Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Ik heb in mijn kabinet tegenwoordig ook een laatje voor goudhoudende te recyclen onderdelen. Daar komen wel connectorpennetje in terecht enzo, maar een paar zekeringen zouden zeker niet misstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 16 januari 2016 12:09:19 schreef Frederick E. Terman:
En een audiofiel hoeft echt niet op het gehoor een vleugel te herkennen - het is tenslotte geen muziekkenner -, maar als ze een opname hebben met een Bechstein, en een met een Yamaha, en ze horen het verschil niet, dan vraag je je af wat ze met die walnootgepantserde palladiumkabels moeten.

Na alles dat ik heb gelezen hoeft een audiofool ook helemaal niet te horen wat de muziek is, wie de uitvoerenden zijn of welk instrument er wordt bespeeld. Het allerbelangrijkste is dat hij GELOOFT dat hij de beste meuk heeft, er het meest voor heeft betaald en dat hij daarmee zijn even domme vriendjes kan aftroeven.

Ik ben zelf zo muzikaal als een deurkruk, maar ik hoor met mijn Sony receivertje van 600 gulden uit 1997 en een paar boxen uit het stenen tijdperk heel duidelijk of ik Maria Callas, Christine Deutekom of Aafje Heinis hoor zingen, en dat Mischa Maisky probeert zijn cello door te zagen.
Of die cello is gemaakt van waaibomen- of djatihout hoor ik dan weer niet :+ Maar dat is veel minder belangrijk dan het genieten van de muziek.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2016 16:22:46 schreef ohm pi:
Een luidspreker is een muziekinstrument.
Een waaibomen-stradivarius doet al gauw een miljoentje of wat.
Dus een paar miljoen voor een paar knappe speakerboxjes is nog wel te verantwoorden. Voor mij is het weggegooid geld, want boven de 10kHz hoor ik niks en ik ben zo amusikaal als wat. Gouden zekeringen zie ik niet zo scherp zitten. Dat is voor iedereen weggegooid geld.

Ik heb pas mijn oude speakerboxjes ingewisseld voor een stel KEF Cresta's uit de 7-ties. Wat een verademing !! Toch hoor ik niet verder dan zo'n 10-11kHz en daarbij nog een flinke tinitus.

@evdwele:
Een Stradivarius van Makassar ebbenhout (= Jati, = kayu hitam) zal verschrikkelijk klinken, want dat hout heeft een te grote dichtheid en massa en daardoor een hoge voortplantingssnelheid en dus resonantiefrquentie. Ebbenhout is goed voor de toets, maar niet voor de kast.
Jati is goed voor 'houtjes', een attribuut uit het slagwerk. Het zijn twee staafjes die je tegen welkaar slaat, die in intens en hoog geluid vortbrengen. Als je dat goed wilt horen moet je bijvoorbeeld het begin van het derde deel van het "Concert voor Orkest, Slagwerk en Celesta" van Bela Bartók eens beluisteren...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Ik heb pas mijn oude speakerboxjes ingewisseld voor een stel KEF Cresta's

Wharfedale was het toch? De promotie van Amroh, de importeur, was heel effectief. "Er bestond niets beters". Je zou bijna aan je eigen oren beginnen twijfelen als je naar een Wharfedale luisterde.
Maar ik vond het bagger toen ik Wharfedale vergeleek met andere speakers.

Jati is goed voor 'houtjes'

Ik zei toch al dat ik de ballen verstand heb van muziek en muziekinstrumenten :-)
Ik luister er alleen met heel veel genoegen naar.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 16 januari 2016 21:20:43 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hoe moet ik me speakers inspelen? Links of rechts om? En kan ik voor de beste ervaring op een plank en ebben of beuken hout gaan zitten?

Tidak Ada

Golden Member

@evdwele:
Ze waren ook "maar voor de hobbyruimte" en voor een hobby prijs. Op de lange duur verlangde ik in ieder geval weer naar mijn oude trouwe Cresta's (Mijn eerste echte speakers).
In de huiskamer staat iets dat veel beter is (was). Die heb ik inmiddels al ruim 40 jaar en wil ze nog niet kwijt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Willie W

Golden Member

Misschien moet ik aan mijn bijna 40 jaar oude mfb-tjes ook maar eens een vergulde din plug solderen,
en me zelf wijs maken dat het dan veel beter klinkt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

en dat Mischa Maisky probeert zijn cello door te zagen.

Kijk, nu wordt het echt belangrijk. En daar hoor je die audiofools nooit over...!
(Ik zie zoiets dan weer gelijk voor me.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

http://www.music2.nl/wp-content/uploads/2015/10/COLIBRI-XGA-AMBER.jpg

Een handgemaakt element is natuurlijk altijd beter dan de troep welke fabrieksmatig geproduceerd wordt!!
Prijzen van 5600 tot 9000 euro.
http://www.music2.nl/van-den-hul-analogue/pricelist-van-den-hul/

joopv

Golden Member

Op 16 januari 2016 16:22:46 schreef ohm pi:
.... Een waaibomen-stradivarius doet al gauw een miljoentje of wat.
Dus een paar miljoen voor een paar knappe speakerboxjes is nog wel te verantwoorden. Voor mij is het weggegooid geld, want boven de 10kHz hoor ik niks en ik ben zo amusikaal als wat. Gouden zekeringen zie ik niet zo scherp zitten. Dat is voor iedereen weggegooid geld.

Een paar miljoen is voor jou weggegooid geld? Damn, ik zou willen dat ik zo'n uitspraak kon doen.

fred101

Golden Member

Ik ben wel prettig verrast door mijn sub-hi-end ervaring met het Pioneer baby ampje. Het ding staat in het lab via een gat in de muur aangesloten op de (forse) KEFs in de slaapkamer er naast. Dat mini ding produceert half open al zoveel geluid dat met wat loudness erbij de multimeters van de tafel aftrillen.

Natuurlijk heb ik ingespeeld tweeling luidspreker snoer gebruikt. Het geheim is de manier van inspelen. Dit doe je door ze 4,7689 jaar lang voor een schemerlamp te gebruiken. Dit werkt alleen als er minstens een schrikkeljaar bijzit.

Deze draden hebben een duidelijk waarneembaar verlichtend effect op de hoge tonen. Er zijn veel meer kleine details zichtbaar. De instrument locaties zijn significant beter uitgelicht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Dit doe je door ze 4,7689 jaar lang voor een schemerlamp te gebruiken.

Je hebt er toch wel een ebbehouten cryogeen behandelde steker aangezet?
Anders werkt het natuurlijk niet!

Zorg ook dat de polarisatie juist is!!!!!!

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 16 januari 2016 23:59:24 (11%)

Hubie

Special Member

Ik moest 'Cryogeen' even opzoeken want het was een onbekende term voor mij.
http://www.encyclo.nl/begrip/cryogeen
Wat bedoelen die audiofools hiermee ?
Worden die kabels een poosje op het absolute nulpunt gebracht?(supergeleiding)?
En dan terug op kamertemperatuur bij normaal gebruik hebben ze superieure kwaliteiten ?
Ik denk elke keer 'gekker gaat het toch niet worden'

In verbijstering achterblijvend.
Hubie ;-)

Edit\ Dit zijn gewoon oplichters,maar je kan het tegendeel niet bewijzen.

Fred, hou alsjeblieft op! Ik ben het volledig met jou eens, maar die high-end jongens maken zichzelf al zo belachelijk, daar hoef jij niet bij te helpen ;-)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
evdweele

Overleden

Op 16 januari 2016 22:50:07 schreef Thevel:
Een handgemaakt element is natuurlijk altijd beter dan de troep welke fabrieksmatig geproduceerd wordt!!
Prijzen van 5600 tot 9000 euro.

Deze high-end .......[onparlementair taalgebruik] is volgens mij al vele jaren in die business actief.
Het blijft onbegrijpelijk dat zulke lui niet worden ontmaskerd.

Op 16 januari 2016 22:48:00 schreef Frederick E. Terman:
[en dat Mischa Maisky probeert zijn cello door te zagen.]
Kijk, nu wordt het echt belangrijk. En daar hoor je die audiofools nooit over...!
(Ik zie zoiets dan weer gelijk voor me.)

De man is al jaaaren aan het oefenen, maar die cello ligt nog steeds niet aan stukken ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=mGQLXRTl3Z0

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 17 januari 2016 06:00:18 (35%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/…

Voorversterker slechts 5500 euro. Maar kijk nu eens op de foto van het binnenwerk laat hier nu eens heel grof voor 500 euro aan onderdelen inzitten. Heb je nog 5000 euro over besteed aan engineering en winst.

wat ook altijd opvalt bij deze verkopers is dat het originele apparaat altijd nog weer aangepast verbeterd is.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 17 januari 2016 09:01:48 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 januari 2016 01:20:41 schreef Hubie:
Ik moest 'Cryogeen' even opzoeken want het was een onbekende term voor mij.
[...]
En dan terug op kamertemperatuur bij normaal gebruik hebben ze superieure kwaliteiten ?

Ja; voor zover ik het begrijp is dit een toepassing uit de homeopathie.
Je kunt na het afgekoeld zijn van de kabels geen chemische of natuurkundige verschillen meten, maar de atomen in het materiaal hebben een 'geheugen' aan wat er ooit gebeurd is, zodat ze zich toch anders gedragen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

@evdwele:
Zalig stukje muziek! Blij en luchtig :)

@JBerg54:
Ik heb altijd begrepen dat toonarm plus element een zo laag mogelijke massa moesten hebben, name bij elementen met een hoge compliantie.... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 17 januari 2016 01:20:41 schreef Hubie:
Dit zijn gewoon oplichters,maar je kan het tegendeel niet bewijzen.

Het gaat om emotie, niet om ratio. Als iemand door een investering van enkele kilo-euro's zijn muziek beter beleeft, kun je daar helemaal niks tegenin brengen.

Laten we het eens niet over muziek apparatuur, maar over b.v. onze partner / kinderen hebben, en hoeveel honderden kilo-euro's daaraan besteed worden. Kun je dat rationaliseren?

Hier in het forum zitten ook enkele "petrol-heads" die gek zijn van auto's. Er zijn ook mensen die een auto alleen zien als een vervoermiddel van A naar B tegen kosten C. Kun je de andere vorm waarin een stuk blik geperst is rationaliseren? Of het geluid, of de de G krachten die zo'n vieze ontpoffingsmotor produceert?

Het leven zou verdomd saai zijn als je alles rationeel zou moeten kunnen verklaren.

Thevel

Golden Member

Op 17 januari 2016 08:57:34 schreef Peter112:
Maar kijk nu eens op de foto van het binnenwerk laat hier nu eens heel grof voor 500 euro aan onderdelen inzitten. Heb je nog 5000 euro over besteed aan engineering en winst.

Ik zie meerdere printsporen met 90 graden bochten!!!
Dat kan natuurlijk niet goed zijn, ding kan zo de kliko in :) :) :)

Ik vraag me af waarom de uitgangstransformatorloze buizenversterker nooit is aangeslagen. Philips had het destijds mooi voor elkaar. Scheelt een boel vervorming. 800 ohm speakers bouwen zal ook niet veel duurder zijn dan 8 ohm, de spreekspoeltjes zijn gewikkeld met flinterdun draad maar net zo zwaar...

Overigens, over cello's doormidden zagen gesproken: https://www.youtube.com/watch?v=uT3SBzmDxGk
Deze heren doen hun best ook, maar het lukt nog niet erg...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Probleem is de grotere massa en afmetingen van de spreekspoel, vooral bij tweeters. Het Philips ontwerp is uit de tijd van de dubbelconus breedbandluidsprekers van Philips *).
Bovendien is het ontwerp snel ingehaald door de komst van transistor eindtrappen.

*) Leve de dopplervervorming!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

en natuurlijk de hogere werkspanning van speakers. dat zou in de huidige tijd een stekkersysteem en kabelsysteem vragen wat aanraakveilig is, want die klemaansluitingen zijn dat natuurlijk niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2016 08:57:34 schreef Peter112:
Maar kijk nu eens op de foto van het binnenwerk laat hier nu eens heel grof voor 500 euro aan onderdelen inzitten.

Nog niet eens. Ik denk dat het kastje duurder is dan het binnenwerk.

Dit topic is gesloten