KRUPS EA8000 Espresso koffie apparaat lekt water (filmpje)

Mijn KRUPS EA8000 Espresso koffie apparaat lekt water bij het zetten van koffie, dit komt deels in de lekbak terecht, deels onder het apparaat (o.a. via de opening naar de drabbak). Hier een filmpje waarin je kunt zien dat de 'piston' kort overloopt bij het vullen met water.

Wie weet wat er mis gaat en hoe ik dit kan verhelpen?

Mooi filmpje!

Door al het vuil heen kan je zien dat de 2 rubber O-ringen rond de piston lekken; dit kan komen doordat er vuil tussen zit of omdat ze versleten zijn.

Een andere oorzaak kan zijn dat de piston niet diep genoeg de cilinder in gaat door te veel koffie per maalbeurt of een mechanisch defect.

Maak de zaak eerst een goed schoon (met name de gootjes waarin de o-ringen zitten en de ringen zelf, kijk de o-ringen op beschadigingen na en kijk eens of de zaak dan nog lekt. Stel daarbij ook eens de hoeveelheid gemalen koffie op wat minder in.

Bij deze vervuiling (die ook door het lekken alleen maar toeneemt) kunnen ook het zeefje onderin of het koffiekanaaltje onder uit de cilinder (deels) verstopt zitten waardoor de druk te hoog oploopt en de koffie wel langs de 0-ringen weg moet lekken.

Mogelijk heb je aan dit Youtube filmpje iets:

https://www.youtube.com/watch?v=kLWaqsPwpC4

Probeer ook een "service manual" te bemachtigen dan kan je hem tenminste systematisch demonteren en weer monteren.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Kleine aanvulling:

Onderstaand verhaal steunt mijn mogelijke "diagnose op afstand":

De o-ringen zijn hier los verkrijgbaar en blijkens de review op deze website ben je niet de enige met dit probleem"

""Mijn Krups EA8000 was van binnen een grote smeerbende door het lekken van de zuiger.
De reguliere parts-winkels konden mij geen losse ringen leveren, hooguit enkel een complete zuiger. Maar de zuiger was nog oké, dus dan maar via internet hier 2 o-ringetjes bestelt. De vervanging van de ringen was een fluitje van een cent. Alles functioneert weer zoals het hoort en we kunnen weer een heerlijk kopje koffie zonder gelek zetten.
Vlotte levering en nette prijs.""""

http://www.koffie-onderdelen.nl/Webwinkel-Product-92533079/O-ring-voor… (niet als spam bedoeld!)

Je kan ook zelf op het internet zoeken met het merk, het typenummer en een omschrijving van het probleem ("lekkage", "lekt" of "leaks") als zoekwoorden.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Dank voor de heldere uitleg, ik ga de O-ringen controleren/vervangen.