Energiebesparing, zin en vooral onzin

Dit topic is gesloten

Laten we ook de energiebesparing zoals de EU die met het gloeilampenverbod aan ons oplegt eens goed door de mangel halen. Net zoals we dat met de high-end audiodebielen doen.

Ik zal eens beginnen:
http://www.sfeervolverwarmen.nl/classic-fire-torino-elektrische-kachel…

Met hierin "Deze elektrische sfeerhaard is voorzien van 3 energiebesparende LED lampen".

En ook:
"Deze elektrische openhaard is voorzien van drie standen namelijk;
1. Realistische weergave van de speelse vlammen
2. Verwarmingsfunctie 1000 watt en
3. Verwarmingsfunctie 2000 watt.
Als je ruimte de juiste temperatuur heeft, kun je dus enkel de realistische vlammen laten afspelen zonder dat je extra de ruimte verwarmt."

Dus ledlampjes maar ondertussen tot 2000 Watt kunnen verstoken.

de nutteloze EU regel dat stofzuigers niet meer als 900W mogen trekken per 2017 was er ook zo 1.. fijn weer terug naar 1974 waar je alles 4x kunt zuigen om het schoon te krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bespottelijkheid weet z'n handlangers te vinden: politici!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Warmtepompdrogers die de helft verbruiken maar dubbel zo lang draaien?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Dok

Golden Member

Ach, de zin van energiebesparing is soms ver te zoeken. Een kennis van mij heeft ik weet niet hoeveel geld uitgegeven aan zonnepanelen en hij zet ijskoud* een elektrische terras verwarming neer..
*Omdat het in de winter op zijn soort van balkon te koud is..
-edit-
foto erbij

omdat het kan.
-Nog een edit-
niet omdat de terrasverwarming kan, wat ik niet vind kunnen.
hoe gek moet je zijn.
PV vind ik dan wel weer goed. Heb het spul zelf op het dak mogen neerleggen.

[Bericht gewijzigd door Dok op zondag 7 februari 2016 01:20:36 (22%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Nou testman, De stofzuigers worden geadverteerd met steeds meer vermogen. Deze heeft niet 900W, maar 1200W! Deze niet 1200 maar 1600W! Gevolg is dat een fabrikant er baat bij heeft om niet beter te zuigen, maar om de motor/zuig minder efficient te maken. Vervang je een 90% efficiente 1200W motor door een 80% efficiente 1400W en de marketing jongens springen een gat in de lucht.

Vraag is of je de werkelijke zuig-efficientie zinnig kan meten en dan de fabrikanten kan verplichten om daarmee te gaan adverteren.

Ik ben het met je eens: een maatregel als "max 900W" is raar en onzinnig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ben het wel eens met wat england nu wil, als de EU met een wetsvoorstel komt, en meerdere lidstaten het daar niet mee eens zijn, er een stemronde komt en iets wordt aangepast of de wet verworpen wordt. het bemoeit zich overal mee en dat laat zeker de laatste jaren steeds meer lidstaten denken of deelname aan die veel geld kostende EU wel zo'n goed idee was..

zeker omdat die hele schandaal ronde mbt omkoping her en der nog lang niet is opgedroogd, het zou me niet verbazen dat bepaalde mensen die bij de EU het voor het zeggen hebben door bedrijven in de juiste richting worden gestuurd middels goed ruikende bedragen..

het blijven tenslotte politici, zorgen dat ze een goed betaald baantje lang kunnen houden, bij verkiezingen goed klinkende veranderingen beloven alsof het gemeend is, en pas weer op terugkomen als er herverkiezingen aankomen om het daarna weer niet waar te maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 februari 2016 01:06:02 schreef Ledlover:
Warmtepompdrogers die de helft verbruiken maar dubbel zo lang draaien?

Die draaien net zo lang als een condensdroger en verbruiken dus wel degelijk een stuk minder.

Je moet ze natuurlijk niet vergelijken met een afvoerdroger, dat is appels en peren.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 februari 2016 00:44:20 schreef testman:
de nutteloze EU regel dat stofzuigers niet meer als 900W mogen trekken per 2017 was er ook zo 1.. fijn weer terug naar 1974 waar je alles 4x kunt zuigen om het schoon te krijgen..

Dat is een van de maatregelen die mijnsinziens wel echt zin heeft (al zou ik dan zeggen: deel gewoon letters uit zoals met andere apparaten: A+ t/m H ofzo - verbieden is alleen als noodmaatregel zinnig zoals met CFK's), want daar is echt veel winst te behalen. Door de constructie beter te maken kun je makkelijk met bijvoorbeeld het halve motorvermogen toe. De oude sledes en vooral tonnetjes hadden een rechttoe-rechtaan luchtstroom en konden daadwerkelijk met veel minder electrisch vermogen toe om hetzelfde zuigvermogen te halen als van een modern koffermodel.

Op 7 februari 2016 01:09:46 schreef rew:

Vraag is of je de werkelijke zuig-efficientie zinnig kan meten en dan de fabrikanten kan verplichten om daarmee te gaan adverteren.

Dat meten is zonder meer mogelijk, gebeurde zelfs in de jaren '70 en '80 al maar is vreemd genoeg nooit echt in zwang geraakt. Kan gewoon in watts, met als bijkomstigheid dat een rendementsberekening ook meteen doodsimpel is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 februari 2016 01:58:54 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Ik ben het met je eens: een maatregel als "max 900W" is raar en onzinnig.

Precies. Hier een jaren 60 stofzuiger. Erfstuk, doet z'n werk, dus waarom zou ik een andere kopen? Ding doet iets van 600W ofzo. Zuigt niet wezenlijk slechter dan die van m'n pa op 1200W. Dus je zou zeggen... zinnige maatregel.
Maar... Hoe vaak draait die stofzuiger? Een uur in de week gaat de mijne niet halen. Met 15 minuten is de tent wel gezogen. Laten we het in het voordeel van de idioten houden en op 30 minuten houden. Dat is 26 uur per jaar. Daar kun je dus 26 * 600 Wh besparen. Da's nog geen 16kWh. Wow. Ik ben onder de indruk.

Het is ongeveer van dezelfde orde-grootte als die LED-meuk (al zijn die getallen wat groter): op het totale verbruik van europa is het niet terug te vinden.

Als je hier kijkt, dan zou je kunnen stellen dat minder dan 20% van de energie in Nederland door huishoudens wordt gebruikt. En dan praat je alleen over 'stroom'. Dat is nog wat anders dan energie. In NL wordt er relatief weinig electrisch verwarmd. Daar zal een kleine besparing zoals door LED-meuk of een wat tammere stofzuiger relatief veel uitmaken (en nog steeds schiet het niet op). Als je naar bijvoorbeeld de zuiderburen of Frankrijk kijkt, dan zul je zien dat daar veel meer electrisch verwarmd wordt. Daar zal de invloed veel kleiner zijn, al is het maar omdat het 'verlies' warmte wordt en dus in zeker de helft van het haar (als er 'verwarmd wordt) geen verlies is.

Als je nou wat zou willen doen, dan moet je eens kijken waar veel energie verstookt wordt en of daar een paar procent te winnen is. Ik heb zomaar het idee dat je dan met veel minder inspanning veel meer kunt bereiken.

20 jaar geleden hadden we geen internetaccess. Stel dat je modem / routers / accesspoint 10W gebruikt. En dat het klokje rond. Dat is dus 10 * 24 * 365, zijnde 87kWh per jaar. Dan heeft de computer nog geen minuut aan gestaan. Mijn 'zuinige' stofzuiger bespaart nog geen 20% van de energie die de internet access verstookt. Terwijl die makkelijk 50% van de tijd uit kan - en waarschijnlijk ook wel 90% van de tijd. Daar zit meer winst in dan in een stofzuiger.

deel gewoon letters uit zoals met andere apparaten: A+ t/m H ofzo

Ken jij iemand die er naar kijkt?

Fabrikanten van stofzuigers moeten verplicht de zuigefficiente erbij zetten vind ik. Goedkope stofzuigers uit het ik heb meer watt tijdperk zuigen soms veel minder dan de ander met minder watt.

Ik vind de EU regel ronduit belachelijk voor stofzuigers, hoeveel draaiuren maakt zo 'n ding nou ?
Verplicht dan 1 type auto die net de 130 haalt, en verbied de audi Q8 met 610PK.

Over de warmtepomp drogers, ik ken een aantal met zo'n klote ding. Waren bij 1000 euro, een condensdroger 400 euro. De warmtepompdrogers zijn bijna allemaal defect. Die 600 euro meerprijs is echter bij lange na niet terug verdiend aan besparing op energie.

Op 7 februari 2016 00:34:53 schreef Hoeben:

Dus ledlampjes maar ondertussen tot 2000 Watt kunnen verstoken.

waarom ook niet. voor iemand die het als decoratie gebruikt, hoeft dat ding geen 80watt te verstoken met gloeilampen als het voor 10watt aan led evenveel kan (en waarschijnlijk 'echter' want gloeilampen laten knipperen is alles behalve efficient).

daarbij als je het ding als electrische verwarming gebruikt, is een weerstand gewoon 100% rendement. alles wat er van energie ingaat, komt er als warmte uit.
terwijl een gloeilamp op 30% van haar vermogen laten draaien amper licht geeft (flauw oranje) terwijl het overgrote deel aan warmte verspilt werd.

zo nutteloos vind ik het niet.
verder versta ik het ook wel ivm haardrogers en stofzuigers. de fabrikanten gooien maar met vermogens terwijl het allemaal niet nodig is. maarja, het verkoopt wel hé.

als er morgen een fabrikant een versterker op de markt brengt, en die zet op zijn doos: 2x100Watt (echte watts!!!), dan koopt GEEN KAT die.
de concurrent met dezelfde versterker die op de doos afkomt met 2x 450Watt pmpo verkoopt wel. ik heb die fout gemaakt door zelf een versterker te bouwen die 2x100watt produceerd (omdat we thuis een radioketen hadden van pioneer die ook als 2x100watt gedefinieerd stond). alleen blijkt dat mijn versterker te performant is om in huiskamer te gebruiken en bijgevolg al dik 20jaar stof ligt te happen op zolder). de pioneer bleek 40watt effectief te hebben, de mijne 2x100watt effectief met 2x360W piek !!! die versterker opengedraaid laat uw deurklinken rammelen in de woonkamer.
dat marketting gedoe met aan banden gelegd worden, niet meer, niet minder en dat probeerd de politiek nu te doen door een max vermogen op te leggen (marketting zal dan met één of andere mechanische toverdoos weer uitkomen waardoor die 900Watt stofzuiger zal presteren als een 4500watt variant)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zo hebben ze bij ons op de zaak pl lampen vervangen door led lampen icm bewegings sensoren. Volgens mij om aan een of andere milieunorm te voldoen.
Dus die lampen gaan op een dag wel 30 keer aan en uit. Dat zal de levensduur niet ten goede komen.

Dan loop je door de hal is het donker, flitst ineens die verlichting aan, vervelend voor je ogen.

Maar hee, wel stroom besparing.

Fordman

ooit wel eens een advertentie voor een auto gezien " met LED knipperlichten dus energie besparend" bijna niemand gebruikt z'n knipperlichten, dus hoeveel minuten zal zo'n lampje per jaar branden?

stofzuigers van maximaal 900W ik ben voorstander hoor. zet een 800W HENRY stofzuiger maar eens naast een "gewone" van 1600 of 2100 Watt en kijk maar wie er wint

mijn karcher natdroog zuiger draait soms uren achter elkaar voor mijn cnc frees. om de herrie tegen te gaan had ik hem in een geluidsdichte kast gezet, dus werd hij vrij warm

heel de machine uit elkaar gehaald en een speciaal frame voor de motor gemaakt waardoor de luchtstromen veel beter konden lopen, ook kon ik nu de koellucht en de zuiglucht makkelijk naar buiten afvoeren. als aanzuigfilter had ik zo'n groot microfilter van een houtstofafzuig installatie van 1000M3 per uur gebruikt. resultaat: verdubbeling van de zuigkracht. dus stofzuiger hoeven niet zwaarder te worden, maar slimmer gebouwd

EricP

mét CE

Da's mooi. Maar dat is vast geen 'huishoudstofzuiger' in deze context. Ongezien een gokje wagen dat die Karcher buiten deze betutteling valt?

High met Henk

Special Member

Op 7 februari 2016 01:54:58 schreef maartenbakker:
[...] De oude sledes en vooral tonnetjes hadden een rechttoe-rechtaan luchtstroom en konden daadwerkelijk met veel minder electrisch vermogen toe om hetzelfde zuigvermogen te halen als van een modern koffermodel.
[...]

Ik HAD een Miele koffermodel die of 1400 W of 1600 W was. Die brande door, toen hadden ze bij een duitse supermarkt zo? tonnetje alleszuiger... Altijd handig.......ding is 1300 W, maakt het geluid van een opstijgende straaljager en past op de zuigstang van de miele. Dus omgeving is nagenoeg hetzelfde. Sorry dat ik het zeg: de Miele zoog beter. MAAR gekke is, dat tonnetje lijkt wel meer zuigkracht te hebben, pakt grotere stukken enz. maar de vloer wordt er netto niet schoner van.

ik denk dat je pas echt kunt besparen met LED verlichting.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Vraag is of je de werkelijke zuig-efficientie zinnig kan meten

Ja, je kan de flow meten en afzetten tegen het opgenomen vermogen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik heb ooit zo eens een stofzuiger gemaakt die klonk als een straaljager.
we hadden zo een kleine slede stofzuiger vane en 1200watt ofzo, maar dan echt zo een hele oude dat echt een grote rechthoek was. ding werkte altijd goed, maar de lagers van de motor zijn gesneuveld. jaren later eens zo een industriele ton stofzuiger in handen gekregen waar de ton zwaar beschadigd was en de motor niet goed meer afsloot.
ik dacht dat die 2300W was met 2 standen.
dus die motor daar uit geprutst en heb die net in die slede stofzuiger kunnen steken. wel alle trillingsdemper materiaal moeten uithalen en beetje plastiek verknippen om die erin te proppen.

toen die opstarte, was het een startende jetmotor, maar wat zoog dat ding. helaas niet bruikbaar in huis. als je op 30cm van de rand van het tapijt kwam, kwam heel de tapijt van de grond. toch veel plezier mee beleeft, die zoog letterlijk alles op. schroeven, vijzen... niks zwaar genoeg om te laten liggen.

krachtig: YEP, efficient: waarschijnlijk niet als je het verbruikte vermogen zou bekijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

iets wat al veel scheelt in de stofzuiger ontwikkeling, is het overstappen van die papieren zakken naar de stoffen zakken. papier zit veel sneller dicht als die stoffen zakken. daar kom je wel achter als je regelmatig steensel ermee opzuigt.

op m'n exwerk hadden ze meerdere nilfisk stofzuigers uit het jaar knoop, 700 of zelfs 500W en het zoog geen van allen goed. filters icm papieren zakken nam zoveel vermogen weg dat het resterende werkvermogen te laag werd.

een stofzuiger van 1400W heeft nog genoeg vermogen over als de zak halfvol zit, heb er zelf vaker stofzakken van 2,5 kilo uitgehaald en nog zoog de stofzuiger prima..

mijn stofzuiger is recent overleden, motor meende een boeing 747 te imiteren. elke 10 minuten zuigen kon hij weer open, stukjes alu fanschoep eruit trekken en dan was het ding met oordoppen weer even te gebruiken. tot op t werk eenzelfde model in de vuilbak lag. deed niks meer want goed misbruikt als bouwzuiger. alles was steensel in dat ding, sleuven fanschoep zaten gewoon dicht zelfs. echter heeft het trillen door onbalans de motor ook gered, want er brak een lipje af van de koolborstelhouder. vuil eruit lipje gemaakt en weer een goede stofzuiger, met lange slang en 3 jaar jonger als die ik had. echter is deze 2400W dat is dermate veel dat ik hem op 1/2 vermogen gebruik. voet zuigt vast aan de vloer anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

stel dat je met je nieuwe 700 watt 2 x zolang bezig bent als met je 1400 watt, besparing 0,0

Op 7 februari 2016 09:18:16 schreef Peter112:
Over de warmtepomp drogers, ik ken een aantal met zo'n klote ding. Waren bij 1000 euro, een condensdroger 400 euro. De warmtepompdrogers zijn bijna allemaal defect. Die 600 euro meerprijs is echter bij lange na niet terug verdiend aan besparing op energie.

Mijn warmtepompdroger was 629,- voor een 8Kg model. Bespaart mij zo'n 700KWh per jaar t.o.v. de vorige condensdroger van 6Kg. (Die in aanschaf overigens duurder was dan 629,-)

Hoelang hij meegaat weet ik uiteraard niet, maar ik heb hem nu 3,5 jaar en hij heeft zijn aankoopbedrag dus al vrijwel terugverdiend.

Verder werkt hij gewoon goed, geen problemen mee. Hij maakt wel iets meer herrie als de condensdroger maar dat maakt voor mij niet uit, hij staat toch op zolder.

High met Henk

Special Member

@fcapri: ik ben verbaasd dat u niet een mooie V8 erop hebt gestoken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Ik zie eigenlijk helemaal niet de relatie met electronika. Eventueel verder in de koffiecorner.

Dit topic is gesloten