van 12 naar 7 volt

Hallo,

Ik zoek voor een oude motorfiets een transistor of iets anders
Op deze motor zit een klein blokje dat de meters aan stuurt, daar kom een spanning uit van 7 volt. dit blok je is niet meer en nergens te koop dus ben al een tijdje op zoek naar een alternatief.
Dus er gaat tussen de 12 a 14 volt in en er moet 7 volt uitkomen
nu zag ik op youtube iemand met een transistor, ik weet niet of ik het goed schrijft.. maar een plat dingetje met 3 pootjes

ik zoeken maar vind wel 7.5 volt maar ik weet niet of dit ook kan , voordat de meters kapot gaan.. dus ik wil echt 7 volt.

Een kleine schakeling in mijn dummy taal mag natuurlijk ook..

wie kan mij helpen..

Met vriendelijke groet,

Henk

Arco

Special Member

Kan met een 7806 regulator:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

hier staat wat uitleg over de LM 78/79XX spannings regelaars : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

De diode zorgt voor een spannings val in de massaaansluiting van 0,8V , die er voor zorgt dan de geregelde spanning aan de uitgang 0,8V opgetild word en uiteindelijk op 6,8V komt.

er zijn ook regelaars die je met een potmeter zelf af kan regelen op de gewenste spanning.

Houd bij een voertuig rekening met de ingangsvoeding die erg vuil is, en hoge piek spanningen kan verwachten!!

SMPS blokjes vind je op eBay voor weinig, kan je zelf niets voor bouwen, en is vaak plug en play door de schroef aansluiting !

zal eens zoeken.

[Edit] zoiets bv. : http://www.ebay.nl/itm/LM2596S-LM2596-DC-5V-36V-to-DC-1-5V-33V-Step-Do… maar er zullen mischien nog wel bruikbaarder types zijn waarbij je ook bv. de I max in kan stellen.

[Edit2] Wel is het belangrijk dat je weet welke uitgangsstroom er geleverd moet worden. Merk/type van de Motor zijn dan interessant om een schema uit te pluizen. Zelf even wat links posten naar aanverwante info als een schema, zijn zeer behulpzaam.
Al verwacht ik dat met een 7875 het ook wel goed gaat.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 29 november 2015 11:42:44 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als er een accu is en de stroom is klein dan denk ik dat een 317 een goede kans maakt, maar als het haalbaar is zou ik voor de zekerheid toch voor een shuntregelaar gaan. B.v. een TL431 met een dikke tor er achter, maar dan moet de gewenste stroom bekend zijn.
Er komen vooral bij van die vliegwiel-dynamo's enorme spikes en andere rotzooi voor. Een 'kale' 7805 maakt naar mijn ervaring ook met een accu op een brommer zonder speciale maatregelen weinig kans.

Hoewel het vast werkt heb ik het niet zo op de constructie met de diode. Zet er een stevig LC filter voor.

Overigens geeft "7V motorcycle regulator" hier in Google redelijk wat relevante hits, waaronder goedkopere vervangende blokjes. De daar genoemde stroom is 100-200 mA, dat betekent dat een 317 iets van 1,5 W weg moet stoken. Als je hem geïsoleerd in een klein metalen doosje bouwd gaat dat wel goed.

Shiptronic

Overleden

Hier de LM317, uit boven genoemde post, compleet gebouwd met schroef aansluiting en instel potmeter : http://www.ebay.nl/itm/LM317-DC-DC-Converter-Buck-Circuit-Module-Board…

lagere verzend kosten ;) : http://www.ebay.nl/itm/LM317-DC-DC-Linear-Converter-Module-Power-Buck-…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 29 november 2015 11:48:33 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dank je wel,,, top.

ik heb er gelijk 4 besteld.. voor een 10tje kan ik het wellicht bekijken.. nogmaals mijn dank..

gr Henk

Hallo,

Wellicht als mosterd na de maaltijd, maar goed.
Gaat het om een CX500? Komt me namelijk bekend voor :).
Zo ja, dan is er hier: http://www.hondacx500.nl/
vast wel iemand die je verder kan helpen. Die dingen gaan niet vaak kapot.
Heb je een andere motorfiets dan is het wellicht ook mogelijk een regelaartje van een CX500 te gebruiken. Scheelt in ieder geval het (veilig) inbouwen van een zelfgemaakte schakeling.
Ik heb even gekeken maar ik heb niets meer liggen (heb ook al lang geen CX meer...).

Veel succes!

Gijs.

hoi, nee gaat wel om een honda maar dan een gl 1000 en daar gaan ze wel vaker stuk...

gr henk

Zet een diode in serie in de ingang, een kleine weerstand en overspanningsbeveiliging. Je kunt in oude motoren en autos behoorlijke spanningpieken krijgen.

Henk,

Mwah, zat ik toch in de buurt, twee cilinders erbij en wat laten zakken en je hebt een GL1000. Niettemin, dat ding van een CX kun je wellicht toch gebruiken. Zou me niet verbazen als het 1 op 1 uitwisselbaar blijkt te zijn.

In ieder geval succes ermee!

Gijs.

ja dat wel, maar ik kom uit op de homepage van die club..
en moet me eerst aanmelden.. en ik ben al zo veel aangemeld..
dus een linkje zou welkom zijn waar het staat...

gr henk

Beste Winger,
Het spijt me, ik had voor mijn eerste post niet meer gekeken op de website van cx500 maar het blijkt dat er daar ook allerhande zelfbouwoplossingen rondgaan. Blijkbaar is het originele regelaartje daar ook niet gemakkelijk meer te vinden. (voor het eerst sinds jaren dat ik er weer eens gekeken heb, kon gewoon het forum doorkijken zonder in te loggen, wel even de pagina op 90% zetten anders is er bovenin geen menu te zien).

Wordt het toch zelf maken.... (http://www.jversteegt.nl/motor/tech/spanning.html kan misschien helpen?)

Succes ermee!

Gijs.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 november 2015 20:20:08 (1%)