NEN3140 meetadapterstekker

Voor de PAT3140s wil ik graag een paar Schuko male > CEE female adapters maken om 380v/400v apparaten te kunnen testen.
Dus van 230v naar 16a 4p / 16a 5p / 32a 4p / 32a 5p.

Ik heb het zo uit mijn hoofd op deze manier op cursus geleerd:

http://myalbum.com/photo/PfKAvxsoeQeH/360.jpg

Wat ik mij nu afvraag is:
1) Maak ik in de apparaattester geen sluiting bij de 4p adapter?

2) Meet ik wel goed als er aan een apparaat een 5p stekker zit terwijl bij dit apparaat de nuldraad niet aangesloten is. In dat geval zou in mijn ogen de nul bij de L1 L2 L3 op moeten?

Voor alle duidelijkheid; heb nog niks gemaakt, maar zo kijk ik er tegenaan en zou graag willen voorkomen dat er dingen kapot gaan.

rbeckers

Overleden

Een 3 fase 400V apparaat kun je zo niet testen.

Testen op zich niet.
Weerstand aardleiding, lekstroom en isolatieweerstand meten moet dan weer wel.
Volgens mij is de Pat3140s sowieso niet geschikt om een 400v apparaattest te doen, maar deze is volgens de NEN3140 ook niet verplicht uit te voeren op de apparaattester.
Dit kan / mag / moet dan ook op de bedrijfsinstallatie (correct me).

Maar Nieaff-Smit verkoopt testsnoeradapters.

Zou je me kunnen vertellen wat het verschil is met degene die ik net heb geplaatst en deze?

http://www.sanispecials.nl/Nieaf-Smitt-Adapter-voor-stroommeting-PNA-6…

rbeckers

Overleden

Die adapter is het probleem niet.
Maar lees je punt 1 nog eens.

Wat is je punt hier? Ik zie het niet.
Het feit dat ik het woord 'apparaattester' gebruik terwijl een 400v toestel niet getest kan worden,
omdat de uitgangsspanning van de PAT3140S 230v is?
Dat 'probleem' had ik al opgevangen door het 'testen' via een contactdoos in het bedrijf (correct me again).

In mijn ogen sluit ik nog steeds de NUL en FASE in de PAT3140S kort bij 'mijn' 4p adapter?

rbeckers

Overleden

Ja, dat is een kortsluiting.

om 400V ceeform verlengkabels te meten met de 3140 pat tester heb ik die verlopen ook gemaakt. het is een veiligheidsmeting, dus de isolatieweerstand naar de aarde word gemeten. dat je de fasen parallel zet maakt dus niet uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je deze wilt gebruiken om (verleng) snoeren meet te meten dan moet je je wel realiseren dat je geen isolatiemeing tussen de fasen ondeling kunt doen.
In je eerste verloopsnoertje naak je nog een kortsluiting ook.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

die tests zijn veiligheids metingen. tussen de fase en nul worden ook geen metingen gedaan mbt overslag met een veel hogere spanning als er normaal over loopt. een evt verbruiker zou dan overlijden. het toestel meggert voornamelijk met 500V tussen nul en aarde + fase aarde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Okee duidelijk allemaal.

Hoe maak ik in dit geval het Schuko - CEE 4p snoertje wel?
Dus waar komt de nul van de Schuko op?

ik zou zeggen 1 fase in de 4 polige schuko voor de nul van de tester gebruiken en de andere 2 fasen in de stekker aan de fase van de meter hangen. aarde blijft aarde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan is het mij duidelijk.
Ga voor die 4p dus de nul aan L1 leggen en de fase aan L2, L3.

Generaal, die tekening gaat over een andere tester, maar wel bedankt.
Waarschijnlijk werkt hij van binnen hetzelfde,
maar hieruit kon ik de bekabeling niet herleiden.

Vraag opgelost.

En als er nu een breuk in L2 of L3 zit, hoe weet je dat dan ?

niet echt nodig om dat te testen, het is een 3140 meting voor de veiligheid, geen volledige functietest van een kabel :P ik test bij gereedschap ook even de kabel net achter het apparaat en bij de stekker, maar verlengkabels gaat op de tester of de aarde goed is, ik kijk of de kabel niet beschadigd is, stekkerpennen en wcd gaten niet verband zijn. ook afrollen is nodig, want vooral vmvl kabel wil weleens over meters doorgesleten zijn van het slepen over beton..

keurders die een haspel kabel gaat testen met een meter en een last en het hele ding afrolt om te zien of er ergens niet zichtbare breuken in de kabel of losse draden aan de stekker zitten zijn er niet heel veel.

ik ben al 1 van de weinige die een haspel geheel afrolt en de draad controleert op beschadigingen. daar haal ik jaarlijks toch zeker een haspel of 8 mee uit die ingekort moeten worden of andere kabel nodig hebben, of een gaar wcd hebben.

wat je aan fouten meet met de 3140 tester is nog geen 5% van de reparaties met die keuringen. zo af en toe meet het ding een aarde/nul sluiting of missende aarde in een haspel. gereedschappen zijn vrijwel allemaal dubbel geisoleerd dus daar is weinig aan te meten, puur kabel controle en de werking testen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaar dat het zo'n zooitje is in de meeste bedrijven.....

Voorschriften testen elektrische arbeidsmiddelen NEN3140

De keuring omvat een visuele inspectie en een inspectie door meting en beproeving.

Visuele controle
Voor aanvang van de meting dient een elektrisch arbeidsmiddel visueel te worden gekeurd.

De NEN 3140 spreekt hierbij over de volgende keuringspunten:

• De mechanische toestand is in orde, rekening houdend met vocht, vuil en corrosie;
• Beschermings- en aardingsleidingen zijn niet onderbroken;
• Hulpmiddelen, bedieningsorganen, contacten, schakelaars en relais alsmede waarschuwingsborden en aanduidingen zijn in goede staat;
• Aansluitleidingen of verplaatsbare leidingen zijn niet beschadigd of ondeugelijk gerepareerd;
• Vrije ruimten en vluchtwegen bij schakel- en verdeelinrichtingen zijn goed toegankelijk;
• Het elektrische arbeidsmiddel is bereikbaar voor bediening, onderhoud en inspectie;
• Er zijn geen tekenen aanwezig die wijzen op een te hoge temperatuur;
• Beveiligingstoestellen juist zijn gekozen en correct afgesteld en worden periodiek gecontroleerd volgens de aanwijzingen van de fabrikant;
• Er zijn voldoende trekontlastingen aanwezig en leidingen zijn juist ingevoerd;
• Contactstoppen en koppelcontactstoppen zijn niet beschadigd;
• Er zijn geen mechanische of elektrische aanpassingen aangebracht, in het bijzonder in veiligheidsketens;
• Het materiaal wordt toegepast overeenkomstig het ontwerp.

Meting en beproeving
In de norm NEN 3140 wordt gesproken over een minimaal aantal zaken welke beoordeeld moeten
worden.

Het betreft:

• De weerstand van de beschermingsleiding;
• De isolatieweerstand van het arbeidsmiddel;
• De werking van de aardlekbeveiliging door bediening van de testknop;
• De aanspreekstroom en -tijd van de aardlekbeveiliging;
• De juiste werking van veiligheidscontacten en van elektrische en elektronische beveiligingsinrichtingen.

Administratie en testcertificaten
Wanneer de inspectie en metingen zijn verricht ontvangt u een sluitende aantoonbare administratie en
testcertificaten voor al uw gekeurde arbeidsmiddelen.

Deze administratie heeft de volgende inhoud:

• Gedetailleerde objectenlijst
• Beknopte laatste testresultaten
• Gedetailleerde laatste testresultaten
• Test certificaten voor elk arbeidsmiddel
• Inspectie rapporten van visuele controles
• Test instrument gegevens (kalibratie van de gebruikte meetapparatuur)

[Bericht gewijzigd door Generaal op donderdag 4 februari 2016 22:50:46 (96%)

Mooi lijstje.
Jammer dat er zoveel kwaliteitsverschil in cursussen NEN3140 zit.

Wat zeggen jullie van niet aangegoten stekkers op elektrische apparatuur 230v?

rbeckers

Overleden

Als ze goed gemonteerd worden, o.a. trekontlasting en adereindhulzen, dan vormen niet aangegoten stekkers geen probleem.
Maar te vaak gaat dit fout.

Ik heb ooit ergens gelezen dat de IP44 volrubbere losse stekker wel mag (in de bouw), en zoals rbeckers aangeeft, goed gemonteerd en met adereindhulzen.

Idd geen problemen mee, of het moet een steker uit de 1 euro bak van de bouwmarkt zijn welke in een werkplaats oid gebruikt word. De steker moet wel geschikt zijn.

ik gebruik ze niet voor gereedschappen, nieuwe kabel eraan met aangegoten stekker. er zitten vaak zat losse aan, maar dat is meer op de bouw even gedaan zodat men verder kon. aan kabelhaspels wel, zou anders een dure grap worden, er zijn er maar weinig die eerst stuk gaan aan de haspelkant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

en wat dacht je van ingegraveerde teksten in de behuizing? officieel moet dit afgekeurd worden wegens beschadiging van de isolatie, en derhalve onveilig...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

officieel moet je ook de originele snoeren aan machines zetten. dus voor elk toestel een origineel snoer bestellen. alsof dat wordt gedaan. een machine die het handvat met plakband aan elkaar heeft zitten keur ik wel af, net als missende kappen op een slijptol, handvat zit er vaak niet aan, maar zit in de koffer vaak.

bij slijptollen is een dikkere rubber kabel wel zo fijn, beschadigd niet zo snel. evenals een kabel van 4 meter aan zo'n ding bijv.

heb al slijptollen gehad met kabel die vast aan de netschakelaar van de tol zat. niet te vervangen zonder de hele schakelaar te vervangen. dacht het niet dus, amp's ertussen en standaard kabel eraan zetten. de smoes dat het een EX slijptol is gaat niet op natuurlijk :P

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 5 februari 2016 21:25:11 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 februari 2016 21:21:59 schreef testman:
heb al slijptollen gehad met kabel die vast aan de netschakelaar van de tol zat. niet te vervangen zonder de hele schakelaar te vervangen. dacht het niet dus, amp's ertussen en standaard kabel eraan zetten

De kabel zat vast aan de netschakelaar van de tol? Hoe zeg je dat?
En amp`s ertussen?

Het spijt me @testman om te zeggen, maar als keurmeester zou je bij mij in 5 minuten op straat staan en je bevoegdheid als keurmeester kwijt zijn.
Jij bent de rommelkont die juist dat waar de NEN3140 voor staat (veiligheid) aan zijn laars lapt.