Tech Oscilloscope TO-3 en Tech Audio generator TE-22D

wat een nostalgie...
ik heb deze oscilloscoop in 1972 gekocht bij kontakt in de hoogstraat in Rotterdam hij was toen 400,-- piek.
dat heeft me 2 jaar sparen gekost, vakantie werk, en auto's wassen.

btw ELRA en vd Embden ook bekende namen.

het boek "101 proeven met de oscilloscope" heeft me toen veel verder geholpen wellicht ook iets voor de TS.

succes met oplappen van de scope.

Hubie

Special Member

Mijn eerste scope was ook niet bepaald een wonder van techniek.
Wel zelf in elkaar gesoldeerd ,dat dan weer wel.
Ging wel tot 5 mHz. ;-)
http://members.quicknet.nl/e.de.loos/hks-130/index.html
Edit\ Later een Handykit 201 (20 mHz) gekocht toen ik elektronica ging studeren.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 6 februari 2016 03:13:48 (17%)

RAAF12

Golden Member

Op 3 februari 2016 20:14:43 schreef liontest:
wat een nostalgie...
ik heb deze oscilloscoop in 1972 gekocht bij kontakt in de hoogstraat in Rotterdam hij was toen 400,-- piek.

Ik zie de scope staan in de dikke catalogus genaamd Kontaktgids 1971.
/memorylane

RAAF12

Golden Member

Mijn eerste scope was een nagebouwde Hameg buizenscope, die zat in een versterkerkast, de buis in de lengterichting van de korte zijde anders paste de pijp DG7-32 er niet in.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 5 februari 2016 18:04:56 (99%)

Hubie

Special Member

Op 4 februari 2016 17:15:30 schreef RAAF12:
[...]

Ik zie de scope staan in de dikke catalogus genaamd Kontaktgids 1971.
/memorylane

@Hubie

Hier was een buizen Hameg de klos, die werd helemaal nagebouwd. De kast was van een buizenversterker het front met buis zat aan de zijkant.

Ik geloof dat TYPE ONE de topic starter verdwenen is.

Dat zou jammer zijn,we zitten hier op CO om elkaar te helpen toch ?
Kom op TS, laat eens wat van horen.!!

RAAF12

Golden Member

Op 3 februari 2016 20:14:43 schreef liontest:
wat een nostalgie...
ik heb deze oscilloscoop in 1972 gekocht bij kontakt in de hoogstraat in Rotterdam hij was toen 400,-- piek.

Die winkel kan ik me goed herinneren en kocht daar regelmatig. De meetapparatuur stond in een glazen vitrinekast.
Foto van dat scoopje in de Kontaktgids

@Hubie
Ik geloof dat de topicstarter nu verdwenen is.

TinusTech

Golden Member

Leuk RAAF12 die Kontaktgids. Die nr.6 was mijn eerste universeelmeter ergens halverwege de '60ger jaren. (hij moet nog steeds ergens liggen...)

evdweele

Overleden

Grappig, de universeelmeter die ik nog altijd gebruik staat er ook bij; nummer 8, de Sanwa 380-Cd.
Gekocht in 1963 of 1964 bij Aurora in Amsterdam. Kostte meen ik iets van 70 gulden.

Op de fiets van Haarlem naar Amsterdam want de trein en de tram was me te duur.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zo, het wordt weer eens tijd dat ik mijn arrogantie in de strijd gooi...
Haha, grapje hoor. Arrogant ben ik inderdaad zeker niet. Ik wil gewoon graag wat meer weten van een oscilloscoop.
Ik heb er al meer aan zitten denken (voordat ik deze kocht) een scoop te kopen, maar dan denk ik weer, waar moet ik op letten werkt ie wel goed etc etc. Deze kocht ik overigens voor een habbekrats in een doos met een hoop rommel, ook zat er een zelfbouw klok bij met DCF. Wel een grappig ding en werkte nog ook maar de laatste keer dat ik hem aansloot kwam er rook uit, daarna niet meer naar gekeken.

Als het gaat om kennis van elektronica, in het bijzonder TinusTech, dan kan ik zeggen dat ik een leek ben met programmeren en met nog diverse andere elektra zaken, maar bv een huis bedraden en iets in elkaar knutselen/solderen is geen probleem. Soms denk ik weleens waarom ik niet hierin verder ben gegaan, van je hobby je werk maken, maar ik ben blij dat ik uit de schoolbaken ben en het zo doende maar als hobby houd.

Maar weer even terug naar de scope..
Ondertussen weer wat wijzer geworden door jullie toedoen.
Ik ga nog eens proberen wat electron920 zegt.
Inderdaad een licht groenige gloed RAAF12, wel slecht te zien door het lampje wat er naast ziet maar ik zag verschil met het opdraaien van indentity knop.

Bedankt allemaal en een fijn weekend!

prachtig RAAF12 dat heb je lang netjes gehouden die catalogus!

unimeter nr 6 had ik ook, type nr 'íets met 200' dacht ik. Was wel 20kohm/volt, best wel hoogohmig.

Helaas met een heel kromme naald teruggekregen na een keer uitlenen, wat een tijden.

brengt me wel helemaal terug in de tijd.....

Hubie

Special Member

@Raaf12: Nostalgie,hoewel,die Hirschmann meetpennen met klauwtje kreeg ik cadeau van een kennis,drie stuks rood en drie stuks zwart.
Gebruik ik nog regelmatig en zijn +30 jaar oud.
Werkelijk onverslijtbaar.

evdweele

Overleden

En die Hirschmann KLEPS30 wordt nog steeds gemaakt.

Edit: even wat corrigeren :-)
Ze zijn iets een heel klein beetje goedkoper duurder geworden in die 50 jaar.

Toen (1965 ? 1971) 7.75 gulden per stel. Dat is omgerekend naar de prijs van nu € 18.95 € 13.93
Nu kosten ze € 14.99 per set van twee.

Verslijten kunnen ze wel.
In de meer dan 40 jaar dat ik ze tientallen keren per dag voor mijn werk gebruikte heb ik er toch minstens een stuk of 3 moeten vervangen omdat 1 van de haakjes van het grijpertje afbrak.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Die Kleps heb ik ook gehad, werkte mooi. De prijzen zijn van oktober 1971 elk jaar kwam er een nieuwe gids uit. Hier oa. de meter prijzen!

Ik heb de universeelmeter Unimer1 hier liggen, met transistors erin. (f. 235, pfff) Er staat een Amroh logo op de meter, maar ze werden volgens mij ergens in het voormalige Oostblok gemaakt (Tjecho-slovakije?) En een ouwe Avo en een nog oudere meter, werkt zonder batterij, dus kan ik meten als er ooit een batterijschaarste heerst :-)

edit

Voor het Ohmbereik natuurlijk, wat batterij betreft.....

@TYPE ONE

Je zou eens kunnen kijken of er een typenummer op het scopebuisje staat. Daarvan zijn de gegevens de bekijken en kan er op de buisvoet gemeten worden of de instelspanningen OK zijn. Het mooist is natuurlijk het originele schema te krijgen van de scope.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 6 februari 2016 22:46:06 (29%)

@ RAAF12,

Het appparaat links boven is de HF meetzender welke ik had :) lang geleden.
Leuk dat je die catalogus nog heb.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik heb hier de Trio VT-106 staan. Was een prijzig metertje zo te zien. Wat zou een HP-3400 destijds gekost hebben ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ik heb geen idee van de prijs, ik kwam die tegen in advertentie's van oa.Elektuur tussen 1966-1967. Mooie meter, een Trio steekt daar schril tegen af!
http://www.hpl.hp.com/hpjournal/pdfs/IssuePDFs/1964-01.pdf

fred101

Golden Member

Volgens dat HP journaal was hij 525 dollar. Ik heb de HP-3400 ook

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 6 februari 2016 23:22:59 schreef fred101:
Volgens dat HP journaal was hij 525 dollar. Ik heb de HP-3400 ook

In de oude Elektuurs is de prijs in guldens te vinden, die heb ik niet meer.

heb recent mijn TO-3 (Gekocht in 1975 bij Radio Rotor in Amsterdam voor Fl 528,00) van zolder gehaald.
Stroom er op en hij deed het. maar na 5 minuten verdween het beeld en begon hij te roken.
Na opening geen component te vinden met "brandschade".
Ga nu op zoek naar de oorspronkelijke gebruiksaanwijzing, hopelijk met schema.

RAAF12

Golden Member

Traforook ruikt anders dan weerstandsrook. Ik gok erop dat de hsp wikkeling is doorgefikt. Dat is reden dat Philips dat soort trafo's onderdompelde in zwarte pek (zonder veren) Via de groothandel kon je voor diverse types replacement trafo's kopen, maar ik vrees dat het voor een Tech TO-3 wat lastiger wordt, gezien de leeftijd. Evt een trafootje bijplaatsen.

RAAF12

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 30 oktober 2016 16:44:34 (98%)

fred101

Golden Member

Ik zou eerst naar de voeding kijken. Na een flink aantal jaren loopt de oxide laag terug, drogen ze uit en gaan ze stroom lekken. Als dat te veel wordt bouwen ze geen nieuwe oxide laag op en worden te heet, ook kunnen ze zo diodes of een trafo om zeep helpen. Gelukkig is dat ook zonder schema op wel te vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 30 oktober 2016 16:17:23 schreef Bert1951:
heb recent mijn TO-3 (Gekocht in 1975 bij Radio Rotor in Amsterdam voor Fl 528,00) van zolder gehaald.
Stroom er op en hij deed het. maar na 5 minuten verdween het beeld en begon hij te roken.
Na opening geen component te vinden met "brandschade".
Ga nu op zoek naar de oorspronkelijke gebruiksaanwijzing, hopelijk met schema.

In volgorde van ernst komt het volgende ook in me op:
- verbrandend stof
- papiercondendensator rot
- weerstand doorgefikt door rotte papiercondensator of kortsluiting
- trafo doorgefikt door rotte papiercondensator of kortsluiting

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

'Geen zichtbare brandschade' volgens de laatste gegevens. Verhuizen van zolders naar wat warmere kamers is de doodsteek voor veel hsp wikkelingen. Damp, condens ect. en de wikkeling slaat door. Maar ik ben benieuwd naar de amnese van de bejaarde patient. Fouten loggen vind ik een van de leukste dingen die er zijn :-)

fred101

Golden Member

Vocht en HV trafos zijn inderdaad vaak geen vrienden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs