18650 lader en ontlader

en als je eerst eens zou proberen vooralleer alles in te bouwen.

ff snel een 3p2s accu samenstellen (vorm maakt niet uit, ff snel aan elkaar solderen), ze volladen, aansluiten met 2 draadjes van 10cm aan de accubehuizing en kijken of er wat kracht achter de machiene zit om een schroef ergens volledig in te draaien.
mist ze kracht, dan eens ff een 2p3s config maken.

2p3s zou dus een laag A zijn maar hoge capaciteit. 3p2s juist een hoge A maar laag capaciteit

in deze text zit wel een klein addertje onder het gras:
een 2p3s accu heeft de hoogste spanning (3S = max 12.6V), waardoor de machiene het meeste kracht zal hebben als de accu's de gevraagde stroom kunnen leveren. echter heb je maar de maximale stroom van 2P cellen.

een 3P2S accu kan wel maar stroom leveren, maar de spanning is lager (2S = max 8.4V). jouw boormachiene motor draait dus op een lagere spanning en zal minder stroom vragen. de kracht van je machiene gaat achteruit en mogelijks krijgt ze een schroef niet volledig ingedraaid. je hebt dan wel de stroom en capaciteit van 3 parallel cellen

stel nu dat elke cell 1C kan geven, dan is dat voor een 2500mAh cell ongeveer 2.5A.
een 2P kan dus 5A leveren.
een 2P3S levert dus 5A op 12,6V (63Watt). capaciteit is 63Wh

een 3P kan 7.5A leveren
een 3P2S levert dus 7.5A op 8.4V (63Watt). capaciteit is 63Wh

stel nu dat je machiene een 50watt motor heeft:
2P3S: die zal een 4A trekken op 11V (belast zal de accuspanning wat inzakken). en levert 44watt
3P2S: hier krijgt de motor maar 66% van zijn spanning en zal misschien maar 36watt leveren. en dan trekt ze maar een 4,3A uit je accupack. het is dan nutteloos een pak te hebben die tot 7.5A kan leveren, als je machiene er maar de helft van benut. de cellen wordt minder belast en zakken zoveel niet in spanning. 4.3A * 7.8V = 33W

stel nu dat je machiene een 90watt motor heeft:
2P3S: die zal een 7,2A trekken op 12,6V. de accu geeft je 5A op 11V en levert 55watt.
3P2S: hier krijgt de motor maar 66% van zijn spanning en zal misschien maar 60watt leveren. en dan trekt ze maar een 7,1A uit je accupack. je krijgt 52watt (7.1A x 7.2V belaste accuspanning)

stel nu dat je machiene een 200watt motor heeft:
2P3S: die zal een 16A trekken op 12.6V. de cellen kunnen maar 5A leveren en je krijgt maar 55Watt van je machiene.
3P2S: hier krijgt de motor alweer maar 66% van zijn spanning en zal misschien maar 100watt leveren. daarbij wil die 12A uit je accupak trekken. je accus zijn bereid 7.5A te leveren waar je alweer 54W vermogen krijgt

dit is nu een trial and error case, bouw een pack, hang het aan de machiene en test uit. bouw dan de andere setup en test alweer. beslis dan welke je gaat inbouwen.
bij de lichte motor val je met je stroom net binnen het maximale toegelaten en krijg je het meeste vermogen uit de 2P3S accu omdat de 3P2S zijn hogere stroom toch niet kan afleveren.
in het 3de geval is de motor veel te zwaar en maakt het niet uit welk pack je bouwt. beide zijn niet krachtig genoeg en houden de motor in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 februari 2016 13:07:43 schreef fcapri:
ff snel een 3p2s accu samenstellen .... kijken of er wat kracht achter de machiene zit om een schroef ergens volledig in te draaien.
mist ze kracht, dan eens ff een 2p3s config maken.

Ehh. Die kracht zit juist andersom. (mits we vermoeden dat de interne weerstand van de cellen een belangrijke "bijdrage" aan de maximum stroom vormt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ALS de cellen de benodigde stroom niet kunnen leveren, dan zou 2S3P krachtiger kunnen zijn.
maar een motor op lagere spanning laten werken, zal ook inboeten worden op kracht. t wordt dus in praktijk testen welke setup het meeste levert.
lagere spanning en meer stroom
of hogere spanning en hopen dat de cellen de stroom kunnen leveren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik neem aan dat een goeie soldeer wel stug blijft zitten op de kantjes van de cell?

Moet uiteraard eerst nog wachten tot mijn eBay pakje binnen is en dat kan natuuuurlijk nog Ff duren haha. :)

Place text here.

Op 5 februari 2016 17:41:30 schreef fcapri:
maar een motor op lagere spanning laten werken, zal ook inboeten worden op kracht. t wordt dus in praktijk testen welke setup het meeste levert.

ALs je de motor zo goed als blokkeert maakt de aangelegde spanning een hoop uit. Als je dit doet met "vol gas" en dan blokkeer je de motor, dan brand je die motor in een paar seconden door. Die situatie doet zich in de praktijk kennelijk nauwelijks voor. Zo'n powertool werkt dus normaliter in het "normale" werkbereik, waarbij maximaal zo'n 20-30% van de energie in de koperverliezen gaat zitten. Dan is de (maximum) draaisnelheid afhankelijk van de spanning en het haalbare koppel is afhankelijk van de te behalen stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat begrijp ik inderdaad maar meestal word er toch meer van de motor gevraagd dan uiteindelijk het maximum is. Omdat het meestal om een kort tijdsbestek gaat maakt dat denk ik weinig uit. Een schroef zit er in een paar seconden in en dat gaat denk ik wel. Een opgeladen 12v accu is opgeladen ook iets van 14,4v maar ik zal er zeker geen 20v over laten lopen.

Place text here.

Hehe, zelfs een grote winkelketen vergaloppeerd zich wel eens:

Recall accu-handschijnwerper

Té goedkoop ingekocht? :+ Al moet ik zeggen dat ik sowieso al niet onder de indruk was van wat ik tot dusverre onder de naam "Livarno Lux" voorbij zag komen. Op de homepage van Lidl staat nog een andere (oudere) terugroep-actie van hetzelfde merk. Okee Lidl verkoopt natuurlijk veel spul onder die naam, maar geeft toch te denken.

Als iemand een idee heeft wat voor accu('s?) er in die handschijnwerper gebruikt zijn: laat ajb. weten!

te goedkoop inkopen doen ze daar met regelmaat, vaak zat in t nieuws dat er iets niet veilig is van dat soort winkels. ze zeggen dat ze alleen spul verkopen wat aan de normen van hier voldoet, maar dat is niet geheel nagezien, of men checkt dat 1x en later in productie heeft china er andere onderdelen ingezet om meer over te houden aan een opdracht waardoor het ding toch niet meer voldoet. vooral die veel te kleine buis netzekeringen in dat centenspul zijn berucht, al vaak zat gezien dat die helemaal uiteen spatten omdat ze voor 100V zijn gemaakt maar in een 240V stroomnet worden gebruikt. of ze gaan niet eens stuk, de diodebrug klapt er eerder uit..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 6 februari 2016 17:10:03 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Place text here.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar fcapri,

Het moet niet zo zijn dat ik teveel van de cellen ga vragen. Dan heb ik straks een handje minder of ik kan de verzekering bellen en zeggen dat mijn zolder is afgefikt en dan zullen ze uiteraard zeggen dat ze niks kunnen doen haha.

Place text here.

gewoon die 18650 cellen erin zetten. ze zijn toch al gebruikt. let echter wel dat je de cellen goed inpakt, de mantel is de min, als je ze gaat koppelen willen ze anders weleens door het dunne laagje isolatie schuren en gaan vonken.

voor zelfbouw gebruik ik daarom een kruisvormige kern van de oude makita packs, deze passen zonder ruimteverlies tussen de cellen. draai daar brede tape omheen en het pack kan niet gaan torderen.

ik zou ook zeggen, gebruik geen strips tussen de cellen, maar een stukje rubber of siliconen draad 2,5mm2 met een lusje op de cellen solderen. in tegenstelling tot nicd en nimh kun je 18650 cellen makkelijk solderen. de strips stook je heet, er zit tussen de plus van de kop op de cel maar een ringetje plastic met de rand van de cel welke min is, je hebt daar sneller sluiting tussen later door beweging van het pack. vandaar draad ipv strips. gebruik je de strips zou ik een stukje kunstof of rubber eronder steken.

dit is een nadeel van de 18650 cellen, nicd en nimh hadden een geperste kartonnen ring om de plus zitten. die was niet gevoelig voor hitte van solderen. echter was nattigheid niet gunstig met die ringen, daarom gebruiken ze dat hier niet vermoed ik, liion wil weleens gaan lekken..

hier een ouder makita pack, de 2e cel rechtsonder lekt en vreet de strip al weg. soms ontstaat er op dat punt sluiting zelfs door die lekkage..

vandaar dat de huidige packs dit systeem hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Das netter inderdaad. Ik zag ook speciale 18650 brackets op e-zooi staan maar ben bang dat t dan niet meer in Mn nicad omhuizing past

Place text here.

Iets schiet me trouwens net te binnen. Ik doe elektrisch roken. "Dampen" voor de rest ga ik er niks over zeggen en hoef ook geen commentaar :p mijn batterij werkt op 3,7 V. En is ter grootte van een AAA batterij. De oplader hiervan heeft een rode en groene led. Als hij aan het laden is dan brand de rode led en als hij klaar is dan brand de groene led. Zou hier ook een tp4056 chip in zitten? Iemand ervaring mee? Deze zou waarschijnlijk ook mijn 18650 kunnen volmachen?

Place text here.

De kans dat jij een lipo laad-chipje uitkiest en dat precies dezelfde in je oplaad-apparaat van je damper zit is klein. Er zijn er zoveel verschillende. Maar ze DOEN allemaal ongeveer hetzelfde. Dus: ja die zou je 18650 ook wel op kunnen laden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nog wel een oude liggen die ik uit elkaar kan trekken. Lees net dat er vaak een sl1053 chip in zit die op zich best lijkt op de tp4056 chip.(gewoon een lipo of liion lader dus) ik had nog een oude pc liggen en heb daar de voeding uit getrokken omdat ik dan een standaard case heb voor 5V en 12 of 14 weet ik even niet meer. Ik heb alle output draden gemeten maar hij geeft niks aan. Ook gaat de fan niet draaien als er prik op zit. En er gaat wel degelijk 220v in. En de pc deed het nog voor ik de voeding eruit haalde. Wat doe ik verkeerd?

Place text here.

Groene draad aan ground hangen:
https://www.techpowerup.com/articles/other/22

(Werkt niet bij alle voedingen, sommige moeten belast worden voor ze opstarten)

als je nog ergens een oude harde schijf hebt, plug je die maar in. belast direct de 5 en 12V lijnen.
dan ff die groene draad aan massa hangen (geloof dat het ergens de 3de pin ergens is.

in feite zijn allemaal die li-ion chipjes bijna gelijk hoor.
je hebt er gewoon die geen ledjes hebben, je hebt er die een laad ledje heeft, je hebt er die 2 output ledjes hebben (rood aan het laden, groene als de accu vol is) maar in basis doen ze allen hetzelfde.
constante stroom om de celspanning te laten oplopen tot 4,1/4,2V en daarna constante spanning om de stroom te laten afnemen. eens de stroom onder een bepaald % van max stroom is gekomen, is de accu vol.

nu zijn er wel verschillen, dat is namelijk in die hoeveelheid maximum stroom. een klein GSM accutje van 1300mAh wordt trager geladen dan een tablet accu van 5000mAh. dus moet je wel ergens een weerstandje aanpassen die tegen het IC zal zeggen hoeleel stroom die mag leveren.
ik geloof dat de 4056 max 1A aankan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zal het eens proberen met de harde schijf. En ja deze is output Max 420ma dus duurt het wel heel lang als ik er een 18650 aan hang

Place text here.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is voor mij best te doen. Morgen heb ik een dagje vrij en zal ik even naar de solder zolder gaan en zal ik het testen. Alleen nog een diy battery holder in elkaar flanzen.

Place text here.

een oude gsm met liion accu kun je ook misbruiken als oplader voor andere liion accu's..

een houder kun je maken van een stukje 21mm schuif buis. dat is buis welke in de bouw wordt gebruikt om 3/4 buis aanelkaar te maken. daar past een 18650 liion cel mooi in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kom er net achter dat ik geen extra damper oplader heb maar nog wel een andere van eengsm denk ik

Place text here.

dan zal dan een adapter zijn en geen lader.
de laadcontroller zal in de GSM en in die 'damper' zitten.

niet zomaar uw cellen aan zo een adapter hangen dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Scherp!

Bij die damper is het wel anders. In de damper zelf zit alleen een short circuit protection en een aansturing voor het ledje met een soort microchip die voor het "op slot" en van het slot zorgt. 5x klikken is op slot en weer 5x klikken is van heg slot. Dan heb je de oplader: Een adapter en vervolgens je acculader. Die krijgt weer 5v van de adapter.

Pc voeding doet het alleen als ik hem aansluit op de moederboard. Probeerde het met enkel de hdd maar hij gaf geen kik. Is er niet een foefje om de voeding te bypassen dat hij denkt dat er een lading aan zit of dat hij dat volledig uitschakeld? Of is dat iets te ingewikkeld voor mij?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 20:26:24 (98%)

Place text here.