Luchtvaartontvanger

Hallo
Ik heb een post gedaan op 19-12-2013 en een post op24-08-2015 dit over div onderdelen , inmiddels heb ik de ontvanger klaar, het enige onderdeel dat afwijkend is , is het kristal filter 45M15AU dit is een 45E1DF45.0 Ik heb alle spanningen die op de tekening staan ook op gemeten en deze kloppen op een paar tienden, ook de spanning gestuurde oscillator is regelbaar van 62 tot91 Mhz. dit is gemeten met een frequentie meter, Maar het geluid dat uit de spieker komt is met het inkomend signaal sterk vervormd,nu wil ik het45Mhz en het 44.545 signaal ook noch meten Maar op welk punt doe ik dat.en kan dit ook met een scoop .
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Henry S.

Moderator

Het 45MHz signaal kan je op pin1 van IC2 meten, het kristalsignaal staat op pin6. Je scoop moet een bandbreedte van 40MHz of meer hebben.

Maar dan meet je geen vervormingen van een audiosignaal. C17, Tr1 en L6 zijn belangrijker. Heb je de beschrijving (en afregelprocedure) er niet bij?

En verwacht geen hifi ;), kan je een audiofragment maken/posten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Meet ook met een scoop de voeding (AC, rimpel e.d.) en het audiosignaal op de volume potmeter.

Met de scoop de voeding gemeten deze is mooi vlak (gestabliseerd) verder heb ik met de frequentie teller pin 1 en pin 6 gemeten maar daar meet ik 000.000Mhz dus niets mijn scoop gaat maar tot 5Mhz dit is een PS40M10 "swordfisch", Kan het zijn dat het Filter FL1 de boosdoener is.

Electronica is mooi als het goed werkt
rbeckers

Overleden

Hoe heb je op pin6 van IC2 gemeten? Met een 10:1 probe?

Ja,een op een, x10 kan ik op het scherm instellen.niet gedaan.

Henry S. het afregelen word beschreven alleen op het gehoor.

zie hier xxx

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 18 november 2015 19:23:11 (7%)

Electronica is mooi als het goed werkt
Henry S.

Moderator

Die link moet ik vanwegen copyrights helaas verwijderen.

Meet je 44.545MHz op pin4, 5 en 6?
Afregelen kan idd prima op gehoor, alles op maximale ruis afregelen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Excuus,voor de link.Ik meet helemaal niets op pin 4-5-6 met de frequentie teller. En Mijn scoop gaat maar tot 5Mhz . ik hoor wel ruis maar het ontvagst signaal staat er naast waardoor er een schor geluid uitkomt.

Electronica is mooi als het goed werkt
rbeckers

Overleden

Een 1:1 probe t.b.v. de frequentiemeter is een te zware belasting voor pen6.

Ik heb de probe ingesteld 1:10 maar ook dan krijg ik geen curve op het scherm alleen op pin 7 van IC2 heb ik een signaal,ik begin toch te twijfelen aan het filter FL1 deze was el 2de hands ,en misschien niet goed meer,kan ik dit filter ook testen.Anders een 2de oplossing die ik gekregen heb van"arabel"filter FL1 vervangen voor een 10.7Mnz en het kristal voor een 10.245,maar dan moet de regelbare oscillator op 119.3 gezet worden.Maar hoe krijg ik mijn regelbare oscillator op119.3Mhz ,deze werkt nu tussen de 63 en 91Mhz

Electronica is mooi als het goed werkt
rbeckers

Overleden

geen curve op het scherm

?
De probe moet op de frequentiemeter!!

Als op pen6 geen 44,5MHz staat dan doet het filter niets.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 november 2015 16:36:18 schreef Bertjebuk:
ik begin toch te twijfelen aan het filter FL1

Je kunt in plaats van het filter eenvoudig even een doorverbinding maken. Als het filter het enige probleem is, heb je met een doorverbinding wèl ontvangst.
Alleen hoor je dan alles tegelijk, maar dan weet je tenminste wat er aan de hand is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb de probe 1:10op pin 6 gezet maar de teller blijft op 000.000
Ook heb ik het FL1 filter door verbonden ik heb het filter wel laten zitten maar dan hoor ik alleen ruis,ook heb ik het kristal x1 door gemeten met een kristal tester deze geeft 14.838 Mhz op de teller.

Electronica is mooi als het goed werkt

14,838 dus.

Als ik reken: 3e harmonische = 44,514 Mhz
Het schema geeft aan: 44,545

Dit lijkt niet zo heel dramatisch, maar je zit er dan 31 Khz " naast"
Want je wilt als volgt uitkomen:

1e mf is 45 Mhz (de waarde van FL1). Dit klopt ook min of meer met de gemeten frequentie van het VFO
Dan mengen met 44,545 geeft 45 - 44,545 is 0,455 Mhz, komt overeen met de tweede mf van 455 Khz (de waarde van FL2)

Nu kom je uit op 45 - 44,514 = 0,486 Mhz Dit kost je in ieder geval gevoeligheid.

Misschien heb ik het mis, maar dan hoor ik dat ongetwijfeld van een van de deskundigen hier. :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ook heb ik het FL1 filter door verbonden ik heb het filter wel laten zitten

Dat is niet wat ik voorstelde. De doorverbinding moet in plaats van het filter.
Nu heb je het filter laten zitten. Als er nu bijvoorbeeld sluiting naar massa in het filter zit, hoor je dus alsnog niets.

Afgezien daarvan:

maar dan hoor ik alleen ruis,

Dus zonder doorverbinding hoor je wel stations, maar met doorverbinding hoor je alleen ruis?

@Cyrano: het kristal oscilleert niet op zijn grondtoon, maar op de derde overtone. De frequentie daarvan is niet hetzelfde als precies 3x die van de grondtoon; het kristal beweegt mechanisch anders.
De meting van @TS zegt dus niet zoveel over of die 44,545 wel klopt.

Hoe dan ook, op pen 6 moet die frequentie te zien zijn. De impedantie is daar niet hoog (in elk geval lager dan de 5,6k die eraan hangt :)), dus een probe moet daaraan kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Op 18 november 2015 19:12:20 schreef Bertjebuk:
Ja,een op een, x10 kan ik op het scherm instellen.niet gedaan

Als je op de scoop 1:10 instelt, verandert dat de probe niet! :)
(dat heeft alleen zin als je ook een 1:10 probe hebt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Frederik E
Terman ,Dat is juist zonder doorverbinding hoor ik div stations schor en onduidelijk ,Met doorverbinding alleen ruis.Arco zie bijlage die probe gebruik ik 1:10 staat er ook op,nochmaals pin 6 gemeten maar dat blijft 000.000,maar toch hoor ik onverstaanbare stations

Electronica is mooi als het goed werkt
rbeckers

Overleden

Dat lijkt op een 1:1/1:10 omschakelbare probe in slechtte conditie.
Plaats een foto van de aangesloten counter.

Electronica is mooi als het goed werkt
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Effe heel algemeen: heeft het eigenlijk nog practisch zin of nut, anno 2015, om een analoog afgestemde ontvanger te maken voor de luchtvaartband? Nu 8,33 KHz separatie steeds couranter wordt lijkt het me dat synthesiserafstemming onvermijdelijk wordt. Of..?

Het initiatief van T/S kan natuurlijk nog altijd waardevol blijven als leerervaring, daar wil ik niets op zeggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
rbeckers

Overleden

coax bij BNC schroef connector.
Lijkt op een reparatie.

Stond tijdens alle metingen de probe op 1:10?

rbeckers, de invoer kabel is destijds alleen maar verstevigd om stuk trekken te voorkomen. ik heb ook alle metingen gedaan met 1:1 en ook met 1:10. big_fat_mama,Kopen kun alles maar er bestaat ook noch de kunst om het zelf te maken,en als zo"n ontwerp door middel van deze topics leid tot een mooi resultaat,kan een ander daar ook zij voordeel mee doen.

Electronica is mooi als het goed werkt

@F.E.T, merci.

Ik wist dat het wat scheelde, maar dacht aan enkele Khz. In ieder geval weer wat geleerd vandaag, en daar doen we het immers voor.

@Bertjebuk, je hebt hier een goed punt. Je kunt bijvoorbeeld veel zo niet alles voor een krats kant en klaar via de chinese handelaren laten invliegen, maar zelf maken is toch heel wat leuker, en zoals je zelf zegt, je leert ervan. Ook heel wat waard!

rbeckers

Overleden

Zelf bouwen is leuk en leerzaam.

Het probleem is dat je stations hoort, dat is goed, terwijl de counter niets meet, en dat is niet goed.
De gelijkspanning op pen6 klopt?

Op 19 november 2015 16:36:18 schreef Bertjebuk:
maar dan moet de regelbare oscillator op 119.3 gezet worden.Maar hoe krijg ik mijn regelbare oscillator op 119.3Mhz ,deze werkt nu tussen de 63 en 91Mhz

Hoe weet je dit. Je kon de frequentie uit de Local Oscillator (VCO) toch niet meten?

Het feit dat je wél ontvangst hebt van onverstaanbare stations komt doordat je nu ongetwijfeld FM omroepzenders ontvangt in de omroepband, de detectie van deze ontvanger is AM en geen FM.
Dit komt doordat de VCO te laag in de frequentie staat, meet de regelspanning van de varicaps eens op of stel de oscillator spoel bij totdat deze in het gewenste frequentie bereik komt.
Trek daarvoor de spoel L7 iets verder uit elkaar zodat de afstand tot de windingen toeneemt.

Telefunken Sender Systeme Berlin