Aansturen DC fan met hoge spanning

de regelaar uit die machine halen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, dat is een optie...
Nee, dat is een complete print met van allerlei andere meuk.
Met die print kan ik niet zo 1 2 3 de motor meer aansturen helaas.
Ik zag wel een schakeling met diode's, een zenerdiode, enz...

Ik ga de oude print bestuderen iig.

Ik soldeer op gas :P.
jerome

Golden Member

Volgens het plaatje op de motor zou alles wat binnen de stippellijn staat in de behuizing moeten zitten. VCC kan een lagere voedingsspanning zijn voor de elektronica en de andere dan mss een pwm of stuurspannings ingang. Als die motor open mag kan aan de hand van de schakeling wel te zien zijn hoe het zou kunnen.

Ik heb de oude print hier voor me liggen, maar kan er nog niet wijs uit worden.
Inderdaad, wat binnen de stippellijn valt zit in de motorbehuizing.
Ik kan de motor er nog een keer uit halen, en kijken of ik deze los kan schroeven om te zien wat er in zit.

Ik gok dat ik gewoon 230V~ kan gelijkrichten naar 250V=, wat afvlakken, en op 1 of andere manier aansturen (pulsen?).

De Vcc "lijkt" mij ook een lage spanning, maar e.e.a. is me onduidelijk.

Denk je dat de regelaar al IN de motor zit (vanwege zoveel draden)?

Potmeter aan de Vcc en gaan...
Zou te mooi zijn, maar wel handig.

Ik soldeer op gas :P.
Lambiek

Special Member

Ik gok dat ik gewoon 230V~ kan gelijkrichten naar 250V=, wat afvlakken, en op 1 of andere manier aansturen (pulsen?).

Ik zou wel even oppassen als ik jou was, als je het niet zeker weet moet je dat niet doen.

Plaats anders eens een foto van de motor als je deze open gemaakt hebt, misschien kunnen we hier dan meer zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

http://myalbum.com/photo/JxBlJm7fJwE6/360.jpg

Dit is de binnenkant van het ding.

Ik ben voorzichtig.
Ik weet wel dat er origineel op de zwarte de GND zit, en op de rode 315V DC.
Dit heb ik er ook op gezet, maar nu moet die nog een signaal krijgen.

De rode en zwarte draad zijn dus duidelijk.

Ik heb ook nog een werkende originele opstelling op de originele print.

Ik meet daar:
Van GND naar Rood 315V=.
De gele t.o.v. GND is continu 15,2V=.
De witte stijgt mee mat het toerental v/d/ motor van 4,31V= tot 5,6V=.
Het "lijkt" alsof de spanning "volgt" met de toeren, maar kan ook goed de sturing zijn (moet haast wel).
De blauwe meet ik op de DC stand iets van 4 a 5V=,
maar op de AC stand meet ik 8,36V ongeacht het toerental.
De blauwe draad loopt op de print van de connector direct naar het microchipgedeelte op de print... Vreemd... De rest zit vrij afgeschermd.

(Van de originele print is ook niks op internet terug te vinden overigens).

Edit:
Voor de goede orde, aan de onderkant v/d print hangen nog 3 reedcontacten of zo iets, iig dingen om de rotatie te meten / signaleren.

Ik soldeer op gas :P.
benleentje

Golden Member

IK had juist op Vcc een constante spanning verwacht en op FG een varibele of een PWM of puls signaal. Dit omdat Vcc bijna altijd als vaste spanning word gebruikt.

Die sensoren aan de onderkant lijken me hall sensoren en is inderdaad om de rotatie te meten en heel precies om de exacte stand van de rotor te bepalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
jerome

Golden Member

Vcc is waarschijnlijk de voeding voor de drivers etc. In veel gevallen 12V. Om te testen toch maar met 5V beginnen en de stroom in de gaten houden bij het opdrijven van de spanning. USP zou ingangsspanning voor de snelheid kunnen zijn en Fg is dan de feedback, maar die heb je dan niet nodig. Je hebt weinig te verliezen met uit te testen. Als je dat ding ergens hebt gevonden of gekregen kan het nog altijd zijn dat deze afgevoerd werd omdat hij stuk was.

@ Jerome,

Denk je dat ik op de VCC gewoon +5V moet zettten, de GND van mijn ding waar ik 5V mee maak aan de GND van de motor, en een +5V op de VSP?
Dat is dan een PWM die geen PWM meer is, omdat ik 100% aanstuur.

Of ben ik iets te kort door de bocht denk je?

Ik soldeer op gas :P.

die zwarte plak lijkt op een 3 fase IGBT trap als bijv een ikcs12f60b2a

Zo iets zou het idd zijn, want er gaan 3 koperdraadjes de motor in.

Ik soldeer op gas :P.

Gevonden!
Op de VCC komt 12V= voor de print om te werken,
op VSP komt 0-5V= voor het toerental.
(kan ook meer zijn, ik moet nog even met een RPM meter op de as meten wanneer hij 850 RPM doet (max).

FG is de tacho, maar die gebruik ik niet.

Ik soldeer op gas :P.
jerome

Golden Member

Zo had ik het voor ogen. 5V vcc is onwaarschijnlijk omdat een igbt niet tevreden is met 5V aan de gate. 15V is gangbaar, maar als het goed gaat op 12 zou ik dat zo houden.
Mooi dat je toch feedback geeft. Hier hebben ze dat graag :-).

Ja, ik werk het nog wel verder uit...

Ik had voor nu even een oude 12V= voeding aan de Vcc gehangen, en 2 AAA batterijen aan de VSP, en toen ging het draaien.
Niet erg snel inderdaad.
(Ik heb het niet gemeten, maar die 12V= voeding kan maarzo eens 13,7V= doen...).

Ik heb nu ala cheap ass even 2 step-down converters van Ebay besteld om wat mee te spelen.
Als het prototype straks werkt kan ik zien om e.e.a. op een printje te maken, en wellicht nog veel meer.

Ik soldeer op gas :P.

Dit was een ander topic over DC.

Maar goed, ik heb de 2 step-down converters ingesteld, 1 op 15V= voor de IGBT, en 1 op 5V= voor de aansturing.
Geheel opgebouwd, aan elkaar geslodeerd, enz... Ik heb de 24V= gevoed.

Nou, spanning er op, en NIKS!!!

Ik meten, die step-down converter die 5V moet leveren doet niks meer.
Belasting (= regeling) er af gehaald, nog niks = defect.

Geen idee waarom !?!?

Ik heb alle GND's aan elkaar, en voor het aan/uit schakelen schakel ik de AC 230V~ toevoer naar de bruggelijkrichter voor de spanning van de motor.
Ik heb mezelf al bedacht dat dit niet echt sjiek is, maar zou moeten werken !?!?

Iemand enig idee?

Ik heb >>>DEZE<<< exemplaren gebruikt.
Ik heb ze vooraf zonder belasting ingesteld.

***edit***
Begint ineens wat bij me te borrelen.
Ik heb door die printjes wel M3 moertjes gedaan, met boutjes, om vast te zetten.
Morgen eens meten of ik ergens sluiting heb gemaakt, en plastic ringen halen.

P.S.
Ik heb met een oscilloscoop ook nog de DC uit de bruggelijkrichter gemeten, met aangesloten motor, maar dus niet aangestuurd (omdat step-down defect).
De gelijkspanning was helemaal glad!
Kan iemand mij vertellen waarom? Omdat de print van de ventilator er achter zit, condensatortjes, enz., maar niet belast is?

Dank voor jullie reacties.

[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op maandag 21 december 2015 00:51:37 (24%)

Ik soldeer op gas :P.

Update:

Ik had toch een foutje gemaakt in een aansluiting.
Ik heb nu alles draaiend.
De DC voor de fan (hoofdstroom) maak ik van 230V~ met een gelijkrichtbrug tot ca. 305V=, en bied dat aan op de IGBT in de motorbehuizing.
Ik maak met een voeding die ik toch nodig heb voor de Siemens Logo 24V= wat ik aanbiied op 2 step down converters. De ene maakt 15V=, de andere 5V=. Alle GND's hangen aan elkaar.
Op de Vcc van de IGBT zet ik 15V=, en op de Vsp zet ik 5V=.

Het enige wat ik nog niet gemeten heb is hoeveel toeren de motor nu daadwerkelijk maakt.

Ik ga dit doen met een reflecterend plakkertje op de as, en een RPM meter. Ik heb trouwens op de blauwe draad een mooi signaal terug met de toeren ook. Ik heb een mini oscilloscoop waarop e.e.a. moeilijker te zien is dan meten aan de as, dus vandaar :P.

Bij de originele setup die ik ook nog heb staan word en ongeveer 5,7V= aangeboden op de hoogste stand.
Ik ben benieuwd of de fabrikant van het apparaat de motor meer toeren laat draaien dan bedoeld, of dat de aansturing op max. toeren een hoger voltage heeft dan 5V= wat ik vreemd zou vinden.

Een update daarover volgt nog.

Signaal uit:
http://myalbum.com/photo/ZF9JhgxmbjOk/360.jpg

De step down converters:
http://myalbum.com/photo/8SW6RXnIOLRE/360.jpg

[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op zaterdag 26 december 2015 22:54:41 (10%)

Ik soldeer op gas :P.

Zo, dit topic weer even van stal.
Ik ben weer bezig met het "projectje".

Ik wil de ventilator nu toerengeregeld maken.
Nu kan ik gewoon dat 0-5V signaal met een potmeter instellen,
maar dit wil ik niet, omdat ik met een sensor bepaalde temperaturen wil bewaken, en zich zonodig het toerental herstelt.
Ik wil de 0-5V met een Arduino aansturen, maar wat is de beste methode?

Het 0-5V signaal komt op een print met een IGBT die een "soort van" 3 fasen motor aanstuurt.

Bij 5,077V loopt er een stroom van 15 µA nominaal.
Bij opstart zakt die binnen 3 sec. van 30 µA naar 15 µA. (= 0,000015 A).
Kan lijkt me ook prima met een BC546 B of BC337?
Of zouden jullie een optische scheiding toepassen?
Ik weet niet of deze op de print met IGBT zit.

[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op zaterdag 7 mei 2016 18:22:56 (13%)

Ik soldeer op gas :P.

Op die VSP ingang zit een RC filter, dus je zou dat met een PWM uitgang kunnen doen. Eventueel kun je er zelf ook nog een RC filter voor zetten, als je PWM frequentie niet hoog genoeg blijkt te zijn.

MAAR! Als je hier een Arduino aan maakt, met zijn ground aan de - van je bruggelijkrichter, hangt hij alsnog aan het lichtnet! Dit betekend dat de Arduino, met alles wat daar weer aan hangt, afgeschermd moet worden (dus geen standaard miniatuur drukknopjes, potmeters met metalen asjes, LCD zonder extra ruitje ervoor, etc.). Als je een USB kabel aansluit zonder isolator kun je ook vuurwerk verwachten (met mazzel niet, maar ik zou er niet op gokken).

Je kunt beter een optocoupler gebruiken, die je aanstuurt met een PWM signaal vanuit de Arduino. De collector van de opto-transistor zet je dan aan de +12V, met een weerstand van 4k7 of zo naar de ground. Op de print zit al een low-pass filter, dus die hoef je waarschijnlijk niet zelf toe te voegen.

Overigens is dat lager wel soort van stuk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Goede! Op die manier had ik zelf nog even niet gedacht.
Maar nu denk ik verder...
Ik heb >deze< voeding waarmee ik o.a. de step-down converters voed. Een van die step-down converters voed de 15V voor de IGBT, en een step-down converter de 5V voor de PWM en dan nu de Arduino. De GND's hangen een de 315V= fan.
Ik zou dan die 15V voor de IGBT ook moeten scheiden, omdat ik nu eigenlijk mijn complete 24V= circuit aan het lichtnet hang...
(door de brugcel, en door de step-down converter(s).
Scheidingstrafo kopen dus.
Ik zal zeker ook een optische scheiding maken tussen de Arduino en motorbesturing.

/// Net gemeten, de step-down converters zijn geen scheiding.

P.S. Sparky, heet je Marc?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 8 mei 2016 15:50:31 (41%)

Ik soldeer op gas :P.

Inderdaad, die 24V voeding hangt er nu ook aan. Waarschijnlijk is het beter als je een adapter neemt die 12Vdc levert, want die 5V voeding heb je eigenlijk niet meer nodig. Als je die 5V nodig hebt kun je dat ook maken met een 7805 of zo uit de 12V, en als je een optocoupler en weerstand gebruikt voor dat signaal, kom je simpelweg bij minder dan 100% pulsbreedte al aan de maximale snelheid.

Overigens heet ik geen Marc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hmmm, oke.
Ik heb als test net even een Arduino nano op een apparte voeding laten draaien met een potmeter die het PWM signaal regelt.
Ik heb >deze< optocoupler genomen, en er tussen geknutseld (4N35).
Ik kan deze natuurlijk niet met de "belasting" voor de collector monteren.
Er gebeurden hele vreemde dingen.
De fan ging langzaam draaien, en ik kon het toerental met de PWM regelen. Het maximum toerental zal een 15% van het max. zijn geweest.
Erg vreemd allemaal!!!
De spanning was continu 5,081V= welke PWM waarde ook.
Zodra ik ergens een meetsnoer in het circuit prikte ging het toerental omhoog (antenne werking?), en meestal na een paar seconden was alles dan dood.
Alles uit en weer aan, en het begon weer van voor af aan.
De + heb ik op pin 5(c) gezet, en de afgaande op 4(E).
Niet correct, maar hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen?

Ik soldeer op gas :P.

Heb je, zoals ik zei, ook een weerstand van de emitter naar de ground gezet? De juiste waarde is van veel factoren afhankelijk, dus het gemakkelijkste is om dat experimenteel vast te stellen, maar 4k7-10k lijkt me een heel redelijk begin.

Heb je het over een meetsnoer van een multimeter of een oscilloscoop? In het laatste geval moet je bedenken dat de ground van de probe aan de randaarde zit, en je dus niet zomaar zonder scheidingstransformator kunt gaan meten. Met een multimeter kan dat wel, omdat die al zweeft vanwege de batterijvoeding.

Wat is de PWM frequentie? Die optocoupler is niet heel snel, dus de PWM frequentie zou je ook niet al te hoog moeten kiezen. Wat is de voorschakelweerstand van de LED?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ Sparky, dat had ik inderdaad over het hoofd gezien, en heb die er meteen in geknutseld.

Ik heb nu dit geknutseld:
http://myalbum.com/photo/NiZVpsTnwWDQ/360.jpg
(Klikbaar voor vergroting).

Als ik de 4K7 gebruik draait alles nog langzamer, en met de 10K nog langzamer dan met de 4K7.
Het signaal naar de opto is prima op mijn hobby scoopje.
Aan de andere kant gebeuren hele gekke digen.
Als ik een duty-cycle van 100% heb krijg ik wel een lijn, en als ik terugschroef dan blijf ik de PWM wel zien, tot een 60% dan is het weg, en lijkt het alsof m'n probe een antenne is.
Ik zag de leds op de print van de CO-labvoeding knipperen, en meette de spanning op de Arduino, en schroefde die iets omhoog naar 6V=. De ventilator ging ineens veel sneller draaien!
Heel vreemd, gezien opto?

Ik kan er met de pet niet bij wat hier gebeurt.
Iemand een idee wat ik waarschijnlijk grondig fout aan het doen ben?

P.S. Frequentie van PWM is 490 Hz.

Ik soldeer op gas :P.

Van de motor weet ik verder niks, maar als je 5V op een Nano zet, moet je daarvoor de 5V pin gebruiken en niet de Vin pin, daar zit nog een voltage regelaar achter en 5V daarin stoppen is te weinig.

Dus of 5V op de +5V pin, of een volt of 7 (tot 12) op de Vin pin.

@ BVZ, dat is inderdaad een goede.
Ik heb nu 8,5V= op de nano gezet, en dat gaat al een stuk beter.
Aan de kant van de opto van de motorbesturing kan ik geen PWM meten met mijn mini scope. Vermoeden is dat alles afgevlakt word daar.
Ik had het vermoeden dat er een spanningsval over de opto was, en heb de stepdown opgeschroefd naar 6,5V=.
Ik heb nu 5,03V= als 100% duty-cycle secundair, dus zou 100% moeten draaien.
Ik heb even 6,5 V= direct op de motorbesturing geprobeerd, en het lijkt alsof de motor dan harden dan 100% gaat draaien.
De step down heb ik toen ingesteld op iets meer dan 5V= niet op voltage, maar op max. rotaties van de motor-as.
Blijkbaar KAN de motor dus harden dan het opgegeven max. wat toevallig bij precies 5V= sturing ligt.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de geweldige Chinese kwaliteit.
Wat me nog te doen staat is de boel weer afstellen op maximum rotaties van de as van de motor, en klaar is kees.
@Sparky, met een 10K weerstand gaat prima. Thanks.

Ik soldeer op gas :P.