Vervangen van Relais AgCdO vs AgNiO

In het stuurkastje van mijn automatische zonnescherm boven de serre is denk ik een relais kapot.

Het gaat om deze:
Schrack RYA 30005.

Deze heb ik nog niet kunnen vinden maar wel de Schrack RYA 31005.

Datasheet is hetzelfde op de contactwerkstof na.
De 30005 is AgCdO (ZilverCadmiumOxide)
De 31005 is AgNiO (ZilverNikkelOxide)

Zoals gespecificeerd in deze datasheet:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/504427-d…

Mijn vraag is of ik dit substituut kan gebruiken

Alvast bedankt voor de reacties

Mijn gok, zonder kennis van zaken mbt de chemische samenstelling van relais-contaten, is dat Cadmium (Cd) vervangen is omdat het en gevaarlijk goedje is mbt het millieu. De vervanger zal dus wel ongeveer equivalent zijn.

Het hogere typenummer doet ook vermoeden dat het een upgrade is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Die datasheet isvan de gehele RY serie, goed voor beide relais.

Het hogere nummer geeft niet aan dat het een upgrade is: het tweede cijfer geeft het contactmateriaal aan.
een 0 is dus AgCdO en die 1 is AgNi
De levensduur van beide staat ook in de tabel, maar vergelijken is moeilijker. De "vervanger" lijkt iets langer mee te gaan.

Hewlett

Honourable Member

Zilver cadmium oxide mocht volgens RoHS richtlijnen voor de meeste toepassingen niet meer gebruikt worden, maar daar is gezien het kleine percentage cadmium een uitzondering voor gemaakt. Voordeel van zilver cadmium oxide is dat het minder gevoelig is voor het aanelkaar puntlassen van de contacten bij het schakelen van inductieve lasten (motoren e.d.) zodat je minder kans loopt dat de relais contacten aan elkaar gaan kleven. Ongetwijfeld zal deze eigenschap de reden geweest zijn dat de fabrikant voor dat type relais contact gekozen heeft. Zilver nikkel oxide is standard voor relais contacten en ik denk dat dat prima gaat werken voor een zonnescherm motor, maar ik zou als de originale AgCdO niet te verkrijgen is, toch kiezen voor een zilver tin oxide (AgSnO2) contact, dus de 33005. Zilver tin oxide is vaak de vervanger voor zilver cadmium oxide.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
GJ_

Moderator

Op 26 november 2015 16:34:50 schreef Hewlett:...maar daar is gezien het kleine percentage cadmium een uitzondering voor gemaakt...

Cadmium mag maar 0,01% van de stof uitmaken, dat is hier ruim meer.
Er is gewoon een vrijstelling volgens 2011/65/EU art.4 lid 1 (lijst in bijlage III punt 8B) gemaakt voor elektrische contacten.

Dank voor de snelle reacties.

Die met Silvertinoxide is dan weer slecht verkrijgbaar. :(

Dan maar met AgNiO proberen

[Bericht gewijzigd door CJB op donderdag 26 november 2015 16:51:13 (14%)