Nogmaals de voeding PS3003L, begrijp de werking niet

Hallo,
Ik weet dat er vragen zijn geweest over deze voeding, maar die hebben geen betrekking op mijn vraag hierover.

Ik snap domweg de regeling ervan niet.
Wat ik had gehoopt is dat ik bij 12V een stroom begrenzing kan instellen.

Als voorbeeld ik heb een schakeling die op 12 Volt moet werken.
Maar daarbij wil ik dat deze schakeling niet meer dan b.v. 0.2 Amp. mag opnemen.

Als ik op die schakeling dus 12V zet, dan weet ik dus dat mijn schakeling nooit meer dan 0.2 Amp zal trekken. Want een overschrijding hiervan zou de schakeling defect kan raken. Meer dan 0.2 Amp. moet de spanning naar
0 Volt brengen.

Vraag ik nou iets doms of wat ik wil, kan dat helemaal niet, of beantwoordt deze voeding niet aan het door mij beoogde doel.

Ik heb de manual wel gelezen, maar daar begrijp ik uit dat je bij C.V. instelling een potmeter Rl van te voren moet plaatsen en daarmee de stroom begrenzing instelt, nogal omslachtig.

Ik druk mij misschien wat ongelukkig uit, maar ik hoop dat ik toch voldoende duidelijk ben geweest.

Alvast dank voor de uitleg,

Cees

Het instellen van een (bijna elke) labvoeding met stroombegrenzing gaat als volgt:

- Zet de "current" knop op nul. Helemaal linksom.
- Sluit de uitgang van de voeding kort.
- Draai de "current" knop net zo lang omhoog totdat de gewenste stroombegrenzing is bereikt.
- Verwijder de kortsluiting.

Als de stroominstelling bereikt is, dan zal de spanning niet naar nul gaan, maar precies zoveel als nodig is afnemen om de stroom te begrenzen. Zo werkt elke CV/CC voeding.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik heb gisteren een "nieuw" printje zitten testen/debuggen. Ik had de stroombegrenzing op ongeveer 100mA gezet. Maar zodra ik de 20V aansloot, zakte die in naar zo'n 5.6V. Meten, prutsen, zoeken... Uiteindelijk de 12V -> 5V regelaar verdacht. Die er af en voila: Geen stroombegrenzing meer!

Wat blijkt: Ik heb ook 5V van de USB. Die komt bij een HUB vandaan die extern gevoed HAD Moeten worden. De 5V daar is maar iets van 4.3V. Dus die regelaar ging diverse dingen op m'n USB hub van een betere 5V proberen voorzien...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Fuzzbass: er zijn natuurlijk ook voedingen waarbij je de instelling kunt zien zonder de voeding kort te sluiten, maar voor de meeste (analoge) voedingen heb je gelijk.

@TS: Er is nog een verschil tussen een voeding met "constant current" en "current foldback" begrenzingen; de meeste (kleinere) labvoedingen, waaronder die PS3003L, hebben een "constant current" mode, waarbij ze dus de ingestelde stroom blijven leveren, en de spanning laten dalen om dat voor elkaar te krijgen. Voedingen met een "current foldback" mode zullen meestal kortstondig de ingestelde stroom leveren, maar laten na korte tijd de stroom dalen tot een veel lagere waarde. Dit kun je dus min of meer zien als een voeding die bijna helemaal uit gaat als de stroombegrenzing in werking treedt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kan de volgende "soorten" stroombegrenzing tegenkomen bij voedingen:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

En constant current lijkt op het tweede plaatje, maar dan de schuine lijn naar Iout="nul" of is het het derde plaatje maar dan de vertikale lijn in één stuk recht naar beneden ?

3de plaatje idd met de verticale lijn in een stuk recht naar beneden.

Foldback is gedrag wat op een zekering lijkt, de stroom zakt in tot nul of een kleine waarde. Bij duurdere voedingen kun je omschakelen tussen CC en Foldback mode. CC is handig bij opladen van accu's en Foldback bij experimenteren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Dank voor het antwoord.

Bij mij Rigol DP832A kan ik in CC en OCP (Over Current Protection) zetten, maar niet in Foldback.

Bij OCP wordt de uitgang supersnel uitgeschakeld als de ingestelde stroom wordt overschreden. Nadat deze is af gegaan, moet je hem dan weer handmatig aan schakelen. Dat is ook handig voor experienteren.

fred101

Golden Member

Toevoeging, zet voor je de stroom instelt wel eerst de spanning op de gewenste waarden.

Er zijn ook nog voedingen met OVP en OCP. Bij mijn voeding gaat hij in CC mode als de stroom een bepaalde waarde bereikt, bereikt hij de OCP (over current protection) dan schakelt hij de uitgang uit. OVP is over voltage protection. Dat voorkomt dat je per ongeluk de spanning te hoog zet of er bv een accu op aansluit waarvan de spanning hoger is dan van de voeding. Je kan dat als een soort zekering achtige functie zien. Maar dat zit zo goed als zeker niet op jou voeding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Circuits online, prima forum.

Bedankt voor alle respons, en de moeite getroost om mij e.e.a. bij te brengen.

De stroombegrenzing laat zich op de voeding eenvoudig instellen.
De bijgevoegde manual bracht mij enigszins in verwarring.

In navolging zet ik er wel wat grotere knopjes op voor een soepele instelling.

fred101

Golden Member

Je kunt ook de potmeters vervangen door een 10 slag potmeter. Dat heb ik zelf ook bij een voeding gedaan. (voor stroom en spanning) Die kan ik nu tot op 1mV goed zetten. Ik heb er nog een waarbij ik dat al een jaar of 3 van plan ben ;-)

Als er ruimte is kun je ook een extra potmetertje in serie zetten, bv 10% van de waarde van de huidige. Dan kun je met de huidige snel naar ongeveer de spanning en met die tweede heb je dan een fijnregeling.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

Kijk even of de betreffende voeding een elco over de uitgang heeft.

Want als dat het geval is kan de voeding best (heel kortstondig) enkele tientallen amperes leveren - ook met een ingestelde stroomlimiet van 0,1A.

Elco's ontladen met een kortsluiting is een recept voor leuk vuurwerk :)