Printplaat ontwerp

Met Google zoeken op “BMP”

Refererend aan het begin van deze thread.

edit @hieronder: ik geef het op, je houdt me voor de gek denk ik

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 25 november 2015 15:03:58 (32%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Bedankt.
Ik heb wat gevonden.
Mis alleen de vergelijking.

Gr. Harry M.

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.

moet je maar eens naar de naam van het bestand kijken...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Willie W

Golden Member

Willie W.

ja zeker. Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb met Paint het e.e.a aangepast (zoals de donkere achtergrond)
Kan jij mij uitleggen hoe een BCD switch werkt.
Ik heb maar 3 aansluitingen op de print maar ik heb 4 standen nodig.

Gr. Harry M.

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.
Arco

Special Member

Twee secties van de draaischakelaar gebruiken, en die zo doorverbinden:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jochem,

Sorry maar ik was bloedserieus.
Als je nou had geschreven "met een BMP Extensie" had ik je direct begrepen.
Ik dacht dat het weer eens een Elektrotechnische afkorting was van een component of zoiets.
Dat van die Tank was wel een grapje van mij.

Denk wel aan je eigen onderschrift
"Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden".

Gr. Harry M.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 november 2015 19:46:06 (0%)

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.
Willie W

Golden Member

Je moet uiteindelijk alleen het groene deel afdrukken op de folie,
Dus het rode en gele moet ook nog weg.

Als het niet lukt kan ik nog proberen er een pdf van te maken.

Willie W.

Ja dat heb ik ook allemaal verwijdert.
Ik vraag mij alleen af hoe groot het plaatje precies moet zijn.
(L x B in cm). Om het één op één te maken.

Gr. Harry M.

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.

Afstand tussen 2 IC-poten is 2,54mm. Als je de PDF 1:1 uitprint dan zou het normaalgesproken goed moeten komen.

Overigens zit die 100n aan de uitgang van de 7805 om oscillaties te dempen. Ik zie niet helemaal in waarom die condensator niet meteen aan het "bovenste" ground spoor ge-layout staat. Die rare omloop is nergens voor nodig.

If you want to succeed, double your failure rate.
Willie W

Golden Member

De afmeting is 8,4 x 4,95 cm, dat zijn dan de hoekjes van de print,
dus niet het zwarte vlak.

@ Jochem, Heb de print nog veranderd omdat de 7805 op zijn kop zat,
Die baan heb ik niet meer aangepast omdat mijn pauze er bijna op zat.

Heren bedankt,

ik heb na het afdrukken van het PDF bestand ook dezelfde afmetingen gemeten.
Omdat ik het eerst met Paint had bewerkt en later in Excel geplakt was de totale afmeting een gokje.
Maar nu is dit duidelijk.

Gr. Harry M.

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.
Lambiek

Special Member

Misschien nog een tipje; ik weet niet hoe lang de draden gaan worden waar je schakelaars aan komen, maar als die lang zijn zou ik er een paar optocouplers tussen zetten tegen ongewenste storingen. Ik zie ook niet dat de ingangen nu ontkoppeld zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: Dat je iets mag doen aan de ingangen kan ik begrijpen, maar optocouplers is het laatste waar ik aan zou denken. Overigens bleek uit de foto van TS dat alles compact in 1 kastje komt, en ontdendering kun je vervolgens ook wel in software oplossen.

@TS / Willie W: Met die condensator bedoelde ik dit:

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

iets met 90 graden bochten,
geen groundplane.
2K2 is ook wel erg krap buigen denk ik
de 7805 die ik ken hebben vrijwel altijd de pootjes recht zitten of je meot de TO92 variant hebben.. Maar daar zou ik niet tussen de pootjes door willen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2015 15:42:42 schreef Jochem:
Dat je iets mag doen aan de ingangen kan ik begrijpen, maar optocouplers is het laatste waar ik aan zou denken.

Ik ben dat gewend uit de industrie, daar gebruiken we niet anders dan optocouplers tussen de ingangen van de pinnen. Maar als alles in een klein kastje komt zal het wel mee vallen denk. Maar een 100nFje eraan kan zeker geen kwaad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Willie W

Golden Member

Heb er wel even de pullup weerstanden bij gezet.

@ HMH, die 7805 is gewoon TO220 met het middelste pootje iets naar voren gebogen, dat werkt perfect.

De weerstanden zijn gewoon 7,5 mm raster

Als beide kanten gegarandeerd op dezelfde voeding draaien is de door optocouplers geboden scheiding in een simpel geval als dit zinloos.

Ik vind het zo voor nop een prachtig printontwerp met een aantal klassieke onelegantheden er in :+
Maar zo een losse Uc moet wel geprogrammeerd worden (met een programmer) anders heeft TS er niets aan. Vandaar de Arduino-suggestie, dat vermijd wat hobbels.

Er is niks mis met een PIC, maar een complete Arduino is toch een stuk makkelijker. En als je voor de Arduino NANO ook dit bordje koopt dan heb je niet eens een print nodig. Zelfs geen soldeerbout, want alle aansluitingen zijn uitgevoerd als schroef terminals. Bij elkaar ben je via Aliexpress voor onder de 3 euro klaar !

Lambiek

Special Member

Alleen voor die printkroonstenen betaal je al 10 Euro hier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met de tijd die dit allemaal kost, had je het allang draaiend kunnen hebben op een stukje gaatjes print...

Hier heb je een werkend exemplaar met een 16F628A.
De hex file kun je in een pic programmeren.
De leds kun je installeren, maar het hoeft niet.
De transistor kun je ook geinverteerd verbinden afhankelijk wat uw print vraagt.
De transistor schakelt enkel aan en uit, je kunt er dus geen piëzo buzzer op aansluiten die niet zelfoscillerend is.

De timing is zoals op uw excelblad.

Voor mij hoeft je hiermee niks te doen, het was enkel om mijn gedachten eens te verzetten na een ganse namiddag babysitten bij een 85 jarige en veel koffie drinken ;)

edit: had een foutje gemaakt in de pin nummering, nu is het juist.

LDmicro user.

Op 25 november 2015 16:02:18 schreef Lambiek:
Ik ben dat gewend uit de industrie, daar gebruiken we niet anders dan optocouplers tussen de ingangen van de pinnen.

"Daar gebruiken we niet anders"? Het kent z'n toepassing, en dus kom je ze regelmatig her of der tegen. Maar "daar gebruiken we niet anders" is kwats. Ik ontwerp voor m'n baas dagelijks alleen maar voor industrie, railway en aerospace. De momenten dat er een optocoupler ingezet wordt zijn heel specifiek en met een reden. Niet ongefundeerd maar zo 'tegen een storing'.

Op 25 november 2015 16:09:49 schreef Aart:
Als beide kanten gegarandeerd op dezelfde voeding draaien is de door optocouplers geboden scheiding in een simpel geval als dit zinloos.

Dat ook nog eens.

Ik vind het zo voor nop een prachtig printontwerp met een aantal klassieke onelegantheden er in :+

Dat PCB-ontwerp is natuurlijk best een kroot, maar 90 graden hoeken of geen ground plane maakt (in dit geval) geen klap uit; het zal er niet minder goed om werken. Gratis en voor niets een ontwerp dat het best zal doen.

Echter is het voor iemand zonder programmer of kennis van uC's veel laagdrempeliger om die Arduino te pakken, MET het voordeel van een kant-en-klaar PCB'tje voor een prikkie uit China.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 26 november 2015 08:34:27 schreef Jochem:
Daar gebruiken we niet anders"? Het kent z'n toepassing, en dus kom je ze regelmatig her of der tegen. Maar "daar gebruiken we niet anders" is kwats.

Dat kan en mag je vinden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 november 2015 08:34:27 schreef Jochem:
Niet ongefundeerd maar zo 'tegen een storing'.

In de industrie zijn er veel soorten storingen, een storing heeft niet alleen te maken met EMC instraling en andere invloeden, maar ook met machinefouten zoals kabels die per ongeluk worden doorgesneden, cablagefouten enz..

Daarom worden er heel veel optocouplers gebruikt en meestal als bescherming tegen mishandeling of crashes zodat je niet de hele kast moet vervangen.

Onderstaande foto is een print uit een AB uitgangsmodule, hier wordt de bus volledig gescheiden van alle andere elektronica, zodat bij een fout niet alle modules van de plc moeten vervangen worden.

Mijn laatste jaren in de industrie heb ik het gebruik van optocouplers in het kwadraat zien toenemen, elk defect stuk waar elektronca inzat maakte ik open en heb dus veel gezien.

LDmicro user.