Samsung PS50C91HX/XEH (Chassis F33A Lily)

maartenbakker

Golden Member

Toestel is dood, geen LED, geen relais. Voeding heeft ooit al eens een paar nieuwe condensatoren gehad (niet door mij) onder andere in de 5V standby lijn.

Geeft nu echter keurig 5V standby. PS_ON blijf laag (0,6V). Op het mainboard meet ik op diverse plaatsen 3,3V 1,8V en 1,2V dus dat lijkt in orde.

De volgende stap is waarschijnlijk dat ik rond controller IC603 ga meten of er activiteit is, maar dat is voor vanmiddag. Andere mogelijke stap is toch even de haardroger op het mainboard loslaten, maar die heb ik natuurlijk net niet onder handbereik.

Kan een van de Samsungkenners bevestigen dat ik de fout op het mainboard moet zoeken? Is het toevallig een bekende fout (niet gevonden in Euras)? Tweedehands mainboard is goed te krijgen maar ik wil er toch nog een uurtje foutzoeken aan wagen dus elke hint is welkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Raar misleidend probleem!

Voorafgaand aan het plaatsen van een nieuw mainboard, wat volgens de metingen toch een goede kanshebber was... Ondanks dat de spanningen goed leken en er geen reactie op verwarmen was, toch een preventieve elcovervanging gedaan op de voeding inclusief elco's die zo te zien een paar jaar geleden al eens vervangen waren.

Toen startte het oude mainboard dus wel opeens netjes op. Beeld blijft zwart, ook met het nieuwe mainboard. Va, Vs, Ve in orde. Vscan kan ik niet terugvinden op de Y-MAIN dus zou zomaar kunnen dat die ontbreekt.

LED's die gaan branden: eerst 1 op het LOGIC board, dan nog 1 en eentje die een paar keer knippert en weer uitgaat. Op de Y-MAIN blijft een groene LED branden, klopt het dat die weer uit moet gaan?

(de enige verklaring die ik kan bedenken dat er twee mankementen tegelijk optreden is dat het toestel afgedankt is omdat er een fout op de Y-MAIN optrad terwijl de voedingsfout gemaskeerd werd omdat het toestel nooit werd uitgeschakeld)

Volgende stap is de Y-MAIN eruit en traceren waar de Vscan vandaan moet komen en of er daar een onderdeel uitligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In tegenstelling tot de LCD (en LED) TV's van Samsung is bij de plasma's het PS-ON signaal actief LAAG. Vandaar dat je netjes de aanwezigheid van spanningen ziet op het mainboard.

Bij starten hoort inderdaad op het logic-board 1 LED te gaan branden en kort daarna een andere LED te gaan knipperen. Stopt deze met knipperen, dan het het logic-board een fout geconstateerd en is deze gestopt. Op het Y_SUS board hoort de groene LED uit te blijven. Gaat deze aan (en blijft deze branden), dan is er een probleem op het Y-SUS of het Y-SCAN board. Soms zit het probleem zelfs in het panel zelf, maar dat is vrij gemakkelijk te testen door alle flexkabels vanaf het Y-SCAN naar het panel los te halen en te kijken of de LED op het Y-SUS dan wel uit blijft (en die op het logic-board blijft knipperen). Is dat niet het geval, dan ook de Y-SCAN losnemen van het Y-SUS board en de test herhalen. Gaat de LED op het Y-SUS dan nog steeds aan, dan zit het probleem in het Y-SUS zelf.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Inmiddels een sluiting gevonden op het Y-MAIN board.

In circuit meet ik sluiting over Q5302/Q5303/Q5304/Q5306 type 88N30W. Q5302 en Q5306 blijken in sluiting te liggen. Repair kit of nieuwe Y-MAIN bestellen, lijkt me.

De IC's op de Y-BUFFER vertonen geen uiterlijke schade, hoe weet ik zeker dat er geen sluiting in het buffer board zit? Waar meet ik?

Edit: meetprocedure gevonden voor upper buffer LJ92-01491A en lower buffer LJ92-01492A. Upper buffer meet door in beide richtingen tussen testpunt EVEN en massa, dus er zit een lek in een van de IC's waarschijnlijk. Tussen pen 34 en pen 36 meet ik bij alle IC's op de upper buffer een lek dus dat is geen aanwijzing om welk IC het zou gaan.

Morgen nog even eigen voorraad checken, anders iemand zoeken die 1 of meer IC's wil testen en vervangen (ik ga dat zelf niet proberen zonder de juiste apparatuur, toch maar eens een heteluchtstation regelen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Nou, die mag voor onderdelen terug de opslag in voorlopig, maar ik wil eigenlijk wel weten wat er gebeurd kan zijn...

Ik heb uit een ander (toen nog min of meer werkend, start ik misschien ook een topic over) toestel de Y-MAIN en beide Y-BUFFERS gehaald. Zelfde type toestel, version BK01 inplaats van BN05, zelfde paneeltype maar iets oudere revisie (herkenbaar aan blauwe inplaats van rode foliecondensatoren), maar volgens Euras als setje uitwisselbaar.

Resultaat: toestel gaat aan, geeft beeld waarvan een verticale helft (linkerhelft meen ik) volledig wit is en de andere helft wat spikkels vertoont (een van de mankementen van het donortoestel, maar spanningen waren daar goed) en na een paar tellen KRAK POEF weg beeld.

Teruggeplaatst in het voorheen min of meer werkende toestel. Y-BUFFERS meten geen lek of sluiting, maar de Y-MAIN die voorheen de juiste spanningen gaf, geeft nu nog maar -90V Vset inplaats van -190V dus is duidelijk op een of andere manier opgeblazen.

Wat kan de oorzaak geweest zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een rot panel trekt te veel stroom uit de module, waardoor deze in no time stuk gaat en random nog spanning uitstuurt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Een rot paneel kan een Y-buffer opblazen die dan de Y-main meetrekt, maar met een half wit beeld verwacht ik dat er nog meer electronica stuk was aan het paneel. Een van de andere bufferprinten onderaan het scherm wellicht. Ik wacht nog even of een van de kenners met een redelijke kans kan zeggen wat er nou precies stuk ging en waar het door vernield kan zijn.

Immers, als ik een nieuw slooptoestel vind is het wel handig dat ik niet daar ook alles van opblaas door het in dit toestel te monteren. Als de kans groot is op een paneelfout moet ik dat risico niet lopen, maar als er "alleen maar" een ander electronisch defect inzit kan ik gerust alle printen overzetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De FETs zijn die ook weer op straat?? Buffers zij wel uitwisselbaar IDD alleen niet onderling. Het lijkt er op dat de logic de xdrive niet goed aanstuurt. Een defect panel geloof ik niet in. Wat wel kan is de volgende keer alleen de bovenste buffer te plaatsen en een aantal flatcables van de xdrive los te nemen om overstroom te begrenzen. FETs knallen wel eens vaker spontaan, maar dan zijn meestal de bovenste 2 ICs op de buffer defect en is te meten...

maartenbakker

Golden Member

Op de originele bovenste buffer die uit het toestel kwam, had ik inderdaad lekstroom tussen testaansluiting en massa bij meting op diodestand van de meter, dus die was wel echt stuk. Kwam er met meten niet achter in welke IC's de fout zat, maar IC's vervangen zonder heteluchtbout was me toch al even een stap te ver. Heb me lang zonder zo'n ding kunnen redden, maar kom wel steeds vaker situaties tegen dat het handig is.

Op de buffers die ik er samen met de Y-main tijdelijk ingezet had meet ik geen lekstroom maar er is op de Y-main toch wel iets gesneuveld. Ik ga alsnog wel even meten wat precies, want met defecte FET's zou je verwachten dat de Vset niet zou halveren maar gewoon 0 zou worden.

Een paar flatcables van de X-drive losnemen klinkt ook wel als een goede tip, kende ik nog niet. Had me ook niet gerealiseerd dat de boel alleen met een overbelasting al kon sneuvelen, zat een beetje met het idee dat dat alleen kon als er een harde sluiting optrad in een buffer.

Opzich geloofde ik ook al niet direct in een paneelfout, maar gezien de kosten en tijd zal ik waarschijnlijk toch moeten wachten tot er nog eens een dergelijk toestel langskomt. Zijn schijnbaar toch vrij veel voorkomend nog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die 50" panels gingen inderdaad nog wel eens dood. Bleek heel vaak, na iedere keer toch weer het hele pakket aan boarden te hebben vervangen (in opdracht van de "baas", terwijl wij monteurs al 1000 jaar wisten dat dat alleen maar geld weg pleuren was!) toch vrijwel altijd weer het panel zelf te zijn dat ergens intern sluiting had. Dus na de kosten (voor Samsung) van een setje Xsus, Ysus, Y-scan en logic, moest er alsnog een compleet ander panel in. (En maar sjouwen met die zooi. :( )

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Slecht nieuws dus misschien... In elk geval jij ook bedankt voor de tip, als ik nog iets probeer moet ik dus heel goed uitkijken wat ik doe.

Rest me nog een vraagje; het donortoestel. Dat gaf ondanks correcte spanningen toch gekleurde spikkels in beeld en retentie van het beeld alsof er toch een spanning niet klopte. Kan natuurlijk paneelslijtage zijn maar de urenteller stond op iets van 2700 dus dan kan dat eigenlijk niet? Enig idee of dat nog de moeite is om uit te zoeken en op te knappen? Ik heb ook op zicht geprobeerd of afregelen van de rising ramp of falling ramp nog uitmaakte maar daar kon ik het alleen erger mee krijgen en niet beter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 februari 2016 00:11:42 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gekleurde spikkels in beeld doet mij toch vermoeden dat Ve niet correct is. (te vinden op het X-SUS board)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Uit mijn hoofd gezegd gaf die 94V zoals op het paneel vermeld. Testen met defecte prints zal nu wel wat moeilijk worden, maar jij bent het met me eens dat het eigenlijk geen paneelstoring kan zijn met zo weinig uren op de teller? Aan de andere kant twijfel ik aan die uren want de oorspronkelijke voeding had veel bolle elco's (de voeding waar ik hem mee heb getest had volledig nieuwe elco's). Ik heb preventief ook een aantal elco's op de Y-SUS en X-SUS vervangen toen ik dat zag, en dus de spanningen nagemeten. Geen scope bij de hand waar het toestel stond.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als er een factory-reset is uitgevoerd bij dat toestel, wordt ook de panel urenteller gereset. Handig als er een nieuw panel is geplaatst, minder handig als er een oud panel in zit dat kuren vertoont.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

doorgaans zegt de vuiligheid in het toestel door de radiale werking als de tv aanstaat en verkleuring van onderdelen ook wel iets over gebruiksuren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou me focussen op de FETs en zenertjes rond de defecte FETs..ICs weinig gesneuveld gezien en gebruik het spikkelende scherm voor de test.. Paneel testen op de manier die ik zei en langzaam opbouwen.Is het weer pats, is het zoals MNM zegt einde scherm