Novy kookplaat aansluiten

Een kennis van mij kan een nieuwe Novy1726 inductie kookplaat afkopen.
Aangezien die 3x230V heeft mag hij die aansluiten op 1 fase?
3 Fazen gaat niet maar ik weet niet HEEL zeker of hij die mag aansluiten tussen F en N op 230V/25A.
Ik denk van wel maar zou het graag 100% zeker zijn, ben er al te lang uit.

LDmicro user.

dit toestel doet 7400W en doet gezien het een 4 pitter is alleen iets met 2x 230v. je kunt gezien het een oud 230V krachtnet is (BE) de linker pitten tussen L1 en L2 zetten en de rechter tussen L2 en L3. ik hoop wel dat het gemeten 230V is, want aangenomen 230v is vaker fout gegaan..

als je alles parallel zet, heb je 4mm2 of 6mm2 voeding nodig en 32A fornuisgroep. vergeet de dikte van de aansluitkabel dan ook niet..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 januari 2016 14:57:20 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 januari 2016 14:54:39 schreef testman:
je kunt gezien het een oud 230V krachtnet is (BE) de linker pitten tussen L1 en L2 zetten en de rechter tussen L2 en L3.

Ik heb de plaat niet gezien maar de handleiding op het net spreekt van L1, L2 en N en niet van L3.

Het is 100% zeker 3x230V en zou dus de bestaande muur aansluiting aan de oude plaat kunnen gebruiken.

Het probleem is dat de hoofdgroep aan de teller maar 3x230 25A is.

LDmicro user.

je hebt 3x 230V tussen de fasen, de nul op het fornuis wordt dus ook een fase in dit geval. als je dan L2 als nul gebruikt en L1 voor 2 pitten en L3 voor 2 pitten werkt het ook.

het fornuis heeft al 5 aders, op de aansluiting met witte ceeform of dat vyncier schroef lasdoosje zet je de nullen van de pitten parallel op L2 en de 2 andere op de overige fasen. evt checken wat er aan last zit op de fasen in huis, want tussen L1 en L3 heb je ook 230v. dat kun je ook gebruiken als er bijv ook een droger/wasmachine op die fase zit. zolang je maar 1 gezamelijke fase voor links en rechts gebruikt ( dat is de N op het fornuis ), want je wandaansluiting heeft maar 4 draden incl aarde wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok bedankt, zal het eens gaan bekijken hoe daar zit met de verdeling van de groepen.

LDmicro user.