Singer strijkplank

evelo

Golden Member

Hallo,

Op een volgend repair café hier in de stad zou ik een strijkplank moeten repareren dwz een strijkplank met ingebouwde verwarming en ventilator.

Ik heb de plank al even gezien en de aan/uitknop is defect.

Het is een zwarte ronde wipschakelaar diameter 20mm ongegeveer. 250V 13A dubbelpolig.

Ik heb al zitten zoeken op internet maar vind het juiste type niet terug.

Mijn idee was om die knop er uit te halen en de kabel rechtstreeks aan te sluiten.
Indien mogelijk zou ik dan in de kabel zelf een schakelaar zetten zoals bijvoorbeeld bij een staande lamp maar dan wel een die geschikt is voor de gevraagde stroom.

Weet er iemand of dit type schakelaar zou bestaan?

Alternatief is kabel rechtstreeks aansluiten en dan de eigenaares te vragen om te schakelen via een stekkerblok met schakelaar.

High met Henk

Special Member

Rechtstreeks zou ik NOOIT doen.

Relais is ook een optie?

EDIT:

http://nl.farnell.com/multicomp/r13-244a-02-bb-3a/switch-rocker-dpst-o…
okee, is maar 125 V, maar mag aannemen dat dat per contact is. dan zou het net kunnen.
ze hebben ze ook zonder opdruk.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 2 december 2015 22:32:53 (65%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als dit de hoofdschakelaar is, kun je ook een stekkerschakelaar toepassen evt. die ronde schakelaars zijn nogal prullerige schakelaars, waar ik liever geen elementen of ander zwaar vermogen op zie zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 2 december 2015 22:09:54 schreef High met Henk:
http://nl.farnell.com/multicomp/r13-244a-02-bb-3a/switch-rocker-dpst-o…
okee, is maar 125 V, maar mag aannemen dat dat per contact is. dan zou het net kunnen.
ze hebben ze ook zonder opdruk.

Per contact, accoord... Maar tussen de contacten? Dit is vragen om het Stelviosyndroom (uiteindelijk overslag tussen nul en fase na versnelde slijtageslag).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Een stekkerschakelaar is een goed idee, ik heb er een gevonden met 2-polige schakelaar 16A. De defecte schakelaar zou ik dan overbruggen met een keramische kroonsteen.

De strijkplank bevat een verwarmingselement en een kleine ventilator onder de strijkhoes. Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets zie, wist niet dat dit bestond.

Ik ben vergeten kijken naar het kenplaatje maar ik vermoed dat zo'n verwarmingselement nu ook niet zo zwaar in vermogen zal zijn? Misschien max. 500W?

evelo

Golden Member

Vorige zondag herstelt met een stekkerschakelaar 16A en twee keramische kroonsteentjes.

Op label stond er 400W. Zou moeten lukken.