timer schakeling

hallo,

ben nieuw hier maar hoop op een antwoord van kenners want ben zelf maar leek. ik zou willen een schakeling maken die als volgt zou moeten werken, een led die een bepaalde tijd (vb tussen de 30sec en 2 min) brand tot er een drukknop wordt ingedrukt binnen die tijd als die drukknop wordt ingedrukt zou er een ander led moeten branden en de eerste led moeten uitschakelen, als ook een inschakelknop en reset knop. hoe kan ik dit op een eenvoudige manier oplossen?

grt frank

Willie W

Golden Member

Wat moet er gebeuren als led1 aan is en je drukt niet binnen 2 minuten op de drukknop?

dan zou led1 rood moeten uitgaan en een andere led2 blauw branden enkel als de drukknop wordt geactiveerd moet er vb een ander led branden vb goen

Willie W

Golden Member

Dus even samenvattend heb je drie knoppen, te weten, inschakelknop, tijdnood en resetknop.
En drie ledjes, rood, blauw en groen.

Denk dat je het beste een microcontroller kan nemen, dan ben je zo klaar.
Ik zou dit maken met een 16F628A.

Ik zou gewoon een Arduino Nano van $2,- pakken, dan heb je ook geen programmer nodig.

Willie W

Golden Member

Dat kan natuurlijk ook, al ben ik zelf niet zo'n liefhebber van arduino.
Bouw liever zelf.

kan iemand mij een schema bezorgen aub

dank u

LetterHenk

Golden Member

Waarvan precies, oplossing met torren, 555 timers, microcontroller?

Action expresses priorities LH

heb zelf al een schema gemaakt maar geraak er niet uit. als ik sw1 wordt ingedrukt gaat de tijd lopen, maar hoe krijg ik een ander led aan als de tijd is verstreken en er niet op sw1 is gedrukt?

LetterHenk

Golden Member

Je zou het zo kunnen doen. Bij het laden van de condensator brandt de rode LED. Als de C vol is sluit de 2e transistor de basisstroom van de eerste kort en gaat de rode uit en de blauwe aan. Met de drukknop ontlaadt de C waarna de rode LED weer brandt gedurende het vollopen van C.
Weerstandwaarden hangen af van de gebruikte transistors en gewenste brandtijd van de rode LED.

Action expresses priorities LH
Willie W

Golden Member

Zo gaat de rode led nooit uit, tevens had de TS het over 3 leds en
3 knoppen.
Misschien dan toch beter met een microcontroller.

eerst en vooral moet zeggen dat ik nog maar begin als hobby met elektronica, ik doe namelijk ook aan airsoft en voor in de winter of regenachtige dagen wat te oefenen zou ik een soort targetsysteem willen maken zoals in bijgevoegde link
https://www.youtube.com/watch?v=EbYdZ6ntB2M
enkel het elektronica systeem zou ik willen nabouwen.
ik probeer nu de ideeën eerst te realiseren in circuit wizard om het effect van de schakeling uit te proberen, maar het filmpje geeft een idee waar ik zou naar toe willen

hopelijk kunnen jullie me hier bij verder helpen

bedankt

Willie W

Golden Member

Dat ziet er leuk uit, maar is dat niet een beetje hoog gegrepen als beginner zoals je zelf zegt.

Misschien is er iets te vinden voor Arduino.

is niet de bedoeling om het systeem identiek na te maken.
maar iets dergelijks met gewone componenten en liefst niet in systeem arduino of iets dergelijks. gewoon met transistoren of ic's
heb al dergelijk systeem met 7 segment, maar dit leek mij ook leuk
weet gewoon niet hoe te beginnen.

grt frank

Willie W

Golden Member

Als je dit met "normale componenten" wil maken zal het een vrij gecompliceerde schakeling worden
met best veel onderdelen.
Zelf ben ik eerlijk gezegd ook niet zo'n voorstander van Arduino, terwijl er mensen in mijn omgeving
heel snel hele leuke schakelingen mee maken. Zeker als je net begint met deze hobby is het
misschien de moeite waard om het eens te bekijken.
Veel voorbeelden pluk je zo van internet af. De Arduino kost bijna niets en je hebt geen programmer nodig.

LetterHenk

Golden Member

Op 31 januari 2016 13:15:23 schreef Willie W:
Zo gaat de rode led nooit uit, tevens had de TS het over 3 leds en
3 knoppen.
Misschien dan toch beter met een microcontroller.

Tja, dat had ik in mijn enthousiasme wat te snel opgekrabbeld. Ben ook maar een amateur die graag helpt. Maar natuurlijk niet met iets wat niet werkt...
Ondanks dat TS 3 ledjes wilde en ik het met je eens ben dat een microcontroller (arduino) perfect zou zijn in dit geval, zit het me toch dwars :)
Dus nog eens even wat in het breadboard gestoken en tot het volgende wel werkende plaatje gekomen. Totaal overbodig voor TS waarschijnlijk (sorry), maar omdat ik nooit te oud ben om te leren deel ik het toch graag.

Action expresses priorities LH

Dat schema zal niet werken, je krijgt de rechtse led nooit uit, behalve als je de spanning eraf doet natuurlijk ;)
Denk eens goed na waarom...

LDmicro user.
LetterHenk

Golden Member

Op 3 februari 2016 09:01:00 schreef MGP:
Dat schema zal niet werken, je krijgt de rechtse led nooit uit, behalve als je de spanning eraf doet natuurlijk ;)
Denk eens goed na waarom...

Bedoel je de doorgetrokken lijn over CE in de rechter bc547? Dat is een tekenfout :). Die is er in werkelijkheid natuurlijk niet.
Als je dat niet bedoeld begrijp ik het niet. Dit schema staat precies zo in breadbord en werkt.
Spanning erop - rechts brand
C is vol - links aan, rechts uit
knop indrukken, het begint opnieuw.

Action expresses priorities LH

Mis ik nog steeds die derde LED. ;)

Na reset: rood aan, blauw uit, groen uit
na x seconden en geen knop: rood uit, blauw aan, groen uit
binnen x seconden en knop: rood uit, blauw uit, groen aan

Is dus gewoon een state-machine en is volgens mij prima te doen zonder zo'n ellendige microcontroller (waar m.i. veel te snel naar gegrepen wordt, omdat men te bed*nderd is om eens goed na te denken over discrete elektronica! :( )

En nog iets: met een Arduino (of whatever µC) maakt je geen schakelingen: daarmee boots je schakelingen na dmv. software. (Op een gemakszuchtige manier. :( )

Afijn, dat is er ook weer uit. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Willie W

Golden Member

Ik ben het wel met je eens, maar is TS in staat om een schakeling
te bouwen met discrete electronica?

Heeft hij de mogelijkheid om een print te etsen oid.

Daarom leek mij een arduino of andere controller wel iets in dit geval.

Op 31 januari 2016 20:02:06 schreef frank1:

heb al dergelijk systeem met 7 segment, maar dit leek mij ook leuk
weet gewoon niet hoe te beginnen.

grt frank

Dan is het toch niet zo moeilijk om die 7 segment te vervangen door drie leds.

[Bericht gewijzigd door Willie W op donderdag 4 februari 2016 18:27:49 (39%)

Op 4 februari 2016 12:09:35 schreef LetterHenk:
Als je dat niet bedoeld begrijp ik het niet. Dit schema staat precies zo in breadbord en werkt.

Idd als beide leds gelijke kleur hebben zal het wel werken.
Als de linkse een blauwe of witte is en de rechtse een ander kleur dan weer niet.

Ik bedoelde dat je beter alles volgens de regels van de kunst tekent en schakelt, bv de basis van de rechtse transistor aan de collector van de eerste dan speelt de Vfled geen rol.
Ook beter van de load in de collector te plaatsen.

LDmicro user.

heren bedankt voor alle reactie

ben ondertussen begonnen met arduino te experimenteren en moet zeggen vindt het best wel boeiend, alhoewel ik denk dat je zonder enige voorkennis van elektronica en programmeren niet ver komt.

heb in een ver verleden (20j) wel iets gezien van elektronica en enkele jaren later van basic. maar wou gewoon een snelle oplossing voor mijn project.

grt frank