Harvia M90E saunakachel

Heren,

Ik heb een vraag omtrent het aansluiten van een harvia M90E saunakachel.

http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/30339/M_ENDE.pdf

Op pagina 13 links onderaan (kop 3.3.1) staat dat de saunakachel NIET via een RCD (aardlek) aangesloten dient te worden.

Ook verderop in de aansluitschema's wordt alleen gepraat over een aardlek voor het lichtpunt.

Mijn gevoel zegt me dat een saunakachel ten alle tijde via een aardlek aangesloten moet worden. Kan iemand van jullie bevestigen waarom dat dit bij deze kachel niet gedaan zou moeten worden?

Hartelijk dank!

@ hieronder , zou zat ik ook te denken.
Echter vermoed ik dat het gevoelig blijft voor aardlek met zoveel element en condens.
Toestel zal daarom dubbel geïsoleerd zijn.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zondag 29 november 2015 17:19:54 (99%)

Op 29 november 2015 16:02:47 schreef VanBussum:
Heren,

Ik heb een vraag omtrent het aansluiten van een harvia M90E saunakachel.

http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/30339/M_ENDE.pdf

Op pagina 13 links onderaan (kop 3.3.1) staat dat de saunakachel NIET via een RCD (aardlek) aangesloten dient te worden.

Ook verderop in de aansluitschema's wordt alleen gepraat over een aardlek voor het lichtpunt.

Mijn gevoel zegt me dat een saunakachel ten alle tijde via een aardlek aangesloten moet worden. Kan iemand van jullie bevestigen waarom dat dit bij deze kachel niet gedaan zou moeten worden?

Hartelijk dank!

Bij "3.3.1. Electric Heater Insulation Resistance" staat dat er een lekweerstand naar aarde is/kan zijn, bij eerste gebruik.
Die "lekweerstand" zou na enige malen gebruik verdwijnen. Dat zou betekenen, als je de kachel bij eerste gebruik via een aardlek aansluit, dat die meteen weer afschakelt.
Je zou dan kunnen denken dat hij stuk is.

Als hij enkele keren is gebruikt lijkt het mij dat hij dan wel achter een aardlek kan. Zo begrijp ik hun verhaal.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Op 29 november 2015 16:14:32 schreef S.Oldeerbout:
@ hieronder , zou zat ik ook te denken.
Echter vermoed ik dat het gevoelig blijft voor aardlek met zoveel element en condens.
Toestel zal daarom dubbel geïsoleerd zijn.

Het lijkt mij niet dat hij dubbelgeïsoleerd is want ik zie overal een aard-aansluiting in het schema.
Ik zou in een ruimte waar je in je blootje verkeert in een vochtige omgeving zo wie zo alle aanraakbare metalen delen aan aarde willen leggen.
Dus zeker en minimaal de saunakachel ook dus.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Inderdaad staat op de schema's dat de kachel zelf aan aarde hangt. Echter een aardlek wordt er niet in weergegeven terwijl dit wel het geval is voor het lichtpunt. Als dit alleen voor het opstarten zou zijn lijkt me dit vermeldenswaardig.

Mijn gevoel zegt me dat ik hem wel, na het droogstoken, achter een aardlek zou plaatsen.

Als er nog mensen zijn met ervaring met deze kachel dan hoor ik het graag.

edit:

http://www.harvia.fi/content/en/1/5/FAQ.html#06

Hier staat nadrukkelijk nog is vermeldt dat het niet noodzakelijk is omdat hij geaard zou zijn. Bijzonder.

[Bericht gewijzigd door VanBussum op maandag 30 november 2015 18:47:27 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Niet zo bijzonder, al vraag ik me af of dat nog wel aan de huidige richtlijnen voldoet (vroeger was het zeer gangbaar). De aarde opzich zorgt ervoor dat je zelf geen gevaar loopt. De naam aardlekschakelaar is wat dat betreft verwarrend, zo lijkt het net alsof hij iets met aarding te maken heeft. De technische benaming is differentiaalschakelaar. Dat dekt de lading beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."