bipolaire stepper motor - positiebepaling

Ik heb een bipolaire steppermotor (Astrosyn MY7001)en schrijf enkel in VHDL.

Nu zoek ik de meest eenvoudige manier om de positiebepaling van de camera bij te houden. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Voorlopig denk ik aan het volgende.

bij het opstarten laat ik de motor uitzwaaien naar links. op het uiterste punt laat ik de casing contact maken met een drukpunt.
Het aantal stappen van dat uiterste punt tot het center is gekend.
Wanneer dat punt getriggerd wordt kan ik dan x-tal stappen terugdraaien nr rechts en vanaf dan heb ik een correcte positiebepaling.

Lambiek

Special Member

Nu zoek ik de meest eenvoudige manier om de positiebepaling van de camera bij te houden. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Wat bedoel je hier precies mee, als een stappenmotor geen stappen mist is er niets aan de hand. En als je de positie er uit wil halen (dus als je wilt weten op welk punt de camera zich bevind) waar de camera zich bevind, dat kan je eventueel met een encoder doen.

https://www.google.nl/search?q=encoder&biw=1024&bih=622&so…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Kan, maar ik zou dan wel voor de zekerheid zo nu en dan even herijken. (als de zaak even blokkeert om een of andere reden dan klopt het niet meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi lambiek,

Ik denk dat je me meteen op het juiste spoor gezet hebt.
een absolute encoder toevoegen lijkt me meteen de informatie te geven die ik nodig heb.

Zo hoef ik ook niet de stappen van de stepper zelf bij te houden, maar kan ik me puur op deze encoder baseren voor de positiebepaling.

En dat voorkomt de problemen die jij vermeldt Arco.

thnx !

De lessen over gray code schieten me ineens net terug te binnen ;)

Lambiek

Special Member

Ik weet niet hoe precies het moet zijn en of je as een paar rondjes maakt of bijv. maar een X aantal graden, maar anders zou je met bijv. een goede potmeter ook nog een eind komen. Die kan je dan met een analoge ingang inlezen, maar een encoder is natuurlijk preciezer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

of een syncro, met encoder..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 23 november 2015 18:44:00 schreef mel:
of een syncro, met encoder..

Ja maar heeft geen synchro, maar een stappenmotor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het idee van een stappenmotor is dat je door het aantal stappen te kennen precies weet waar de motor uithangt. Als je moet gaan terugkoppelen via een encoder, is een stappenmotor weer een raar ding om te gebruiken. Kan je net zo goed een gewone borstel-motor gebruiken.

Dus ik vraag me af: waarom is een stappenmotor-met-encoder voor jou een geschikte oplossing?
(i.e. wat is de context?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Het wordt wel vaker gedaan een stappenmotor met encoder, bij grotere machines bijvoorbeeld. De besturing zorgt dan voor de positie, en als hij om wat voor reden dan ook een stap mist wordt dat gecontroleerd door de encoder. En wordt de fout uiteraard bij geregeld.

Ben met je eens dat je dan net zo goed een motor met of zonder borstels (borstel loze motor) kan nemen, maar dan kom je al snel op een servo systeem en die zijn vaak een stuk duurder dan een stappenmotor met encoder en driver.

Hier heb je een voorbeeld van zo'n stappenmotor.
https://www.damencnc.com/nl/componenten/motoren-en-aansturingen/closed…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.