Min aan de massa van de behuizing

Die buiskacheltjes waren niet ten gerieve van de monteur

Daar dachten de monteurs anders over :)
Die schoven die verwarming s'winters gewoon onder de houten schrijftafel als voetenwarmer.

evdweele

Overleden

Dat weet ik, want ik deed hetzelfde.
Je wil 's winters niet urenlang in een steenkoud hok staan te werken waarbij je je soldeerbout nauwelijks kunt vasthouden.
Maar het was niet het doel van die kacheltjes.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Destijds werkte ik bij de storingsdienst, dus hoefde ik meestal maar kort in zo´n centrale te zijn voor een meting.
Maar ik trof ook wel eens onbemande centrales waar op dat moment gewerkt werd en de monteurs een eigen kachel hadden meegenomen.

mel

Golden Member

Op 4 februari 2016 23:01:21 schreef blurp:
[...]
[...]

Dit moet je me uitleggen. Waarom zou het voor de torren uitmaken of het chassis positief danwel negatief is?

Sommige packages hebben inderdaad de collector aan de heatsink (vaak het chassis) maar noch bij PNP, noch bij NPN is het gebruikelijk de collector aan ground, danwel positieve voedingsspanning te hangen.

helaas, als je een CQP 512 gebruikt met een externe voeding, in de auto bv, dan heb je een mooie sluiting, tussen de antenne en de auto...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 5 februari 2016 13:49:33 schreef evdweele:
[...]Die buiskacheltjes waren niet ten gerieve van de monteur, maar om de binnentemperatuur boven het dauwpunt te houden.
De buiskacheltjes met een spiraalvormige plaat eromheen werden op veel meer locaties met technische apparatuur gebruikt.
De thermostaat stond meestal ingesteld op 12 tot 15°C.

toen ik eens voor rijkswaterstaat werkte, hadden we alle kachels verzameld, en in de laagspanning gezet,, afgezekerd met 50 amp,,, dat was ons schaftlokaal, midden in de winter...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 5 februari 2016 18:22:15 schreef mel:
[...]helaas, als je een CQP 512 gebruikt met een externe voeding, in de auto bv, dan heb je een mooie sluiting, tussen de antenne en de auto...

Hier ging het niet om een portofoon maar om een mobilofoon en een basisstation, de CQM600, CQL600 en CQF600.
Daarbij wordt een trafo gebruikt tussen de boord- of netspanning en de mobilofoon.
Een CQP500 aansluiten op de autoaccu gaf inderdaad vuurwerk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Beste mensen,

Dank voor de vele reacties!

In elk geval lijkt het aansluiten van de min op de massa (onderwaterbehuizing) geen probleem te zijn.

John