noodverlichting mitralux

In een loods hier op het werk is er over het hele gebouw geen enkele noodverlichtingsarmatuur dat werkt.
De meeste toestellen hun led brandt wel, van 1 toegestemd de rest bekeken : de lamp is in orde, er komt 220v toe, de batterij is volledig leeg. Maar aan de zijkant zit een 3standen wipschakelaar met een vrije ruststand.
De twee andere standen zijn, en das mijn vraag, dan toch om ofwel te testen op batterij en op netspanning anderzijds?

een plaatje ervan schieten scheelt wel.. het klinkt als oud spul, de accu's kunnen overleden zijn, en zijn deze ouder als 10 jaar mogen ze vervangen worden, zeker als die dingen continu hebben gebrand.

de accu kan dood zijn als er 0,0V overheen staat, maar het kan ook de lader zijn welke gaar is. ik heb ook vaker oude accu's retour van een klus nagemeten, zit er 1 bij die 0,0V is, was het bakje al stuk. lader werkt niet meer dan.

als het ding van kunstof is, is het toch rot van de uv van de tl. sommige merken kun je geeneens een accu van vervangen, door de rotte kunstof kruimelt het hele ding uit elkaar in je handen..

probeer de knop om te zetten, als de led dan minder fel gaat branden wil de lader de accu vol gaan pompen. echter zal dat niet gaan als die accu's al jaren leeg staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 februari 2016 17:24:26 schreef testman:

als het ding van kunstof is, is het toch rot van de uv van de tl. sommige merken kun je geeneens een accu van vervangen, door de rotte kunstof kruimelt het hele ding uit elkaar in je handen..

Ik lees dat je ook bekend bent met Famostar? :X

@TS:
Ik weet niet hoe oud die bakken zijn maar als het meer dan 10 jaar is kun je ze beter gewoon vervangen.

Vaak ben je bij het reviseren van de bakken namelijk uiteindelijk duurder uit dan dat je ze gewoon had vervangen.

Het enige merk waar ik nog wat tijd in zou steken is Van Lien omdat die nog wel degenlijk gebouwd zijn. Voor de rest is het eigenlijk allemaal rotzooi.

Opgeruimd, wat is dat?

Op 3 februari 2016 20:53:41 schreef JBHC:
[...]

Ik lees dat je ook bekend bent met Famostar? :X

@TS:
Ik weet niet hoe oud die bakken zijn maar als het meer dan 10 jaar is kun je ze beter gewoon vervangen.

Vaak ben je bij het reviseren van de bakken namelijk uiteindelijk duurder uit dan dat je ze gewoon had vervangen.

Het enige merk waar ik nog wat tijd in zou steken is Van Lien omdat die nog wel degenlijk gebouwd zijn. Voor de rest is het eigenlijk allemaal rotzooi.

Gelukkig zijn de recente Famostar units wel oke. Inderdaad de oude PN-1D en consorten was een ramp, maar licht kwam er altijd uit ....

heb vandaag nog famostar in handen gehad met een accu uit 1993 nog, compleet rot dat spul.

de moderne units mogen dan nu wel goed zijn, maar ik hoor het wel als de accu na 15 jaar vervangen moet worden. kunstof gaat met de jaren. van de oude famostar bakjes was er ook amper een kapotte. veel meer als de accu en tlbuis heb ik er niet mee gehad. vervangen was toch niet meer mogelijk, zet de schroevendraaier op de vsa en de boel viel zo uiteen. alleen de buis wisselen ging nog wel jaarlijks..

van lien is de reparatie ook niet zo vaak meer waard, de modellen van na 2000 hebben vaak een geschakelde voeding voor de continu tl. deze gaan vaak stuk vanwege de goedkope elco's die ze gebruiken. elco's, en zekering is zo vervangen maar de zelfoscillerende fet niet aan te komen..

gelukkig komen er ook vaker bakjes voorbij die zo de kliko ingaan ondanks nog te repareren, daar red ik de printjes van. grote bedrijven vervangen sneller als bijv een school, voetbalclub oid..

niet lang geleden was een nieuwbouwpand aan een controle toe na 5 jaar. alle bakjes zijn zo de kliko ingegaan, was goedkoper als accu vervangen, sommigen waren al geheel dood zelfs, of de ledplaat was deels dood. voet laten zitten en zo een andere erop steken.

echt slechte bakjes zijn ecolight. ik zie er zat voorbijkomen die de 4 jaar niet eens halen. de meeste rare niet te resetten problemen in die dingen. ik smijt ze zo weg die krengen. vooral de eerste reeks led was puinzooi. die hebben een printplaat welke met printkroonsteen schroefjes de print vastzet, dat klemt nooit op vertinde printsporen. picto's ( jawel die 10mmm dikke zware plexi ) vallen er zo uit na een paar maanden. gewoonweg te zwak gekozen plastic bevestigingen..

van menvier blessing/ cooper tools ben ik meer te spreken. kom ik lang niet zo vaak tegen op de werkbank.

in menig jaar heb ik net in deze tijd nog noodbakjes kunnen fixen, want de brandweer keurde de zooi af voor de carnaval. daar zit zo veel omzet in voor kroegen, dan werd de boel vervangen en wat niet tijdig leverbaar was, zorg maar dat het oude weer werkte. dus een andere print erin tayrappen en terug ermee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die dingen zijn in 10jaar zelden gebruikt geweest, al staat de print cte onder spanning natuurlijk. Eentje ervan had toch nog een batterijspanning van 4.7V en die zien er uit als drie opgestapelde D batterijen met een krimpkous erover.

Tja dat wordt vervangen dan maar.

v

Op 3 februari 2016 21:41:58 schreef testman:

van lien is de reparatie ook niet zo vaak meer waard, de modellen van na 2000 hebben vaak een geschakelde voeding voor de continu tl. deze gaan vaak stuk vanwege de goedkope elco's die ze gebruiken. elco's, en zekering is zo vervangen maar de zelfoscillerende fet niet aan te komen..

Er is een periode geweest dat we bij VanLien deze printen gratis kregen omdat ze inderdaad niet goed werkte (nu werk ik bij een grote installateur dus misschien dat dat meespeelde). Na een reset waren ze bijna niet meer brandend te krijgen op netspanning.

Opgeruimd, wat is dat?

reparatie wordt wrs niet meer gedaan tegenwoordig bij van lien, gewoon print vervangen. diverse van lien modellen printen kan je bij de tu zo bestellen. echter kosten tussen 75 en 90 euro.. ben bij van lien ook de meeste printen tegengekomen met een soldeerfout erin. vaker niet gesoldeerde pootjes van trough hole en smd componenten gezien op hun printen.

de huidige bakjes zijn energiezuiniger als die oude dingen met 50hz vsa nog. echter is die zuinigheid altijd ten koste van de levensduur. van lien heeft nog steeds de neiging om elco's te gebruiken 85 graden van slechte merken.

recent is er een groot systeem geinstalleerd op t werk van van lien, de armaturen waren niet bepaald goedkoop, maar de bouwconstructie wel. plastic wat zo gammel was dat het uitelkaar viel. het was geadresseerd dus communicatie naar elk bakje was mogelijk, maar de techniek loopt niet meer gelijk met de degelijkheid die van lien ooit had.

ik heb op t werk standaard 10uf 400V elco's liggen en de 10uf 100V elco's om die inverter printen te repareren. echter is 1 op de 8 bakjes toch dat ic dood en wordt het een nieuw bakje..

je triggert het vaak pas na een lange stroomuitval. print koelt af en met starten van de tlbuis zorgt de gare koude elco dat de 310Vdc inkakt met ontsteken. de buis blijft starten wat de fet nekt. als de buis al slecht is nekt de gloeidraad van de buis eerder en overleeft het ic. het ontsteken zelf zegt ook al wat, niet ineens ontsteken zegt dat de 400V elco gaar is of de kleine 10uf elco naast de printtrafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die Serenga serie van Van Lien is fijn....NOT...

Allemaal plastic, en als je het weer wilt demonteren, om de batterij te vervangen oid, dan breekt het allemaal af. Als je de picto er aan wilt hangen, dan maakt het geluiden van alsof het net niet afbreekt.

Alle printjes gaan na 7/8 jaar kapot. Zit zo een rotte TNY266 op. Condensator slecht, valt in sluiting, TNY verliest zijn kop....

Van Liens antwoord?

Heeft u de batterij vervangen? Nee?, Oke daar gaat de print van kapot.
Waarom bouw je er dan autonomiecontrole op?

klopt, waren serenga inbouwmodellen. zonder accu op een centrale noodkast. het snoer aanzetten is tegenwoordig een ramp, gammele printkroonstenen die een standaard 1,5mm2 wieland aansluitsnoer niet eens aankunnen. zeker de trekontlasting niet, welke uit de klemkracht van het plastic deksel bestaat..

de smalle serenga bakjes met picto eraan heb ik nog niet veel in handen gehad. op t werk gebruiken ze standaard een ander merk. alleen als in het bouwbestek staat dat er van lien in moet niet, of bij revisie van gare noodverlichting daarvoor wordt gekozen.

ergens is het ook niet heel gek dat die bakjes geen 20+ jaar meer halen. de bedrading van de noodbakjes die ik vroeger deed was rot aan het worden door de uv. het is dat sloop van het pand eerder kwam, anders moesten ze eruit want alu bakjes en rotte draad is aardlekje pesten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier van Blessing (bls-4025-at) nog een stuk of 10 liggen .
heb er 3 getest en doen het nog goed met de oude nicd batterijen uit 1995 , sommige meer dan een uur .
behuizing is heel en degelijk , breekt niets af .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer