Philips 2B chassis

maartenbakker

Golden Member

U28xx de stereodecoder? Heb ik vaker gehoord dat dat een kwetsbaar punt was. Opzich best goeie chassis verder ondanks dat de Fransen zich er mee bemoeid hadden voor zover ik weet.

@Zoef: 3A was analoog, 3D was digitaal.

@elektro-manneke: 50Hz was zeker niet uitsluitend analoog. 3D en D16 waren digitaal. FL1.0 en 50Hz opvolgers weet ik even niet helemaal zeker, maar vanwege de PIP denk ik wel op zijn minst gedeeltelijk digitaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

FL1 was ook digitaal, 1.1 50HZ en 1.2 100Hz. Daar zaten van die grote feature printen in met veel blik en ITT electronica.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Ik heb ergens vaag het idee dat die blikken toverdozen alleen in de 100Hz toestellen zaten en dat er in het 50Hz type alleen een digitale signaalweg zat voor PIP, maar ik heb de schema's zo even niet onder handbereik.

Edit: Slechte kopie van een FL1.10 schema bekeken en ik geloof dat het zo zit: volledig analoge signaalweg (inclusief kamfilter) voor het hoofdsignaal. Teletextdecoder op de plaats waar bij 100Hz chassis de toverdoos zit. PIP indien aanwezig grotendeels analoog met twee digitale IC's.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 4 februari 2016 21:42:39 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

FL1.0 in 50 hz was analoog , in 100 hz deels digitaal.
3A werd gezien als een digitaal toestel maar was dit absoluut niet.
3D was wel digitaal maar het sloeg helemaal nergens op want analoog digitaal analoog en in die zin was dat dan ook totaal geen verbetering , integendeel igv 3D gaf het een rot beeld.
D16 was nog wat digitaler daar nu ook het geluid via de bekende ITT ic,s ging om vervolgens weer keurig bij de analoge TDA1214 ? uit te komen.
terug kijkend was digitaal dus een slogan welke alleen zin had bij de 100 hz techniek .
Was de 100 hz TV wel digitaal trouwens?
Ik moet bekennen dat ik het even niet meer weet maar ik denk dus niet want zat er in de feature box een DA convertor?Zat daar ook niet gewoon een TDA 2579 om de lijnfrequentie welke zo analoog is te verdubbelen ?
Praat ik onzin?
Kijk dan naar bijvoorbeeld de 42pfl9966 een 4 de generatie plasma.
We zien hier de chip set uit de EM 5, de HIP de picnic, de pixell plus ic en wat voor namen al niet meer. Nu komt het wat zat er na de output van ik meen de laatste stap de PP IC ? Juist een AD convertor alwaar het bewerkte beeld en TXT en menu samen kwamen en digitaal werden gemaakt.
Heb geen schema,s meer van EM 5 en FL maar ben nu wel benieuwd.
De toestellen met NOKIA /ITT Chip set waren natuurlijk wel met een echte digitale tussen stap

Maarten je hebt gelijk natuurlijk wat betreft de 50 hz FL, gewoon analoog maar de 100 hz versie volgens mij ook.
Kan me echt niet heugen dat daar een DA convertor in zat. Misschien zat dat in de gebruikte chips ingebakken , weet ik niet, viel ook niet zoveel aan te meten aan die printen.

Op 4 februari 2016 18:54:30 schreef maartenbakker:
U28xx de stereodecoder? Heb ik vaker gehoord dat dat een kwetsbaar punt was. Opzich best goeie chassis verder ondanks dat de Fransen zich er mee bemoeid hadden voor zover ik weet.

@Zoef: 3A was analoog, 3D was digitaal.

@elektro-manneke: 50Hz was zeker niet uitsluitend analoog. 3D en D16 waren digitaal. FL1.0 en 50Hz opvolgers weet ik even niet helemaal zeker, maar vanwege de PIP denk ik wel op zijn minst gedeeltelijk digitaal.

Was het D16 chassis geen 100Hz chassis? (heb zo snel documentatie niet bij de hand maar meen me dat te herinneren 3D chassis ken ik niet moet ik eerlijk zeggen. PIP is in een aantal gevallen wel digitaal. Kan er even zo snel niet opkomen . .

100Hz is volgens mij altijd digitaal, gezien er steeds een veld opgeslagen moest worden. Buiten dat was er ook nog een addertje onder het gras dat 1 op 1 kopieeren van frames niet mogelijk was, met als gevolg een trucje dat toegepast moest worden wat het bekende veeg effect opleverde.

In de FL1 100Hz toestellen zat wel degelijk een A/D converter (SDA9205) en een D/A convert (onderdeel van de SAA7158 / backend). De 100Hz conversie (en zelfs CTI) gingen digitaal.

Mooi dan zaten die toch ingebakken in de ITT chip sets.
Ga toch nog eens een schema zien te bemachtigen.
Jaren die toestellen gemaakt en dan niet zeker zijn , een schande maar laten we wel wezen die feature box ging eigenlijk nooit kapot.

Schema's kun je hier heel makkelijk vinden!

http://elektrotanya.com/philips_fl1.14_16_17_fl2.14_16.pdf/download.ht…

Terug kijkend (beetje off-topic misschien) kun je je afvragen wat men allemaal moeilijk deed met 100Hz, Pixel plus, digital scan, HIPHOP en picnic IC's geen van alle konden iets verbeteren zonder compromissen (allen gebaseerd op het principe: "ik wil iets wat er niet is" ). Als we in de jaren 90 gewoon waren overgestapt op HDTV (ik meen dat er toen een poging gedaan werd) was het zoveel simpeler en beter.

Op 4 februari 2016 22:42:53 schreef Arnold D:
Mooi dan zaten die toch ingebakken in de ITT chip sets.
Ga toch nog eens een schema zien te bemachtigen.
Jaren die toestellen gemaakt en dan niet zeker zijn , een schande maar laten we wel wezen die feature box ging eigenlijk nooit kapot.

Buiten de TDA2579B die wel eens defect raakte en enkele elco's rondom dit IC.

Het topic gaat allang niet meer over het 2B chassis maar terzijde. Philips had een Matchline reeks op de markt gebracht met zeg maar monitor look, de eerste serie was een K40 chassis in een vierkante zilverkleurige kunststof kast inclusief glasplaat. De latere Matchline was voorzien van het zo gehekelde 3A chassis en had iets rondere vormen met ook weer een glasplaat. Voor iemand die echt geld te besteden had was er een complete Matchline installatie te koop voorzien van een meubel, losse hoogwaardige audio componenten met als middelpunt de tv voor om en nabij de tien duizend gulden maar dan had je ook wel iets in de woonkamer staan maar terzijde. De TDA 2579 kwam ook in twee types de a en de B versie en die waren onderling ook niet uitwisselbaar omdat Philips van zowel het 90 graden als het 110 graden systeem gebruik maakte, de G90 had een veel slechtere beeldkwaliteit dan de G110. Ook de vorm van de beeldbuis was anders maar was aan enkel aan de achterzijde te zien.

Hoi beste mensen, even ter info:
Philips heeft 100Hz geintroduceerd in combinatie met het 2B chassis ("2B turbo" werd dat genoemd). Toestellen hadden het 2B chassis en daarbij nog de benodigde elektronica voor de rasterafbuiging geplaatst op een apart board.
De lijnafbuiging kwam trouwens ook niet van het 2B chassis zelf. De transformator die wel aanwezig was, had geen enkele functie.

Op 5 februari 2016 15:15:08 schreef ronny530:
Het topic gaat allang niet meer over het 2B chassis maar terzijde. Philips had een Matchline reeks op de markt gebracht met zeg maar monitor look, de eerste serie was een K40 chassis in een vierkante zilverkleurige kunststof kast inclusief glasplaat. De latere Matchline was voorzien van het zo gehekelde 3A chassis en had iets rondere vormen met ook weer een glasplaat. Voor iemand die echt geld te besteden had was er een complete Matchline installatie te koop voorzien van een meubel, losse hoogwaardige audio componenten met als middelpunt de tv voor om en nabij de tien duizend gulden maar dan had je ook wel iets in de woonkamer staan maar terzijde. De TDA 2579 kwam ook in twee types de a en de B versie en die waren onderling ook niet uitwisselbaar omdat Philips van zowel het 90 graden als het 110 graden systeem gebruik maakte, de G90 had een veel slechtere beeldkwaliteit dan de G110. Ook de vorm van de beeldbuis was anders maar was aan enkel aan de achterzijde te zien.

De G90 had je in twee uitvoeringen, de G90AE en de G90B welke totaal verschillend waren. De G90B was de "kleine" G110 (qua signaalpad sterk te vergelijken) waar de G90AE (meen ik) de voorloper was van de Anubis Chassis met een totaal andere (eenvoudigere) opzet. Om het nog leuker te maken, er was ook nog een CP90 en een GR1AX rond die tijd.

De historie van Philips tv's ophalen blijft altijd leuk en leerzaam.

maartenbakker

Golden Member

Vergeet niet de CP90SMD als tegenhanger van de G90AE, alleen heeft dat ontwerp het niet gehaald in de onderlinge concurrentiestrijd tussen de fabrieken.

Weet iemand trouwens waar de G bij G90 en G110 voor staat? Ik heb wel een vermoeden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 februari 2016 20:00:10 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het verschil zat in de beeldbuis, 90 graden of 110 graden. Dat had je ook eerder met de K40 110 gr. en de KT4 90 gr. Ook de K30 had een dergelijk zusje de KT3. Het verschil in de 2A en 2B zat in de uitvoering van het geluid, 2A was mono en 2B was stereo. En daar waren ook al verschillen in zoals eerder gemeld. U2829 ging vaak stuk en later werd dat een TDA 120 als ik het goed zeg en deze waren er dan ook in 2 uitvoeringen, voor filters of spoelen. Over het algemeen waren de toestellen met een beeldmaat tot 51 CM uitgevoerd met 90 graden beeldbuis.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 5 februari 2016 21:50:01 (10%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

En dat was dan eigenlijk wel vreemd, want Philips had prima 110 graden buizen vanaf 48cm.

In een of andere K12 zat er wel zo eentje, en de G110 is er ook in 51cm geweest. Verder vooral buizen aan andere fabrikanten verkocht.

Schiet me daardoor ook te binnen: de 51cm 2B had een 90 graden buis.

2A en 2B waren trouwens compleet verschillende chassis. 2A zoek ik nog steeds voor mijn verzameling, maar is maar kort op de markt geweest. Waarschijnlijk omdat de CP110 al snel kwam - beetje hetzelfde verhaal vermoedelijk als hierboven met de CP90SMD, fabrieken die elk met een eigen variant uitkwamen en de goedkoopste/beste mocht blijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 februari 2016 19:59:14 schreef maartenbakker:
Vergeet niet de CP90SMD als tegenhanger van de G90AE, alleen heeft dat ontwerp het niet gehaald in de onderlinge concurrentiestrijd tussen de fabrieken.

Weet iemand trouwens waar de G bij G90 en G110 voor staat? Ik heb wel een vermoeden.

Voor Global of General ? In dat geval, weet jij dan waar CP voor stond in de CP90/110?

Op 5 februari 2016 21:59:25 schreef maartenbakker:
En dat was dan eigenlijk wel vreemd, want Philips had prima 110 graden buizen vanaf 48cm.

Een 90 graden buis is natuurlijk goedkoper in aansturing, geen E/W moduul nodig en een lagere B+, goedkoper en betrouwbaarder.

maartenbakker

Golden Member

Bij GR staan de letters als het goed is voor Global Range (dat klopt ook wel met de verspreiding in Noord- en Zuid-Amerika van diverse GR-chassis die we hier niet kennen). Ik vermoed dus inderdaad dat de G ook al voor Global stond, maar zeker weten doe ik het niet.

De C in CP is waarschijnlijk van color, de P weet ik niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij het GFL chassis staan de letters voor Global Feature Line
dat werd ons bij de service training verteld.

Groetjes Jan

RAAF12

Golden Member

Op 5 februari 2016 21:59:25 schreef maartenbakker:
En dat was dan eigenlijk wel vreemd, want Philips had prima 110 graden buizen vanaf 48cm.

Blijkbaaar moest de band voor 90° buizen blijven draaien. Voordeel van 110° is natuurlijk dat de pijp korter is, minder diepe kast.

De 90 Graden waren overigens best Ok en vaak nog lang scherp beeld!!

@Maarten, Zocht je nog een 2A?? Ik weet er nog eentje te staan, die heeft een lege backup en de tuner moet de aardranden inwendig hergesoldeerd worden. Ik heb daar een "platte" neergezet bij die oude dame van 94... Zit een A66-540X buis in.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."