Berekenen inhoud luidspreker box

mel

Golden Member

en er is een verschil , in wat we vroegah, akoestische boxen en basreflexkasten noemden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 februari 2016 17:50:12 schreef 12V HiFi:
Da's de kunst van ontwerpen, dus je moet wel met alle variabelen rekening houden. Bijvoorbeeld belasting. Kijk maar 's naar de conusuitslag (cone excursion) bij een bepaalt ingangsvermogen. En dat bij verschillende afstemmingen. Of het group delay. Diameter van de poort wordt bepaald door de maximale stroomsnelheid van de lucht in de poort. Met deze woofer kan je met een diameter van 5cm wel uit. Dan wordt ie een stuk korter bij gelijke afstemming. Maar goed, dat zijn de speakerdesign basics.
Heb je al 50L en 30Hz gepoort geprobeerd ;)
?

Ik ben hier nog niet lang mee bezig nadat we dit op school gezien hebben. Ik heb al veel gelezen, maar ook nog heel veel te leren. Uiteindelijk leer je het meest met te proberen en luisteren hoe alle klinkt.
Morgen ga ik eens kijken wat 50L en 30Hz geeft.
Waar kan ik die karakteristiek van de conusuitslag en vermogen vinden?

Op 5 februari 2016 17:54:43 schreef mtb:
Probeer ook eens http://www.visaton.com/en/literature/software/downloads/

Bedant daarvoor! Ik wist niet dat ze zelf software hiervoor hebben!

Op 5 februari 2016 18:38:47 schreef mel:
en er is een verschil , in wat we vroegah, akoestische boxen en basreflexkasten noemden.

Bassreflex is wel het meest gebruikt nu denk ik, niet?

mel

Golden Member

waarschijnlijk wel, zo te horen aan het gedreun wat er tegenwoordig te horen is...
Maar een goede akoestische box, heeft , voor zover ik het kan beoordelen, een betere akoestische geluidsindruk dan een basreflexbox. maar ik ben al een ouwe l*l...ik zal er geen verstand van hebben :)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 5 februari 2016 21:18:37 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik denk dat het gewoon populariteit is. Nu is het de tijd van festivals en edm muziek waar de bas het belangrijkste is. Daarom bassreflex.
Maar ik betwijfel het zeker niet dat muziek beter klinkt met een akoestische box.
Ik ben nog maar net begonnen met deze hobby en moet dus nog ontdekken wat ik het beste vind ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 19:28:22 (38%)

Of je nu voor gesloten, bassreflex of een transmissielijn kiest, het uiteindelijke resultaat hangt wel af of de woofer geschikt is voor de behuizing die je kiest. Sommige woofers zijn echt niet geschikt voor bassreflex, andere presteren niet goed in gesloten etc.
De juiste afstemming zorgt er dan voor of het ook goed klinkt. En dat is lastig genoeg.

Het laag zal met die W170s in een gepoorte (bassreflex) spectaculairder klinken (harder en dieper), maar gesloten meer naar de werkelijkheid (sneller en acurater).

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op vrijdag 5 februari 2016 22:54:33 (19%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Wat een ingewikkelde berekeningen, het is zo simpel de inhoud van een box is LXBXH, dus helemaal niet moeilijk! (Geintje) Wat ik feitelijk zeggen wil is, ik heb nog een boekje uit de jaren 60 waar het een en ander wordt beschreven, interesse, laat maar weten.
(Luidsprekers en hun behuizing)

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mel

Golden Member

zon boek heb ik ook ergens, kon je zelf je boxen maken..maar, zoals de meeste techneuten, heb ik een hekel aan zagen en timmeren :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Boekjes vond ik maar ingewikkeld met al de tabellen en nomogrammen...en maar gummen.;) Simulatiesoftware is dan een verademing mits je weet wat je er mee doet.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Mel, maten doorgeven aan bouwmarkt, die zagen gratis en recht.

Heb hier nog het boek "Great sound stereo speaker manual" SE met cd, met CAD projects.

Dat kump er noe van....

Dé bijbel voor luidsprekerontwerp is uiteraard van Vance Dickason, Loudspeaker Design Cookbook

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 5 februari 2016 22:50:54 schreef 12V HiFi:
Of je nu voor gesloten, bassreflex of een transmissielijn kiest, het uiteindelijke resultaat hangt wel af of de woofer geschikt is voor de behuizing die je kiest. Sommige woofers zijn echt niet geschikt voor bassreflex, andere presteren niet goed in gesloten etc.
De juiste afstemming zorgt er dan voor of het ook goed klinkt. En dat is lastig genoeg.

Het laag zal met die W170s in een gepoorte (bassreflex) spectaculairder klinken (harder en dieper), maar gesloten meer naar de werkelijkheid (sneller en acurater).

Voor dit ontwerp ga ik kiezen voor spectaculaire bassen :)
Ik heb nog even de 50L en 30Hz gesimuleerd en dat is inderdaad een goeie combinatie. De poort is dan 10cm lang.
http://i68.tinypic.com/dgorgi.png
Iets in deze buurt zal het worden denk ik.
Nog over die poort, is het correct dat om die perfect te tunen dat je hierin een prop (bv wol) kan insteken en luisteren of het beter of slechter klinkt?

Op 5 februari 2016 23:45:52 schreef Zoef de Haas.:
Wat een ingewikkelde berekeningen, het is zo simpel de inhoud van een box is LXBXH, dus helemaal niet moeilijk! (Geintje) Wat ik feitelijk zeggen wil is, ik heb nog een boekje uit de jaren 60 waar het een en ander wordt beschreven, interesse, laat maar weten.
(Luidsprekers en hun behuizing)

Groetjes Hans.

Bedankt voor het aanbod, maar ik vrees dat dat niet zal lukken. Ik woon namelijk in België ;) Maar ik ga zeker nog verder artikels en boeken zoek om te lezen en hierover te lezen! Is echt super interessant!

Op 6 februari 2016 14:42:45 schreef 12V HiFi:
Dé bijbel voor luidsprekerontwerp is uiteraard van Vance Dickason, Loudspeaker Design Cookbook

Wauw! Dat is al een serieus boekje! Die ga ik zeker al eens beginnen lezen!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 19:29:12 (11%)

Op 6 februari 2016 17:10:02 schreef cpu20[/message]:
[...]
Nog over die poort, is het correct dat om die perfect te tunen dat je hierin een prop (bv wol) kan insteken en luisteren of het beter of slechter klinkt?

Door de poort te dempen gaat het meer richting gesloten kast. Uiteraard lekt ie nog wel, dus het zal ergens tussen gepoort en gesloten in komen uiteindelijk. Kan je dus inderdaad doen als het te boomerig wordt.

Op hoger volume gaat het waarschijnlijk bijgeluiden geven of blaas je de demping er uit :) Dus niet erg praktisch, maar gewoon mee expirimenteren.
Dit principe wordt ook wel "aperiodisch gedempt" genoemd, je maakt dan een groter gat met een bepaalde hoeveelheid dempingsmateriaal opgesloten tussen twee open roosters (bijvoorbeeld). Met de hoeveelheid demping bepaal je weer de "llucht lekkage". De Q van het totale systeem gaat dan omlaag.

Een bassreflex afstemmen doe je alleen met variatie van de lengte van de poort. Langere poort bij gelijke diameter geeft een lagere afstemming.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 6 februari 2016 19:12:31 schreef 12V HiFi:
[...]

Een bassreflex afstemmen doe je alleen met variatie van de lengte van de poort. Langere poort bij gelijke diameter geeft een lagere afstemming.

Dat zal dus veel experimenteren worden! Ik kijk er al naar uit :)

Allesinds al heel er bedankt allemaal voor jullie tijd en advies!!!

Experimenten? Vergeet simuleren niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 6 februari 2016 21:35:03 schreef cpu20:
[...]

Dat zal dus veel experimenteren worden! Ik kijk er al naar uit :)

Allesinds al heel er bedankt allemaal voor jullie tijd en advies!!!

Het is eenvoudig om een bassreflexkast af te stemmen met een toongenerator en impedantiemeting.

Als de beide pieken links en rechts van de fres (poortresonantie) even hoog zijn is de kast goed afgestemd.

^^click toggle size voor groter.
Voorbeeld 2 met dank aan de late Jan Kool.

Bijlage bij vinyltestplaten. Weinigen hadden een toonfiets en dan waren sinussen op een LP een uitkomst. Nu heb je online toongenerators. FF een kabeltje tussen de output van de soundcard en de versterker aansluiten.

http://onlinetonegenerator.com/

Ziet er een interessante methode uit om te proberen! Ik ga dat zeker proberen voor de afstemming!!! Heel erg bedankt!

Nog een kort vraagje. Kan iemand bevestigen dat dit schema zal werken?
http://i67.tinypic.com/bjg3f9.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 19:31:34 (59%)

RAAF12

Golden Member

De basis van T1 en T3 direct aan elkaar knopen is op zijn minst ongewoon. Ik zou het in een simulator werpen en kijken wat er gebeurd.....

Dat is niet ongewoon zie bijv. de Elektor-Crescendo-Millennium:
http://www.diyaudio.rs/uploads/monthly_11_2012/post-20-0-14523600-1352…
Maar het gaat hier toch om luidsprekerboxen?!

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
RAAF12

Golden Member

Op 7 februari 2016 21:27:39 schreef cpu20:
[...]

Ziet er een interessante methode uit om te proberen! Ik ga dat zeker proberen voor de afstemming!!! Heel erg bedankt!

Vooral simpel en goedkoop, meer heb je niet nodig. De rekenmethode staat erbij. Versterker heb je al, Internet met software toongenerator ook. Meter die AC kan meten wellicht ook aanwezig? Dan heb je alleen die paar weerstandjes nodig om de spanning te kunnen meten en daarna omrekenen. Grafiekpapier is niet nodig, de gemeten waardes kan je ook opschrijven. Voordeel is dat het jouw eigen gebouwde exemplaar is en geen simulatie. Als de twee pieken links en rechts even hoog staan is de poort goed afgestemd!

Op 8 februari 2016 17:57:44 schreef mtb:
Dat is niet ongewoon zie bijv. de Elektor-Crescendo-Millennium:
http://www.diyaudio.rs/uploads/monthly_11_2012/post-20-0-14523600-1352…
Maar het gaat hier toch om luidsprekerboxen?!

Het gaat hier idd om luidsprekerboxen. Had beter een nieuw topic gemaakt daarvoor maar ik vond het niet zo nuttig voor zo een korte vraag. Mijn oude versterker (van toen ik met moeite iets van elektronica kende) is aan vervanging toe. Dit komt uit mijn cursus audiotechniek en vroeg mij gewoon af of het zou werken.
Maar dat terzijde. Toch bedankt voor dat mooie schema!

Op 8 februari 2016 18:04:48 schreef RAAF12:
[...]

Vooral simpel en goedkoop, meer heb je niet nodig. De rekenmethode staat erbij. Versterker heb je al, Internet met software toongenerator ook. Meter die AC kan meten wellicht ook aanwezig? Dan heb je alleen die paar weerstandjes nodig om de spanning te kunnen meten en daarna omrekenen. Grafiekpapier is niet nodig, de gemeten waardes kan je ook opschrijven. Voordeel is dat het jouw eigen gebouwde exemplaar is en geen simulatie. Als de twee pieken links en rechts even hoog staan is de poort goed afgestemd!

Die weerstanden kan ik misschien nog uit een kapotte versterker print halen die ik hier liggen heb. Dan kost het misschien zelfs niks! En alles om te meten is idd aanwezig!
Met simulaties kan je niet alles voorspellen dus is het inderdaad zeer interessant om deze methode te gebruiken om de praktijk af te stemmen!!!

Als je een stap verder wil kan je naar Arta (gratizz) en Limp met een diy meetdoosje vanalles meten. Maar ga eerst maar eenvoudig beginnen. ;)
http://www.artalabs.hr/

meer over car audio: www.12vhifi.nl

@cpu20: Kijk eens wat er gebeurt als de instelpotmeter bij het instellen kortstondig onderbreekt.

Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2016 17:10:02 schreef cpu20:
Wauw! Dat is al een serieus boekje! Die ga ik zeker al eens beginnen lezen!

Mocht het Engels je tegenvallen, er bestaat een Nederlandstalige versie: https://www.bol.com/nl/p/elektuur-luidsprekerkasten-ontwerpen/10010040…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.