ombouw verlichting armatuur van halogeen naar led

pamwikkeling

Special Member

Ik heb een 6 tal lamphouders / armaturen model SABA2, die ik als wandverlichting (downlight) in een nachthal / traphal wil gebruiken.

http://www.indigo-group.be/upload/datasheets/07_SABA_2_NL.pdf

In de armaturen is een ruimte aanwezig (55 x 110 x 28 mm) aanwezig voor het monteren van een transformator.
De armaturen zijn reeds voorzien van een elektronische transformator KAOYI model KT-60MS.

  • 20-60 W/VA
  • Electronic transformer
  • Dimmable with resistive and inductive dimmers
  • Prim : 230V 50/60Hz 0.26A Sec : 11.4V ac eff, 5A
  • Cos fi 0.98
  • ta : 40°C tc : 65°C
  • SELV

http://www.savemylight.be/kt60ms.html#.VlnfA3YvdD8

Er werd geen lamp meegeleverd, maar het armatuur heeft een inwendige diameter van 51.6 mm en zou geschikt zijn voor een lamp 12V 50W GX5.3. Er is wel een soort aansluitblokje aanwezig met twee kleine gaatjes diameter +/- 1.7 mm op een steek van 5.3 mm.

In de nachthal / traphal waar de armaturen voor bedoeld zijn, zijn twee verschillende kringen aanwezig.
Een eerste kring is voorzien van een aanwezigheidssensor en een dimmer (beide van Niko). De bedoeling is dat twee armaturen op deze dimmer komen te hangen en als nachtverlichting dienst doen. Indien iemand over de gang loopt gaat het licht automatisch aan en via de dimmer wordt de lichtopbrengst op minimum ingesteld. Kwestie van ’s nachts niet het hele huis te verlichting.

De andere kring, waarop 4 armaturen komen hangen, is voorzien van een aanwezigheidssensor en een drukknop.
Indien de trap omhoog gegaan wordt, ziet de aanwezigheidssensor je en gaat het licht automatisch aan.
Indien je van boven naar beneden gaat, duw je op de drukknop om het licht aan te doen, zodat je niet van de trap af dondert.

Twee vragen :
1)Heeft het zin om de armaturen om te bouwen naar een ledverlichting, gelet op het beperkt aantal branduren. (vervangen van trafo en aankoop van een ledlamp)
2)Indien er geen ombouw naar led gebeurt, bestaan er halogeen lampjes met een kleiner vermogen dan 20W /12V die hiervoor gebruikt kunnen worden.

als het halogeentjes zonder reflector betreft in gu4, dan zijn er kleinere idd. je hebt nog 10W en 5W ervan..

ik zie echter dat dit standaard spotjes van 51mm betreft en die zijn er niet kleiner als 20W. je kunt in die armaturen vaak geen gu10 lampje kwijt, waardoor het ombouwen duur is met een leddriver en gu5,3 ledspot.

echter is het dimmen van die dingen geen sinecure..

voor het lage aantal branduren zou ik zeggen, laten zitten die dingen. met een aanwezigheid sensor hebben die dingen niet erg veel uren. weegt niet op aan stroomkosten tov het ombouwen ervan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Als je ledstrips voor downlight wilt gebruiken zijn deze profielen erg handig. (60 graden straalhoek, geeft > 30% meer licht naar beneden)
Ik bestel meestal een bosje van strips 50cm, voor langere lengtes kun je ze tenslotte achter elkaar monteren.
http://www.ledlightsworld.com/aluminum-led-profile-173134mm-with-60-de…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com