geen elektro-, maar chemie-vraagje: naaldcleaner

Na 25 jaar ben ik weer vinyl aan het draaien, met m'n oude Dual 5000 en Denon 160 MC element.
Helaas was mijn Nagaoka naaldcleaner opgedroogd en ik meende te weten dat dat alcohol was. Dus flesje gevuld met 96% alcohol maar toen ik na een paar dagen het wilde gebruiken was een rubber pakkingkje bij het kwastje helemaal opgelost...No go dus.
Dus: wie weet wat er oorspronkelijk als vloeistof werd gebruikt? Demi water? En kun je die naaldcleaner ueberhaupt nog kant en kaar kopen? Thx!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Kan ook zijn dat het rubber al rot was, en alleen opgelost in de alcohol.
Veel rubber uit de '80 jaren is nogal twijfelachtig. Sommig rubber wordt keihard, en ander rubber wordt een stroopachtige kliederboel...
Naaldreiniger hebben ze bij allekabels: http://www.allekabels.nl/platenspeler-accessoires/4555/1220004/naald-r…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet wat je precies voor alcohol hebt, maar als ik isopropyl-alcohol gebruik, dan lost rubber daar niet in op.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank voor de tips.
"Mijn" alcohol werd in een reageerbuisje door mijn wederhelft bezorgd en die werkt op een medisch lab. Ze zei alleen dat het "96% was"....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je wederhelft in een lab werkt, kan ze je ongetwijfeld vertellen welk soort alcohol het was.

Eigenlijk moet je ook nog "rubber" definiëren, hoewel dit er voor jouw vraag eigenlijk niet meer toe doet.

Ik zou zeggen dat schoonmaken van een naald met IPA geen kwaad kan en best effectief kan zijn. Maar het kan best zijn dat naald-reiniger andere stoffen bevat die nog effectiever zijn. Ik kan je daar helaas geen antwoord op geven.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

@Lambiek:
Da's zo te zien allemaal spul om je platen mee te martelen... :) (nat afspelen kun je beter nooit aan beginnen)
Ik denk dat het 'rubber' al vergaan was tot smurrie, en de alcohol de boel alleen heeft losgemaakt.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 24 november 2015 09:26:00 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wow, wat een replies.

het gaat me eigenlijk er meer om dat ik een goedje kies dat de naald+cantilever niet aantast.
Uiteindelijk maakt iedere vloeistof die naald wel schoon is mijn idee.

Bovendien ben ik geen audio-sektarist (ik speel nog met een ouwe Quad 34 + 303 combi)dus geloof ook niet in snake-oil of andere wondervloeistofjes (pun intended)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 november 2015 09:17:20 schreef FastFolkert:
Dank voor de tips.
"Mijn" alcohol werd in een reageerbuisje door mijn wederhelft bezorgd en die werkt op een medisch lab. Ze zei alleen dat het "96% was"....

Dat zal dan gewone ethanol zijn. common name: "alcohol".

Dat kan je op een openbaar forum beter niet zomaar publiceren hoe je daar aangekomen bent. Dat spul is zwaar illegaal om in "particuliere" handen laten komen (zonder belasting te betalen).

Mijn vader (arts) heeft een verhaal over hoeveel moeite hij heeft moeten doen om in een "life-or-death" situatie van de apotheek een paar slokken van het (pure) spul te bemachtigen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aha....dat wist ik dan weer niet. Iets voor een goed gesprek aan de eettafel vanavond.
Gelukkig was het een half reageerbuisje vol, een paar ml dus, en ligt het nu bij het vuilnis wegens de opgeloste rubber ;-)

Inmiddels heb ik al een aantal aanbieders van Nagaoka of Audio Technica vloeistof voorbij zien komen dus ik kan vooruit. Thx!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
evdweele

Overleden

Reinigen van naalden hoeft niet met een vloeistof, een geschikt borsteltje met veel dunne haren is voldoende.

Verder volstaat vrijwel elke vloeistof, ik deed het - voordat ik zo'n fiberborsteltje had - met speeksel.

Ik ben bezig om mijn verzameling lp's te digitaliseren. Eerst worden de lp's gewassen in een Knosti platenwasser.
De vloeistof die ik daarbij gebruik bestaat uit 1/4 isopropanol 99,9%, 3/4 gedestilleerd(!) water en 4 druppels Dreft afwasmiddel.

Na elke afgespeelde plaatkant controleer ik de naald op vuil en stof onder de microscoop en veeg het met het borsteltje eraf.
Ondanks het wassen komt er toch nog vuil uit de groeven. Na enig experimenteren is bij mij het beste resultaat door in de platenwasser elke plaat 10 keer de ene kant op te draaien en 10 keer de andere kant.
Dan de plaat in het rekje van de Knosti laten drogen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2015 10:38:20 schreef rew:
[...]Dat zal dan gewone ethanol zijn. common name: "alcohol".

Dat kan je op een openbaar forum beter niet zomaar publiceren hoe je daar aangekomen bent. Dat spul is zwaar illegaal om in "particuliere" handen laten komen (zonder belasting te betalen).

Mijn vader (arts) heeft een verhaal over hoeveel moeite hij heeft moeten doen om in een "life-or-death" situatie van de apotheek een paar slokken van het (pure) spul te bemachtigen.

Om methanolvergiftiging te bestrijden zeker?

Volgens Europese regels zou dat zwaar illegale mee moeten vallen. Ik ben in de jaren '90 gewoon met een litertje door de douane op schiphol gewandeld; viel toen onder sterke drank en gezien de verkrijgbaarheid in diverse landen zal dat nog steeds zo zijn. Een buisje van dat spul aan iemand cadeau doen moet dus gewoon kunnen. De verkrijgbaarheid is een andere zaak; apotheken hebben niets meer. Ze zijn waarschijnlijk ook niet ingericht op het verrekenen van accijnzen dus ze vinden het "gedoe" als ze het wel hebben.

Hoe dan ook, tast ethanol inderdaad wel dingen aan die door isopropanol heel gelaten worden. Denk ook aan rubbers van brandstofsystemen van sommige onvoorbereide auto's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

"gedenatureerde alcohol 96%" is gewoon bij o.a. de Etos drogist te koop in 100 ml flesjes voor ca. 2 euro... Ik zou daar mijn baan niet voor op het spel zetten. Ook al bestaat die 2 euro voor een groot deel uit accijns.

edit: gedenatureerd betekend blijkbaar "ongeschikt gemaakt voor consumptie", dus geen drank accijns.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 24 november 2015 16:27:39 (19%)

ethanol illegaal? sinds wanneer?
http://www.bioethanolshop.be/bio-ethanol-100/600-liter-biofair-bio-eth…
96% kan je gewoon in supermarkt nog kopen. moet je er wel niet van drinken ;-).
Ik heb her vroeger ook nog gewoon gekocht hoor, in flesjes van 1liter of blikken van 10liter (men brommer reed erop).
net zoals methanol (flesjes van 1liter, plastic bussen van 5liter), aceton, thinner, ...
heb ergens zelf 99,9% zuiver nitro-methaan staan. heb ik lang achter gezocht om zuiver te vinden. hetgene je vind is 30% verdunt met methanol voor van die RC autootjes

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Probleem is dat het restant aangevuld wordt met toxisch materiaal. Dus wordt je bijv blind of iets anders van. Maar absoluut ongeschikt voor consumptie.. Het spul wat wel geschikt is voor consumptie is niet makkelijk aan te komen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 november 2015 15:49:51 schreef High met Henk
.. Het spul wat wel geschikt is voor consumptie is niet makkelijk aan te komen

Dat heb ik dus pas door de gootsteen gespoeld.
Het was zoals gezegd slechts een half reageerbuisje vol, net genoeg om vrolijk van te worden na consumptie ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Shiptronic

Overleden

High met Henk word daar niet vrolijk , en zeker niet om dat het te weinig zou zijn, eerder te veel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

96% alcohol klinkt meer als isopropanol ofwel ipa. dat spul is prima geschikt voor schoonmaken van elektronica en bandgeleiding. niet moeilijk aan te komen verder, m'n 100ml flesje laat ik vullen bij een kennis, doe ik jaren mee. en anders hebben ze het bij de drogist gewoon.

als je aceton in een flesje doet met rubber afdichting rot het wel weg. dat spul alleen in verdunde uitvoering gebruiken om bijv gladde rollen op te ruwen..

je hebt al snel veel van dat chemo reiniging spul staan, zal hier ook een krat vol zijn al. contact chemie zorgt zelf wel dat het op komt, die bussen met contactspray lekken vaker op de bodem heb ik gemerkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Spuitbussen CPL van Electrolube lekken ook altijd als ze een paar jaar oud zijn. Tot nu toe met alle bussen die ik gehad heb.
Is wel goed spul, maar beter dus geen voorraad van aanleggen... :)
Lekt altijd daar waar de zijnaad en de bodem samenkomen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Als ik een oude plaat wil afspelen, dan hou ik m gewoon onder de kraan, en speel m gewoon nat af.

Dat werkt goed tegen gekraak.
Maar hoe de naald er uitziet, wil je niet weten....
maar er was vroeger Lenco-clean, daar zat en goedje in, wat hetzelfde rook als tegenwoordig die lcd schermreiniger.
misschien kan je dat er voor gebruiken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 november 2015 18:30:49 schreef testman:
96% alcohol klinkt meer als isopropanol ofwel ipa.

Onzin.
Natuurlijk, het kan best IPA geweest zijn. Maar de term 96% an sich zegt niks over de soort alcohol. Sterker nog, als ik naar de Apotheek of Etos ga voor 96% alcohol, dan is dat doorgaans (voor het grootste deel) ethanol.

If you want to succeed, double your failure rate.

maar ipa heeft vrijwel elk lab wel, pure alcohol niet. thans zouden ze dan ook zuivere alcohol willen en geen aangelengd spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is wat anders dan te zeggen "96% alcohol klinkt meer als isopropanol ofwel ipa."

Een lab kan best IPA hebben ja. Een lab kan ook best ethanol hebben ja.

If you want to succeed, double your failure rate.