors.

Vraag is , zijn deze toestellen zo voldoende beveiligd , ingeval dat ge niet
thuis bent om alles los te koppelen van het net en het netwerk.(wat de beste methode is).De overspanningsbeveiliging koste 100 euro.

Dit is de eerste maal in 40 jaar dat zulk een overspanning zich voordeed
op mijn toestellen.

NB. Verzekering heeft alles vergoed , en rekening gehouden met de nieuwwaarde
ongeacht de ouderdom.(ik had van ieder toestel de kastiketten).

Dit wil zeggen bv HDD/DVD recorder koste 199 euro (7 jaar oud) (volledig terug betaald) .Uiteraard is er nog de franchise.

het hangt ervanaf wat je hebt gehad, dit klinkt als een rotte nul in de voeding. dan krijg je met een krachtnet 3x 400V zwevende spanningen tussen de 100 en 380V op je stopcontacten.

overspanning beveiliging grijpt pas snel in met een blikseminslag waar de hoge spanning het ding meteen in sluiting laat vallen en dus de zekering/ automaat triggert.. zwevende nul is net zo slopend, maar omdat de spanning maar iets hoger is of langzaam stijgt is het niet altijd afdoende.

die tussensteek dingen voor in een stopcontact zou ik afraden, heb gezien wat erin zit en vaak is het niks waard. zet een set overspanning beveiliging in de groepenkast, tussen iedere fase en de nul naar aarde. die dingen beveiligen het hele huis ipv die gammele dingen in een stopcontact zelf..

gezien de problemen met tv's en dergelijke klinkt het alsof je ontlading op je cai en stroomnet hebt gehad. nu beveilig je alleen je stroomnet. een galvanische scheiding tussen de cai kabel helpt ook, net als adsl/ telefoon. echter zijn die laatste wat moeilijker..

als je 25 overspannings beveiligingen hebt voor 100 euro is het niet veel soeps met 4 euro de stuk..

dit soort dingen wordt in de hoofdkast geplaatst, ze worden groter naargelang meer hoofdvoeding.. https://www.conrad.nl/nl/finder-7p2482751020beveiliging-tegen-overspan…

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 13 november 2015 23:02:24 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

De overspanningsbeveiliging in de meterkast is het beste. Dan de beveiliging Cai (bij coax), telefoon/adsl en potentiaalvereffening.
De kastjes in de WCD's (stopcontact) helpen een beetje.

De varistoren (speciaal soort weerstanden) in die kastjes verouderen.

De overspanningsbeveiliging in de meterkast heb ik bij m'n moeder geplaatst. Als je dan halverwege bent, staat er in de documentatie: geen garanties als de leiding naar het apparaat langer dan 10m (*) is. En daar zit je al gauw aan.

(*) Of 15m. Ik weet het niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Een bliksem inslag veroorzaakt een elektrische puls met een stijgtijd van enkele µs en tientallen kA. Bij lange leidingen geeft dit problemen. De kastjes in de WCD's verminderen de effecten van lange leidingen.

die overspannings beveiliging is ook maar voor de lichtere ontladingen een straat verder veroorzaakt. bij een directe inslag maakt het allemaal niet uit, wat kapot kan zal ook kapot gaan. waar de inslag binnenkomt is de meeste schade. inslag in een boom via de grondkabels in de straat valt nog mee in vergelijk met een inslag op je dakgoot of schutting. in die gevallen kan de deur van de meterkast met kozijn en al in de gang belanden.

zeker onweer wat begint na een lange droge periode, want dan kan de ontlading moeilijker weg in de grond en dan gaat deze alle kanten op met veel ontladingsschade..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Het word meestal gedaan bij de binnenkomende kabels.
Maar ook als je een installatie hebt met veel UITGAANDE kabels, worden ze ook toegepast.En dan direct bij de kabeldoorvoer, of zo dicht mogelijk.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 14 november 2015 16:51:04 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Directe inslag helpt geen beveiliging tegen omdat de stroom te hoog is. Er zijn stromen van 1.000.000A voorgekomen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

In Nederland dacht ik tot 200kA.
Dat is veel maar dan komen we bij externe bliksemafleiders die de kans op een directe inslag op het 230/400V drastisch beperken. Dat is wel afhankelijk van de gekozen constructie.
Power surge protectors, de grotere, kunnen, één keer, bijvoorbeeld een puls van 50kA verwerken.

ik zie ze nu al standaard in grote verdelers zitten voor bedrijven. tussen afgaande hoofdschakelaar en aarde in.

ben ook al eens een enkele tegengekomen bij een storing waar men de groepkast aan het vervangen was en de B16 er steeds uitflapte. die dachten dat het dat ding was ( zat in de oude kast en moest overgezet worden) maar de echte reden was veel smps voedingen op die groep en een B16, voorheen nog zekeringen. dat moest een C16 automaat worden. het geluid wat de automaat maakte met afschakelen zei al genoeg. die groep bevatte de server voorheen, vandaar die overspannings beveiliging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik nog vergeten ben te vermelden , omdat dit op de kosten van TELENET is
hersteld (kabelTV en Internet).

Van de voeding voor de kabel versterker was uit elkaar gevlogen, ttz
deksel van het voedingskastje was er afgevlogen door de elektromagnetische
kracht die op het trafotje heeft ingewerkt.
En de bijhorende kabelversterker defekt (is vervangen door Telenet)

De 2 TV's en digibox in huis waren gevoed via een POWER SURGE PROTECTOR en
hebben geen schade opgelopen , protectors zijn nog ok.
De kontakten van de timer die de boiler voed waren aaneen gebrand (moet dus
een stroomstoot gehad hebben van meer dan 16A (boiler stak in een verkeerd
stopkontakt , 25A).Nu met 10A afgezekerd.

groeten Leon

Als je die power surge protectors openmaakt zal je gaan huilen wat er inzit, oftewel niets. Meestal zitten deze componenten ook in het apparaat zelf en is de zekering en power surge(250V) zelf meestal defect vernieuwen en klaar weer. advies: controleer eerst meterkast IDD ivm kapotte nuldraad en als het IDD door bliksem is gekomen alle apparaten spanningsloos maken voordat het weer gebeurt tijdens bliksem

mhh, volgens de laatste post van ts, zal het toch wel bliksem zijn geweest. wrs in de voeding verderop. ts is van belgie zo te zien dus spanvoedingen welke meer risico op inslag hebben als de kabels in de grond in nl.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Er zijn verschillende CO-leden die power surge protectors opengemaakt hebben. Meestal zaten er drie varistoren in.
Dat is (net) voldoende. Er zijn ook foto's gepost.
Kwaliteit viel mee.

Aan testman het betrof hier een straat waar waar inderdaad de netspanning
in kabels bovengronds liggen (Genk ,de ene zijde van de straat).
En de andere zijde van de straat (houthalen ,waar alles ondergronds en waar
men geen problemen heeft).

Dat het hier de bliksem betrof , daar bestaat geen twijfel over , zie
tread betreffende senseo na blikseminslag , foto van printplaat is
bijgevoegd na printbaan herstelling , meer dan 5 cm printbaan was weg.
We waren langs weerbericht TV verwittigd maar hadden geen maatregelen genomen,
wat ons betreft is dit de eerste maal op 40 jaar.(zoveel schade).
Als ge de Power surge protectors los koopt (10 euro per stuk).
Koopt ge ze als blok met 5 aansluitingen (15 euro per stuk), gekocht bij
Conrad.be.

Wie beweert dat deze toestelletjes niet veel soeps zijn moet maar eens
verklaren , waarom de enkele toestellen die voorzien waren van een Protector
heel gebleven zijn na inslag ,op het 220v net, Phase en nul.
Drijfkracht 3f 380 is alleen voor wie met 3f machines en of toestellen
werkt.

Inslag op voedingslijn gebeurde om 2h snachts ( mijn vrouw en ik werden
wakker , zekering van boiler lag uit en de bijhorende aardbeveiliging).

zoals hier eerder werd gezegd heeft een beetje toestel een ingebouwde varistor die de spanningspieken wegneemt.. dingen die dat niet hebben zijn goedkope geschakelde adapters onder andere.

waar de ontlading binnenkomt is de piek het hoogste, gezien de telenet versterker wrs in de meterkast zat gok ik erop dat dat de reden was.

de boiler zit op nachtstroom zo op de gok, en zal hebben staan verwarmen op dat moment. doorslag naar de aarde in het element en bam vlam aardlek eruit..

heb de gevolgen van een goede inslag gezien, boom ineens gepeld. cai, 230v, telefoon was geraakt door grondkabels onder die boom door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Senseo stond het korst bij meterkast ( 5 cm printbaan weg ,triac en elco's en
condensator defekt).

Telenet istallatie staat niet in meterkast , maar 10 meter verder (staat gemonteerd op houten plaat)

Boiler was op dat moment geschakelt op het net door eenvoudige timer van
10 euro (16A) , boiler 1500 w trekt maar 5.6A als thermostaat hem schakelt.
(nachtstroom)

Thermostaat kontakten hebben die overspanning/stroom overleeft.

Groeten Leon

Testman bedankt voor de link naar Conrad overspannigsafleider.

leon

heb zo'n overspannings beveiliging vandaag 1 uit een berg oude groepkasten getrokken. er zit in die modulen een grote varistor in, die door de warmte bij activering een soldering lossmelt en zo meld met een verklikker dat hij aangesproken is. deze kan 15Ka per kanaal aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

15kA is een van de kleinere types

klopt, maar ik heb geen krachtstroom. kan dus 2 modulen parallel zetten om 30KA te verkrijgen. en de aarde is hard verbonden met de nul hier, dus kunnen ze alle 4 parallel gezet worden tussen fase en aarde, 60KA :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer