Philips K9 hikt

Beste leden,

Mijn naam is René Daemen 47 jaar en diverse elektronica als hobby
Momenteel heb ik een Philips X26K206/55 uit 1973/74
Het toestel is gebruikt tor 1979 tot de k12 kwam.
Hij is van een eigenaar geweest die een verkooppunt en reparatie dienst
Had. Eigenlijk weinig draai uren beeldbuis meet goed op de muter.
Op aanraders V an een bevriende technicus die deze toestellen ook heeft gedaan
Heb ik een modificatie toegebracht 2 x BU 108 naar 2 x 208 cascade vervangen kabel beeldbuis was slecht flyback condensator vervangen. Voeding doorgesoldeerd bij de BU 133
Schroeven aangedraaid ,
Voeding op 155 volt gezet .lijn trafo doorgesoldeerd.
Gaat de tv na 1 a twee minuten hikken met flitsen in beeld
Soms na twee hikken komt het beeld weer en soms gewoon mis zet hem dan uit
Wat kan er mis zijn ?

Flyback condensator vervangen door origineel type?

Verder kan hikken een heleboel oorzaken hebben. Lijntrafo, maar ook sluiting in de diverse voedingen die vanuit de lijntrafo gemaakt worden.

Hallo ,

De flyback condensator is door de juiste waarde vervangen,
Dat kan het niet zijn.
Ook heb ik de roze condensator van 0,047 uF 1250 volt vervangen
Lijntrafo van deze toestellen gaan niet snelstuk.
Grt René

Op 7 februari 2016 14:38:27 schreef René Daemen:
Hallo ,

De flyback condensator is door de juiste waarde vervangen,
Dat kan het niet zijn.

De juiste waarde is niet genoeg. Philips verkocht deze flyback condensator als warme broodjes in de service centra. Het vervangingstype was een groen geval rond schat ik 20mm en lang 40mm. In het toestel zelf zat vaak een roze of rood type.

De 2 stuks BU108 worden vervangen door een enkele BU208 of 2SD350 wat ik her en der lees en zie in wijzigingsbladen.

Watvoor C van 11n5 heb je geplaatst en waar heb je deze gevonden? Ik heb een tijdje terug zowat het hele internet afgezocht er naar, inmiddels al wel 1 gevonden

Hallo J.Berg,

De Flyback was een groene condensator maar uit oorzorg vervangen,
Het heeft jaren stilgestaan en zit nu een blauw metaal kleurige in puls vast
11,5nf deze heb ik vroeger ook in de kleine k9 gehad en was probleemloos.
Zie foto is iets van te zien.
@ V1ncent
Had eerst 1 BU 208 in tot ik bij iemand in de k9 deze 2 x zag mijn kennis die wel een tijdje uit de tv techniek was dacht 1 x BU 208 in de k11 moest .
Ik heb bij de kleur versterker de transporten al door gesoldeerd
Lijn trafo de metalen strips
Hij gaat soms na 5 minuten hikken blauwe streep en na paar hikken komt het beeld terug
Op de voeding had ik stekker K 2 en K3 lopen op K3 pen 1 en 3 een gloeilamp van 100 wat overgezet en de tv een half uur aangezet de lamp brand dan op half vermogen deed niet raar.
Maar, V1ncent heb jij de servicebladen met de modificaties. Kun je die naar mij mailen?
Grt René Daemen

Ik heb eigenlijk nooit een groene defect gehad :)

Als deze geen sluiting meet, en de juiste waarde heeft zou ik die weer terug zetten. Het type komt echt spits.

Verder kun je diodes die vanuit de lijntrafo subsystemen voeden loshalen, om te kijken of die soms sluiting veroorzaken waardoor de voeding gaat hikken.

Lijntrafo heb ik toch wel een aantal keren defect gehad. Zeker als het toestel een tijd gestaan had. Met een loep kun je dan kleine barstjes in lengterichting van de hoogspanningsspoel zien. Die zien eruit als dunne zwarte streepjes.

Als je verder wil meten kun je met de scoop aan een winding van de lijntrafo meten. Aan het "uitslingeren" van de opgaande flank kun je zien of de trafo sluiting heeft of eventueel kortgesloten wordt. De flank vertoond dan weinig "ringing"

maartenbakker

Golden Member

11n5 pulsvast is 11n5 pulsvast en is eigenlijk altijd geschikt omdat deze waardes alleen in TV's gebruikt werden. Ik neem aan MKP, voor de zekerheid nog even vermelden en controleren of de aangegeven werkspanning ook hoog genoeg is. Nu de groene eenmaal vervangen is, zou ik hem vervangen laten omdat je dat werk nu toch al gedaan hebt. Zelfs al was hij in zijn dagen behoorlijk betrouwbaar, er zit papier in die dingen (hybride oftewel mixed dieelectricum), en dat heeft toch niet het eeuwige leven.

Je vergeet te vermelden of je het toestel in originele toestand hebt laten spelen en of er toen ook dezelfde of een andere fout in zat. Klakkeloos onderdelen vervangen die nog goed zijn of in elk geval niet voor een storing zorgen, kan knap frustrerend zijn als je daarna moet gaan foutzoeken naar nieuw geintroduceerde storingen.

De BU's gaan niet uit zichzelf stuk en hadden sowieso kunnen blijven zitten als ze niet stuk waren. Zijn geselecteerde exemplaren om de belasting goed te verdelen. Bij de wijziging naar een enkele BU208 of 2SD350A is er in de aansturing ook wat veranderd. Origineel laten is mijnsinziens het betrouwbaarst, al mag je bij defect geloof ik wel een enkele transistor plaatsen zonder de sturing volledig te veranderen (hier zal ook wel een bulletin over zijn).

Het hikken zou bijvoorbeeld aan de nieuwe kaskade kunnen liggen. Een mogelijke test is om het toestel met losgekoppelde ingang van de kaskade te laten spelen. Je hebt dan geen beeld, maar als hij niet hikt is de kans groot dat het probleem in de nieuwe kaskade zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn ervaring met hikken is dat het heel vaak de cascade is.
Makkelijk te testen door de ingaande hoogspanningsdraad van de lijntrafo even los te solderen (zoals Maarten zegt). Die K9's kon ik bijna blind repareren.

Er zijn twee types die gebruikt kunnen worden. Een met twee draden vast gesoldeerd in de print en eentje waarvan een draad echt los moet blijven. De details weet ik ook niet meer precies.

Bij een van de defecte (of verminderde waarde) van die 11n5 condensator heb je vaak een veel te hoge HV spannning waardoor het beeld kleiner wordt (als dat te lang duurt sneuvelt er vanalles/slaat door en is het over en sluiten). Ik heb ook toestellen gezien waar er twee parallel in zitten ik dacht 6.5nF en 5 of zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Op 7 februari 2016 14:45:35 schreef v1ncent:
De 2 stuks BU108 worden vervangen door een enkele BU208 of 2SD350 wat ik her en der

2SD350A om precies te zijn...

Hallo Maarten Henri en Raaf,

In Originele toestand heb ik niet getest
Van de tv monteur kreeg ik meteen de BU 208 mee de cascade
En de 11n5
Het toestel had al 36 jaar niet meer gespeeld
Wel droog en op kamer temperatuur opgeslagen geweest
De persoon die hem had kocht eigenlijk als Philips een nieuw type chassis uitkwam hij het toestel kocht.
Ik had eerst de tester op de beeldbuis losgelaten en mete bijna nieuw,
De draad van Lijntrafo naar cascade wil ik best loskoppelen maar moet ik hem even
Met isolatie tape even het kerntje aftapen zo dat hij niet ergens tegen aan komt?
Lijn trafo denk ik niet zo zeer hij is heel of kapot tussenweg is er mijn inziens niet
Als hij sluiting heeft zal je een pets horen en beeld hoogte zal niet goed Zijn.
Ik heb al wat dingen aangedaan maar loop even vast en vraag even jullie om raad
Even andere mensen die er weer hun kijk er op hebben mijn technische kameraad is al een hele tijd uit de tv's heeft er vele gerepareerd.
Ik zal even een foto van het beeld geven als hij wel doet.
Cascade is een BG 1895 641 444
Twee draden gaan in de print wit en blauw.
Grt René

maartenbakker

Golden Member

Draadje wegbuigen moet voldoende zijn, paar centimeter afstand.

Type kaskade en aansluitingen kloppen waarschijnlijk wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een paar honderd van deze apparaten gehad en nog nooit een defekte lijntrafo tegen gekomen. Cascaden gingen bij bosjes en die 11.5Nf nooit stuk gehad, wel die groene exemplaren waarvan de 2 parallel staan en beiden worden dan vervangen door eentje van 11.5Nf. Ook ging de line-control module weleens defekt en ook de supply-control gaf weleens de geest. Ook daardoor kan hikken ontstaan. Verder heb ik het slechts één keer mee gemaakt dat een zener in de voeding defekt was door overslag van de hoogspanning. Voor de rest prima toestellen die afgezien van soldeerfouten niet stuk te krijgen waren!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
RAAF12

Golden Member

Ook wilde er weleens een gelijkrichtdiode op de voedingsprint sneuvelen. En de HSP dop op de BB wilde ook weleens gaan sproeien. Ik heb ook wel enige honderden gerepareerd. Kon het met de ogen dicht :-)
Vond trouwens laatst in een duits schema het binnenwerk van de supply module. Die eerst serie zonder IC maar met oa. twee BRY39 er in.
Dat interne schema zat niet bij de NL schema's. Zal het schema morgen hier even neer zetten.

Hallo Raaf 112,

De power module op de voedings print
Heb ik een vraag
Er zit nu 1 met transistoren in
Ik heb bij de K 12 die ik kreeg een service koffer bij gekregen
Ook daar zat een power module bij met zelfde code nummer maar een print met ic
TDA2640 in kan die ook zo ongestraft op de voeding gezet worden?
Of is deze uit een k11
Grt René

RAAF12

Golden Member

K9 en K11 hebben dezelfde module zoals op de foto, het 'nieuwe' type met IC. De K12 is een compleet ander chassis. Dat kan je niet uitwisselen.
K12 power supply

Oké Raaf 12,

Dat chassis van k12 ken ik wel 1 grote deur met insteek kaarten
Deze module zat in een koffer met kaarten uit een k12
Omdat ik geen k11 in bezit heb dacht ik van foto te zien dat het een andere unit was en hij daar in hoort maar als hij in k9 ook kan stop ik hem even op een voeding unit die ik heb liggen van een k9 van liesenkotter die ik eerst als donor wou gebruiken
De voeding was in elkaar gestort ver moedig de powermodule,
Maar wil deze wel weer werkend hebben zodat hij eigenlijk in mijn toestel kan en de leen voeding in de Duitse k9 kan en hem aan de gang kan brengen.

GJ_

Moderator

Op 7 februari 2016 15:44:27 schreef henri62:
Mijn ervaring met hikken is dat het heel vaak de cascade is.

Precies, zeker bij de K9.

Naast al het genoemde ging er ook nog wel eens een beeldbuis stuk, of was op. Ik heb er ook meerdere honderden gerepareerd.

Gek genoeg ben ik dus wel defecte lijntrafo's tegengekomen. Ik weet nog dat die bij het service center in Heerlen best wel prijzig waren, maar dat König een alternatief type maakte. Stuk goedkoper, uiteraard ;)

En niet te vergeten, die 6 koolbanen voor in het laadje om de 6 voorkeuze zenders af te stellen. De afstem zener van 30V verliep ook wel eens, en ook heb ik wel wat gekloot met de convergentie na het vervangen van een BB. Ook de demagnetisatie deed het wel eens niet, waardoor na verloop van tijd de wildste kleuren ontstonden. Maar daar gaat ie allemaal niet van hikken ;)

RAAF12

Golden Member

Op 7 februari 2016 17:54:51 schreef JBerg54:
De afstem zener van 30V verliep ook wel eens,

De TA550 of ZTK33, een temp. gecompenseerde zener. Die heb ik nooit stuk gehad. Bedoel je dat de zenerspanning verliep naar 30V of dat die instabiel werd?

Die afstemlaatjes werden inderdaad ook een ramp bij oudere toestellen.

Hallo, allemaal
Ik wilde eigenlijk een filmpje maken van het beeld wat hij doet als hij hikt
Heb verder niets aangedaan maar het toestel speelt bijna 1 uur zonder hikken
Vreemd .
Ik heb wel de roze condensator van 47 nF 1250 Volt fg 21kHz vervangen
Door een grote blok condensator omdat de oude wat gehavend uit zag en wat kleverig was
Ik houd het welin de gaten en zal wat lange duur tests gaan doen ,
Ik ga binnenkort de k9 die ik als donor wou gebruiken toch aan de gang helpen
Toch bedankt voor de tips
Grt René

Op 7 februari 2016 18:02:02 schreef RAAF12:
[...]
De TA550 of ZTK33, een temp. gecompenseerde zener. Die heb ik nooit stuk gehad. Bedoel je dat de zenerspanning verliep naar 30V of dat die instabiel werd?

Hij werd instabiel, apparaat bleef net niet op de zender staan. Was zo'n ding in een metalen huisje met 2 pootjes. Paar keer kapot gehad. Ik meen dat hij 33V was, als hij goed was ;)

Deze condensatoren zijn vervangen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 20:43:29 (61%)

Op 7 februari 2016 18:02:02 schreef RAAF12:

Die afstemlaatjes werden inderdaad ook een ramp bij oudere toestellen.

Op het laatst was ik daar best handig mee geworden. Schoonmaken, en dan een soort vaseline erop smeren. Wat erop moest werd ook bij het service centrum verkocht, in van die kleine tubetjes. Later kwam ik erachter dat gewone vaseline die ook op een accuklem ging ook prima werkte. En veel goedkoper, uiteraard ;)

Op 7 februari 2016 18:06:16 schreef René Daemen:
[...]

Die linkse is 'm :) Die zat in een mooie blisterverpakking, en hing bij het service centrum gewoon in het rek naast de andere spullen die je altijd in je winkelwagen mikte :) :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 20:48:10 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Die FKP1 is een prima vervanger.

Zowel de groene als de roze condensator zijn (gedeeltelijk) papiercondensatoren en als hij staat te zweten is dat wel aanleiding om hem te vervangen. Helemaal dicht is hij niet meer en als het impregneeriddel eruit kan, kan het vocht er op een gegeven moment ook wel in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."