DAB power inserter

Dag Mensen,

Ik kocht me een rtl/sdr dongle. dat werkt prima.
Toen kocht ik me dergelijke antenne

Zelf had ik een 5volt voedingetje liggen.
Dit bouwde ik in een aftakdoos.
Met een 10µH spoeltje en 10nF

Ik krijg een beetje meer versterking, echter niet genoeg om DAB+ te ontvangen.

Welke waarden moet ik gebruiken. Sta me toe te zeggen dat ik de 10µF aangekocht heb.
Uiteraard staat de condensator tussen in/uitgang.

Alles, voeding en filter zitten in de zelfde aftak doos gemonteerd.

Kan me iemand de juiste waarden geven van dergelijke filter?

Alvast bedankt.

Ivan

het kan zijn dat je de antenne beter hoger zet. het ontvangst is beter hoger in huis.

de 5v voeding zal ook niet alles mogen zijn. een smps adapter met slechte specs stoort meer als dat de antenne verbetert met DAB+ ontvangst. om te testen of de adapter het probleem veroorzaakt, kun je een 4 tal gebruikte aa batterijen gebruiken als voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi ivanflo,

Als je het op deze manier aansluit moet het werken.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik vind beiden een reuze idee, en het proberen waard.
Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt

Hoi Ivanflo,

je kunt ook een standaard TV versterkertje gebruiken.
linkje

DAB/DAB+ zit namelijk net boven de oude VHF band.

RTFM, dan pas vragen...
evdweele

Overleden

je kunt ook een standaard TV versterkertje gebruiken

De sprietantenne moet in elk geval van voedingsspanning worden voorzien. Anders werkt de ingebouwde versterker als verzwakker.
Met het schemaatje van @electron920 werkt de ingebouwde versterker van de sprietantenne zonder meer. Dat wil zeggen, als de min van de 5V ook is aangesloten!

Het is alleen de vraag of dit het ontvangstprobleem oplost.
De dekking van DAB+ schijnt nog veel slechter te zijn dan die van Digitenne en dat is op veel plaatsen met een kamerantenne al niet te ontvangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het is zo dat ik een rtl/sdr usb stich heb, met actieve antenne.
Die is aangesloten op een odroid.
Daarop draait linux, met rtl_tcp

Over mijn netwerk kan ik uitstekend fm ontvangen.
Dab een klein beetje... Werkt, dan niet dan wel....

Sluit ik de rtl/sdr rechtstreeks aan op de pc, dan draait dan heb ik goed dab signaal.

De uiteindelijke bedoeling is de stick, actieve antenne, odroid en utp kabel "ergens" te plaatsen. Hoog? In de garage?

evdweele

Overleden

De plaats voor de beste ontvangst moet je experimenteel vaststellen door de antenne in de buurt waar je hem wilt plaatsen in een straal van enkele meters heen en weer te bewegen.

In een vorig leven ;-) heb ik veel tv-antennes geplaatst toen de zender Nederland 2 in de UHF-band in de lucht kwam. De veldsterkte in Haarlem was nogal zwak, dus was de ontvangst niet altijd vanzelfsprekend.
Met een antenne en veldsterktemeter liep ik dan over de nok van het dak om het sterkste signaal op te zoeken. 1 meter voor- of achterwaarts maakte het verschil tussen geen ontvangst tot voldoende.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

In weer en wind....

Ik herinner me ook die tijd.... En dan nog de weerkaatsing van de golven tegen hoge gebouwen.
Spookbelden...

Op 25 november 2015 13:01:30 schreef electron920:
Hi ivanflo,

Als je het op deze manier aansluit moet het werken.

[bijlage]

Gr Henk.

Hoi Henk,

Pas nu (gezondheidsredenen) jouw schema kunnen maken.
Echter ik denk dat er een foutje in staakt.
Misschien maakt een duidelijker spanningsinput het goed.

Maar zover ik kan aanvullen, wordt de massa onderbroken naar de Digitenne?

Ofwel heb ik het schema niet beet...

Ivan

evdweele

Overleden

Schema van @electron920
http://www.circuitsonline.net/forum/file/8889

De positieve kant van de voeding komt rechts bovenaan binnen, loopt via het spoeltje L1 naar de DAB-antenne.
De negatieve pool van de de voeding komt rechts onderaan binnen (is alleen niet getekend) en is direct verbonden met de afschermmantel van de antennekabel van de antenne.

De condensator C1 zorgt ervoor dat de gelijkspanning niet in de ontvanger terecht komt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hi ivanflo,

Is al aangevuld door heer evdweele dank hiervoor :)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Eventjes een update, jullie hielpen wij...

Het werkt als een trein!
Mijn signaal is zowat 5keer sterker dan voorheen.

Ik had eerst deze schakeling:
http://f.ptcdn.info/618/018/000/1399372185-post402970-o.jpg

Maar jullie schema is stukken beter..

Van harte bedankt.