optisch naar d/a ic.

Ok, ik heb hem bij farnell gevonden.
Het lukt niet om hem op de favorieten lijst te zetten, maar ze hebben deze.
Nog even een vraagje over een andere ic die ik niet vinden kan, is de SN74LS164 een gelijke IC als de 74HCT164N?

rbeckers

Overleden

HCT is een andere familie met andere specs. Wel vaak uitwisselbaar.

Bedankt voor de info.
Ik heb zelf het antwoord hiervoor gevonden in:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd54hc164.pdf
In deze lijst gevonden dat de CD74HCT164M96 een prima vervanging is. En deze kan ik ook prima vinden.

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 december 2015 10:39:09 schreef Fuzzbass:
[....]
Bij digitale audio bestaat high-end niet. Digitaal is digitaal, kwaliteitsverschillen zijn er niet.

Nou nou, er zit heus wel verschil in A/D en DA conversie en er zal altijd nog een analoog deel zijn, waar een en ander 'scheef' kan gaan.

Wat betreft die conversie: kijk eens naar alle in's en out's van CD-spelers voor analoge installaties.... Daar is heel wat reëel kwaliteits verschil te vinden.

Zie verder de thread over "Audiofiele High-End nonsens" voor het irreële deel van High-End...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ook tussen verschillende digitale audio bestaan veel kwaliteitsverschillen. PCM, ADPCM, 24 of 16 bits, samplingfrequentie, DSD vs. PCM en ga zo maar door. Het feit dat audio digitaal is wilt niet zeggen dat het goed in kwaliteit is.

[Bericht gewijzigd door Dweil op vrijdag 1 januari 2016 15:26:54 (20%)

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

@Tidac Ada: de TS vraagt naar een IC in het digitale pad (van optische S/PDIF naar de DACs), en je zou dus kunnen stellen dat er voor dat deel geen high-end bestaat, of dat elke oplossing die correct werkt perfect is. Nu zit daar nog wel een kleine denkfout in: de timing van de DAC is nog altijd analoog (immers, tijd is analoog), en als het IC dat de DAC aanstuurt dat doet met een grote variatie in de interval (jitter), heeft dat wel echt invloed op de geproduceerde golfvorm.

Hoe groot die variatie moet zijn om het te kunnen horen is natuurlijk een andere vraag; als je het met een microcontroller zou doen, en daar slimme code voor schrijft, kan die jitter binnen een tiental nanoseconden blijven, en ik geloof nooit dat je dat kunt horen.

Het voordeel van een microcontroller lijkt me dat je een aantal samples kunt bufferen, en daardoor niet meer afhankelijk bent van de nauwkeurigheid van de timing van de bron. Je moet dan wel bedenken hoe je omgaat met kleine sample rate verschillen die er altijd zullen zijn; aangenomen dat je nooit samples wilt overslaan of interpoleren (wat me allebei niet handig lijkt), moet je de uitgaande sample rate langzaam een klein beetje verschuiven, zodat de gemiddelde sample rate klopt met de bron, zodat je nooit een buffer overflow of underrun krijgt.

Met zo'n als de CS8416 komt elke jitter van de ingang gewoon keihard door op de uitgang, of hij gaat samples herhalen of overslaan, volgens de datasheet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

@Sparky,
Ik begrijp niet wat je wilt zeggen. Je zegt alleen gedetailleerder wat ik ook zeg.
Je vergeet overigens nog iets over glitches (transition spikes), die een soort harigheid aan het signaal veroorzaken door spikes te zeggen.
Er zijn D/A's en A/D's die beter of minder zijn in dit soort vervorming. Dat resulteert uiteindelijk in een beter (high-end) of slechter signaal. Ook he aantal samples en bits is van belang, zeker in de hogere regionen van het spectrum.

Overigens was mijn post tegen die van Fuzzbass gereicht, die beweerde dat digitaal digitaal is, maar vergat dat er uiteindelijk, zowel aan het begin als aan het einde van het proces een omzetting plaats vindt tussen digitaal en analoog.

P.S.
Kwantummechanisch gezien is tijd ook zeker niet analoog!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak Ada, ik blijf bij mijn stelling, dat digitaal digitaal is, en als een stream digitaal is, er geen degradering plaatsvindt. Ik heb geen woord gerept over ADC's en DAC's; de vraag was een SPDIF optisch signaal naar een PCM bitstream om te zetten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ja, er valt nogal veel te discussiëren hierover.
De CS8416 staat bij farnell wel in de webwinkel, maar helaas is deze niet meer in hun assortiment.
Dan ben ik weer bij het begin aangekomen, of moet ik gaan zoeken naar waar ik die krijgen kan.

Ik ben echter wel tegengekomen dat het beter is om tussen de optisch naar pcm IC het beter is om ook een "Asynchronous sample rate conversion" IC te zetten. dit kan dan weer met een AD1895 of AD1896.

Heb hier nog wel zo'n CS8416 liggen voor je..

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Precies; de TS had de DAC al gekozen, en de vraag ging specifiek over de digitale IC's.

Op 1 januari 2016 15:53:11 schreef Tidak Ada:Kwantummechanisch gezien is tijd ook zeker niet analoog!

Ik had wel verwacht dat iemand dat zou zeggen; echter, ik denk dat zelfs de extreemste audiofool niet gaat beweren dat hij dat kan horen. (Hoewel... eigenlijk zou dat me niet echt verbazen)

@TS: je wilt high-end en gaat vervolgens digitaal interpoleren om de sample rate aan te passen, terwijl er niets is dat een exacte sample rate afdwingt aan de kant van de DAC.

Aangenomen dat je muziekstukken speelt met steeds een korte pauze tussen de nummers, kun je ook een buffer van een seconde of zo brengen aan het begin van elk nummer, om marge te hebben om een iets te lage sample rate te compenseren. De ruimte tussen de nummers geeft je ook de mogelijkheid om een te hoge sample rate op te vangen. De afwijking zou sowieso heel klein moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 1 januari 2016 19:32:11 (39%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb toch serieus hier op CO iemand zien beweren dat-ie jitter kon horen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ja ik heb inderdaad al aan die buffer en delay gedacht zoals bij deze:
http://www.pavouk.org/hw/modulardac/en_pcm1704.html
ik schrijf Dweil binnenkort een e-mail, alvast bedankt dat gaat een hoop zoeken schelen.

[Bericht gewijzigd door mas op vrijdag 1 januari 2016 19:49:13 (25%)

Jitter zou je misschien wel kunnen horen als die groot genoeg is, maar ik geloof niet dat iemand quantum effecten zou kunnen horen, zoals de theorie (ik zou het geen feit durven noemen, maar ik ben zeker geen theoretisch natuurkundige) dat tijd niet continue verloopt, en er een minimale interval bestaat tussen twee gebeurtenissen. De Planck tijdconstante is 5.39×10^-44 seconde, knappe audiofiel die dat kan horen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Helaas weggeroepen, dus omt mijn commemtaar wat laat:

Fuzzbass:
Je vergeet dat je ALTIJD analoog uit moet. Althans ik heb nog nooit een digitale luidspreker gezien! (Zelfs een speaker met een geïntegreerde digitale eindtrap zal altijd dat digitale signaal naar analoog moeten omzetten om die conus aan te drijven).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidac Ada: en een luidspreker aan een klasse D versterker?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Tidak Ada:

Is er nog een andere, goede liefst high end manier/IC om dit signaal te converteren.

Er is geen high end manier om een digitaal signaal te converteren! Er is maar 1 manier: perfecte conversie.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Tidak Ada

Golden Member

@sparky:
Dat is toch PWM en dat is toch ook analoog? Als ik het over digitaal heb, zou je m.i. een luidspreker met enen en nullen moeten aansturen.

@Fuzzbass:
En juist bij die conversie gaat het mis of wil je die luidspreker met enen en nullen aansturen?
Kan jij mij een link naar en digitale luidspreken geven?
Een en ander begint al bij de bron Er bestaat geen digitale microfoon en ook geen digitaal gitaar element. Het enige wat bij een gitaar digitaal is, is dat je hem met je vingers bespeelt >:)
Maar als je bedoelt dat de verwerking van een digitaal signaal volledig digitaal is, ben ik het volkomen met je eens, maar zowel aan het begin als aan het eind van de geluidsverwerking zal je toch van analoog naar digitaal en vice-versa moeten converteren, met alle problemen van dien. Dáár zit de bottelnek en dáár zit de grootste mogelijkheid in kwaliteitsverbetering i.c. low end en high end.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De IC is naar hier onderweg,

wel even een stukje gezien waarop ik weer zoeken kan.
In mijn circuit zit (zat) de AD1896 getekend, dit is een IC die tot max 24bit gaat werken.
Met 32 bit dac's en ingang is dat natuurlijk niet optimaal.
Ik heb nu de CS8421 er in getekend, dat lijkt me dan een betere oplossing, zo is de gehele schakeling 32bit. wel blijkt het ook lastig te zijn om deze ic te vinden. Dus weer zoeken...

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Top,

Die link had ik overduidelijk nog niet :-)
En nu kan ik dus alles vinden wat ik nodig heb.
Het display (midas 1X16 zwart met blauwe karakters) is er ook nog eens €7,- goedkoper top!
Bedankt

[Bericht gewijzigd door mas op vrijdag 8 januari 2016 15:59:44 (30%)

Ben nu wel verder, maar ben even gestuit op een vraag bij de sample rate converters die ik gebruik.
Ik weet niet precies welke weerstand waardes ik op het rechter kanaal moet gaan gebruiken.

Bij de CS8421 heb ik op het moment:
Linker kanaal IC:
MS_SEL pin 1,96K , crystal oscillator is 24.576Mhz input slave, output master.
SAIF pin 1,96K Left-justified input.
SAOF pin 127K Left justified 32 bit data output.
MCLK_OUT pin naar de SCL pin van de PCM1795.

Lijkt me te kloppen.

Voor de CS8421 op het rechter kanaal:
MS_SEL pin 1,96K , crystal oscillator is 24.576Mhz
SAIF pin , nog even geen idee, welke moet ik voor mijn opstelling nemen? hier staat geen right justified, of moet ik hier ook Left justified nemen?
SAOF pin 8,06K Right justified 32 bit data output, (lijkt me goed, tenzij ik in de regel hierboven Left justified moest nemen?).
MCLK_OUT pin naar de SCL pin van de PCM1795.

Ik hoop dat de bedoeling een beetje te volgen is :-)

Iemand op mijn werk van de TD heeft het uitgelegd,
probleem = opgelost :-)

Left of right justified betekend dat de data links of rechts uitgelijnd wordt in een register. Als je bijvoorbeeld een 12 bit ADC sample hebt in een 16-bit register, kun je kiezen of je de 4 hoogste of laagste bits 0 maakt. Met de 4 laagste bits is de maximale waarde altijd 2^16, ongeacht de resolutie van de converter, en dat is soms handig.

In ieder geval het dat niets met het linker of rechter kanaal te maken, en moeten ze bij jou dus hetzelfde staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja,

Zo heeft de persoon van de TD het ook uitgelegd, en ik heb een left justified opstelling met mijn dac.
Daarmee is de weerstand waarde ook duidelijk.
Ik was door lezen op internet nogal in de war geraakt.