Even voorstellen en een vraag over de afgelopen Jutberg 2015

Control your own destiny or someone else will
evdweele

Overleden

Het lijkt er op dat ze voorbedrade connectoren hebben gebruikt.

Die indruk kreeg ik ook toen ik de documentatie doorkeek.
Ik neem daarom aan dat bij het bouwpakket twee snoertjes zitten met aangeknepen connectors.
Dan is het alleen het solderen van de draden met de verschillende kleuren aan de print van het display zoals op de tekening staat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank voor de antwoorden!!

Ze hebben idd voor bedrade connectoren gebruikt. In de bouwbeschrijving had men het over 'meegeleverde' connectoren. Het punt is dat ik geen bouwpakket heb en ook niet kon vinden (ook niet bij navraag bij Conrad) dus alle zaken maar zelf besteld zoals de pcb, componenten, trafo en behuizing.

Ik heb gewoon de zip gedownload waar Shiptronic het over had en ben begonnen. Met veel zoeken en combineren heb ik een goed idee hoe en wat, behalve die connectoren met z'n draadjes (moeilijk hoor die kleuren, voor een kleurenblinde althans)

@Lambiek: Idd lijkt er heel veel op, sterker nog de pinout van die HD44780 is exact gelijk aan die ik gebruik, de ERM1604-1

Al met al denk ik dat ik er met het schema, pinouts en jullie reacties er wel uit kom.

Thanks!!! ;-)

Control your own destiny or someone else will

Dag allemaal,

De pinout i.c.m. met het display en de encoder ben ik uitgekomen :)

Nu zit ik echter met een ander euvel, zin in een puzzeltje?

Er moet op de achterkant van de pcb een smd ic worden gesoldeerd, een ACS712ELC-5A Soic8 (stroomsensor).

Bijlage 'ACS712ELC-5A Soic8.png' bevat de layout van de pinnen op het ic.
Bijlage 'IC4 Schema extract.png' is het deel van het schema (ook bijgevoegd) waar het om gaat. Het lukt mij niet om het ic goed te plaatsen volgens het schema i.c.m. de layout van de pcb (zie PCB extract IC4.png. De complete PCB layout heb ik ook meegeleverd).

Als ik het goed heb gecheckt moet ik een ic hebben met de volgende layout:
1 5
2 6
3 7
4 8
Dit strookt in mijn beleving niet met de layout uit de datasheet van het ic

Voor mij een echte showstopper|:(

Wie helpt deze rookie verder?

Grt
Peter

Control your own destiny or someone else will
Henry S.

Moderator

Als je de layout spiegelt klopt het wel. Je moet voor dat onderdeel op de soldeerzijde kijken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dag Henry,

Toch begrijp ik het niet echt. Wat bedoel je precies met spiegelen?
Het IC moet aan de onderkant van het PCB.

De manier waarop ik het check is als volgt:
Volgens het schema moet pin 1 en 2 van het IC via een draadbrug uitkomen bij R10 en R11 en pin 3 en 4 van het IC bij de Schottky diode D6, so far so good...

Nu komt het: tegenover pin 4 van het IC verwacht ik, en dat is ook volgens de datasheet, pin 5 en niet pin 8. Als ik het verder check in de context van andere componenten, kan ik niet anders concluderen dat tegenover pin 4 niet pin 5 zit maar pin 8.

Ben je er nog :)

Hier komt nog bij dat er op het deck van het IC een minuscuul puntje is aangebracht, volgens mij om pin 1 aan te geven. Deze zit dus in mijn beleving bij pin 5 (of 8 volgens bovenstaande). Dus ik begrijp het spiegelen niet zo goed

Grtzz

Control your own destiny or someone else will
Lambiek

Special Member

Volgens het schema zitten pin 1 en pin 2 aan elkaar, en pin 3 en pin 4. Die zouden dus op de twee dikke sporen moeten komen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: Dat klopt maar dan pin 5 tm 8, volgens mij precies omgedraaid

Control your own destiny or someone else will
Lambiek

Special Member

Ja ik ken dat printje niet, dus het is moeilijk te zeggen zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

Als ik het zo bekijk zijn alle componenten rondom dat IC through hole en moeten vanaf de kant waar je nu tegenaan kijkt worden gemonteerd.
De kopersporen zijn groen en zitten aan de onderzijde van de print.
Dan klopt het precies dat het IC aan de onderzijde van de print moet worden gemonteerd.

Edit: Op de meest rechtse tekening (in roze) is het het duidelijkst.
De tekening is de componentzijde (zwart) en het koper aan de onderkant is roze.
Dat ene IC moet aan de koperzijde worden gemonteerd

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Henry S.

Moderator

Op 2 december 2015 22:18:44 schreef Timekeeper Stark:
@Lambiek: Dat klopt maar dan pin 5 tm 8, volgens mij precies omgedraaid

Teken het symbool met de 8 aansluitingen maar eens op een papiertje (en markeer pin1 met een stip), en hou die omgekeerd tegen het licht, dan zal je zien dat pin1-2 en 3-4 overeenkomen met de grote vlakken op de print.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Excuses voor mn eigenwijsheid maarrrr....

Of ik ben een dermate leek dat ik er echt niets van snap of er klopt iets niet. Misschien is het niet voor niets dat men op die kampweek van de Jutberg de IC's al voor gesoldeerd hadden ;-)

In de bijlage heb ik het een en ander opgetekend. Dat is zoals ik het zie.

Als ik er niet uit kom probeer ik het gewoon, ik heb 5 van die dingen.

Nogmaals sorry voor het gezeur

Control your own destiny or someone else will
evdweele

Overleden

Dit plaatje laat de bovenzijde van de print zien waar de through hole componenten op worden gemonteerd. Het roze is de koperzijde aan de andere kant.

http://www.circuitsonline.net/forum/file/9175

Met Photoshop heb ik de printplaat omgedraaid zodat nu de koperzijde zichtbaar is.
Het plaatje hieronder is de rechter bovenhoek van het vorige plaatje.

Daarnaast heb ik het IC geplakt dat op de tekening in de datasheet van boven af wordt getoond.
Nu komen de bovenste pootjes van het IC van links naar rechts in de volgorde 4, 3, 2, 1.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dank voor de extra moeite!

Dus komen pin 1 en 2 aan de diode D6 te hangen terwijl in het schema pin 3 en 4 aan die diode hangen. Dit is exact mijn verwarring dus.

Of moet ik dat gewoon negeren en solderen?

Control your own destiny or someone else will
evdweele

Overleden

Oeps! Ik heb niet naar het schema gekeken, alleen naar de print layout |:(

Ik ga nog even verder puzzelen....

Edit:
Het ziet er naar uit dat op de print de pads naar de punten 1+2 en 3+4 zijn verwisseld.
Ik weet niet of dat zomaar kan, in de datasheet van de ACS712ELC-05A staan duidelijk een plus en een min aangegeven.

Misschien dat iemand met ervaring met dit IC daar een antwoord op heeft?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ah dank je

Ik ben dus niet gek :D

Misschien koop ik wel zo'n klein bordje waar die dingen op zitten, dan kan ik het misschien met draadbrugjes oplossen.

Control your own destiny or someone else will
Henry S.

Moderator

Op 3 december 2015 14:53:21 schreef Timekeeper Stark:
In de bijlage heb ik het een en ander opgetekend. Dat is zoals ik het zie.

Je draait het IC 180°, dat is niet de bedoeling.

Op deze afbeelding van edweelde is het goed afgebeeld (maar kloppen de aansluitingen 1 t/m 4 niet):

http://www.circuitsonline.net/forum/file/9191/forum-post

Wat ik in dit topic nog mis is een duidelijke foto van de onderkant van de print, vermoedelijk is er iets veranderd, anders gaat het misschien niet werken. In de datasheet wordt wel een voorbeeld met omgekeerde aansluitingen gegeven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zie bijlagen.

Maar het idee van een printje met zo'n IC er op en dan verbinden met de PCB via draadbrugjes, is dat wat?

Control your own destiny or someone else will
Henry S.

Moderator

Dat kan, leg een stukje papier onder pin 1 t/m 4, en soldeer pin 5 t/m 8. En soldeer daarna twee draadjes aan pin 1&2 en 3&4.

Bedankt voor de duidelijke foto's. Er is geen aanpassing geweest, en misschien werkt het zo ook nog. Dit is iets wat bij een ontwerp kan voorkomen, en vaak is er geen tijd om de fout te herstellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 3 december 2015 20:53:02 (45%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dank voor de hulp allemaal. Ik denk dat ik maar voor Henry's optie ga met de draadbrugjes.

Ik ben allang blij dat ik niet naar de arts hoef om mn brein prothese af te laten stellen :)

Control your own destiny or someone else will

Lijkt trouwens wel software engineering, geen tijd om veranderingen door te voeren in de documentatie.;)

Control your own destiny or someone else will
evdweele

Overleden

Dit is geen verandering, gewoon een fout in de print layout.
Misschien dat het helemaal niets uitmaakt hoe de sensor is aangesloten en dat men daarom de print zo heeft laten doorgaan.

Documentatie en kastjes zijn altijd de ondergeschoven kindjes van een elektronicus. Meestal komen die er nooit :P

Zelf dacht ik aan het doorsnijden van de pads en dan een paar kruisende draadjes, maar de methode van Henry is waarschijnlijk makkelijker.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Nog niemand begonnen over de 2016 versie ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hewlett

Honourable Member

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.