WiFi antenne's en DBi + bereik vergroten, hoe zit dat precies?

Ik heb werkelijk geen enkel benul van HF, het is ook niet "mijn ding".
Wel zit ik met een WiFi probleem, nieuwbouw, veel storing en in de huiskamer al een lager bereik vanuit de meterkast.

Ik gebruik zowel de 2.4 als de 5 Ghz frequentie en wil dan ook beide versterken. Ik ga de router nog verplaatsen naar de huiskamer, maar heb zelfs dan op de 1e verdieping (open trap) in de hal nog maar 1 streepje op de telefoon.

Ik begreep dat de standaard antenne 5DBi is, en hoe hoger des te verder het signaal komt. Maar ook begrijp ik dat de router op een bepaald vermogen uitzend, het exacte vermogen heb ik voor mijn router nog niet gevonden (tp-link Archer C9) maar zal rond de standaard 20 mW zitten?

Er zijn (dure) versterkers te koop, maar volgens mij moet je met een fatsoenlijke (zelfbouw) antenne ook wel een heel eind komen. Of kan je een zelfbouw versterker maken welke de output ook verhoogd zonder de router te slopen?

3x 9DBi antennes zijn op ebay te koop voor plm 10 euro, maar ik vraag mij af of de stap van 5 naar 9 DBi genoeg is.

Ik heb gelezen over de cantenna en DIY antenne's van paperclips, maar omdat ik er zo weinig verstand van heb wil ik even weten of de lengte en opbouw nog uit maken.

Zo heb ik dezelfde vraag eens gesteld voor mijn DAB+ radio en daar had ik andere coax en een bepaalde (minimum) lengte voor nodig.

Heel verhaal weer, hopelijk is het duidelijk genoeg :)
Bedankt!

Arco

Special Member

Router op een gunstige plaats zetten scheelt ook al veel.
Niet tegen betonnen muren en/of ijzer. Waarschijnlijk gaat het ook beter als je hem op de 1e verdieping zet...
Vaak hangt men 'm in de meterkast, meestal de slechtste plek die je kunt bedenken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kunt de antenne van je router wel gaan verbeteren, maar het apparaat wat je ermee gaat koppelen moet dan ook een betere antenne gaan krijgen, want het terug zenden is ook een probleem. is met een smartphone niet al te makkelijk aan te passen..

je kunt een paar repeaters toepassen, die kosten rond de 30 euro. ook werkt een oude router die je met een utp kabel verbind naar de router in de meterkast, zet dhcp uit in de slave router en sluit de utp op een LAN poort aan, niet op WAN.. bijv door utp bij te trekken in de buis van de cai en zo op de nodige plaatsen een wifi punt bijmaken.

de juiste wifi kanalen kiezen helpt ook, zoek of het gebruikte kanaal vol zit van de buren bijv. dat drukt elkaar weg. zet ook de auto zendvermogen bepaal functie uit op de router, die reageert steeds op andere wifi en zo heb je een netwerk wat per minuut de helft slechter kan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij staat inderdaad nu in de meterkast, dat komt omdat het CAI en het modem hier hangen en tevens alle buizen (CAT5e) kabels uit komen.

Op een andere locatie neerzetten betekend dus al 2 draden van modem naar router, weer terug naar een switch om vervolgens naar boven (1e en 2e) te gaan. Dat betekend ook nog een extra kabel trekken naar huiskamer om daar de router neer te zetten, dat is een probleem omdat de buizen vol zitten maar ik ga er naar kijken.

Het zendvermogen kan op laag, medium en hoog ingesteld worden en staat op hoog (niet auto).

Repeaters hebben bij mij weinig nut omdat het signaal al zo zwak is dat ik op de weg naar de 1e al 2 repeaters nodig heb. De oude router ga ik op de 2e inderdaad instellen als accesspoint, maar vervelende dan vind ik dat je handmatig moet schakelen tussen 3 wifi netwerken in 1 huis waarbij vaak de verkeerde op de telefoon gepakt word (extender met minder signaal krijgt schijnbaar voorrang op begane grond t.o.v. primairy ssid en ik krijg het met Android niet goed).

Ik zal sowieso de basis stappen nog eens uitvoeren, dus router verplaatsen, kanalen scannen, antenne's richten (nu 1 plat, 1 half en 1 rechtop).

Dat tweeweg verkeer lees ik ook veel over en dat de upgrade van de antenne op de router wel voldoende is?

Hugo Welther

Moderator

Houdt ook rekening met de ondervloer met alufolie als je laminaat hebt. Dit dempt ook enorm merkte ik laatst bij kennissen.
Vensterglas met warmte coating is ook zo'n ellende.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat laatste heb ik eerlijk gezegd niet eens bij stil gestaan en zal inderdaad de reden zijn waarom het boven zo bar slecht is.

Maar dat verklaard niet waarom het op de begane grond zo slecht is.
Zo naar huis en dan maar eens aan de slag met de locatie van de router en de kanalen.

Ik heb nu de Archer C9 gehaald waar de Nighthawk R7000 beter is getest, verschil is 30 euro dus wellicht ga ik hem toch maar omruilen en naar de meest gehate winkel in de buurt de R7000 halen...

En een extra kabel trekken, dus huiskamer flink verbouwen :)

Hoi Sanscorp.

De Metro had er onlangs een leuk artikel over linkje

http://www.tipclip.nl/pcl/wp-content/uploads/bfi_thumb/signaal-versterken-tips-tipclip8_-2zbu0a3maq6psvsgfrmiv4.jpg

het welbekende wifi blikje :)
En ja, het werkt echt!

(google maar eens op wifi beercan)

[Bericht gewijzigd door wielklem op woensdag 25 november 2015 15:12:25 (23%)

RTFM, dan pas vragen...

Als veel buren in de buurt ook wifi gebruiken kunnen grotere antenne's ook nadelig zijn, ze ontvangen ook meer (ongewenste)rommel. Afstand op 5 ghz is door de hoge frequentie en muren al een ramp.

Ook krijg je met een high gain antenne een beroerdere afstraal patroon.
http://www.tp-link.us/FAQ-3.html

ik heb dit probleem ook gehad in een nieuwbouw huis. de oplossing daar was wifi modem/router beneden, oude router op de 1e verdieping, en 1 accespoint op de 2e verdieping. de eigenaar had een krat met divers ict spul waar ik het mee kon maken. 2 oude routers en 25 meter utp kabel bijgetrokken en klaar..

nieuwbouw huizen hebben vaker loze leidingen liggen op slaapkamers naar de meterkast ( in bovengenoemd geval zelfs duimse buis ) dat is met deze situatie wel zo fijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

ga na settings en zet hem ipv NL of Europa op de USA, gelijk een bak meer power, werkte met min netgear prima ;) daar bij heeft 2,4 meer range als 5.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Blue Sky

Cableguy

Zoals testman al zegt kan een 2e wifi router op de 1e etage al een enorm verschil maken. Ook een goede wifi extender kan in jouw geval helpen. Koop dan wel een goede want er zijn een hoop kliko extenders in de handel.

Waar rook is, is stroom
Sine

Moderator

Op 25 november 2015 12:31:21 schreef Hugo Welther:
Houdt ook rekening met de ondervloer met alufolie als je laminaat hebt.

Verdomd ... nooit bij nagedacht, maar dat is inderdaad een heel mooi scherm.

evdweele

Overleden

Van wifi ben ik al jaren geleden teruggekomen. Zeker met een buurjongen die probeert op allerlei acccespoints binnen te komen.
Alles is nu met UTP bedraad. Vele malen sneller met een gigabit LAN en 100% hackers proof.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@ hierboven, die ken ik ook wel ja. een der reden om de meest complexe key te bedenken voor je wifi. echter staat het nu niet meer altijd aan. alleen als ik het nodig heb zet ik het nog aan.

hint, wil je daar veiliger voor zijn, dan zorg dat je WPS uitstaat. met de juiste hard en software kun je anders nog in uren je wifi gekraakt hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@Hugo:
Hoe kan je zie of een ruit een warmtecoating heeft?
Ik heb hier ook een probleem met WiFi bereik tussen werkhok (waar het accespoint staat) en laptop/tablet en inderdaad zit daar een dubbelglas raam tussen...

@evdwele:
Ben ik volkomen met je eens, maar sinds mijn eega een iPad heeft, zit ik daaraan vast :(. Bovendien wil ik zomers met mijn laptop in het tuinhuis kunnen surfen (>30m door struweel heen).

Een 13,5 dB circulair gepolariseerde antenne op de router helpt wel voor het laatste. Het retoursignaal wordt immers ook versterkt (helaas de storing ook). Ik kan dat doen omdat ik zowel voor als achter kilometers vrij zicht heb. Hoe groter de versterking van de antenne door vermeerdering van het aantal elementen, hoe smaler ook het stralingsdiagram wordt, terwijl de voor/achter verhouding verbetert.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 25 november 2015 22:48:37 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gecoate ramen zijn wat grijzer (grijs tintje) dan niet gecoate. Moeilijk in taal te vatten overigens.

Alum. folie onder laminaat is een bekende. Hebben tijdje geleden router vlak bij een trapgat gezet. Dat gaf verbetering maar een accesspoint was later toch de oplossing. Aluminium bleek toch teveel demping te geven. En voor de volgende etage idem (ook laminaat met aluminiumfolie op alle vloeren dus).

fred101

Golden Member

Ik had de laatste tijd steeds beroerder wifi. Toen ineens bijna niets tot niets meer. De router staat hier 2 meter vandaan in de woonkamer naast het punt waar de ptt binnenkomt.

Router open, scoop erin, elcotje vervangen en weer perfect wifi. Router is een jaar of 3 oud. Het is niet altijd RF gerelateerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ruiten met warmtecoating zijn doorgaans een stukje nieuwer en dikker. veel meer als een jaar of 15 zal het er niet zijn. de oudere versie's van dubbel glas waren ook dunner. zet een raam open en kijk door het glas en erlangs af, je ziet dan een duidelijk kleurverschil tussen die 2 ( als de ramen binnen schoon zijn, blauwe aanslag aan de binnenzijde krijg je ook op den duur )

routers en andere netwerk apparaten zijn vaker onderhevig aan rotte elco's. heb al vaker goed werkend spul open gehad, maar toch bolle elco's erin. dat komt pas later aan bod of het ding gaat steeds vaker vastlopen op den duur. zo'n toestel ophangen dat hij z'n warmte kwijtkan scheelt in levensduur. vaak staan ze plat op tafel wat niet goed is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had ook zo'n problemen op de eerste en 2e etage met ontvangst.
Heb nu op de overloop zo'n D-link router als accesspoint ingesteld en bedraad naar de "hoofd" router.
Ssid en password hetzelfde ingesteld als de "hoofd" router, wel ander kanaal genomen zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Werkt perfect, het roamen merk je helemaal niets van. Telefoon schakelt soepel over van het 1e naar het 2e ap.