18650 lader en ontlader

zoals ik al eerder melde met die hobbyking batterijen, kan je batterijen maken die weinig stroom leverne (en hoge capaciteit, bv 2A max ontlading en 3000mAh cellen), en kan je cellen maken met beperkte capaciteit maar hoge stromen (bv 10A max ontlading en 1300mah zoals in de foto van mijn schroefmachientje).

ofwel gebruik je oude laptopcellen voor kleine dingen (lampje, powerbank), ofwel knoop je er heel veel in parallel voor krachtigere toestellen.

ivm die interne weerstand:
stel dat ik een batterijmaak in een bak zuur. en ik steek daar 2 platen in. een +pool en een -pool. die hebben bv een weerstand van 0.1ohm. trek ik daar 10A uit, dan heb ik 1V spanningsverlies over de weerstand en zakt mijn accuspanning (bv een li-ion accu van 4,2V valt dan terug naar 3,2V en is zogezegd bijna leeg waardoor het toestel uitschakeld).
trek ik daar 20A uit, dan valt het apparaat instant uit. want de cellspanning zakt naar 2,2V.

stel nu dat ik diezelfde batterij maak in een bak zuur, maar ik steek er 10 platen in. 5 voor de +pool en 5 voor de -pool.
dan is mijn weerstand 0.02ohm (5keer 0.1ohm in parallel).
als ik daar nu 10A uittrek, dan verlies ik slechts 0.2V en gaat de spanning van 4.2 naar 4.0V. elke plaat levert nu 2A.
trek ik uit de laatste nu 20A, dan blijft de boel werken en behoud ik nog 3.8v.
doordat ik 5platen in mijn zuurbak heb gestoken, is er minder plaats gebleven om zuur in te steken en gaat de capaciteit omlaag.

idem dus met de opbouw van 18650 cellen. daar zitten metalen platen in opgerold. ofwel maar je 1 hele lage rol, ofwel maar je 5 kleintjes die je parallel zet en oprolt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

in accugereedschap met accu's van >2,5AH zet men standaard 2 liion cellen parallel. dat werd in nicd en nimh tijden niet gedaan.

op t werk zijn er nog een stel machines met 1,6AH liion accu's. deze zijn een 6 jaar oud en hebben steeds meer last van ophouden met wat belasting omdat de interne weerstand van de cellen op loopt met de jaren. geeft de led bar voor de accu 3/4 vol aan, dan is een schroef 5x40 er al niet meer in te krijgen. dit zijn nog packs met maar 1 cel 4x in serie. die machines stoppen ook als de accu te leeg raakt. evengoed zijn er nooit accu's stukgegaan van die machines.

voordeel van die 2 cellen parallel is dat de interne weerstand ook halveert. en je trekt de cel niet zo snel verrot met een flinke last erop.

van de gare accupacks heb ik er al meerdere gehad waar de groene krimpkous over de cellen eraf was gescheurd door de hitte. met laden worden ze gecontroleerd op temperatuur, dus puur van het ontladen komt dat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke dan. Wat een gedoe allemaal zeg haha. Is er een goedkope bron om betere versies van 18650 te scrappen? Beter dan accu's van laptops?

En als ik nou 3p2s doe? Dan heb ik een hoger ampere maar lager capaciteit?

[Bericht gewijzigd door Luckymonkey op donderdag 4 februari 2016 12:52:59 (22%)

Place text here.

hangt er allemaal vanaf wat je wil doen.
wat zijn namelijk "betere 18650"?

als ze meer stroom aankunnen, gaat de capaciteit omlaag. dus als je accu's met hoge capaciteit wil, zijn die niet goed.
als ze meer capaciteit hebben, kunnen ze zulke hoge stromen niet leveren.

beste plaats voor accu's te vinden die hoge stromen aankunnen, zijn uit gereedsschap batterijen. daar dienen ze ook voor, voor hoge stromen te leveren.

wil je batterijen die maximale capaciteit halen uit beperkte plaats, dan moet je naar gsm/tablet/laptop batterijen zoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die zijn volgens mij alleen wat moeilijk om aan te komen. Oude powertool accu's

Place text here.
Arco

Special Member

Oude accu's van powertools gooit men bijna altijd weg omdat ze rot zijn, dus meestal heb je daar niets meer aan.
Ik heb ook diverse accuboortjes gehad, allemaal weggedaan omdat de accu's rot waren. (en een compleet nieuw machientje goedkoper was als een los accupack... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb thuis 2 nieuwe nooit gebruikte packs liggen. 4.5Ah en ik dacht 18V.
miskoop geweest door verkeerde aan te kopen. ga die misschien eens demonteren voor de cellen uit te halen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

je kunt best laptop cellen gebruiken, maar testen of ze nog wat kunnen is wel nodig.

de tester die ik ervoor heb gemaakt heeft een 0,15ohm weerstand 50W. een goede cel blijft in geladen toestand tussen de 2,4V en 3V. ik heb er net nog een aantal getest, laptop cellen van samsung uit 2009, 2200mAH blijven 2,5V bij die 0,15ohm belasting.

panasonic cellen met 1200mah capaciteit maar wel een 10 jaar oud of meer doen nog 2,2V onder last van die 0,15ohm. de cellen zijn in een maand of meer niet geladen geweest.

belast ik een 2013 liion accupack met 20A blijft de celspanning 3,4V, omdat er 2 cellen parallel gezet zijn. dat zou ik dus zeker aanraden als je zelf packs gaat maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja er passen 6 cellen in de behuizing van mijn oude nicad accu. Dus ik kan wel 3p2s doen.

Place text here.

je hebt dus een 9,6V nicd accutol? welke nu 10,8V wordt met de liion cellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee 12 volt. Dus ik zit nog iets onder de oude capaciteit

Place text here.

dat is niet gunstig, je zit beter hoger als lager met de accuspannig als in de oude situatie. echter kun je dan maar 4 cellen gebruiken.

soms heeft het weghalen van nokken en randen in het pack nog nut om meer ruimte te verkrijgen.

heb zelfs in een 6 cel staafaccu 7,2V nicd nog 4 cellen liion weten te krijgen. dat gaat alleen met wat inkorten van de eindkappen in het pack.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 4 februari 2016 16:01:04 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 februari 2016 15:36:51 schreef Luckymonkey:
Ja er passen 6 cellen in de behuizing van mijn oude nicad accu. Dus ik kan wel 3p2s doen.

3P2S is 3parallel en 2serie. dan heb je bij een lege accu nog iets van 6V over, en bij een volle accu iets van 8,2-8,4V. is wat weinig niet? een 3S accu is maar 10,8-11,1V. er is kans dat je machiene afhaakt omdat die zegt: accu is te laag.
ik zou dan eerder proberen 4S erin te proppen. 12V als die leeg is, 16V bij een volle accu.

bij nicd zat er waarschijnlijk een 10tal cellen in serie. dat komt op een 13,5V voor een volle accu en iets van 10-11V voor een lege

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 4 februari 2016 18:11:07 (28%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Maar is t amperage niet te weinig dan?

Place text here.

Ik zou zeggen: 2P3S configuratie.

Dat klopt met de "er passen er 6 in".

Dan heb je ongeveer even veel spanning als voorheen.

De spanning is belangrijk voor het hoogste toerental. Als je zowiezo vind dat ie "wat snel" draait, kan je overwegen om toch voor 3P2S te kiezen.

Als je 3S3P er in kan frommelen wordt het helemaal mooi....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmm. Misschien kan 3s3p net net net. Zal t vanavond eens proberen. 3s2p gaat zowieso. Ik moet er natuurlijk ook nog een protection board in gooien maar dat past makkelijk aan de voorkant.

Place text here.

je zet er beter 2p4s in, dan heb je 14,4V wat een prima vervanger is voor het oude 12V nicd accupack..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het maximale is toch echt 6 cellen.

Place text here.

over welk merk en type machine/accu praten we?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

accupack met ronde hoeken, is idd niet veel meer van te maken. gezien de c keuze cellen in die toestellen icm wat lichte motor ga je niet veel verschil merken als je maar 2p3s liion in het pack gaat zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gebruik m ook niet vaak hoor. Het gaat mij alleen erom dat altijd als ik m nodig heb dan is hij leeg en heb ik geen zin om te wachten tot hij is geladen. Dan pak ik altijd maar de elektrische boormachine maar voor het normale schroefwerk is dat echt niet optimaal haha. Daarom wil ik er graag lion in zetten.

Place text here.

Ik heb nu namelijk heel veel doorgedraaide schroeven overal in zitten. Haha

Place text here.
Arco

Special Member

't Is jammer dat het vrij stil geworden is rond de condensator boormachientjes die je een tijdje terug op zag duiken. Schijnbaar zijn daar toch nog de nodige problemen dus...
(was wel handig. Je kon het machientje binnen 30...60 seconden opladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja haha dat lijkt me ook wel wat alleen kan je er niet lang mee werken lijkt me. Even snel offtopic. Heb wel eens een auto accu condensator pack gezien. Works like a charm!

Nu weer ontopic:

2p3s zou dus een laag A zijn maar hoge capaciteit. 3p2s juist een hoge A maar laag capaciteit. Ik denk dat ik dan toch voor de 3p2s ga omdat ik hem weinig gebruik laten we zeggen dat 5x op een jaar veel is. Daarom heb ik ook zo een goedkoop tolletje gekocht. Als ik wist dat ik genaaid zou worden door de nicad batterijen dan had ik nog wel een paar joetjes meer gespendeerd maar dan kom je ook weer op de c kwaliteit uit dus maakt het vrij weinig uit!

Conclusie: toch maar 3p2s in combinatie met een protection circuit en heeeeeel misschien een extra aansluiting voor gebalanceerd chargen.

Place text here.