Koude lampdiagnose omzeilen in een wagen.

Ik zit met een kleine vraag.
Ik was bezig met een ombouw in mijn wagen.
De halogeen lampen vervangen naar LED.

Mijn probleem is echter dat om de 30 seconden een ZEER korte stroom door de LED gaat. Dit is de koude lampentest van de boordcomputer als resultaat dat mijn LED lichten ongewenst kort oplichten.
Ik krijg trouwens GEEN foutmelding in mijn FIS dus er zitten al weerstanden in de LEDs zelf.

Filmpje als voorbeeld zijn het de richtingsaawijzers.
Je ziet de rechterlamp op ongeveer na 26 seconden flitsen.
https://www.youtube.com/watch?v=GksZy1Zk_qE

Bij halogeen valt deze test voor het oog niet op maar led is gewoon veel sneller.

Ik heb al wat zitten rondkijken op forums en daar gebruiken ze de combinatie diode en condensator in serie, met over de condensator een weerstand om de laadstroom van de condensator weg te laten vloeien. (zie schema)

Alles werkt dus op 12 volt. Mijn gootlichten zijn bijvoorbeeld origineel 50w op 12 volt maar het verbruik van de leds is veel lager.

Enkele tips ivm het schema en met welke waardes ik eventueel rekening moet houden?

Ben benieuwd!

THX!!!

Arco

Special Member

Ik zou 't proberen met de condensator over de led. Diode en weerstand (niet de serieweerstand!) kunnen dan weg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco,
Wat zou de RC-tijd moeten worden?
Een seconde?

Thevel

Golden Member

Je kan het ook met een MOSFET doen.

Edit/
De condensator zal een grote capaciteit moeten hebben en de weerstand een lage waarde zodat met de koude lampentest toch een belasting gezien word.

Arco

Special Member

Condensatorwaarde hangt af van de testduur van de lamp.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Je kan ook een "luxe" versie bouwen.
Heb je helemaal geen grote elco nodig.

De N-Channel MOSFET zorgt dat er tijdens de koude lampentest kort een belasting (R2) is zodat er geen foutmelding volgt.
Met de gegeven waarden voor R1 en C1 is dat ongeveer 0,2 seconden, maar deze tijd is een beetje afhankelijk van het type FET's.

De P-Channel MOSFET zorgt dat de LED lamp vertraagt inschakelt.
Ook dit is ongeveer 0,2 seconden.

Voor R2 kun je een weerstand nemen van bijv. 10Ω, de computer "ziet" dan tijdens de lampentest een belasting van 12W.
Omdat R1 maar heel kort ingeschakeld word hoeft dit geen grote vermogensweerstand te zijn.

maartenbakker

Golden Member

R2 bedoel je, en een weerstand heeft ook een maximaal toegelaten stroom dus ik gok dat je het met een kwartwattertje sowieso niet redt. Zonder in datasheets te gaan spitten zou ik op 1W metaalfilm rekenen, maar dat zal wel echt nagezocht moeten alvorens mijn gokje te volgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 november 2015 01:30:08 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Hierboven:
Ja R2, en niet R1 zoals ik typte, maar dat is inmiddels hersteld.
Met vermogensweerstand bedoelde ik dat er geen dikke 12 Watter nodig is, bijv. zo'n metalen geval.
Denk dat het wel kan met een half of één watter kan, zal vandaag wel eens in wat datasheets kijken....

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 28 november 2015 02:32:02 (11%)

@Thevel: volgens mij klopt dat schema niet; ten eerste staat de body diode van die PMOS in forward bias, en zullen de korte pulsen dus alsnog gewoon zichtbaar zijn, en de PMOS zal tegelijk met de NMOS in geleiding getrokken worden, dus precies tegengesteld aan wat de bedoeling was.

Dat is nog afgezien van het ontbreken van enige beveiliging op de gates van de MOSFETs; meer dan 20V over de gate-source en ze zijn snel einde oefening, maar dat is met een weerstandje en zenerdiode wel op te lossen.

Daarbij heb je nog het nadeel dat je de verlichting steeds 200ms vertraagt; van een puls van de richtingaanwijzer van 500ms is dat wel erg veel. De puls voor de lampentest duurt waarschijnlijk veel korter dan 200ms, maar je kunt dat ook zo oplossen:

C1 en R1 bepalen samen hoe lang M1 aan blijft, en daarmee hoe lang de stroom door R2 loopt, en niet door de lamp. Vanwege diode D1 kan condensator C1 niet ontladen via dezelfde weerstand, en moet dat door R4. Deze is veel groter, en het ontladen zal dus veel langer duren. Hierdoor wordt de lamptest dus wel steeds onderdrukt (als die daadwerkelijk elke ~30s wordt gedaan), terwijl de lamp wel direct aan gaat als deze kort geleden nog aan geweest is; alleen de eerste puls van de richtingaanwijzer wordt dus korter gemaakt, opvolgende pulsen niet meer.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 28 november 2015 22:14:00 (45%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Je hebt gelijk, de FET staat verkeerd getekend.
Zal het in het schema aanpassen. heb ik aangepast.

Arco

Special Member

Ik denk nog steeds dat alleen een flinke elco over de led (met eventueel een serieweerstand) genoeg is als belasting. (afhankelijk van de testduur van de lamp)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk het ook, maar het kan altijd mooier en ingewikkelder.

@Thevel: alsnog staat de LED nu aan zolang de NMOS aan is, en daarna gaat hij uit. Zelfs als je dat gedrag zou inverteren zou je een extra vertraging van 200ms introduceren op een puls van 500ms.

Alleen een elco lijkt me een slecht plan, aangezien dat een grote inrush current geeft, wat waarschijnlijk een lamp defect melding en op termijn mogelijk een defecte ECU veroorzaakt. Als je een weerstand in serie zet zal dat opgelost zijn, maar ik zie niet in hoe iets dergelijks parallel aan de LED lampen zouden voorkomen dat die gaan branden. Als je de LED parallel zet met de elco, zou die elco de LED blijven voeden zodra deze zou moeten doven, dus daar moet weer een diode bij om dat te voorkomen. Vervolgens moet je een weerstand parallel met de elco zetten om die te ontladen, en heb je bijna net zoveel onderdelen voor een constructie waarbij de LED onbedoeld langzaam aan gaat.

Het zou wel handig zijn als we wisten hoe lang die testpuls echt duurt, en hoe snel hij herhaald wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Zet er een PTC overheen ? Gloeilampen (het zal geen hallogeen zijn) zijn daar erg goed in :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Alleen een elco lijkt me een slecht plan, aangezien dat een grote inrush current geeft

Een koude gloeilamp is nu ook niet direct een 'soft starter'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is het bezwaar tegen Arco's eerste suggestie? Paar duizend uF over de leds en klaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou, om te beginnen blijven de LEDs dan nog een tijd aan nadat je ze uitgezet hebt, wat zeker bij een knipperende richtingaanwijzer niet bepaald handig is. Daarbij, waarom zouden de LEDs dan niet alsnog knipperen bij de lamptest?

Natuurlijk trekt een gloeilamp ook wat meer stroom bij het inschakelen, maar voor een 5W richtingaanwijzer zal dat hooguit 3A zijn of zo. Een dergelijke elco heeft toch al gauw een ESR van minder dan 4 ohm, waardoor die stroom een stuk groter wordt dan normaal. Met een weerstand in serie kan die elco ook nog een stuk kleiner worden.

2 MOSFETs en een paar kleine onderdelen zijn al snel kleiner en goedkoper dan een grote elco die m.i. het probleem niet oplost.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De elco moet je direct over de leds schakelen. Het heeft geen zin om de elco over de lampaansluitklemmen te monteren. Kan je niet bij de leds komen, dan valt deze oplossing af. Over de elco moet inderdaad een ontlaadweerstand parallel gezet worden. De waarde kan dezelfde zijn als de voorschakelweerstand. De testinterval is 30 sec. Dat zegt @TS in de startpost. De testduur is ca 0,1 sec. Dat zie je in het youtube-filmpje.

@SparkyGSX,
Diode D2 staat volgens mij altijd te geleiden en kan dus nmm weg.

Thevel

Golden Member

Op 29 november 2015 10:53:04 schreef SparkyGSX:
@Thevel: alsnog staat de LED nu aan zolang de NMOS aan is, en daarna gaat hij uit.

Haha, je hebt helemaal gelijk.
In eerste instantie had ik het getekend met 2 N-FET's (zoals jij ook getekend heb) wat prima werkte.
Maar omdat de N-FET de massa van de LED lamp schakelt leek mij dat niet zo handig, ik weet niet of de massa van de lamp unit makkelijk te onderbreken is.
Vandaar dat ik de N-FET vervangen heb in een P-FET waardoor de plus van de LED geschakeld word.
Maar ff niet aan gedacht dat het daardoor "verkeerd om" werkt. |:(

@ohm pi: correct, ik wilde een apart pad maken voor het ontladen van de condensator, en de twee scheiden door in beide paden een diode op te nemen, maar D2 is inderdaad overbodig.

@Thevel: dat kan natuurlijk wel, met een PMOS schakelen in de plus, maar dan moet je de rest van het circuit dus ook inverteren.

Uiteindelijk zijn jouw en mijn ontwerp dan nauwelijks nog verschillend:

Met die extra weerstand en de diode wordt de condensator juist langzamer ontladen, waardoor alleen de eerste puls van de richtingaanwijzer verkort wordt.

Overigens is die 100 ohm weerstand natuurlijk de belasting (LED lamp), en de spanningsbron is het signaal vanaf de ECU.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

@SparkyGSX
We hebben blijkbaar dezelfde gedachten, wilde net een schema met 2 P-FET's tekenen, maar je was me voor :)

Edit/
Mijn eerste opzet was om N-Channel FET's te gebruiken omdat deze met een lage RDS-on goedkoper en makkelijker te vinden zijn.

edit2/

Op 29 november 2015 11:41:24 schreef rew:
Wat is het bezwaar tegen Arco's eerste suggestie? Paar duizend uF over de leds en klaar.

Ik vind het mooie met LED knipperlichten dat deze "hard" aan en uit schakelen en niet zoals bij gloeilampen een klein beetje nagloeien.
Het lijkt hierdoor dat LED knipperlichten beter opvallen, maar ik kan het natuurlijk mis hebben en dat het niet zo is.
Als je een grote condensator over de LED zet ben je dit "voordeel" misschien weer kwijt.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 29 november 2015 15:20:51 (52%)