PLC telemecanique voeding stuk

NC=not connect?

Verder omdat het een plc is zal de hoofdvoeding wel 24V zijn en 5V.

Wat is het complete typenummer op de print, rechts onder half te zien?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 22 november 2015 17:11:34 (30%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zie hier de uitgangsspanning en type nummer

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op zondag 22 november 2015 19:22:41 (31%)

Anoniem

Op 20 november 2015 14:48:56 schreef kevintjeuh88:
deze plc dient voor een grote lichtsturing en is dus redelijk belangrijk ...
... al is het om het programma eruit te halen.

Waarom is er geen up-to-date backup van de software? :(

bprosman

Golden Member

Die is er misschien wel maar niemand heeft GJ_'s vraag nog beantwoordt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

op GJ_'s vraag: nee

Een backup is er niet, als onderhoudsfirma van behoorlijk grote techniek kunnen we niet van alles backups hebben wat destijds geplaatst is door een andere firma's, zij geven dit ook zomaar niet mee, of is er veel geld mee bemoeid en is er meestal maar 1 mogelijkheid en dat is een volledige nieuwe sturing omdat er zogezegd geen ondersteuning meer voor is, dus het zou zelfs kunnen dat het programma van deze plc beveiligt is met een wachtwoord.

Zo heb ik wel enkele jaren geleden al een hardwarematige backup voorzien op 2 elektrische borden doormiddel van enkele relais en een schakelaar die dan de uitgang van de plc's overbruggen indien dat een plc of het touchscreen ervan niet zou werken kan dan toch de belangrijkste verlichting werken.

Het touchscreen is enkele jaren geleden al hersteld toen dat de backlight het niet meer deed, deze brand ook 24/24 voor niets maar dit is hardwarematig een beperking van dit type of zo geprogrammeerd door de firma destijds zodat ie sneller stuk gaat, allesinds is het ellendige techniek als 1 hiervan stuk gaat dat alles plat ligt, alleen mooi als het werkt, goed dat ik hier al op voorzien ben.

Ik had ook al via een deelstring gevonden dat de niet zichtbare letters PT- zouden kunnen zijn. Een (custom?) Meanwell voeding, bekende PSU fabrikant.

Inderdaad 24V en 5V, wat je kunt proberen is met een losse voeding de PLC tot leven wekken en het programma proberen uit te lezen, dan heb je dat in ieder geval.
Reverse engineering van het primare stuk kan uitsluitsel geven wat de chip is geweest. Maar dat vergt wel de nodige ervaring.

Er zijn ook diverse PLC reparatie bedrijven die dit soort dingen gewoon voor je kunnen repareren, kost waarschijnlijk bijna net zo veel als een nieuwe.
Zoek maar eens op PT-44GD-R4, meteen de eerste hit wat ik bedoel.

Verder is dus eigenlijk alles afgeschreven, dus gewoon de hele meuk vervangen als je de gelegenheid krijgt door courante spullen.
Helaas komen dit soort praktijken vaak voor.

-edit- Maak anders een scherpe foto van de onderkant van het PCB en de bovenkant zodat het sporenpatroon te volgen is.

Wat ook een optie is, is een precies dezelfde PLC scoren en daar van afkijken wat de componenten zijn. Dan is het power PCB eventueel over te zetten. En kun je eventueel de print alsnog reparen. Dat heb je meteen een spare voor de PLC.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ik heb vandaag een nieuwe plc binnen, identiek dezelfde, de print is niet fel veranderd, ander merk van condensatoren (capxon toen, nu yxg?) enz..
ik wil proberen eens te kijken als ik het ic kan aflezen, kan hem niet openmaken er kleeft een garantiesticker op.

waarom in een plc geen degelijke condensatoren gebruiken voor iets wat 24/24 werkt in een warme omgeving? dat deze al opgezwollen zijn op 10 jaar tijd mag niet vind ik, heb er nog 1 van in gebruik en ik vrees dat ik die tijdig moet gaan vervangen.

En ik heb hier 2 losse dc voedingen liggen van 24v en 5v zou het mogelijk deze te gebruiken om beide de print te voeden of moet het van 1 voeding komen? en wat dan met die NC inputs?

Ik ga ook eens fotos posten van de achterkant.

die elco's gaan wel langer mee als 10 jaar, echter denkt niemand ooit aan de juiste koeling blijkbaar. smps voedingen die 24/7 aanstaan zonder fan erin hebben afdoende natuurlijke koeling nodig. vaak zitten ze in een kast die dat niet heeft, of niet meer heeft door aanpassingen met de jaren. zet je een fan in de kast onder de plc heb je al veel meer lucht circulatie in de kast wat voor de elco's een langere levensduur betekent. 10 graden minder omgeving temperatuur is vlot meer als 2000 uren langere levensduur..

thans worden apparaten tegenwoordig zo ontworpen dat de levensduur van 20+ jaar allang niet meer haalbaar is, voorheen ging dat nog wel met semi pro spul in 24/7 opstellingen. smps voedingen zijn er een bekend voorbeeld van..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 november 2015 16:40:57 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wegwerpmateriaal...

Heb het ic kunnen aflezen: 1203p60

En foto van de print voor en achter

Op de foto is te zien dat die nc contacten niet gebruikt zijn. De gnd contacten zitten gewoon samen, 2 losse voedingen zal dan wss niet lukken, maar ik zou dan met deze 24v voeding een apart circuit kunnen maken met 5v en dan gewoon ansluiten, hoe kan ik dit het beste doen?

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op dinsdag 24 november 2015 17:25:03 (75%)

EricP

mét CE

10 graden minder omgeving temperatuur is vlot meer als 2000 uren langere levensduur..

Nou, ik ben onder de indruk... Net geen 3 maanden. Da's niet de moeite op enkele jaren.

Ik denk dat alleen een erg robuust ontworpen SMPS dat gaat halen...

eeh ja, 10 graden is niet veel, maar als je een fan erop hebt staan die dus door de voeding heen blaast ga je meer naar de 25 graden verschil. het is geen kast temperatuur, maar heersende temperatuur in de smps zelf..

hier staat dat de FM reeks 2000-7000uren heeft bij 105 graden.

http://industrial.panasonic.com/lecs/www-data/pdf/ABA0000/ABA0000CE108…

ben er ook tegengekomen die al 220.000 uren op de klok hadden in noodverlichting armaturen ( geen smps natuurlijk ). niet bepaald een koele omgeving maar de gebruikte schakeling is ook zeker bepalend voor de levensduur. sinds de eeuwwisseling mag er ook niet meer zoveel zooi in elc's zitten, mee van de reden dat ze ook niet meer zo lang meegaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

FR doet zelfs al 10.000 uur en de 125 graden reeks van Würth zit bij 105 graden ook al op 8000 ofzo, maar ik ben wel benieuwd om wat voor zooi het dan ging die rond 2000 verboden is. Dat is niet RoHS-gerelateerd als het al zo lang speelt.

Op 24 november 2015 16:51:02 schreef EricP:
[...]Nou, ik ben onder de indruk... Net geen 3 maanden. Da's niet de moeite op enkele jaren.

Ik denk dat alleen een erg robuust ontworpen SMPS dat gaat halen...

Dat zal wel spraakverwarring zijn. In werkelijkheid gaat het niet om 2000 uur verschil maar om een verdubbeling van de levensduur voor èlke 10 graden. Dat is alleen van 105 naar 95 graden in de ordegrootte van 2000 uur en loopt daaronder al snel spectaculair op.

Op 24 november 2015 16:48:50 schreef kevintjeuh88:
Wegwerpmateriaal...

Heb het ic kunnen aflezen: 1203p60

NCP1203P60 zal dat wel zijn; de eerste letters laten ze vaak weg en dan moet je net het geluk hebben dat het je bekend voorkomt.

Op 24 november 2015 16:23:08 schreef kevintjeuh88:
ik heb vandaag een nieuwe plc binnen, identiek dezelfde, de print is niet fel veranderd, ander merk van condensatoren (capxon toen, nu yxg?) enz..
ik wil proberen eens te kijken als ik het ic kan aflezen, kan hem niet openmaken er kleeft een garantiesticker op.

Capxon is inderdaad dubieus spul. YXG is geen merk maar een reeks (high ripple @100kHz, long life 3000 a 6000h - in de volksmond heet dat low ESR). Het merk is Rubycon, je ziet ze wel eens stuk maar ze zijn wel een klasse beter dan Capxon. Kennelijk hebben ze ervan geleerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een NCP1203 chip dus, dat was inderdaad het typenummer waar ik even niet op kon komen, een heel bekende chip die je veel tegen komt.
De schakelfet ligt er dan zeer waarschijnlijk ook uit.
Ook zit er waarschijnlijk een serie weerstandje tussen de chip en de gate van de FET (ergens in de orde grote van 10-47 Ohm). (niet te zien op de foto) maar zal ook wel uitgefikt zijn.

Je moet dus alle componenten rondom het IC doormeten op onderbrekingen en sluitingen en waar nodig vervangen.
Dan met de gloeilamp truuk de voeding op het net hangen en maar hopen dat die weer werkt.

Verder zoals ik al zei die 2 kleine elco's bij het IC zowiezo vervangen door goede low ESR 105 graden elco (Panasonic FC/FR oid)

Mijn ervaring is dat het altijd gokwerk is met zoiets, ik heb een pokkenhekel aan die switching powersupplies.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Terug naar TS zijn vraag:

is een NCP1203
Bij RS te leveren, maar wel per 10:
http://nl.rs-online.com/web/p/pwm-current-mode-controllers/8023118/

aangezien het een PWM controller is, zit er geen FET in, dus die zal ook wel overleden zijn.

Controleer de bruggelijkrichter nog even.
En vergeet de voorschakelweerstand even.

Ding is redelijk hufterproof, maar teveel ripple zal hij niet trekken..
En de diode op de VCC ook even controleren..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dus ik heb hier een 24vdc voeding liggen, ik wil hierbij een 5v aftakking maken, hoe geraak het best van die 24v naar 5v op een goede veilige manier voor die print? Gewoon een weerstand in serie zal wel niet de goede oplossing zijn..

Zo zou ik dan ook deze print terug aan het werk krijgen denk ik.

Wat wil je terug aan de praat krijgen, je PLC of je powersupply bordje?

Als het je PLC is zou je ook van je donor PLC de voeding over kunnen zetten. Dat is het snelste.

En 5V zou ik maken met een 7805 regulator. Maar het ligt eraan wat die PLC aan stroom trekt, als dat meer dan 500mA is moet je zowiezo een koelblokje op de 7805 zetten. Het is een noodoplossing om even de software er af te halen.

Ik zou zelf gaan voor reparatie van de voeding als er geen bloedspoed is om je sturing weer werkend te krijgen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Gewoon om de plc aan de gang te krijgen., heb ook geen donor liggen dus kan alleen de voeding herstellen of de plc laten werken op een andere manier

High met Henk

Special Member

Waarom fix je die voeding niet gewoon op de normale manier?

er zitten maar een paar componenten primair die allemaal niet de wereld kosten... 10 van die IC's kosten je nog geen 7 euro (ze gaan bij rs per 10)

diode, en nog wat kleine meuk wat de wereld neit kost

Duurste zal die condensator zijn. Denk dat je voor 15 euro wel weer gesteld bent en dan weet je zeker dat het goed blijft werken.. Ik zou iig niet gaan prullen met een 7805 o.i.d.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Omdat mijn basis kennis vaak niet hoog genoeg is en deze kosten aan deze voeding niet terugbetaald krijg en dus hoop ik dat deze niet opnieuw opblaas, als hij werkt is het wel wat anders..

Maar nu die condensators en ic vervangen is geen probleem maar wat met die fet en hoe werkt deze, en wat nog doormeten (liefst zo simpel mogelijk) en wat zou ik nog preventief mee vervangen?

Anoniem

Vroeger in crt's meermaals ontplofte controllers ontmoet met een gesneuvelde fet. Oorzaak van de knal steeds in primair gedeelte terug te vinden. Met een multimeter kom je al veel te weet.

Je kunt ohms meten of er geen weerstanden in kortsluiting liggen , onderbroken zijn en of ze niet hoogohmig zijn geworden.

Je kunt op diodetest meten of dioden al dan niet zijn kortgesloten of onderbroken. Idem voor de diodebrug.

Je kunt op capacitiettest meten hoeveel de capaciteit van condensatoren is gedaald tov hun vermelde waarde.

Met de ohmstand op de multimeter kun je ook een fet testen. Hier bij Artikelen vind je zelfs onder "Werken met MosFets" hoe je een fet kunt testen met een 9v batterij!

Meet zo ook secundaire onderdelen na. Teken het schema van de voeding zodat je kringen gaat herkennen en de functie van onderdelen te weten komt. Gooogle brengt je bij de datasheet van NCP1203P60 .

Je kunt dus al heel veel controleren zonder dat je één onderdeel hebt gekocht. Wil je bijleren? Ga dan voor de herstelling van de voeding. Ik kan me niet inbeelden dat deze voeding niet te herstellen is. Je kunt de voeding stand-alone herstellen, zodra de juiste spanningen op de uitgangsstekker aanwezig zijn kan je ze terug inbouwen
Met een oscilloscoop en een variac wordt het nog makkelijker

maartenbakker

Golden Member

Vroeger in crt's meermaals ontplofte controllers ontmoet met een gesneuvelde fet. Oorzaak van de knal steeds in primair gedeelte terug te vinden. Met een multimeter kom je al veel te weet.

In CRT's wilde er nog wel eens wat misgaan met via de feedback door een secundaire fout zoals een slechte elco of een fout in de feedback zelf zoals een slechte optocoupler. In videorecorders en in platte televisies kom je relatief vaak tegen dat er een secundaire diode in sluiting ligt en zo uiteindelijk het primaire circuit opblaast. Het is dus gevaarlijk om de oorzaak bij voorbaat primair te zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als je tijd hebt, kan je wat onderdeeltjes in china bestellen. zeker als je in de toekomst nog met wat electronica wil spelen.
bv LM2596 om van 24V naar 5V te gaan
http://www.aliexpress.com/item/1PCS-DC-DC-Step-Down-Converter-Module-L…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 november 2015 22:52:24 schreef kevintjeuh88:
Omdat mijn basis kennis vaak niet hoog genoeg is en deze kosten aan deze voeding niet terugbetaald krijg en dus hoop ik dat deze niet opnieuw opblaas, als hij werkt is het wel wat anders..

Daarom het advies om een gloeilamp (60W oid) met de 230V in serie te zetten, de kans dat je weer alles opblaast is dan zeer klein.

Maar nu die condensators en ic vervangen is geen probleem maar wat met die fet en hoe werkt deze, en wat nog doormeten (liefst zo simpel mogelijk) en wat zou ik nog preventief mee vervangen?

Gewoon vervangen die fet, als ik kijk naar de schade van het IC is het plastic in de buurt van pin 5 het grootst, precies waar de gate van de fet aan hangt, die vrijwel zeker is de fet ook opgeblazen, gewoon vervangen en niet over nadenken zou ik zeggen.
(Je kunt de fet wel doormeten maar vaak niet de moeite van de tijd).

Heb je het datasheet van de NCP1203 al eens bekeken? Daar staat gewoon een schematje in hoe dit stuk in elkaar zit.

Verder heb ik in een eerdere post al aangegeven wat je zowiezo na moet kijken en vervangen: de 2 kleine elco's primair eventuele weerstand tussen de NCP en de gate van de FET.

Ook zoals andere bijgedragen hebben als tip is aan de secundaire zijde gewoon alle grote elcos vervangen door low ESR typen.

Diodes nameten of ze niet onderbroken zijn of sluiting geven. In de diode meet stand is een diode ongeveer 0.6V (voor een shottky type 0.15V).

Voor minder dan 10 euro moet het ding wel te fixen zijn. (Even afgezien van verzendkosten van de componenten en minimum aantallen)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ik ga het zeker nog proberen, ben er nu niet verder mee geraakt.

Heeft iemand nog een goede site om elektronica te bestellen? of dit ic (NCP1203) want RS levert blijkbaar alleen aan bedrijven..

heb deze wel gevonden op ali express, is deze correct?
http://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-20pcs-lot-NCP1203D60R2G-NC…

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op maandag 30 november 2015 21:19:54 (39%)

Farnell heeft die ook.

Je kunt ook kijken of iemand een bestelling heeft lopen met een "meelift actie" bij een van de 2 bedrijven.

Of anders zelf een meelift actie starten.
Zoek even op het forum op [IA] in de titel (I=inkoop A=Actie) voor een voorbeeld.
Dan kun je meteen de andere componenten mee bestellen indien nodig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.