Beginnen met solderen

Dikte is inderdaad een voorkeur, zelf heb ik het liefst niet te dik.
Bij een dunnere soort tin kan je makkelijk meer toevoegen indien nodig, bij een dikkere gaat minder toevoegen een stukje moeilijker.

De verhouding bepaald voornamelijk de smelt temperatuur van het tin, maar ook door de dikte.

Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2016 22:02:13 schreef elektronoob:
Wil je het redelijk houden zoek dan rond de 80 - 150 euro aan budget.. Daar zit vast wel iets bruikbaars tussen.

Redelijk is €50-60, ander kan je beter doorsparen...

Dat is wat een een wat en gemiddeld basic station van HQ-power, Velleman, Aoyue kost.

En als losse bout een JBC Classic of een Antex.

Fijn dat je het opvalt.. Je reactie voegt niks toe aan dit topic verder, dus laat dit offtopic gezeur liever achterwegen.

Je kon het ook negeren, scheelde een topickick.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bij de Karwei op https://www.karwei.nl/zoeken/?text=soldeerbout kun je soldeerbouten van het merk Skandia kopen. Is dat ook wel een betrouwbaar merk?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

**SPAM**

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 18 februari 2016 19:21:06 (100%)

Henk H.

Golden Member

Skandia staat bij mij meer bekend om gereedschap voor houtbewerking (beitels, schaven, handzagen, dat spul). Dus ik ben op voorhand niet overtuigd dat ze ook een goede/handige soldeerbout hebben.

Gebogen punt die er vrij lomp uitziet lijkt me niet meteen het prettigst werken voor elektronica.

Op 10 februari 2016 12:19:54 schreef Allicht:
Deze is momenteel ook in de aanbieding, ***

Ook leuk om mee te beginnen.

Heb ik zonet besteld. Eerder had ik ook dat type soldeerstation, maar de bout brandde een keer door. Ik had hem altijd op 500 graden staan. Zou dat de oorzaak van het doorbranden zijn geweest?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 23 februari 2016 23:01:53 (6%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Grote kans van wel. Dat iets zo heet gezet kan worden hoeft niet te betekenen dat het lang goed gaat.

Zelf heb ik m'n soldeerbout op 250°C staan. Alleen bij bepaalde klussen wil ik de temperatuur nog wel eens een klein beetje hoger zetten. Probeer het altijd eerst of het solderen van bijvoorbeeld kabels met de temperatuur goed gaat, alleen als het tin niet lekker vloeit gaat de temperatuur naar bijvoorbeeld 275°C.
Het tin wat ik hoofdzakelijk gebruik heeft de smelt temperatuur lager liggen als 250°C

fred101

Golden Member

500 graden ? Kun je niet beter een soldeerbout kopen die werkt op acetyleen en zuurstof :-)

Heb je de punt al eens gemeten ? Met 500 graden is de flux waarschijnlijk al verbrandt voor het actief kan worden.
Of je station heeft zo'n slechte warmte overdracht dat je alleen met 500 graden nog iets voor elkaar krijgt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op 10 februari 2016 13:22:49 schreef MdBruin:
Zelf heb ik m'n soldeerbout op 250°C staan. Alleen bij bepaalde klussen wil ik de temperatuur nog wel eens een klein beetje hoger zetten. Probeer het altijd eerst of het solderen van bijvoorbeeld kabels met de temperatuur goed gaat, alleen als het tin niet lekker vloeit gaat de temperatuur naar bijvoorbeeld 275°C.
Het tin wat ik hoofdzakelijk gebruik heeft de smelt temperatuur lager liggen als 250°C

250°C vind ik wel heel laag. Ik soldeer met 345°C, de default van mijn WSD81i

Is laag ja, maar gaat bij mij prima.
Zakelijke heb ik ook wel op 350°C en hoger gesoldeerd, dat kwam natuurlijk doordat de elektronica gevoeliger was voor langdurig warm stoken (korter is beter mits je het niet te gek maakt qua temperatuur).

De temperatuur moet hoog genoeg zijn voor het smeltpunt van het tin, het vermogen van de soldeerbout moet natuurlijk wel in verhouding staan tot de klus. Te weinig en de temperatuur zal te snel afnemen waardoor het solderen niet meer gaat.

fred101

Golden Member

Op V&A staat nu een goed voorbeeld over het risico van slecht gereedschap en/of niet kunnen solderen. (een bout van de Lidl) Wordt het toch nog een duur boutje

Min Weller staat meestal op 350 graden, de Pace staat meestal op 315. (de Metcal heeft een vaste temp)

Wat ik minstens zo belangrijk vind is de tin en flux (voor smd gebruik ik ook nog fluxgel)
Ik zweer bij een bepaalde tin van Multicore. Ik heb een keer de verkeerde gehad. Die gebruik ik nu voor connectors, afschermblik, draden vertinnen en ander "lomp" werk. Dat doet het spul beter dan mijn "standaard" tin. Voor pcbs vind ik het spul echter een ramp. Het rookt veel meer, vloeit minder mooi uit en laat vieze bruinzwarte drab achter.
Die multicore tin is duur maar ik doe er meer dan een jaar mee. Ik heb drie diktes: 1mm (die "verkeerde"), 0,7 en 0,5 mm in mijn favoriete smaak en daarnaast 500gr zilverhoudende tin.

Daarnaast is solderen een kunst op zichzelf. Er zijn veel simpele truukjes die het veel makkelijker maken. Pace heeft goede films daarover maar ook van Dave Jones van EEVblog zijn er tutorial video's. Als je het in de ultieme vorm wilt zien, zijn er instructie video's van de NASA voor de mensen die aan het ruimtevaart spul moeten werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 februari 2016 22:02:13 schreef elektronoob:
[...]

Betreft je eerst zin heb ik toch wel andere gedachte over.. Dit zeg je al in je 2de en 3de zin.. Je leert pas goed solderen als het gereedschap ook doet wat het moet doen.. Hoe plezieriger iets werkt hoe sneller je het ook oppakt.

Waarschijnlijk heeft de betekenis duur voor mij een andere betekenis als voor u. Een Weller voor 250€ vind ik niet bepaald duur. Zeker als je kijkt naar de verwachtte levensduur.

Ik ben trouwens begonnen met een 230V 25W bout van Weller. Daar kan je ook prima werk mee leveren. Het opwarmen duurt alleen wat langer en de draad is wat stroever. Maar voor een beperkt budget zeker te overwegen. Uiteraard gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar een station.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heb het soldeerbout ontvangen, de tin en de krimpkousen zijn ook besteld.
Nu heb ik alleen dus nog een klem nodig, denk dat ik deze gewoon uit china haal....

Waar op te letten bij het aanschaffen van zo'n klem?
http://www.banggood.com/search/soldering-hand.html

En, hoe kan ik trouwens achterhalen waar de kabelbreuk in m'n koptelefoon precies zit ? Heb wel een vermoeden, maar moet je zoeits doormeten ofzo?

Hugo Welther

Moderator

Zo'n 3e-handje zou ik even bij de Handyman of dergelijke winkel gaan halen. De "korting" uit China weegt niet op tegen het snel in huis hebben.
Bij onze kringloop staan ze soms ook.

Meten waar een kabelbreuk zit zonder heel speciale meetapparatuur (TDR) is niet mogelijk.
Zachtjes aan de draadjes trekken, degene die meekomt is gebroken en na volledig eruit trekken langs de kabel leggen om de plek van de breuk te bepalen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evdweele

Overleden

Waar op te letten bij het aanschaffen van zo'n klem?

Vooral dat ze niet steeds omvallen tijdens gebruik. En dat doen die dingen waar je naar linkt maar al te graag.
En hoe kan je bijvoorbeeld een XLR connector in zo'n klein krokodillebekje klemmen?
Kijk eens bij een bouwmarkt naar een machineklem, daar heb je veel meer aan.
http://www.circuitsonline.net/forum/file/11086

De plaats waar een draadje in een snoer is gebroken is meestal op een plek waar de kabel regelmatig wordt geknikt, dus bij de connector of bij de ingang naar de koptelefoon.
Aan de draden elk afzonderlijk trekken is de makkelijkste methode.
De gebroken draad trek je er makkelijk uit en aan de hand van de lengte van het uitgetrokken stukje draad kan je bepalen waar je de hele kabel moet afknippen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 17 februari 2016 14:17:34 schreef evdweele:
[...]Vooral dat ze niet steeds omvallen tijdens gebruik. En dat doen die dingen waar je naar linkt maar al te graag.
En hoe kan je bijvoorbeeld een XLR connector in zo'n klein krokodillebekje klemmen?
Kijk eens bij een bouwmarkt naar een machineklem, daar heb je veel meer aan.
<knip-knip>

Kleine tip als je zo'n machineklem koopt: je hebt er ook met een extra knop die je toelaat om de as van de klem heen en weer te schuiven zonder draaien. Als je vaak de klem van opening moet veranderen, is dat héél handig, dan moet je je niet elke keer suf draaien.

Zo'n derde hand met krokodillenklemmetjes heb ik hier ook nog liggen, maar dat vind ik een beetje een gedoe. Voor kabeltjes en zo te solderen is het wellicht dan weer wel handig.

Zelf heb ik net een PCB houder gemaakt van enkele draadstangen en wat afvalhout. Die dingen zijn in het algemeen nogal duur ('k heb er al verschillende gevonden van 70-80€), maar 'k heb er ook één gevonden van minder dan 10€. Had ik dat geweten, had ik deze eerst geprobeerd, alvorens de moeite te doen er zelf één te bouwen...

Marlon

Shiptronic

Overleden

Op 17 februari 2016 13:45:36 schreef soldeer-ding:
Heb het soldeerbout ontvangen, ?

Wat is het uiteindelijk geworden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

**SPAM**

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 18 februari 2016 19:20:16 (100%)

fred101

Golden Member

Ben jij de topic starter ? Volgens mij ben jij de verkoper van dat speelgoed geval.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred, staat al in het spam topic :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Volgens mij ben jij de verkoper van dat speelgoed geval.

En als het nu nog degelijk speelgoed was....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik had laatst nog een leuke video gezien, van een zelfbouw 3e-handje op YouTube.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 11 februari 2016 12:40:23 schreef fred101:
, de Pace staat meestal op 315. .

beste Fred,

met of zonder offset?

groeten

Kris

fred101

Golden Member

Ik had bij de slobberbout wel eens wat offset staan ivm de tips. De gewone bout niet, die klopte goed genoeg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 februari 2016 12:28:55 schreef fcapri:
metalen kopje en schroefje, en die dingen werken voor GEEN METER.
mijn huidige is een velleman 25W en die werkt echt fantastisch. dat is de VTS25N die blijkbaar niet meer gemaakt wordt. (nu met het nr wordt het opzoeken van een foto kinderspel)
[afbeelding]

de vervanger is een VTS25LF (15-20€ blijbaar)

Die had ik ooit in 2005 gekocht en na een tijdje ontplofte die in mijn hand. Als ik TS was zou ik gewoon een regelbare station kopen, bespaart een hoop problemen.

Zou de Aoyue 936 niet iets voor TS zijn? Uit vele reviews blijkt het toch een goed ding te zijn.

http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html

Ik heb de 60watt versie van deze station besteld via de site van Aoyue

HF virus is hier aanwezig!