[IA] Circuits Online Voeding 2016 -GESLOTEN-

[AC] Circuits Online Voeding 2016

Vragen en discussies graag in http://www.circuitsonline.net/forum/view/130041 waar ook het schema te vinden is.

Na het succes van een paar jaar geleden hebben we besloten om te kijken of we het ontwerp nog verder konden verbeteren.
Guido(Sine) en ik (Martijn) en ik hebben hiervoor een nieuwe schakeling ontworpen. Het zal worden geleverd als kit, en is dus zelf te solderen. De professioneel geproduceerde dubbelzijdige printplaat is 10*10cm groot, met een los te breken/zagen uitgangsfilter (waar de banaanstekkerbussen direct op gemonteerd kunnen worden. Na veel tekenen, routen en testen hebben we nu een nieuw model klaar.

Er is in dit ontwerp meer vrijheid voor het gebruik van trafo's! Waar de vorige versie de middenaftakking van de trafo niet kon gebruiken, kan dat nu wel. Daarnaast is het mogelijk om de maximale uitgangsspanningen in te stellen net als de stroom, afhankelijk van je trafo. Tot 5A kan veilig over de print, wanneer je de poweronderdelen er buiten laat is 10A of meer geen enkel probleem. Natuurlijk is hij kortsluitvast (mits voldoende gekoeld). Het is dit model eenvoudig te modificeren naar jou wensen.
De regeling is met standaard componenten opgebouwd, shunts zijn wel gevoelig voor stabiliteit. Verder hebben veel mensen hier de componenten wel liggen.
Met een test voor de rimpel kwamen wij op 0,3mV statisch en 6mV dynamisch bij een loadswing van 1,5A.

De standaard uitvoering is 28V/1.5A out (60VA, 2*12v trafo) en de gegevens om om te bouwen naar 35/2A,2.5A,3A,5A worden bijgeleverd. De stroomregeling is aan te passen met 1 weerstand en de spanningsregeling middels 2. Er is een symmetrische hulpspanning nodig voor de regeling van +/- 5v (dmv. hulptrafo/wikkeling). Enkel de hulptrafo aansluiten is genoeg, gelijkrichting etc zit op de print.

Met de koop ervan sponsor je ook nog eens ons mooie forum!

Om het voordelig (en eventueel gemakkelijk verzendbaar) te houden bestaat de kit uit een printplaat met alle onderdelen voor de regeling van de voeding.
Zoals je misschien wel opvalt zitten de gelijkrichter en de elco's hier niet bij. Daar hebben we voor gekozen omdat dit veel ruimte inneemt op de printplaat en er eenvoudig buiten geplaatst kan worden.

De volledige kit bestaat dus uit alles wat je ziet op deze afbeelding:

Hier een foto van het prototype:

Er zijn nogal wat componenten, dus je bent zeker een uurtje of meer aan het solderen. Een trafo hebben de meesten nog wel liggen, evenals een goede koelplaat, gelijkrichter, zekeringhouder en netschakelaar. Daarom krijg je deze onderdelen ook niet bij de kit.

De voor-verkoopprijs is rond de €29 (Op de stand zullen een beperkt aantal komen voor meer).
Dit zijn de opties met richtprijzen:

-Optie 1: Je betaalt vooraf €29 en komt je kit ophalen op de CO-stand in Rosmalen. Dit bespaart je de verzendkosten. Op de stand zullen de kits klaar liggen en na controle van je gegevens krijg je een kit en wordt je afgestreept van onze lijst.
-Optie 2: Idem aan optie 1 maar dan zonder potmeters en banaanbussen. Daardoor E5 goedkoper.
-Optie 3: Je wilt de kit opgestuurd hebben, je betaalt vooraf en ook de porto en verpakking. Waarschijnlijk is briefpost mogelijk, maar de prijzen zijn afhankelijk van het gewicht en prijs van de verpakking en dat weten we nu nog niet helemaal.

Voor losse printen hebben we de volgende opties:

-Optie 1: Prepaid - Je betaalt vooraf €7 en komt je print ophalen op de CO-stand in Rosmalen. Dit bespaart je de verzendkosten.
-Optie 2: Je wilt de print opgestuurd hebben, je betaalt daarvoor ook de porto/verpakking, verzending naar België kan natuurlijk.

De voorwaarden zijn dat er minimaal 40 kits worden gehaald, ander wordt de actie aangepast naar een nog te bepalen vorm.

Je kan op je porto besparen door je bestelling samen te voegen met mensen bij je in de buurt. Het wordt dan natuurlijk wel snel een pakketzending. Als je bestellingen combineert geef dit dan duidelijk aan zodat ik 1 bestelling, 1 betaling en 1 adres overhoud. Beter is natuurlijk om het in Rosmalen te komen ophalen.

EDIT:
- Geef even aan waar je interesse in hebt. Kit of PCB.
- Deze actie loopt max 2 weken (tot 17 jan), daarna begint de betaalfase.

- Voor onze Belgische vrienden zal ik kijken dat het over de grens gepost wordt zodat de porto meevalt.
- Afhalen bij mij thuis mag natuurlijk ook, koffie niet gegarandeerd ;)

deelnemers
--KIT--
Nick
High met Henk 2x
Shock6805 2x
r3m 2x
Peter R. 2x
Dok 1x
NielsDerksen 2x
Jinny 2x
mathias718 1x
Peter112 2x
SparkyGSX 3x
Opabob 1x
lukasje 2x
Tidak Ada 1x
Helmond 1x
Sangre 1x
Giovannii 1x
Willy W 2x
Blitskriek 1x
bjokal 1x
Tinus016 1x
adval40 1x
Appel 1x
Dirkie 1x
PA7RG 1x
Dingemans 1x
Sjoerd Kreyns 2x
PE1PAB 1x
olaf88 1x
hardbass 1x
chuckie 1x
Frysk 1x
Parus 2x
TonHek 1x
JPFeijen 1x
Hensz 1x
wvkruijk 1x
Squant 1x
floppy 1x
Knoetie 3x
NKHteB 1x
eross 2x
lepie 3x
Taptoe 1x
weardguy 1x
jaapVDH 2x
hefid 2x
r3dnax 1x
wouterb 2x
haasje93 2x
RVL-Electronics 2x
phoenix02 1x
LetterHenk 2x
rene100m 1x
Bert_Camper 1x
Den Donz 1x
Verstallen 3x
Dratsabylgu 4x
Dantos 1x
bprosman 1x
hennep 1x
Gadget_inc 1x
totaal 90

AC PCB
Henk H. 1x
marcob 2x
IN-14 2x
Roland van Leusden 4x
oxurane 1x
flash2b 1x
markce 2x
SparkyGSX 3x
guidob 2x
lukasje 2x
Stynus 2x
reddevil 2x
blackdog 2x
Aart 2x
Giovannii 1x
Blitskriek 2x
bjokal 2x
Tinus016 2x
necessaryevil 2x
Hewlett 4x
Appel 2x
Captain 1x
Koekoeksklok 1x
Sjoerd Kreyns 2x
PE1PAB 2x
chuckie 1x
darkfabje 2x
TonHek 2x
JPFeijen 1x
Squant 2x
MdBruin 3x
BenI2C 1x
Sine 2x
Jeroen 2x
Henry S 2x
Ronny 2x
hefid 1x
wouterb 2x
haasje93 2x
RAAF12 2x
Jan klaasen 1x
miedema 2x
Den Donz 1x
Dratsabylgu 2x
Gadget_inc 1x
totaal 83

Spelregels:
- Wanneer je besteld en de prijs gaat niet omhoog, ga ik er vanuit dat je ook meedoet in de IA. Als je je wilt terug trekken graag mij een mailtje sturen.
- Copieer dit even in je post:
[aantal] complete kits
[aantal] kits zonder potmeters en aansluitbussen
[aantal] kale pcb's

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henk H.

Golden Member

Ik zou wellicht interesse hebben, maar dan alleen voor de print. Waarom? Omdat ik nu een voeding heb die voor mijn doeleinden geschikt is, maar het lijkt me ook leuk om zelf eentje te maken. Met nu alleen een print houd ik de investering wat lager.

Specificaties, schema, beknopte bouwbeschrijving, onderdelenlijst en tips voor bepaalde aanpassingen (grotere stroom, keuze spanningsbereik en aanpassing componenten daarop) komen/zijn beschikbaar?

In ieder geval een erg leuk initiatief, leuk dat er een vervolg op de eerdere voedingen is gemaakt.

EDIT
Voor de duidelijkheid: Bij mij interesse voor 1 PCB via de post.
END EDIT

Ja interesse. Al is het alleen al om het forum te sponsoren :)

edit
1x compleet en opsturen

[Bericht gewijzigd door dirkie op zondag 3 januari 2016 19:58:43 (21%)

marcob

Golden Member

Goed initiatief! Interesse voor 2 printen.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Wat kan ik als trafo's gebruiken min - max volt zeg maar.
Ik heb hier nog wel wat moois staan om misshien te gebruiken.

Edit: Schrijf mij maar op voor een print met onderdelen, opsturen maar. Ik neem het wel een keer mee vanuit hgz

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 4 januari 2016 13:34:35 (11%)

Jinny

Golden Member

Interesse in twee exemplaren, opsturen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi,

Met alle liefde komt hij hier op de pijnbank ;-)
Dus, ik koop er ook een.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Willie W

Golden Member

Heb nog een voeding nodig die tot 60 Volt gaat (58V nodig). Als deze dat haalt heb ik ook interesse.

High met Henk

Special Member

Haalt die. Ik wil er ook 2 bouwen met mijn beest trafo's
Beide 48v en ruim 10A
Owh en beide ook 2 kleine wikkelingetjes van 12 v 2a

overigens de versie zonder potmeters en banaanbussen (daar heb je weinig aan met 10A over het algemeen)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 3 januari 2016 17:54:42 (29%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Willie W

Golden Member

Ok, dan wil ik er ook 2.
Dus 2 x komplete kit.
Graag per post.

[2] complete kits
[0] kits zonder potmeters en aansluitbussen
[0] kale pcb's

Graag per post.

[Bericht gewijzigd door Willie W op woensdag 6 januari 2016 08:52:10 (46%)

Hewlett

Honourable Member

Ik wil er ook wel 2, alleen de PCBs. :-)

edit: zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1783363#1783363

[Bericht gewijzigd door Hewlett op woensdag 6 januari 2016 23:59:51 (52%)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi MAH,

Kan het schema al online?

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Willie

Ik heb nog een zware 42Volt trafo staan 600VA schat ik zo.
Interesse ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 3 januari 2016 17:54:43 schreef blackdog:
Hi MAH,

Kan het schema al online?

Gegroet,
Bram

Dat heb jij toch zo uitgetekend :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hewlett

Honourable Member

Ik denk dat Bram een van z'n favoriete opamps, de LM324, in de foto ontdekt heeft een nu in staat van opperste uitzinnigheid verkeerd :+

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Willie W

Golden Member

@ Gadget_inc, heb nog een trafo liggen van 2x22 Volt 625va, ringkern.
Maar bedankt voor het aanbod.

Interesse in twee maal pcb. Het komt net goed uit ik was opzoek naar een schema voor een voeding boven de dertig volt. Mocht er eentje te kort zijn om aan het minimum van veertig te komen voor het kit. Dan neem ik met plezier een kitje. Het is dan weliswaar op te sturen naar belgie want ik geraak niet op Rosmalen.

Met vriendelijken groeten

Alex Willems

Interesse voor 2 printen, opsturen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shock6805

Golden Member

Ik heb ook interesse voor een verzonden kitje. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

@Bram: Ik heb je wat gegevens gestuurd.

De rest gaat erg snel! Ik zal een lijstje maken.

Op 3 januari 2016 15:24:45 schreef Henk H.:
Specificaties, schema, beknopte bouwbeschrijving, onderdelenlijst en tips voor bepaalde aanpassingen (grotere stroom, keuze spanningsbereik en aanpassing componenten daarop) komen/zijn beschikbaar?

Klopt, dat wordt meegeleverd. Ik heb wat meer info over het aanpassen in de startpost gezet. Wil je het echt zwaar opvoeren dan gaan we er vanuit dat je zelf kan nadenken ;)

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 3 januari 2016 19:44:43 (72%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ook ik heb interesse :-)
Het zou heel fijn zijn als het via de post in mijn bezit kan komen :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Als meestal meestal meelezer heb ik ook interesse in 2 kitjes.

hierbij interesse in 1x optie 1
[1] complete kits
[0] kits zonder potmeters en aansluitbussen
[0] kale pcb's

[Bericht gewijzigd door Peter R. op maandag 4 januari 2016 09:50:52 (56%)

duck-tape does miracles...so do I
Dok

Golden Member

Stuur mij maar de complete kit toe.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Ik wil toch eerst even het schema zien voor ik ga bestellen. Wel een leuk iniatief!

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence