Soldeer hulp gevraagd flex kabeltje

Hi, wie o wie kan mij. Helpen een flexkabel te solderen waar van de flexkabel eerst een nieuw laagje tin moet krijgen?
Door mijn verkeerde montage poging heb ik het een beetje beschadigd.
Het gaat om een flexkabel met 6 contacten van een sluiter van een Nikon digitale camera.
Ik woon in Helmond.

Ik zou super geholpen zijn als dit hobby project gemaakt kon worden.

Gr
Martijn van Dijck

don't trust a bich :)

Met zilverlijm heb ik zo een flexkabel wel vaker weer goed gekregen.
Het word wel eens gebruikt om de verwarming strips van de achterruit te repareren in een auto.

Als er lange banen weg zijn op de flexkabel kun je een dun on geisoleerd draadje nemen en dan hier en daar vastlijmen met zilverlijm , zo blijft het flexibel.

die kabels zijn bijna niet te solderen helaas. je kunt er draadjes over solderen naar de eilandjes toe op de onderdelen zelf.

de geleider zit tussen 2 lagen in op die kabels. heet stoken werkt niet ermee. geloof me vaak zat mee bezig geweest. een paar onderbroken draden heb ik weleens gemaakt door een haar uit een snoertje over de connector te solderen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ben ook vaak met dat soort FPC's bezig geweest. Op een enkele keer na nooit (of niet duurzaam) opgelost. Nieuw kabeltje is meestal de enige goede oplossing.
Uiteinde is zo te zien ook nogal grondig verwoest... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 november 2015 20:11:24 schreef Hoeben:
Hoi,

De schade lijkt best groot. Maak eens een goede close-up? Zit er wel koper?
Ik zie een hoop oxide op foto 2.

er zit nog een heelklein beetje tin op de 2 linker contacten de overige 4 hebben wat meer tin.
Het is echter vor mij te klein om dit te repareren en ik heb de tools er niet voor.

Op 24 november 2015 20:24:20 schreef Arco:
Ben ook vaak met dat soort FPC's bezig geweest. Op een enkele keer na nooit (of niet duurzaam) opgelost. Nieuw kabeltje is meestal de enige goede oplossing.
Uiteinde is zo te zien ook nogal grondig verwoest... :)

ik hoop een defecte sluiter tegen te komen waar ik de flexkabel van kan gebruiken. Maar dit is lastig. Heb al een oproep op marktplaats staan.
Mogelijk is de sluiter zelf niet eens goed.
Als de camera weer zou werken dan overweeg ik een nieuwe te bestellen maar die kosten ongeveer 200,- los. en ja als de camera dan niet eens werkt.... beetje jammer.

Op 24 november 2015 20:11:24 schreef Hoeben:
Hoi,

De schade lijkt best groot. Maak eens een goede close-up? Zit er wel koper?
Ik zie een hoop oxide op foto 2.

zie je zo meer?
ik heb hem een beetje schoongemaakt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 november 2015 20:04:06 (66%)

don't trust a bich :)

Op 24 november 2015 20:13:31 schreef bert!ne:
Met zilverlijm heb ik zo een flexkabel wel vaker weer goed gekregen.
Het word wel eens gebruikt om de verwarming strips van de achterruit te repareren in een auto.

Als er lange banen weg zijn op de flexkabel kun je een dun on geisoleerd draadje nemen en dan hier en daar vastlijmen met zilverlijm , zo blijft het flexibel.

het gaat om de contactpuntjes die moeten gesoldeerd worden op een vastpunt (andere kabel) die in de body gelijmt zit. dus dit gedeelte hoeft niet flexibel te zijn.

don't trust a bich :)

misschien een ander plan,
wat als je een stukt eraf knipt (tot aan de printbanen) en van de printbanen de oxide laag verwijderd (glasvezel borsteltje) en dat weer probeert in de connecter te plaatsen.

deze kabel leg je weer op een andere kabel (op de body) met stripjes met tin. dan soldeer je ze aan elkaar.

hier een foto van de kabel die in de body zit geplakt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 november 2015 20:02:28 (48%)

don't trust a bich :)

Hoi,

Met een beetje geluk lukt me dit met mijn heteluchtsoldeerbout. Flex kan hoge temperaturen aan. Laat eens zien waar je het op moet vastsolderen? Kun je er wel bij?

Ik zit in regio tilburg - eindhoven.

Je kan er bij maar de kabel zou misschien ook helemaal er uitgehaald kunnen worden. Zit gelijmd.

don't trust a bich :)

Probleem is dat je warmte door de flex heen moet krijgen, je soldeert tegen de achterkant. Zie ik onder de pen niet ook een slecht stuk? Waterschade?

Dat is de achterkant van de kabel voor dat ik hem schoon heb gemaakt.
Btw
Ik kan een gebruikte bestellen hoor ik net voor 57 dollar Incl verzenden.
Misschien kan ik dat beter doen of is dit voor minder te repareren?

De camera heeft waterschade dus ik weet nog niet of hij ooit goed gaat werken. Is dus een hobby projectje. :)

Zo, de camera krijgt weer stroom. Nu kijken wat er wel en niet werkt.
Eerste diagnose.
Spiegel gaat niet omhoog sluiter blijft dicht en autofocus werkt niet. Lcd achter defect maar dat wist ik al. Als dit gaat werken bestel ik een nieuwsluiter met goede flexkabels.
Gr

[Bericht gewijzigd door Mvdijck op zaterdag 28 november 2015 09:55:57 (29%)

don't trust a bich :)

Waar moet dat de beschadigde contactpunten aan vastgesoldeerd worden? Heb je ruimte voor een connectieprintje 7.5mm breed?

Het zijn eigenlijk 2 flexkabels die opelkaar liggen en dan vast gesoldeerd worden. Een connectie printje moet wel kunnen denk ik.

Het zou fijn zijn dat mocht het soldeerwerk lukken en de camera goed functioneerd maar bijvoorbeeld toch de sluiter defect blijk te zijn. We later een nieuw sluiter kunnen plaatsen en solderen.

Als iemand tijd en zin heeft en een beetje in de regio zit kom ik graag langs.
Hoeft uiteraard niet voor niets...
gr
Martijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 november 2015 20:03:12 (20%)

don't trust a bich :)

Ben bang dat ik de handoek in de ring moet gooien
Op het moederbord zou een stekkertje vast gesoldeerd worden en een zekering zou vervangen worden op de DC/DC.
Helaas meld het bedrijf net dat er sporen zijn beschadigd op het moederbord en dat solderen geen zin heeft.

:(
balen

Hierdoor heeft het dan ook geen zin om de flexkabel proberen te repareren.

[Bericht gewijzigd door Mvdijck op woensdag 25 november 2015 12:16:02 (12%)

don't trust a bich :)

Nog niet alles opgegeven. Ben toch maar aan het solderen gegaan. Hele kleine draadjes met tin verzadigd en op de sporen gesoldeerd. Hierna de kabel vast gesoldeerd aan de andere flexkabel. Alles door gemeten en het lijkt goed te gaan. De zekering laat ik toch vervangen. Het stekkertje is van de verlichting van de lcd. Dus als die niet werkt dan is dat maar zo.
Als ik de dc/dc terug heb schroef ik alles weer in elkaar.
Bedankt voor alle tips. Ik laat nog weten wat het resultaat was...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 november 2015 19:52:16 (33%)

don't trust a bich :)

Als je weet dat hij uiteindelijk weer werkt (dus alle andere reparaties zijn goed gegaan) en het dcdc is niet herstelbaar, dan kan je op ebay altijd een nieuw dcdc kopen.. (kost wel 100e, da's niet mals!)

Klopt maar was een camera van 4000,- en gebruikt tussen de 900- en 1400 euro op ebay en marktplaats. Dus zou fijn zijn als hij weer werkt :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 november 2015 19:52:30 (53%)

don't trust a bich :)
High met Henk

Special Member

ik zou dit gewoon met paar stukjes flat cable gedaan hebben, zoals vroeger in een PC zat om HDD's aan de sluiten in de PATA tijd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij werkt, gedeeltelijk.
Ik heb weer uitelkaar liggen :)
Wel power en alle functies.
Geen autofocus geen diafragma en de sluiter werkte niet. De speigel gaat ook niet omhoog

Blijkt een kabel (flex) op het punt waar hij het moederbord ingaat gebroken te zijn. (sluiter). Deze heb ik uit de USA besteld.

De autofocus motor zat vast, een hoop corrosie.
De spiegel inmiddels getest en de motor ook.

Ook nog 1 flexkabel aansluiting gevonden met aanslag van corrosie. Deze weeer schoongemaakt.

Weet inmiddels steeds meer over de camera. Solderen gaat ook steeds beter :).

ook een klein chip beetje warm geworden bij het testen. Zag een kleingbeetje rook. Eerste foto. Zou die nog werken? Zie eerste foto.

Wel een dingetje gevonden wat kapat lijkt een soort weerstandje. Ik meet wel weerstand maar de behuizing hiervan is voor de helft weg.
Iemand een idee, wat en welke dit is?
zie 2e foto

Let you know als hij weer in elkaar zit.

don't trust a bich :)

kapotte component lijkt mij een diode

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Onderdelen kunnen vaak best heet worden maar als ze zo heet worden dat ze roken is het meestal einde oefening.
Ze worden heet doordat ze om een of andere reden te veel vermogen dissiperen. Dat kan door een defect in het onderdeel zelf komen maar soms ook als gevolg van een ander defect onderdeel.

Het hoeft in het laatste geval nog niet defect te zijn maar zolang de echte oorzaak niet wordt op gelost heb je nog steeds een probleem. Ik zou geen risico nemen en het voor de zekerheid vervangen.

Ik heb geen ervaring met solderen/desolderen Op zo'n flex pcb, maar ik denk dat je het beste de pootjes weg knipt en deze met een pincet en goed regelbare soldeerbout verwijdert.
Ik zelf zou de pootjes met een heel dun (dremel achtig) zaagje of slijpschijfje in mijn freesbank van het IC scheiden. Dan weet ik zeker dat ik niet doorschiet. Een dun stukje blik erover met een gat voor het ic om het pcb op de kruistafel te fixeren.

Dat andere ding zou een zener of diode kunnen zijn. Het ziet er doorzichtig uit. Dat kan kapot zijn vanwege iets mechanisch maar ook doordat er te veel stroom doorliep. In het eerste geval zou het nog kunnen werken (heeeeeel klein kansje, probeer de diode test van je DMM eens) Als het een zener is kun je een component tester gebruiken (mocht die op je scoop zitten, anders een stroombron en voltmeter, of een labvoeding in cc, of voeding met stroombeperk weerstand.)
Zal in ieder geval vervangen moeten worden. Zit er niet ergens iets wat er het zelfde uitziet ? Als het een protectie diode is dan komt het meestal niet zo precies. Bijna elke voldoet dan wel. Een zener voor bescherming ook niet. Gewoon meten wat de spanning daar wordt en in de datasheet de max spanning opzoeken. Zorgen dat de zener boven de werk spanning zit maar onder de max spanning die het pin van het IC waar hij voor werkt mag hebben.
Een zener als shunt regelaar komt wel precies maar dat verwacht ik niet in een accu gevoed apparaat (ivm rendement)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Chip:
Ik was de aansturing van een magneet schakeling (Spiegel onstpannen) aan het testen. Te veel spanning erop gezet. Maar heel kort. Toen een beetje rook ook heel kort.

Wat betreft de diode. Kan deze defect gaan omdat een motor aangestuurd moet worden en deze vast zit (zat)?
Toen de camrera weer voor het eerst werd aangezet rook ik heel even iets vreemds. Ik vermoed dit onderdeel.
Alles leek hierna te werken alleen de delen die in de buurt van de diode zitten niet. Oa de motor van de autofocus.

don't trust a bich :)