Zanussi kookplaat ZKT 663 LN knippert

Hallo,

Als mijn kookplaat (type ZKT 663 LN) een tijdje in werking is en er 2 of 3 kookzones actief zijn , dan begint het display te knipperen en valt de volledige kookplaat uit. Terwijl de display knippert hoor ik binnenin een relais knipperen. Als ik de kookplaat laat afkoelen kan ik er nadien terug gebruik van maken .
Binnenin zit een print met relais op en wat electronica. Ik zie nergens iets dat er verbrand uit ziet .
Ik zit te denken aan één of andere component dat faalt als het te warm wordt ?
Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn?

De printplaat heeft als code HOC2000 / 13705-065

er zit het beruchte voeding ic op, maar dat werkt hier tenminste nog. ik vermoed de elco primair welke gaar is. van die 2 rechts op de print is de meeste rechtse te heet geworden zo te zien.

heb je nog een betere foto van de rechter deel, daar lijkt het zwart te zijn langs het tny ic..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de foto's had ik gevonden op internet en daar is inderdaad iets zwart te zien.Bij mij zag er alles ok uit. ik dacht dat er één of andere IC de warmte meet of flipt door de warmte ?

het knipperen van een relais klinkt meer als een inzakkende voeding door de warmte in de plaat. vervang de 4 elco's maar eens op die print..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit IDD een zwarte vlek onder de rode condensator.Tevens is de rechtse blauwe elco ook een verdachte...

ik heb vandaag de 4 elco's vervangen . 2 stuks van 330µF 25V en 2 stuks 4µ7F 350V .Ik heb tevens gebruik gemaakt om zelf foto's te nemen van de printplaat, de printplaat is toch nog anders dan de foto die ik gevonden had op internet.

Ik heb ook eens naar de andere componenten gekeken en er zit ook een TNY264P op. Dit zou een low power off-line switcher zijn.Ik ben er niet bekend mee maar dit lijkt me iets dat ook spanning kan schakelen ? Ik vraag me af als deze component last zou hebben van de warmte of deze de boel niet laat knipperen .
Natuurlijk deze component hadden ze niet bij mijn lokale electronica winkel.

Deze week eens een 6 gangen menu klaarmaken :-) zodat de kookzones goed warm worden en kijken of het probleem verholpen is .

gezien de leeftijd van 16 jaar is de kans op versleten elco's groot. de voeding wordt instabiel, eenmaal warm gaat dat problemen geven, of de voeding wordt te laag voor de relais om nog te kunnen schakelen. evengoed is het te proberen, die elco's kosten een paar euro. een nieuwe print of plaat is wel iets duurder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De elco's heb ik vandaag vervangen, was iets van 1,50 euro voor de 4 stuks .Een nieuwe printplaat kost 170 euro maar gezien de leeftijd van de kookplaat (12 jaar) kan ik beter een nieuwe kookplaat kopen.
Vandaag al mee gekookt maar de kookplaat is niet ten volle belast geweest.
We zullen de komende dagen zien of het opgelost is met de 4 nieuwe elco's.
Alvast bedankt voor de tip van de elco's.

Diamon

Golden Member

Wat voor merk / model heb je er ingezet?

Dit zijn gewoon kleine electrolytische condensatoren. Ik denk niet dat er een merk opstond . Gewoon een aanduiding waar de negatieve zijde is.