fasevolgorde hoofdschakelaar

Sinds kort heb ik thuis (NL) een 3fase aansluiting. Bij het aansluiten van de elektra kwam ik er achter dat er geen labels bij de fases op de hoofdschakelaar staan. Alle 3 binnenkomende aders zijn bruin. Is er een standaard volgorde voor de fases of zal ik dat na moeten meten? Ik heb op het forum en met Google gezocht maar of er is geen standaard of mijn zoek termen zijn verkeerd :(.

mvdk

Golden Member

Die fases en hun volgorde zijn alleen belangrijk als je een verbinding zou willen maken met de aansluiting van de buurman. Dat is sterk af te raden. Als je een generator parallel en synchroon op die aansluiting wil aankoppelen, is alleen het draaiveld van belang, maar ook zoiets is sterk af te raden.
Er was kort geleden hier een discussie die hier wat op lijkt: http://www.circuitsonline.net/forum/view/129164

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op de kW.h meter heb je standaard (99,9%) van de gevallen een rechts draaiveld op L1, L2, L3. Dit bied de netbeheerder aan. Huier heb je geen invloed op
Vanaf de kW.h meter is het van jezelf, en moet je maar afwachten hoe de monteur destijds de zaak netjes ook op volgorde aangesloten heeft, om maar zo een draad gepakt heeft.

Vind je het belangrijk? dan zul je het na moeten meten met een fasevolgordemeter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 25 november 2015 09:36:56 schreef Toeternietoe:
Op de kW.h meter heb je standaard (99,9%) van de gevallen een rechts draaiveld op L1, L2, L3.

Ik meen toch dat bij een aantal klanten van mij een links draaiveld binnenkomt. Niet dat het voor mij reuze van belang is, maar uit interesse zou ik wel willen weten of een rechts draaiveld een standaard werkwijze is.

Het hangt volgens mij van de regio af en soms van het gebouw. Er is dus niet echt een pijl op te trekken. :)

Opgeruimd, wat is dat?

Jammer dat er zo geen standaard lijkt te zijn. Ik kan de aansluitingen op de kWh meter niet zien (afgeschermd) en met 3 bruine draden kan ik daar ook niets aan zien. Ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar een meter.

De reden dat ik het zeker wil weten; ik heb op dit moment geen 3-fase apparatuur staan waarvan ik zeker weet hoe ik ze aan moet sluiten. Ik heb een 3-fase DC voeding staan, maar deze heeft een gelijkrichter op de ingang, dus die maakt het niets uit. Verder heb ik een 3-fase compressor op de kop getikt maar ik weet niet zeker of de motoraansluiting klopt. Voor de compressor kan ik best even 2 fases omdraaien als het niet goed blijkt te gaan maar ik heb liever dat het vanaf het begin af aan goed zit in de aansluitingen naar de meterkast.

Nou ja. Eigenlijk moet je gewoon altijd even kijken of je veld de goede kant op draait als je motor aansluit. (of gewoon even kijken of je motor de juiste kant op draait).

Gezien er volgens mij eigenlijk geen standaard is. Nu zijn installatie kabels bruin,zwart,grijs, blauw,groen/geel maar een tijdje terug was het bruin, zwart,zwart, blauw, groen/geel (voor 5 aders).

GJ_

Moderator

Die twee zwarte aders maakten het trouwens niet onmogelijk om gewoon in de juiste volgorde aan te sluiten: de aders zitten nl altijd in dezelfde volgorde in de buitenmantel.

Hou zelf meestal een rechts draaiveld aan en probeer dit in de hele installatie aan te houden.

Mocht ik nou in een linkse installatie terecht komen dan houden we natuurlijk gewoon links aan.

Maakt in principe niet uit dus, maar probeer wel de aansluitingen hetzelfde te houden.
Wel handig als een machine bij de diverse aansluitingen dezelfde kant op blijft draaien /lopen.

GJ_

Moderator

Zeker. Vind ik niet kunnen trouwens: in een hal moeten alle WCD's gewoon dezelfde volgorde hebben. Niet alleen de juiste draairichting, maar ook L1 op L1, L2 op L2 enz. Zodat als je bv geen fase op L2 meet dat je er ook bijna blind van uit moet kunnen gaan dat de tweede zekering er uit ligt.

Helemaal mee eens. In meerdere gevallen (waarvan 1 mijn woning, met voormalige drukkerij) zijn inmiddels niet meer industrieel in gebruik, beide hadden zelfde installatie bedrijf als huis installateur en deze is inmiddels failliet.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op woensdag 25 november 2015 17:37:03 (27%)

ben ik het ook mee eens, in een nieuwe installatie is dat ook zeker wel zo. oude installaties met allerhande bijgemaakte aansluitingen wil het weleens verkeerd zitten ( soms de nul en l3 zelfs ). zelfs met de oude ymvk kabel met bruin en 2x zwart, zat de bruine draad altijd op de bovenste coupe in een grote halyester verdeler, dat heb ik vaak zat gezien..

thans zet je ook altijd op het apparaat zelf de fasen om, niet op de wcd of de installatie. je hebt er ook ceeform stekkers voor die je met een schroevendraaier zo kunt wisselen van fase, 2 pennen draaien dan om. ideaal als je een toestel hebt wat mobiel is..

nu zijn de ceeform stekkers wel steeds meer naar klemverbindingen aan het gaan zijn ipv schroefklemmen. daar moet je ook mee opletten, aderhulzen zijn niet bepaald een verbetering bij bepaalde merken..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 25 november 2015 18:09:52 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2015 16:38:55 schreef JBHC:
Het hangt volgens mij van de regio af en soms van het gebouw. Er is dus niet echt een pijl op te trekken. :)

Inderdaad. Een voorbeeld hadden we hier in Zeeland. De gemeente Middelburg had tot 1984 een eigen energiebedrijf. Het hele LS net was linksdraaiend, de kWh meters waren op links draaiveld geijkt en werden ook zo aangesloten. Na de fusie met PZEM (nu DELTA) zaten we dus met twee soorten meters, links en rechts geijkt. Daar wilden we vanaf.De oplossing was om bij vervanging een rechtse meter te plaatsen, en tussen de hoofdzekeringen en de meter werden de fasen 2 en 3 gekruist.

Maar als je dan de rest van de installatie hetzelfde laat, draaien ineens alle motoren de verkeerde kant op... ??

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

links of rechts draaiveld in woonhuizen niet belangrijk 9 van de 10 keer. echter is het niet geheel zeldzaam dat men een verzwaring aanvraagt en daarna werkt het eea ineens niet goed meer, men had het draaiveld niet nagemeten blijkbaar. leuk als je dat hebt op een bedrijfs aansluiting met veel motoren :p

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Voor installaties in gebouwen waar mensen aanwezig zijn in een arbeidsverhouding, geldt dat er een IV'er moet zijn. Die mensen wil ik toch met klem adviseren, dat als er aan de zijde van de netbeheerder, dat is, in de aansluitkast, er grotere wijzigingen worden uitgevoerd, die IV'er of een WV'er terplekke moet zijn, om zich bij inbedrijfstellen ervan te overtuigen dat het draaiveld klopt.
In een gezondheidscentrum, met een lift op draaistroom werkend, werd de aansluiting van 3x400 verkleind naar 3x80. De monteurs hadden vergeten bij aanvang het draaiveld te meten, en maakten de nieuwe aansluiting met een draaiveld wat geldt voor die aansluitingen in die regio.
De lift deed dus raar, en de CV, deed ook niet wat ie hoorde te doen.
Je kan natuurlijk ook direct bij de offerte aanvraag je wensen kenbaar maken, maar vertrouwen is mooi, controleren is beter

Op 26 november 2015 00:25:04 schreef Roetzen:
Maar als je dan de rest van de installatie hetzelfde laat, draaien ineens alle motoren de verkeerde kant op... ??

Als er draaistroommotoren zitten wel. Maar onze monteurs waren erop getraind om na te gaan of er volgordegevoelige apparatuur aanwezig was. Zo ja, dan werden de draden tussen meter en hoofdschakelaar ook gekruist. Kwestie van controleren en je boerenverstand gebruiken.
Maar in de meeste woonhuizen is de fasevolgorde onbelangrijk.

Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden. In mijn geval (woonhuis) is de fasevolgorde (richting draaiveld) belangrijk ivm uitbreiden zwaar gereedschap in garage. Nu is het nog alleen een comprossor, later hopelijk ook draai- en freesbank. Ik ga wat apparatuur opsnorren om de boel na te meten.